خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,741
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 17 ساعت 16 دقیقه
نویسنده این موضوع
فرمول اتانول و متانول به ترتیب به صورت CH۳CH۲OH و CH۳OH است. این دو ماده از الکل های تک عاملی بوده و تفاوت های اساسی با هم دارند. شکل ظاهری این دو الکل یکی است و تا حد زیادی تشخیص آن ها از هم مشکل است. اما باید دقت کرد که اتانول و متانول دو ماده کاملا متفاوت از هم بوده و هر کدام دارای ویژگی های کاملا متفاوت هستند.

متانول چیست؟
متیل الکل یا متانول، معتاد غیرمصرف کننده بوده که به نام های الکل چوب و روح چوب نیز خوانده می شود. این الکل به صورت مایعی شفاف، فرار، بدون رنگ، قابل اشتعال و سمی است. متانول به صورت طبیعی در بدن بسیاری از موجودات زنده که حاصل فرایندهای متابولیکی است، یافت می شود. نقاط ذوب و جوش این الکل سمی به ترتیب ۹۷,۶- و ۶۴,۷ درجه سانتی گراد است.
فرایندهای صنعتی چون هیدروژناسیون مونوکسید کربن، برای تولید متانول به کار برده می شود. از کاربردهای مهم این الکل در سنتز فرمالدهید، اسید استیک و متیل ترت بوتیل اتر است. متانول به راحتی از طریق پوست جذب شده و به طور خطرناکی، باعث آسیبب به سیستم عصبی می شود.

خواص متانول
از جمله مزایا و کاربردهای متانول، در ترکیب رنگزاها، رزین ها، داروها و عطرهای مصنوعی مهم است. از این الکل به عنوان سوخت در موتورهای احتراق داخلی استفاده می شود، زیرا به اندازه ی بنزین قابل اشتعال نیست. این الکل به فاضلاب ها در تصفیه خانه ها اضافه می شود تا به عنوان منبع غذایی کربن برای باکتری های ضدعفونی کننده باشد.


فرمول اتانول و متانول چیست؟

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,741
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 17 ساعت 16 دقیقه
نویسنده این موضوع
اتانول چیست؟
فرمول اتانول و متانول در تعداد اتم های کربن و هیدروژن با هم تفاوت دارند. اتانول یکی از ترکیبات شیمیایی با فرمول CH۳CH۲OH بوده که بی رنگ و قابل اشتعال است. اتانول با بویی الکل مانند، با دو روش طبیعی و صنعتی به دست می آید. تخمیر قندها، روش طبیعی و هیدراتاسیون اتیلن، روش مصنوعی تولید اتانول است. کاربرد عمده اتانول در صنعت پزشکی به عنوان ضدعفونی کننده است. اتانول با درصد خلوص ۷۰ تا ۸۵ برای این منظور به کار برده می شود. این الکل با ایجاد تغییر در پروتئین ها و حل کردن چربی ها، به حذف میکروارگانیسم های آن کمک می کند. اتانول با نقطه انجماد پایین در تولید ضدیخ به کار می رود.

تفاوت اتانول و متانول
مهمترین تفاوت در فرمول اتانول و متانول و در تعداد کربن های تشکیل دهنده ساختار مولکولی آن ها است. به طوری که در ساختار مولکولی اتانول، اتیل ولی در ساختار متانول متیل وجود دارد. اسیدیته اتانول ضعیف تر از آب ولی اسیدیته متانول قوی تر از آب است.
بوی متانول در مقایسه با بوی اتانول، تند است. به طوری که اتانول با بویی سنگین و سوزاننده بوده ولی متانول بویی متفاوت دارد. رنگ شعله در نتیجه ی سوختن اتانول، آبی و در سوختن متانول، سفید رنگ است.

تولید متانول در نتیجه ی فرایندهای مصنوعی و صنعتی بوده ولی اتانول در نتیجه ی تخمیر محصولات غذایی به دست می آید. متانول کاربرد صنعتی داشته و به عنوان ماده ای سمی، مصرف آن می تواند منجر به مرگ شود.

علایم مسمومیت با متانول
متانول به عنوان ماده ای بسیار سمی و خطرناک، در صورت بلعیده شدن یا استنشاق و یا جذب از راه پوست، می تواند کشنده باشد. زیرا خواص مهارکننده CNS دارد. همچنین مسمومیت متانول، متابولیزه شدن با فرایندی که از طریق فرمالدهید بوده و به کمک آنزیم الکل دهیدروژناز در کبد انجام می شود، است. نتیجه این متابولیزه، تولید اسید فرمیک است.
علایم این مسمومیت، افسردگی، سردرد، سرگیجه، تهوع، گیجی، بیهوشی و مرگ است. بعد از ظهور علایم اولیه، ۱۰ تا ۳۰ ساعت بعد، علایمی چون از بین رفتن کامل بینایی و اسیدوز ظاهر می شود که در نتیجه جمع شدن سمی فرمات در جریان خون است.

منبع: جهان شیمی


فرمول اتانول و متانول چیست؟

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا