خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,741
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 17 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
امروزه میزان تقاضا در مصرف مواد شیمیایی در زمینه های مختلف، افزایش یافته است. در این مورد، تنوع بالای مواد شیمیایی و ویژگی های مختلف هر یک منجر به سردرگمی های زیادی می شود. همین امر موجب می شود بسیاری از افراد نتوانند مواد مورد نیاز خود را به درستی بیابند و خرید آن ها متناسب با اهداف آن ها نخواهد بود. در این مقاله سعی کرده ایم لیست مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی موجود در شیمی استور را متناسب با کاربرد آن ها و نوع گریدی که دارند تهیه کنیم.
پس لازم است بدانید، مواد شیمیایی متناسب با مصارف خود، در گروه های مختلف و گریدهای متفاوت تقسیم بندی می شوند. در شیمی استور مواد شیمیایی در دسته بندی های صنعتی، صنایع غذایی، دارویی، شوینده ها، تصفیه آب، کود های شیمیایی و حلال های شیمیایی قرار دارند.

انواع مواد شیمیایی
انواع مواد شیمیایی در شش گروه تقسیم بندی می شوند. استفاده از این تقسیم بندی به ما کمک می کند مواد شیمیایی، عملکرد آن ها، محل استفاده و نحوه جلوگیری از مشکلات و مضرات آن ها بدانیم و این امر در کنترل این ترکیبات به ما کمک بسزایی می کند. مواد موجود در این دسته بندی ها معمولا ویزگی های مشابهی دارند. به همین دلیل در مواردی که این ترکیبات مشکلات زیست محیطی ایجاد می کنند می توان با جایگزین کردن آن ها با ترکیبات هم گروه و ایمن تر از بسیاری از این مشکلات جلوگیری کرد.
تقسیم بندی مواد شیمیایی
PFAS (پلی فلورو آلکیل ها)
• ضد میکروب ها
• ضد احتراق ها
• بیس فنول + فتالات ها
• حلال ها
• فلزات


لیست مواد شیمیایی صنعتی و آزمایشگاهی

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH و ElnaZ☆

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,741
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 17 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
1- PFAS
پر- و پلی فلورو آلکیل ها به موادی که حاوی ترکیبات فلورینه هستند و یا پلی فلوروکربن ها گفته می شود. به علت خواص ضد آب، ضد روغن و ضد لکه ای که دارند، در بسیاری از محصولات مصرفی و صنعتی کاربرد دارند. از جمله این مواد می توان به PFOA ،PFOS و بیش از 3000 نوع ماده مرتبط دیگر اشاره کرد. این مواد را می توان در فرش ها، مواد پاک کننده، غذاها، آرایشی و بهداشتی، رنگ، کاغذ و بسیاری از مواد دیگر یافت.

2- مواد ضد میکروبی
مواد ضد میکروبی ترکیباتی هستند که به مواد دیگر اضافه می شوند تا از رشد باکتری ها و میکروب ها جلوگیری کنند. این مواد را همچنین آنتی باکتریال یا ضد قارچ نیز می نامند. ضد میکروب های نگران کننده شامل ترکیبات معطر هالوژنه مانند تریکلوزان و تریکلوکاربان، نانو نقره و نمکهای آمونیوم کواترنر (کوات) مانند کلرید بنزالکونیوم هستند. عمده کاربرد این ترکیبات در محصولات مراقبت شخصی و پاک کننده ها است. همچنین جزو مواد پرکاربرد در وسایل حمل و نقل غذاها، وسایل آشپزخانه، مدرسه، مت های ورزشی و مواد الکترونیکی می باشند.

3-ضد احتراق ها
مواد ضد احتراق ترکیباتی شیمیایی هستند که از هرگونه جرقه، علاقه‌مند و ایجاد آتش جلوگیری می کنند. از آن ها برای رعایت مقررات مواد قابل اشتعال استفاده می کنند. بازدارنده های شعله نگران کننده شامل مواد شیمیایی ارگانو هالوژن و ارگانوفسفره مانند پلی استرهای دی فنیل (PBDE) و تری کلر (TDCPP) هستند. بازدارنده های شعله در مبلمان، محصولات کودکان، وسایل الکترونیکی، مصالح ساختمانی، سیم و کابل و غیره استفاده می شوند.


لیست مواد شیمیایی صنعتی و آزمایشگاهی

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH و ElnaZ☆

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,741
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 17 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
4-بیس فنول ها + فتالات ها
بیس فنول ها و فتالات ها مواد شیمیایی هستند که کاربردهای زیادی از جمله در تقویت پلاستیک ها و انعطاف پذیری آنها دارند. بیس فنول ها در برخی از محصولات پلاستیکی پلی کربنات (از جمله بطری های آب، ظروف و بسته بندی مواد غذایی، وسایل ورزشی و دیسک های فشرده)، آسترهای رزین اپوکسی قوطی های آلومینیومی و رسید های صندوق وجود دارند. فتالات را می توان در برخی از محصولات پلاستیکی پلی وینیل کلراید (پی وی سی) (از جمله کف وینیل، پرده دوش، اسباب بازی، بسته بندی پلاستیکی و بسته بندی مواد غذایی و ظروف)، چسب ها، آبمیوه ها، رنگ ها، محصولات مراقبت شخصی و خوشبو کننده های هوا یافت.

5-حلال ها
حلالها دسته متنوعی از مواد شیمیایی هستند که برای حل یا پراکندگی مواد دیگر استفاده می شوند. برخی از حلال های سمی شامل حلال های هیدروکربن معطر (به عنوان مثال، تولوئن، زایلن، بنزن) و حلال های آلی هالوژنه (به عنوان مثال متیلن کلراید، پرکلرواتیلن، تری کلرواتیلن) هستند. محصولات حاوی حلال ها شامل رنگ های روغنی، مواد پاک کننده رنگ، چسب ها، ضخامت های چوب، لاک کفش، مواد آرایشی، مارکرها، مواد آئروسل، پاک کننده لاک ناخن، درزگیرها و پاک کننده های خانگی است.

6-فلزات
جیوه، آرسنیک، کادمیوم و سرب عناصری هستند که به طور طبیعی در پوسته زمین وجود دارند. استخراج و ذوب، احتراق سوخت های فسیلی، فرآیندهای صنعتی و استفاده و دفع محصولات حاوی آنها منجر به آلودگی گسترده محیطی و قرار گرفتن در معرض انسان و سلامت آن شده است.

منبع: شیمی استور


لیست مواد شیمیایی صنعتی و آزمایشگاهی

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: YeGaNeH و ElnaZ☆
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا