خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

hananehn79

همراه رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
24/11/23
ارسال ها
95
امتیاز واکنش
40
امتیاز
28
زمان حضور
1 روز 1 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
⚖⚖⚖⚖ بطلان عقد صوری ⚖⚖⚖⚖

به جهت این که در حقوق ایران قصد واقعی سازنده عقد می باشد بنابراین اگر قصد واقعی طرفین مخدوش بوده و یا نیت واقعی بر انجام معامله وجود نداشته باشد عقد باطل خواهد بود که جهت اثبات بطلان موارد ذیل قابل تامل است:
۱»با توجه به قاعده فقهی "العقود تابعه للقصود " در صورت اختلاف طرفین در صوری بودن معامله می بایست قصد واقعی طرفین توسط دادگاه کشف و ملاک صدور رای قرار گیرد.

۲»برای کشف قصد واقعی طرفین علاوه بر تفسیر قرارداد که مستلزم بررسی الفاظ به کار رفته در قرارداد ،مراجعه به عرف و در نهایت قانون می باشد می بایست بررسی شود که آیا طرفین قصد انعقاد عقدی از عقود را داشته یا صرفا درصدد ظاهر سازی و ساخت صورت خارجی عقد بوده اند.

۳»در صورتی که قصد و نیت واقعی طرفین انجام عمل حقوقی معینی بوده اما طرفین به اشتباه عنوان دیگری را برای عمل حقوقی مد نظر انتخاب نموده باشند، دادگاه صرفنظر از عنوان عقد،ماهیت واقعی عقد محقق شده را مبنای رابـ*ـطه طرفین قرار خواهد داد و در این موارد صرف عدم تطابق عنوان عقد با آنچه که طرفین خواسته اند از موارد بطلان قرارداد نخواهد بود.

۴»بر مبنای موارد مذکور بیع بدون ثمن باطل نخواهد بود در صورتی که قصد صلح غیر معوض و یا هبه از توافقات طرفین استنباط گردد.

۵»در صورتی که محرز گردد ثمن تعیینی صوری بوده و یا به طور صوری اقرار به دریافت ثمن شده و بنابراین طرفین صرفا قصد سند سازی داشته و عقدی در کار نبوده آن عقد باطل است.

۶»ظاهر قرداد و عناوین انتخابی طرفین قاطعیت نداشته و می بایست عنوان واقعی عقد احراز گردد.

۷»پس از رسیدگی قضایی و کشف اراره واقعی طرفین دادگاه می بایست عنوان عقد را بر مبنای اراده واقعی طرفین از قانون استخراج نموده و عقد را توصیف نماید.

۸»در صورتی که اختلاف طرفین در عنوان عقد باشد و این عنوان موثر در لزوم و جواز عقد باشد در این صورت صرفا عدم کشف عنوان واقعی عقد از موارد بطلان عقد نبوده و آثار لزوم عقد در رابـ*ـطه طرفین مجری خواهد بود

۹»این که طرفین عنوان عقد را مشخص نموده اما دادگاه ماهیت حقوقی دیگری را برای قرارداد بر مبنای اراده واقعی طرفین انتخاب نماید از موارد عدم تطابق اراده ها و موارد بطلان عقد نمی باشد.

۱۰»در صورتیکه که محرز شود عنوانی که دادگاه برای عقد انتخاب نموده با قصد واقعی طرفین سازگار نداشته و مد نظر هیچ یا از طرفین نبوده رای دادگاه واجد ایراد و نقض خواهد شد.


بطلان عقد صوری

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا