خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

خورشید حقیقت

مدرس نویسندگی
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/4/24
ارسال ها
36
امتیاز واکنش
292
امتیاز
63
سن
16
زمان حضور
2 روز 14 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
بسم تعالی

نام رمان: روزهای بی‌پناهی
نویسنده: خورشید حقیقت کاربر انجمن رمان ۹۸
ژانر: عاشقانه، تراژدی
ناظر: daryam1
منتقد: YeGaNeH
خلاصه:
درست وقتی فکر می‌کردیم تموم شده، شروع شد! ولی این شروع فرق داره، این شروع واسه ما شومه... انگار دیگه قلبامون سیاه شده... اصلا عشق دیگه معنایی برامون نداره... ما خیلی وقته دور همو خط کشیدیم!
دیگه این آغاز واسه ما نیست؛ واسهٔ اتمام یه زندگیه نو پاست!
برای همینه که دیگه آغازی از اتمام وجود نداره، بلکه این یه اتمامه... اتمام احساسات لطیف ما.
چراکه محبت و سادگی زندگیمان، هیزم آتش حسادت بدخواهان شد.
لینک اثر: در حال تایپ - رمان روز‌های ‌بی‌پناهی | خورشید حقیقت کاربر انجمن رمان ۹۸


نقد و بررسی رمان روزهای بی‌پناهی | خورشید حقیقت کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • عالی
Reactions: -FãTéMęH-، MaRjAn و YeGaNeH

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
10,000
امتیاز واکنش
41,179
امتیاز
508
زمان حضور
311 روز 17 ساعت 13 دقیقه
{به نام خالق سبز بهاران}
نقد و بررسی رمان روزهای بی‌پناهی

اگر می‌خواهی دنیا را تغییر دهی، یک خودکار بردار و بنویس.

مارتین لوتر

چگونه آغاز کردن و چگونه پایان دادن به یک داستان، رمز جاودانه ماندن آن اثر است.
شروع داستان باید برای مخاطب جذاب باشد و او را جذب کند‌ و این امر به واسطه‌ی نکات مختلفی محقق می‌شود که یکی از آن‌ها استفاده از "جملات کوتاه" می‌باشد‌.
جملات مانند لقمه‌هایی هستند که به خورد مخاطب می‌روند و درنتیجه، شروعی برای داستان جذاب خواهد بود که دارای "لقمه‌های کوچک" یا همان "جملات کوتاه" باشد!
رمان روزهای بی‌پناهی از نقطه‌ی "عدم تعادل زندگی شخصیت اصلی" آغاز و با "ایجاد سوال" به خوبی قلاب خود را مخاطب انداخته است، اما استفاده از جملات طولانی و سنگین، کشش این شروع را کم کرده است.
در ادامه و در پارت بعد، بلافاصله شاهد فلش‌بکی نابه‌جا هستیم و نویسنده به مخاطب این اجازه را نداده است که ابتدا در زمان حال و داستان جا بیوفتد و سپس، او را بین زمان‌ها جابه‌جا‌کند.
همچنین، در طول داستان بارها شاهد بازگشت به گذشته و سپس رجوع به زمان حال در بازه‌های کوتاهی هستیم که این امر باعث گم شدن مخاطب بین زمان‌ها شده و نبود توصیفات زمانی "مناسب" و "به‌جا" هم به این امر دامن می‌زند.
هدف از فلش‌بک و بازگشت به گذشته استفاده از درون‌گری‌ها، ادراک، انگیزه‌ها، باخبر شدن از حوادث درونی و بیرونی و اتفاقاتی است که بر شخصیت وارد شده و اگر زمانی از فلش‌بک استفاده کنیم که داستان هنوز در زمان حال جا نیوفتاده باشد، دیگر برای مخاطب درگیری و کشمکشی نداشته و همچنین، وقتی که بیش از دو یا سه بار و به صورت غیراستاندارد استفاده شود، او را گیج و سردرگم هم می‌کند.
در رمان روزهای بی‌پناهی نیز هیچ یک از اصول بازگشت به گذشته رعایت نشده و کاملا مصداق شرایط بالا می‌باشد.
یکی دیگر از عواملی که نقش مهمی در ارتباط گرفتن مخاطب با اثر دارد، صحنه‌پردازی و توصیف صحنه است.
نویسنده عملکرد فوق‌العاده‌ای در رابـ*ـطه با توصیفات حالات شخصیت‌های اصلی داشته و مخاطب به راحتی حال و هوای شخصیت‌ها را حس کرده و با آن‌ها ارتباط می‌گیرد، اما به همان میزان از حالات شخصیت‌های فرعی غافل شده و به طبع، ارتباط گرفتن با فرعی‌ها برای مخاطب مشکل است.
به دیگر اجزای صحنه اعم از توصیفات مکانی و زمانی نیز توجهی نشده و توصیفات چهره هم به میزان کمی و تنها برای شخصیت‌های اصلی انجام شده بود که این موارد صحنه‌پردازی و به طبع، فضاسازی اثر را ضعیف کرده و به خوبی حال و هوای داستان را به مخاطب منتقل نمی‌کند.
انتخاب زاویه دید "سوم شخص" برای اثر، انتخابی مناسب و متناسب با عملکرد نویسنده و همچنین نثر دیالوگ‌ها و مونولوگ‌ها هم یک دست و منظم بودند.
ایده و پیرنگ داستان نیز در ژانر خود جدید و جذاب بود و نویسنده هم به خوبی دو ژانر ذکر شده‌ی "عاشقانه و تراژدی" را در اثر خود به طور همزمان و یکسان نشان داده است و باورپذیری و منطق حوادث نیز نسبتا خوب بود، اما اثر نیازمند آن است که بیشتر به درگیری‌ها و کشمکش‌هایش پرداخته شود و نویسنده‌ی عزیز سطحی از آن‌ها عبور نکند.
کشمکش‌های ما نباید به صورت جهشی باشند (قبل از آن‌ها باید اتفاقاتی بیان شوند که باعث قضاوت و تحلیل مخاطب شود) و آن‌ها باید به صورت پله‌پله و تدریجی و با گذراندن سیر تحول و توجیح به اندازه اتفاق بیوفتند.
یکی دیگر از اجزای مهم داستان، "شخصیت‌پردازی" است که به واسطه‌ی "دیالوگ‌ها، افکار درونی شخصیت، ادراک و..." قابل انجام می‌باشد. دیالوگ‌ها گفتگوی شخصیت‌ها با هم می‌باشند و باید هدفمند باشند.
نویسنده باید شخصیت کارکترهای داستان را در قالب دیالوگ پردازش کنند و از دیالوگ‌هایی که هدفمند نیستند و حالت روزمرگی دارند، بپرهیزد.
و اما در رمان روزهای بی‌پناهی گاها شاهد دیالوگ‌هایی که حالت روزمرگی داشته و چیزی از شخصیت را درون خود ندارند هستیم که این امر باعث ضعف در شخصیت‌پردازی، خصوصا پردازش شخصیت‌های فرعی شده است.
همچنین در طول اثر، نسبت مونولوگ‌ها به دیالوگ‌های ما باید ۶۰ به ۴۰ باشد و هرگاه که این تناسب شکسته شود، کشش اثر برای مخاطب کم خواهد شد و ما گاها در رمان شاهد شکسته شدن این تعادل بودیم.
درانتها نیز باید بگویم که این اثر نیازمند بازنویسی به صورت اصولی‌تر و طبق قوانین و قواعد نویسندگی و رفع ایرادات ذکر شده می‌باشد تا در کنار نقاط قوت فعلی و با وجود چنین ایده‌ی جذابی به کاری بی‌بدیل تبدیل شود.

با تشکر از انتقادپذیری شما نویسنده‌ی گرامی
تیم نقد انجمن رمان ۹۸

YeGaNeH


نقد و بررسی رمان روزهای بی‌پناهی | خورشید حقیقت کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: خورشید حقیقت، -FãTéMęH-، MaRjAn و یک کاربر دیگر

خورشید حقیقت

مدرس نویسندگی
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/4/24
ارسال ها
36
امتیاز واکنش
292
امتیاز
63
سن
16
زمان حضور
2 روز 14 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
ممنونم از شما؛ خسته نباشید. حتما سعی بر رفع اشکالات خواهم کرد.


نقد و بررسی رمان روزهای بی‌پناهی | خورشید حقیقت کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • عالی
Reactions: MaRjAn، YeGaNeH و -FãTéMęH-
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا