خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,741
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 17 ساعت 16 دقیقه
نویسنده این موضوع
رطوبت از جمله عواملی است که در صنایع بسیاری باعث بروز مشکلاتی می شود. از این رو لازم است با استفاده از روش هایی، این رطوبت مازاد را خارج نمود. فرایند خشک کردن شامل مراحلی است که رطوبت را از محصولات خارج می کند و کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف دارد. در رایج ترین حالت آن، یک جریان گاز به صورت همرفتی اعمال می شود و بخار را به عنوان رطوبت از بین می برد. در ادامه ی این متن به بررسی عوامل خشک کن، انواع خشک کن های شیمیایی و کاربردهای آن در صنایع مختلف و فواید آن می پردازیم.

عامل خشک کن چیست؟
عامل خشک کننده همانطور که به فرایندهای صنعتی و شیمیایی مربوط می شود، به موادی گفته می‌شود که برای حذف آب از ترکیباتی به کار می‌رود. ترکیبی که برای مدت طولانی آب را جذب کرده باشد، می تواند آلوده باشد. به همین دلیل استفاده از یک عامل خشک کننده می تواند با خشک کردن فعال تمام آب اضافی، از بروز آلودگی جلوگیری کند.

انواع روش های خشک کردن:
این فرایند عموما به دو روش طبیعی و مکانیکی یا مصنوعی انجام می شود. در روش طبیعی هیچ کنترلی روی دما، جریان هوا و رطوبت وجود ندارد در حالی که در خشک کردن مصنوعی این شرایط به خوبی کنترل می شود. انواع این روش ها شامل:

خشک کردن با هوای گرم
خشک کردن با سطح گرم شده
استفاده از عوامل انرژی
استفاده از مواد یا عوامل خشک کن
است. در این متن به بررسی انواع خشک کن های شیمیایی می پردازیم.


انواع خشک کن های شیمیایی

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,741
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 17 ساعت 16 دقیقه
نویسنده این موضوع
انواع خشک کن های شیمیایی:
برخی از خشک کن های رایج در آزمایشگاه ها شامل کلرید کلسیم، سدیم سولفات، سولفات کلسیم و سولفات منیزیم هستند که به صورت بی آب وجود دارند. این ترکیبات در دماهای پایین به راحتی هیدارت می شوند، اما کاربردهایی بسیاری به عنوان عوامل خشک کننده دارند. در ادامه این موارد را بررسی می کنیم.

کلرید کلسیم:
یک عامل خشک کننده بسیار خوب برای طیف گسترده ای از حلال ها است. این ماده در لوله های خشک کن نیز استفاده می شود؛ زیرا به صورت دانه ای وجود دارد.

سولفات کلسیم:
این ماده یک عامل خشک کننده خنثی و خوب است. با این حال ظرفیت بالایی ندارد و همین موضوع باعث می شود برای محلول های خیلی مرطوب استفاده نشود.

سولفات منیزیم:
سولفات منیزیم یک عامل خشک کننده کمی اسیدی است. در حلال هایی مانند دی اتیل اتر به خوبی کار می کند؛ اما برای اتیل استات مناسب نیست. یک عامل خشک کننده سریع است. به همین دلیل به صورت پودر ریز تولید می شود تا سطح وسیعی را پوشش دهد.

سولفات سدیم:
این ماده ظرفیت بالایی دارد و عمدتا برای محلول های خیلی مرطوب استفاده می شود؛ اما در مقایسه با سولفات منیزیم کندتر عمل می کند.

پتاسیم هیدروکسید (خرید پتاس):
دارای ماهیت بازی است و اغلب برای خشک کردن محلول های بازی حاوی آمین ها استفاده می شود. این ترکیب را نمی توان برای خشک کردن ترکیبات اسیدی استفاده نمود؛ زیرا با آنها واکنش می دهد.


انواع خشک کن های شیمیایی

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,741
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 17 ساعت 16 دقیقه
نویسنده این موضوع
کاربرد خشک کن ها در صنعت:
عوامل خشک کننده ترکیباتی هستند که در صنایع مختلف دارویی، غذایی، بسته بندی، الکترونیک و غیره کاربرد دارند. یک ماده خشک کن، با جذب رطوبت مواد اطراف خود به ایجاد و حفظ حالت خشکی در مجاورت خود کمک می کند. در حالت ایده آل، این ترکیبات از نظر شیمیایی پایدار و بی اثر هستند، یکی از مثال های رایج آن سیلیس است. اما همواره اینگونه نیست؛ زیرا این ترکیبات با حلال ها و مواد شیمیایی به صورت مستقیم در ارتباط هستند.
اگرچه خشک کن ها عوامل سودمندی برای یک محصول به حساب می آیند، در صورتی که بیش از اندازه مصرف شوند، می تواند به صورت بالقوه آسیب زا باشند. این عوامل علاوه بر آب در جذب سایر ترکیبات نیز عمل می کنند. از این رو زمانی که صنعتی از این عوامل استفاده می کند باید درک و کنترل کاملی بر این مواد داشته باشد.

کاربرد خشک کن ها در صنایع غذایی:
این ترکیبات در صنایع غذایی به منظور نگهداری غذا برای مدت طولانی استفاده می شوند. از ترکیبات خشک کننده برای حذف تمام مایعات از غذا استفاده می کنند.
در صورتی که غذا کاملا خشک نشده باشد، فاسد شدن غذا سریعتر رخ می دهد.

کاربرد خشک کن ها در صنایع الکترونیکی:
وسایل الکترونیکی نیز در صورت برخورد با آب، کارایی خود را از دست می دهند. از این رو از یک عامل خشک کن برای حذف تجمع مایع و توده آب روی وسایل الکترونیکی استفاده می کنند.

انواع خشک کن های شیمیایی موثر در صنایع:
سولفات کبالت به عنوان عامل خشک کننده برای رنگ آمیزی و رنگدانه کبالت استفاده می شود. این ترکیب به شدت جاذب رطوبت است و به عنوان عامل خشک کننده در رنگ آمیزی کاربرد دارد.

سیلیکاژل یکی دیگر از عوامل خشک کننده است که در صنایع دارویی، غذایی، الکترونیکی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

جمع بندی:
خشک کردن فرایندی است که به منظور حذف رطوبت در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این فرایند به دو صورت طبیعی و مصنوعی انجام می شود. در روش مصنوعی از مواد شیمیایی ویژه ای برای اینکار استفاده می کنند. برخی از انواع خشک کن های شیمیایی شامل کلرید کلسیم، پتاس، سولفات منیزیم و غیره هستند. خشک کن ها در صنایع مختلفی از جمله غذایی، دارویی، صنعتی، جوهر و چاپ و الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از آنها شامل سیلیکاژل و سولفات کبالت هستند.

منبع: شیمی استور


انواع خشک کن های شیمیایی

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا