خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

_HediyeH_

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
9/3/21
ارسال ها
170
امتیاز واکنش
1,938
امتیاز
163
سن
17
زمان حضور
10 روز 19 ساعت 44 دقیقه
نویسنده این موضوع
به نام خدا
نام رمان: آئورت بی‌دریچه
نام نویسنده: هدیه امیری کاربر انجمن رمان 98
نام ناظر: بردیا مهرزاد
ژانر: جنایی-پلیسی، عاشقانه، تراژدی
خلاصه:
افرادی‌ که کلمات نفرت ‌انگيزی را بر روی روح‌ دختری حک‌ کردند که شايسته‌اش نبود، بی‌آنکه متوجه شوند تکه تکه و ذره ذره درهم شکستنش و از دردش هيچ نفهميدند و بی‌رحمانه به سطل بازيافت روزگار سپردند که از آن دخترک، موجود ديگری ساخت. موجود غريبه‌ای باظاهر سالم، جذاب که هنوز خط ‌و خش‌های بازيافت قبل را حمل می‌کرد و آن‌ها او را نمی‌شناختند.
لینک اثر:


نقد و بررسی رمان آئورت بی‌دریچه | _HediyeH_ کاربر انجمن رمان ۹۸

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • عالی
  • تشکر
  • تشویق
Reactions: همراز س، Essence، مبینا زارع و 4 نفر دیگر

مبینا زارع

منتقد آزمایشی
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
2/10/23
ارسال ها
55
امتیاز واکنش
620
امتیاز
158
زمان حضور
7 روز 17 ساعت 42 دقیقه
به نام خدا
نام رمان: آئورت بی‌دریچه
نام نویسنده: هدیه امیری کاربر انجمن رمان 98
نام ناظر: بردیا مهرزاد
ژانر: جنایی-پلیسی، عاشقانه، تراژدی
خلاصه:
افرادی‌ که کلمات نفرت ‌انگيزی را بر روی روح‌ دختری حک‌ کردند که شايسته‌اش نبود، بی‌آنکه متوجه شوند تکه تکه و ذره ذره درهم شکستنش و از دردش هيچ نفهميدند و بی‌رحمانه به سطل بازيافت روزگار سپردند که از آن دخترک، موجود ديگری ساخت. موجود غريبه‌ای باظاهر سالم، جذاب که هنوز خط ‌و خش‌های بازيافت قبل را حمل می‌کرد و آن‌ها او را نمی‌شناختند.
لینک اثر:
به نام خالق هنر
نقد و بررسی رمان آئورت بی‌دریچه



هر اتفاقی را بهانه‌ای برای نوشتن ببینید. با هر مسئله‌ای که برایتان پیش می‌آید مواد اولیه‌ی یک نوشته‌ی خوب را بسازید.


نام رمان، خلاصه و مقدمه، بخشی از داستان است که باید علاوه بر این‌که خواننده را به خواندن داستان ترغیب کند؛ هماهنگی با ژانر و محتوا را نیز در خود جای دهد. در این رمان، این دو نکته لحاظ شده بود و عنوان و خلاصه به خوبی تراژدی بودن داستان را القا می‌کرد و می‌توان گفت که ژانر تراژدی، پررنگ‌ترین ژانر در این اثر است.

توصیفات بخش عظیمی از یک نوشته را در بر می‌گیرند. یک نویسنده ماهر باید به گونه‌ای به توصیفات بپردازد که مخاطب، خود را در آن مکان تصور کند و با تکرار ویژگی‌های مهم (مثل ویژگی‌های ظاهری شخصیت‌ها) آن‌ها را در ذهن‌ها حک سازد. توصیف حالات بخشی بود که نویسنده به خوبی توانسته بود از پس آن بر آید؛ اما توصیفات (مکان، زمان، ظاهر و...) بخش‌هایی بودند که نویسنده‌ی محترم کمتر به آن‌ها پرداخته بود و خواننده عملا تصویر مناسبی از مکانی که در آن حضور داشت و یا ظاهر شخصیت‌ها در دسترس نداشت. برای مثال نویسنده از ویژگی‌های ظاهری(فرم صورت، هیکل، نوع پوشش، رنگ پوست، چشم و موها) افرا، کیاراد، هانا و الباقی غافل شده بود و این مسئله در رابـ*ـطه با توصیف مکان نیز صدق می‌کرد. به عنوان مثال به جز جمله زیر ما شاهد توصیفات بیشتری از کافی‌شاپی که در آن حضور داشتند نبودیم:
کافی‌شاپی مجلل و به‌ظاهر، دارای تمام امکانات! مکانی قابل تحمل برای پذيرايی از مهمان‌های تازه رسيده‌اش.
در این رابـ*ـطه نویسنده می‌توانست به ست میز و صندلی‌ها، بزرگی یا کوچکی فضا، موقعیت میزی که آن را برای نشستن برگزیده بودند اشاره کند. پیشنهاد می‌کنم نویسنده در ادامه بیشتر به توصیفات بپردازد. البته باید توجه داشته باشیم که نباید همه را یک‌جا وارد ذهن مخاطب کرد و بلکه قطره‌قطره و با تکرار آن ویژگی‌ها را در ذهن مخاطب تثبیت سازد.

شخصیت‌پردازی نیز نکته‌ای مهم است که کمک بسیاری در انس‌گیری و همزاد‌پنداری مخاطب با شخصیت‌ها می‌کند. در اصل منظور از شخصیت‌پردازی بیان کردن ویژگی‌های درونی(باطل) شخصیت است نه ظاهر. نکاتی مثل: گفتن سن و سال، دادن انگیزه‌ی درست و منطقی به کارکتر‌ها و بیان کردن علت سردی و خشنی‌ آن‌ها تاثیر زیادی بر خواننده می‌گذارد و حتی شاید کاری کند خواننده به کارکترها حق بدهد که شخصیتی خشک و سرد دارند. خواهشم از نویسنده این است که به این نکته نیز توجه کند و به گفتن بی‌احساس بودن کاراکتر‌ها بسنده نکند.

شروع داستان را گره اصلی آن می‌نامند؛ زیرا می‌تواند خواننده را از ادامه‌ی داستان دلزده یا تشویق به خواندن آن کند. شروع مهیج و پراضطراب و البته به دور از کلیشه‌ها معمولا گزینه‌ای مناسب است. خوشبختانه نویسنده به خوبی توانسته بود با شروعی جذاب، مخاطب را وادار به ادامه دادن سازد و این مسئله را می‌توان به عنوان نقطه‌ی قوت رمان شمرد، و اما فلش‌بک‌ها که باید خیلی اصولی صورت بگیرند. یعنی داستان باید کاملا در زمان‌ حال جا بیافتد و سپس نویسنده به سراغ فلش‌بک برود. نکته قابل توجه این است که بیش از دو یا سه فلش‌بک ریسک بالایی دارد. نویسنده با فلش‌بک‌های مکرر، پرش‌های زمانی زیاد، جابه‌جایی مکانی و خلاصه توصیفات زمانی غلط، علاوه بر این‌که سبب شده بود از فضاسازی مناسب غافل شود باعث شده بود مخاطب خود را بین فضا‌، زمان و موقعیت‌ها گم کند و نتواند داستان را به خوبی درک کند. توصیه‌ام به نویسنده این است که از فلش‌بک‌ها، پرش‌های زمانی و جابه‌جایی داستان بین شخصیت‌ها پرهیز کند تا از پیچیدگی رمان کاسته شود.

دیالوگ‌ها باید نثری «محاوره‌ای» و مونولوگ‌ها باید نثری «کتابی» داشته باشند که به این مورد توجه شده بود. نسبت دیالوگ‌ها به مونولوگ‌ها باید ۴۰ به ۶۰ باشند. اما ما گاها شاهد بودیم که این تعادل شکسته شده و دیالوگ‌های زیاد و پشت سر هم مسبب این واقعه بود. علاوه بر این دیالوگ‌ها باید هدفمند باشند و اطلاعاتی کاربردی و مفید را به مخاطب بدهند؛ اما تا اینجای داستان جز سردی شخصیت‌ها، دیالوگ‌ها هیچ اطلاعات خاص دیگری را به ما نمی‌دادند و همین مسئله باعث شخصیت‌پردازی ضعیف نیز شده بود.

انتخاب زاویه‌ی دید نکته مهمی است و در این رمان با توجه به اینکه احساسات کارکتر‌ها به خوبی به مخاطب منتقل می‌شدند می‌توان گفت این زاویه‌ی دید انتخاب درستی بوده است‌. اما تغییر زاویه‌ی دید به دست شخصیت‌ها کار غلطی بود و همین مسئله علاوه بر پیچیدگی داستان باعث می‌شود مخاطب خود را در فضا گم کند و نتواند به خوبی با داستان ارتباط بگیرد.

تا اینجای رمان ما به وضوح شاهد ژانر تراژدی و کمی ژانر جنایی-پلیسی بوده‌ایم. در رابـ*ـطه با ژانر عاشقانه‌ی رمان باید بگویم بخشی بود که تا به اینجا به آن پرداخته نشده بود. البته که هنوز هم جای تاخیر دارد و این مسئله چندان نگران کننده نیست. با این حال امیدوارم از کلیشه‌ی تکراری اینکه دو نفر در عین تنفر به طور ناگهانی عاشق و دلباخته یکدیگر می‌شوند اجتناب شده باشد و سیر جدید داستان را وارد کلیشه‌ها و تکراری نکند.

در نهایت، این داستان حاوی ایده‌ای جذاب بوده است که خواننده را از ادامه دادن ناامید نمی‌کند و با توجهِ بیشتر به پیچیده بودن داستان به دلیل فلش‌بک‌های مکرر و پرش‌های زمانی زیاد و البته توجه به توصیفات می‌تواند داستانی ایده‌آل را در ژانر خود ارائه دهد. البته، تاکید من باز هم برروی پیچیدگی داستان است که نقطه ضعف اصلی و بزرگ این رمان بوده.


با آرزوی موفقیت و باتشکر از نقد‌پذیری شما
تیم نقد انجمن رمان ۹۸
مبینا زارع


نقد و بررسی رمان آئورت بی‌دریچه | _HediyeH_ کاربر انجمن رمان ۹۸

 
آخرین ویرایش:
  • عالی
  • تشویق
Reactions: Essence، آروان، _HediyeH_ و 4 نفر دیگر

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
9,780
امتیاز واکنش
40,542
امتیاز
473
زمان حضور
309 روز 3 ساعت 49 دقیقه
{ به نام خداوند نیلوفرین }
نقد و بررسی رمان آئورت بی‌دریچه

برای این‌که بفهمید در چه زمینه‌هایی بهتر می‌نویسید، از حوزه‌ی امن خود خارج شوید.
اگر یاد نگیرید از محدوده‌ی امنتان خارج شوید، هر روز یک داستان تکراری خواهید نوشت... .

آگوست بریچ

انتقال تجارب حسی بین نویسنده و مخاطب از طریق توصیفات امکان‌پذیر است، اما شیوه‌ی کار و تکنیک‌های مورد استفاده به سادگی استفاده از یک صفت احساسی نیست. در حقیقت عوامل زیادی در انتقال احساسات دخیل هستند؛ از جمله شرایط محیطی، موقعیت وقوع رخداد، صحبت‌ها و افکار درونی شخصیت داستانی با خودش، زبان بدن شخصیت و بسیاری عوامل دیگر... .
از نقاط قوت رمان "آئورت بی‌دریچه" می‌توان به توصیفات حالات خوب و موثر آن اشاره کرد که ارتباط نزدیکی را بین مخاطب و کارکترها ایجاد می‌کند و به خوبی حس و حال و فضای داستان را منتقل کرده است.
اما در مقابل، از توصیفات مکان، زمان، چهره و... غافل شده و مگر به میزان کم، ما شاهد دیگر توصیفات در اثر نبودیم و این فضاسازی و انتقال حس و حال را دچار مشکل کرده و مخاطب از دیگر قسمت‌های داستان هیج پیش‌زمینه‌ای نخواهد داشت و این موضوع، اثر توصیفات حالات قوی داستان را نیز کم خواهد کرد.
شروع داستان، شروعی هیجان‌انگیز با کشش بالا بود که مخاطب را به ادامه‌ دادن داستان تشویق می‌کرد، اما در ادامه، پرش‌های زمانی متعدد، فلش‌بک‌های غیراصولی و نابه‌جا کشش داستان را کم کرده و مخاطب به طور کامل بین زمان‌ها گم شده و ممکن است از ادامه دادن داستان صرف نظر کند.
نویسنده‌ی عزیز باید دقت داشته باشد که برای استفاده از "فلش‌بک" باید ابتدا داستان را در زمان حال جا بیاندازد و تنها در حالتی که دیگر هیچ راه دیگری برای انتقال احساسات و فضا به مخاطب وجود نداشت، از فلش‌بک آن هم نهایتا دو الی سه بار و با رعایت اصول استفاده کند.
زاویه دید داستان، زاویه دیدی مناسب بود که در انتقال احساسات مناسب داستان تاثیر بسزایی نیز داشت، اما قوانین و قواعد تغییر کارکتر در این روایت رعایت نشده بود و تغییر کارکتر روایت‌کننده در بازه‌های کوتاه و پشت سر هم، علاوه‌بر پرش‌های زمانی و فلش‌بک‌های نادرست گیجی و گنگی بیشتری را مخاطب ایجاد کرده و به شخصه بعد از ۲۱ پارت همچنان چیز خاصی از ایده متوجه نشدم و همه چیز گنگ و گیج‌کننده بود!
این موضوع بیش از آن‌که در مخاطب کشش ایجاد کرده و برای او معما ایجاد کند تا مشتاقانه داستان را ادامه دهد، عملکرد عکس داشته و جزو نقاط ضعف اثر به حساب می‌آید.
و اما شخصیت‌پردازی کارکترها باتوجه به وجود دیالوگ‌های هدفمند و به دور از روزمرگی به نسبت خوب و مناسب بود، اما باید دقت داشته باشید که تنها داشتن دیالوگ‌های هدفمند شخصیت‌پردازی منحصربفرد و قوی را ارائه نمی‌دهد و عوامل دیگری مانند واکنش‌های فیزیکی نیز در این امر موثر هستند و باید به آن‌ها نیز توجه کرد.
همچنین دقت داشته باشید که در شخصیت‌پردازی از کلیشه‌ها دوری کنید و شخصیت‌هایی با ویژگی‌های یکسان و مشابه خلق نکنید تا داستان از کشمکش خارج نشود!
در اکثر کارکترها ما شاهد شخصیتی سرد و خنثی بودیم و اصولا قرار دادن شخصیت‌های مشابه به لحاظ اعتقادات، گفتار، عمل و... باعث مشکل می‌شود و باید توجه داشته باشید که تقابل و تضاد میان دو چیز است که عامل ایجاد کشمکش در داستان می‌شود و نبود تضاد و تقابل و به طبع، کشمکش در داستان، داستان‌پردازی و پیرنگ ما را دچار مشکل می‌‌کند و بر تمامی جزئیات و عوامل داستان، تاثیرگذار خواهد بود.
نثر و نگارش داستان نیز نسبتا خوب بود، تنها پیشنهاد می‌شود که نویسنده‌ی عزیز بیشتر به نثر محاوره‌ی دیالوگ‌ها و یک‌دست بودن آن‌ها و همچنین نکات نگارشی مانند نیم‌فاصله‌ها، فاصله‌ها و جایگذاری علائم‌نگارشی دقت داشته باشد.
تا به این‌جای داستان، در تمامی قسمت‌ها شاهد حضور ژانر "تراژدی" بودیم و نبود دو ژانر دیگر در متن، مقدمه، خلاصه و نام اثر خالی می‌باشد و امید است که در آینده به آن‌ها نیز در داستان پرداخته شود.
و اما درنهایت باید بگویم که نویسنده قلمی روان و جذاب دارد و توانایی انتقال حال و هوا و احساسات مدنظرش را به مخاطب نیز دارد، اما نیاز است که کمی اصولی‌تر و دقیق‌تر روی پردازش اثر کار کند تا به بهترین شکل ممکن تاثیر قلم روان خود را روی مخاطب بگذارد!


باتشکر از انتقادپذیری شما نویسنده‌ی عزیز
تیم نقد انجمن رمان ۹۸

YeGaNeH


نقد و بررسی رمان آئورت بی‌دریچه | _HediyeH_ کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • عالی
  • تشویق
Reactions: Essence، MaRjAn، Della࿐ و یک کاربر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا