خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,746
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 18 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
هنگامی که از جامعه اسلامی صحبت می شود، منظور از آن، جامعه‌ای توحیدی است که قوانین و موازین آن خدایی و شرعی باشد. جامعه‌ای که حدود الهی در آن جاری و ساری است. در واقع در جامعه اسلامی، خداوند در رأس هرم قرار دارد و همه مخلوقات آن به ویژه انسانها در ذیل آن قرار دارند. در این جامعه، ساختار و تشکیلات، قوانین و مقررات، روابط سـ*ـیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و سایر امورات انسانها از سوی خداوند تعیین و تعریف شده است و همه چیز تحت رهبری منصوبان او و نایبان بر حق آنها در جامعه است. در چنین جامعه‌ای نظام حکمرانی، خانواده، مناسک دینی، مراکز آموزشی، روابط و مراودات انسانی، جنگ و صلح، همه و همه بر اساس موازین شرعی و اسلامی و بر پایه عدالت استوار است. نظامی که انسان را به یاد خدا می اندازد، بسوی او می‌کشاند و او را از بندگی غیر خدا دور می‌سازد. در چنین جامعه‌ای رهبران آن با بهره‌مندی از احکام و دستورات الهی، مواعظ حسنه و نفوذ کلام خود سعی در جلب و جذب انسانها نه از طریق جبر و فریب بلکه با منطق، برهان و استدلال دارند و با این روش در صدد ایجاد صف و جبهه‌ای متحد و کارآمد از انسانهای صالح، مؤمن و معتقد در برابر جوامع جاهلی هستند. مؤمنانی که با توجه به خطبه ۱۹۲ حضرت امیر مؤمنان علی (ع) “لا تاخذهم فی الله لومه لائم”، هیچ ملامت کننده‌ای نمی‌تواند آنها را از راه خدا بر گرداند و هیچ عاملی قادر نیست آن جامعه اسلامی را از میان ببرد.


جامعه اسلامی، معیارها و شاخصه‌ها

 

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,746
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 18 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
البته به شرط آنکه این جامعه، جامعه‌ای با ایمان همراه با تعهد عملی، گوش به فرمان، منسجم و متحد و به دور از سایر جبهه‌ها و جریانهای مخالف بوده و با دشمنان خدا و مؤمنان پیوند و رابـ*ـطه مودت نداشته باشد. چرا که هرگز دوستی با دشمنان خدا با احکام و دستورات الهی سازگار نیست و ابراز محبت و ایجاد روابط با دشمنان، آنان را در برابر مؤمنان، گستاخ، وقیح و جری می‌کند. لذا با توجه به اینکه عدم روابط و تعامل با دشمنان خدا و دین، مبتنی بر دستورات دینی است و قطع ارتباط با دشمنان بر اساس آیات شریفه قرآن کریم یک دستور سـ*ـیاسی است، در صورتی برقراری روابط با کفار و دشمنان جایز و پذیرفته است که آنان ضمن احترام به اعتقادات و ارزشهای مسلمانان، در صدد توطئه‌، خدعه و دسیسه نباشند. لذا نکته‌ای که در این خصوص مورد توجه قرار می‌گیرد، بحث دشمن شناسی جوامع اسلامی است که از طریق ایجاد آگاهی و بصیرت حاص می‌شود، و این بحث از سه جنبه‌ی افکار و آمال دشمنان، توطئه‌های دشمنان و رفتار‌شناسی دشمنان می‌بایست مورد توجه قرار بگیرد. چنانکه در آیات و و روایات متعددی، از یهودیان و مشرکان به عنوان سخت‌ترین دشمنان اهل ایمان نام برده شده است و بر رضایت نداشتن آنان برای رسیدن خیر و نیکی از سوی پروردگار به مسلمانان و آرزوی آنان برای در رنج و محنت قرار گرفتن مؤمنان اشاره شده است


جامعه اسلامی، معیارها و شاخصه‌ها

 

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,746
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 18 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
لذا با توجه به اینکه آرزوی دشمنان، نرمش و انعطاف مسلمانان برای سازش، و غفلت مسلمانان از ظرفیتها و سرمایه‌های معنوی و مادی کارآمد و مؤثر است و از طرفی با توجه به اینکه در آیه یکصدویک از سوره مبارکه نساء از کافران و مشرکان به عنوان دشمنان آشکار مؤمنان یاد شده است، دشمنانی که با خدعه و نیرنگ در صدد تسلط و هیمنه بر جوامع اسلامی هستند، ضروری می‌نماید که جامعه اسلامی از دشمنان و بدخواهان برحذر بوده و با تمام توان و با استفاده از منابع و قابلیتهای موجود به ویژه در عرصه نظامی در مقابل دشمنان ایستادگی کرده و از محرم اسرار قرار دادن مسلمان‌نماها و غیر خودی‌های به ظاهر خودی پرهیز و اجتناب نمایند. بدیهی است یک جامعه‌ اسلامی به معنای واقعی کلمه، زمانی تحقق خواهد یافت و مردم آن روی سعادت و نیکبختی را خواهند دید که آگاهانه و بصیرانه در سایه ایمان توأم با تعهدات عملی، گوش به فرمان و دنباله‌روی ولی خود که ادامه دهنده راه نبوت و امامت است، باشند.

جامعه اسلامی چیست؟
قرآن به حیات اجتماعی معتقد است و « امت » دارای سرنوشت مشترک ، شعور واحد و معیارهای خاص است. در قرآن کار یک فرد از افراد اجتماع به همة آنها نسبت داده می شود و یا کار یک نسل به نسلهای بعد نسبت داده می شودمثل داستان قوم ثمود و شتر صالح . همچنین در قرآن گنـ*ـاه اجتماعی مطرح شده است اگر فرد تحت تاثیر جو اجتماعی به وقوع گناهی خشنود شود و آهنگ آن گنـ*ـاه را می نماید ، چون فرد جزئی از جمع است پس گنـ*ـاه فرد گنـ*ـاه جمع است . اگر جامعه ای دارای روح واحد و تفکر اجتماعی واحد شد حکم یک فرد انسان را پیدا میکند و افرادش همانند قوا و اعضای انسان میگردند که لـ*ـذت و دردشان عین لـ*ـذت و درد انسان است و سعادت و شقاوتشان عین سعادت و شقاوت انسان است . قرآن در عین اینکه برای جامعه طبیعت وشخصیت و عینیت و نیرو و حیات و مرگ واجل و وجدان و طاعت وعصیان قائل است، صریحا فرد را از نظر امکان سرپیچی از فرمان جامعه توانا می داندو اصالت فطرت انسانی را باور دارد .


جامعه اسلامی، معیارها و شاخصه‌ها

 

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,746
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 18 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
ضرورت وجود جامعة اسلامی
برای یک موجود زنده آسایش و خوشی، وقتی فراهم می شود که با محیط و عواملی که اورا احاطه کرده اند، هماهنگی و سازگاری متقابل داشته باشد. اگر ناهماهنگی باشد به حکم اینکه موجود زنده جزء است و محیط کل ، پس موجود محکوم به فناست. انسان نیز موجودی زنده است پس تابع این اصل کلی می باشد. انسان علاوه بر محیط طبیعی یک جو و محیط اجتماعی نیز دارد که بر خلاف موجوداتی که به حکم غریزه زندگی اجتماعی دارند، قادر است شرایط اجتماعی خود را با فکر و ارادة خویش بسازد.افراد انسانی ، عادات ، اخلاق عمومی ، قوانین و مقررات و بطور کلی عوامل اجتماعی می بایست با امور، آرزوها و احتیاجات ما توافق و سازگاری داشته باشد . هدف اصلی یک زندگی اجتماعی نمی تواند فرد و منافع فردی باشد و بدیهی است که مصلحت جمع همان مصلحت اکثریت افراد جامعه است . در این صورت فرد باید حالت تسلیم و رضا به مصالح اجتماعی داشته و از منافع شخصی چشم بپوشد. اگر در اجتماع عدالت حاکم باشد و زندگی افراد با مصالح اجتماعی توافق و سازگاری داشته باشد ، می توان به سعادت واقعی جامعه امیدوار بود. اینجاست که لزوم و اهمیت دین که اساسش توحیدو ایمان به خدای یگانه است روشن می شود.دین هم برای سازگار ساختن محیط اجتماعی با زندگی فردی ( ایجاد عدالت اجتماعی و سازمانهای موافق با مصالح عموم ) و هم در ایجاد توافق و انطباق روحیة فرد با مصالح اجتماعی ، لازم و ضروری است. چه دینی کاملتر از اسلام می توان یافت که پشتوانة یک جامعه باشد ؟ چه پیامبری بزرگتر از محمد(ص) می توان یافت که راهبر و هادی جامعه باشد؟ چه کس را بهتر از علی (ع) می توان یافت که ولی جامعه باشد ؟ چه مادر بهتراز فاطمه (س) را می توان یافت که دامان مهربانش رشددهنده ی امامان جامعه باشد؟


جامعه اسلامی، معیارها و شاخصه‌ها

 

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,746
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 18 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
آیندة جامعةاز دیدگاه قران
در تعلیمات اسلامی نوعی وحدت بر جامعه حاکم است و اختلاف ادیان را از جمله اختلافات فرعی می داند . دین برنامة تکاملی فردی و اجتماعی است و اساس دین بر وحدت جامعه ها استوار است . دین در همة زمانها و در همة منطقه ها و در زبان همة پیامبران یکی است و جامعه یک واقعیت عینی و واحد است . از نظر قرآن حکومت نهائی حکومت حق و نابود شدن یکسرة باطل است و عاقبت ازآن تقوا و متقیان است. مقتضای فطرت انسان ایجاب می کند که نوع انسان به صورت یک کل و یک واحد زیست نمایند. نوع انسان به حکم فطرتی که در او به ودیعه نهاده شده است طالب کمال و سعادت حقیقی خود یعنی استیلاء بر عالیترین مراتب زندگی مادی و معنوی به صورت اجتماعی می باشد . اسلام که دین توحید است برنامة چنین سعادتی است. آیندة بشریت آیندة جامعة توحیدی است جامعة توحیدی هم به مفهوم فکری و اعتقادی و هم به مفهوم اجتماعی .

نقش زن در جامعة اسلامی
زنان به طور مستقیم و غیر مستقیم از طریق تاثیر روی شوهرانشان ، فرزندان ، پدران و برادرانشان ، در جامعة اسلامی نقش داشته باشند. مرد الهامگیر از زن است و اگر در یک جریان اجتماعی زنها هماهنگی نداشته باشند، از تاثیر مرد هم فوق العاده می کاهند و اگر زنها نقش موافق و احساسات موافق داشته باشند ، نیروی مردها را چند برابر می کنند. منطق اسلام یک منطق معتدل است و جامعة اسلامی بدون شرکت زنها قابل دوام نیست . پیغمبر اکرم زنها را در جنگها شرکت می داد ولی آنها کاری را که بیشتر متناسب با زنها بود انجام می دادند. ولی اینها به معنی اختلاط نیست . وارد شدن زن در اجتماع به معنی اینکه اجتماع محیط شهوترانی بشود نیست و نخواهد بود. این به معنی اینست که زن و مرد دو انسانند و در انسانیت متساوی و مشابه یعنی درآنچه که به انسانیت انسان مربوط می شود برابر و همانند یکدیگرند ولی در عین حال مرد انسان مذکر است و زن انسان مونث . در خود طبیعت میان زن و مرد تفاوتهایی است ، زن چیزهایی از احساسات و عواطف ، طرز تفکر، طرز برداشتها، توانائیها و استعدادهای بدنی دارد که مرد ندارد و مرد خصوصیاتی دارد که زن ندارد ، اما در نهایت این دو مکمل یکدیگرند.پس در جامعة اسلامی زن نقشی بزرگ و عظیم در شقاوت و سعادت جامعه دارد که غیر قابل انکار است.

منبع: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی, وبلاگ درسی من


جامعه اسلامی، معیارها و شاخصه‌ها

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا