خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
3,288
امتیاز واکنش
12,791
امتیاز
373
زمان حضور
52 روز 13 ساعت 39 دقیقه
نویسنده این موضوع
نیتروفورانتوئین Nitrofurantoin دارویی است که در دسته داروهای نیتروفوران و آنتی بیوتیک قرار دارد. این دارو با نام های تجاری متفاوتی در بازار موجود می باشد؛ از جمله نام های تجاری نیتروفورانتوئین ماکروبید (Macrobid) ، ماکرودنتین(Macrodantin)، نیتروفان (Nitrofan) و فورادانتین(Furadantin) می باشد.
هر دارویی نیمه عمر خاص خود را دارد و داروسازان نیمه عمر این دارو را حدود ۲۰ دقیقه بیان کرده اند. برخی از داروها هستند که از راه ادرار بدون هیچ گونه تغییری دفع می شوند که نیتروفورانتوئین نیز جز این دسته می باشد و حدود ۳۰ تا ۵۰درصدش به این روش دفع می شود. پزشکان از این دارو برای درمان عفونت بخصوص عفونت های مجاری ادراری و برای جلوگیری از رشد باکتری ها استفاده می کنند و باید بدانید که استفاده از این دارو برای عفونت های ویروسی کارساز نمی باشد.
نحوه اثر نیتروفورانتوئین به این صورت می باشد که می تواند در سیستم آنزیمی باکتری مداخله ایجاد کند و بیشترین فعالیت این دارو در PH اسیدی می باشد. این دارو در بازار به شکل قرص روکشدار و سوسپانسیون خوراکی در دوزهای مختلف وجود دارد.

نحوه استفاده از داروی نیتروفورانتوئین Nitrofurantoin
استفاده از این دارو برای نوزادان بخصوص نوزادان زیر ۱ ماه به هیچ عنوان توصیه نمی شود. مصرف این دارو در تمامی رده های سنی باید با تجویز و مشورت پزشک صورت بگیرد و از تجویزهای خودسرانه بپرهیزید. نحوه مصرف این دارو بستگی به تجویز پزشک شما دارد اما توصیه برای افراد بالغ و سنین بالای ۱۲ سال به این صورت می باشد که شما می توانید حدودا ۴ بار در روز یا به عبارتی هر ۶ ساعت در طول شبانه روز از این دارو به شکل خوراکی و به مقدار ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم استفاده کنید.
اما برای افرادی که سنشان بین ۱ ماه تا ۱۲ سال می باشد توصیه می شود فقط مقدار ۵ تا ۷ میلی گرم در طول شبانه روز مصرف کنند و فراموش نکنید که زمان مصرف این افراد نیز مانند افراد بزرگسال ۴ بار در طول شبانه روز می باشد. فراموش نکنید که می توانید این دارو را در شیر یا آبمیوه مخلوط کرده و مصرف کنید.

اثرات جانبی داروی نیتروفورانتوئین Nitrofurantoin
  • مصرف نیتروفورانتوئین ممکن است که سبب بروز برخی عوارض جانبی مانند سردرد، پلی نوروپاتی صعودی، سرگیجه، نوروپاتی محیطی و خواب آلودگی شود.
  • در برخی موارد مصرف این دارو می تواند عوارض جانبی جدی مانند بثورات پوستی، تب، سندرم استیون_جانسون، خارش، سرفه حمله آسم بخصوص در بیماران مبتلا به آسم،درماتیت اکسفولیاتیو، آنافیلاکسی، ترومبوسیتوپنی، درد در قفسه سـ*ـینه، لرز و کهیر گردد که در صورت بروز این عوارض به پزشک مراجعه کنید.
  • مصرف این دارو ممکن است بر روی دستگاه گوارش شما تاثیر بگذارد و با عوارضی همچون بی اشتهایی، هپاتیت، تهوع، درد شکم و استفراغ رو به رو شوید.
  • در صورت بروز هر یک از این عوارض و یا ادامه دار شدن آن ها سریعا به پزشک متخصص عفونی مراجعه کنید.

موارد احتیاط داروی نیتروفورانتوئین Nitrofurantoin

  • مصرف نیتروفورانتوئین در دوران بارداری توصیه نمی شود.
  • مصرف این دارو در دوران شیردهی باید به تجویز پزشک باشد.
  • در افراد مسن مصرف این دارو می تواند باعث بروز عوارضی همچون آنفولانزا شود که در این صورت باید سریعا مصرف دارو را قطع کرد.
  • مصرف این دارو برای نوزادان زیر یک ماه، افرادی که حساسیت به این دارو را دارند، افرادی که نارسایی کلیوی دارند و افراد مبتلا به فاویسم توصیه نمی شود.
  • افراد با بیماری های دیابت، آسم، آنمی، کمبود ویتامین B و افرادی که از اختلالات الکترولیتی رنج می برند حین مصرف این دارو باید بسیار مراقب باشند.
  • این دارو را نباید در دهان خرد کرد چرا که باعث رنگ پذیری دندان شما می شود.
تداخلات دارویی داروی نیتروفورانتوئین Nitrofurantoin
  • برخی از داروهایی که ممکن است با نیتروفورانتوئین تداخل داشته باشند عبارتند از: پروبنسید، آنتی اکسیدان ها، سولفید پیرازون، نوروتوکسیک، داروهای هپاتوتوکسیک، نوروفلوکساسین، پنومونیت و سیپروفلوکساسین می باشد.
شرایط نگهداری داروی نیتروفورانتوئین Nitrofurantoin
  • این دارو را باید در دمای پایین تر از ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری کرد.
  • نیتروفورانتوئین را در ظرف های مقاوم به نور نگهداری کنید.

منبع: پذیرش ۲۴


داروی نیتروفورانتوئین

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH و daryam1
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا