خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,741
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 17 ساعت 57 دقیقه
نویسنده این موضوع
سنگ‌ها به عنوان یکی از عناصر اصلی پوسته زمین، اهمتی بسیاری را در علوم زمین‌شناسی دارند. ساختار، خصوصیات و خواص مختلف سنگ ها، آن‌ها را به عنوان یک پنجره برای درک هرچه بهتر تاریخچه و نحوه پیدایش زمین بدل کرده است. از سوی دیگر، این عناصر تقریبا در تمامی صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. باید اشاره کرد که سنگ‌ها در دسته‌بندی‌های بسیار گوناگونی قرار دارند؛ چرا که این عنصر دارای تنوع بسیار زیادی است. اما شاید بخواهید بدانید که سنگ‌ها از چه نظر با هم تفاوت دارند. با ما همراه باشید تا به برخی از مهمترین دلایل تفاوت سنگ‌ها با یکدیگر اشاره کنیم.

سنگ‌ها، عناصری حیاتی برای انسان
بخش قابل توجهی از کره زمین، از سنگ تشکیل شده است. این ماده به صورت طبیعی در لایه‌های مختلف زمین شکل گرفته و می‌تواند بر خصوصیات و ویژگی بخش‌های مختلف کره زمین، تاثیر بگذارد. هر کدام از سنگ‌های موجود در طبیعت، دارای خواص، ویژگی ها، جنس، ساختار، مواد تشکیل دهنده و… بوده که می‌تواند باعث ایجاد تفاوت در میان آن‌ها شود. بشر از زمان‌های بسیار دوری از سنگ برای ساخت تجهیزات و لوازم مورد نیاز خود استفاده می‌کرده است.
اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، هنوز هم سنگ‌ها نقش بسیار مهمی در صنایع مختلف ایفا می‌کنند. کافی است نگاهی به دور و اطراف خود بیاندازید تا بتوانید به خوبی ردپای حضور سنگ‌ها را در زندگی خود احساس کنید. از سنگ فرش خیابان گرفته تا نماهای ساختمان، پیشخوان‌های آشپزخانه، مجسمه ها، وان حمام و… همگی از سنگ تولید شده اند. با این وجود، اگر قصد استفاده از سنگ‌ها را در صنایع مختلف داشته باشیم، لازم است تا در ابتدا با انواع سنگ‌ها آشنا شده، خصوصیات آن‌ها را بشناسیم و بدانیم که هر کدام از این سنگ ها، چه تفاوتی با یکدیگر دارند.

تفاوت‌های موجود در سنگ‌ها
سنگ‌ها در طبیعت در شکل ها، ساختارها و خواص مختلفی ظاهر می‌شوند. این تنوع بالای سنگ‌ها به دلیل تفاوت‌هایی است که این مواد در خصوصیات فیزیکی، خصوصیات شیمیایی و ساختاری خود دارند. پس اگر قصد داریم بدانیم که سنگ‌ها از چه نظر با یکدیگر تفاوت دارند، لازم است تا تفاوت را در هر یک از این جنبه‌های به خصوص بررسی کنیم.


سنگ‌ها از چه نظر با هم تفاوت دارند؟

 

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,741
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 17 ساعت 57 دقیقه
نویسنده این موضوع
برخی از فاکتورهای مهمی که در بررسی تفاوت میان سنگ‌ها اهمیت دارند، عبارت‌اند از:

• تفاوت سنگ‌ها از نظر ساختار
سنگ‌ها دارای ساختارهای مختلفی بوده که همین امر می‌تواند به تفاوت میان آن‌ها منجر شود. ساختار سنگ‌ها شامل ترکیبات کریستالی و غیر کریستالی بوده که تفاوت‌های زیادی در ساختار سنگ‌ها ایجاد می‌کند. به عنوان مقال، سنگ‌های آذرینی یا آتشفشانی، کوارتز و میکا دارای ساختار کریستالی مشخصی هستند. در حالی که سنگ‌های آهم، سنگ‌های رسی و سنگ‌های رسوبی، دارای ساختاری غیرکریستالی و یا آمورف بوده که الگوی سازمان دهی مشخصی ندارند.

• تفاوت سنگ‌ها از نظر شیمیایی
تفاوت‌های شیمیایی در سنگ‌ها نیز از جمله عوامل مهمی است که باعث ایجاد تفاوت در سنگ‌ها می‌شود. سنگ‌ها ممکن است از ترکیبات معدنی مختلفی تشکیل شده باشند که باعث ایجاد تغییر در ترکیبات شیمیایی آن‌ها شود. به عنوان مثال، سنگ‌های آتشفشانی از ترکیباتی مانند سیلیسیم، آلومینیوم، آهن و منیزیم تشکیل شده‌اند و دارای شیمی متفاوتی از سنگ‌های رسوبی هستند. سنگ‌های رسوبی خود از ترکیباتی مانند کربنات‌ها و سولفات‌ها به وجود آمده است. همچنین سنگ‌های رسوبی ممکن است از ترکیبات آلی مانند جیبی، هماتیت و ساپونین تشکیل شده باشند که این ترکیبات در سایر سنگ‌ها مانند سنگ‌های آتشفشانی وجود ندارد.

• تفاوت سنگ‌ها از نظر نحوه شکل گیری
سنگ‌ها به صورت کلی به دو رشو اصلی در طبیعت شکل می‌گیرند. این دو روش عبارت‌اند از شکل گیری تحت فشار و حرارت (در توده‌های عمیق) و شکل گیری توسط رسوب‌گذاری در سطح زمین. همین نحوه شکل گیری سنگ ها، باعث ایجاد تفاوت‌های اساسی در میان آن‌ها خواهد شد.


سنگ‌ها از چه نظر با هم تفاوت دارند؟

 

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,741
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 17 ساعت 57 دقیقه
نویسنده این موضوع
• شکل گیری تحت فشار و حرارت (توده‌های عمیق)
برخی از سنگ‌ها از طریق تبدیل و تشکیل توده‌های عمیق در داخل زمین شکل می‌گیرند. در این فرایند، سنگ‌ها تحت فشار بالا قرار گرفته و تغییرات شیمیایی و فیزیکی مختلفی را تجربه می‌کنند. به عنوان مثال، گرانیت، که یکی از سنگ‌های بسیار رایج و کاردبردی در صنایع مختلف است، از طریق تبدیل توده‌های ماگمایی در داخل زمین به وجود می‌آید. در این فرایند، ماگما یا گدازه مذاب، که حاوی مواد معدنی مذاب است، از طریق آذرآواری به سطح زمین نمی‌رسد و در عمیق‌های زیباد، به توده‌های عمده‌ای گرانیت تبدیل می‌شود.
البته برخی از سنگ‌ها نیز از طریق بیرون رفت مواد مذاب و ماگما در مناطقی که دارای کوه‌های آتشفشانی هستند، شکل می‌گیرند. این سنگ‌ها که به عنوان سنگ‌های آذرین و یا آتشفشانی شناخته می‌شوند، زمانی به وجود می‌آیند که توده‌های مذاب از دهانه‌های آتش فشان به بیرون آورده می‌شوند.

• شکل گیری توسط رسوب‌گذاری و تبدیل (در سطح زمین)
سنگ‌ها همچنین ممکن است به روش دیگری شکل گرفته باشند که به آن رسوب‌گذاری می‌گویند. این مدل از سنگ‌ها هنگامی که باد و آب، مواد تشکیل دهنده آن‌ها را تحت تاثیر عواملی زمین شناختی مانند رسوبگذاری، تبدیل، ذوب و کریستالیزه شدن قرار می‌دهند، به وجود می‌آیند. برخی از سنگ‌های رسوبی نشانگر انواع مختلفی از رسوبگذاری و تبدیل می‌باشند. از جمله این سنگ‌ها می‌توان به سنگ‌های سیلیسی، کربناتی، آهکی و سنگ‌های نفتی به عنوان سنگ‌های رسوبی اشاره کرد.
در این فرایند، رسوب‌ها از طریق رسوب‌گذاری ذرات معلق در آب و یا باد، یا از طریق رسوب‌گذاری مواد شیمایی در آب و محیط‌هایی که چنین شرایطی را فراهم می‌کند، به وجود می‌آید. با گذشت زمان و افزایش فشار و حرارت زمین، این رسوب‌ها سفت شده و به سنگ‌های جامدی بدل می‌شوند. از این رو سنگ‌های رسوبی جزو سنگ‌های لایه لایه بوده که می‌توان آن‌ها را در اقیانوس ها، دریاها، دریاچه ها، دلتاها، رودخانه ها، کوهستان ها، یخچال ها، صحراها، کویرها، بیابان ها، جنگل‌ها و… پیدا کرد.


سنگ‌ها از چه نظر با هم تفاوت دارند؟

 

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,741
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 17 ساعت 57 دقیقه
نویسنده این موضوع
• تفاوت سنگ‌ها از نظر خصوصیات فیزیکی
از جمله دلایلی که باعث ایجاد تفاوت در سنگ‌ها می‌شود، می‌توان به تفاوت در خصوصیات فیزیکی این مواد اشاره کرد. برخی از مهمترین خصوصیات فیزیکی که موجب ایجاد تفاوت در سنگ‌ها شده است، عبارت است از:

سختی
سنگ‌ها می‌توانند از نظر سختی به شدت با یکدیگر متفاوت باشند. برای مثال، الماس به عنوان سنگی با بالاترین سختی شناخته می‌شود. در حالی که گچ یکی از سنگ‌های رسوبی و بسیار نرم است. سختی شنگ‌ها می‌تواند توسط معیارها و مقیاس‌های استاندارد برای اندازه گیری میزان سختی، محاسبه شود.

تراکم
تراکم و یا چگالی نیز از دیگر فاکتورهایی است که می‌تواند در نهایت به ایجاد تفاوت در میان سنگ‌ها بدل شود. برخی از سنگ‌های آتش فشانی دارای تراکم بالا و وزن‌های سنگینی هستند. در حالی که سنگ‌های رسوبی ممکن است تراکم و در نتیجه وزن کمتری داشته باشند.

رنگ
سنگ‌ها همچنین بر اساس رنگ خود نیز در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار خواهند گرفت. امروزه شاهد حضور سنگ ها، با رنگ‌های بسیار متنوع و گوناگونی در طبیعیت هستیم. رنگ‌های چشم نواز و زیبایی که باعث محبوبیت این مواد در صنایع به خصوصی شده است. البته باید اشاره داشت که رنگ سنگ ها، به فاکتورها و عوامل مختلفی مانند ترکیبات شیمیایی، کانی‌های موجود، تاثیر عوامل زمین‌شناسی و… بستگی دارد.


سنگ‌ها از چه نظر با هم تفاوت دارند؟

 

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,741
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 17 ساعت 57 دقیقه
نویسنده این موضوع
کانی‌ها
کانی‌ها به عنوان اجزای سازنده سنگ ها، نقش بسیار مهمی در ایجاد تفاوت میان سنگ‌ها ایفا می‌کنند. کانی‌ها معمولات تشکیل دهنده‌های اصلی سنگ‌ها شناخته می‌شوند و می‌توانند بر خواصی مانند سختی، تراکم، رنگ و… سنگ ها، تاثیرگذار باشند. برای مثال، سنگ گرانیت که از کانی‌های فلدسپات، کوارتز و میکا تشکیل شده است، دارای رنگی روشن و ساختاری کریستالی است؛ در حای که سنگ بازالت که از کانی‌های پیروکسن و اولیوین تشکیل شده است، دارای رنگی تیره و ساختار میکروکریستالی است.

پتروگرافی
پتروگرافی به بررسی و توصیف جزئیات میکروسکوپی سنگ‌ها اشاره دارد. این امر شامل ویژگی‌هایی مانند اندازه، شکل و ترتیب کانی‌ها و دیگر جزیئات میکروسکوپی ساختار سنگ‌ها است. این ویژگی‌ها می‌توانند در سنگ ها، تفاوت‌های زیادی ایجاد کند. برای مثال، سنگ‌های سیلیسی و نسبتا خنثی، مانند سنگ‌های گرانیت، دارای دانه‌بندی درشت‌تری بوده در حالی که سنگ‌های اسیدی مانند بازالت دارای دانه‌بندی ریزتر و کوچکتری هستند. این ویژگی‌ها می‌توانند تفاوت‌های مهمی در خواص و کاربردهای سنگ‌ها ایجاد کنند.

الگو و شکل ظاهری
سنگ‌ها از نظر شکل ظاهری و الگوهای موجود درون خود، تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. برای مثال، برخی از سنگ‌ها مانند سنگ تراورتن دارای سطحی متخلخل و حفره‌ای بوده در حالی که سنگ‌هایی مانند سنگ مرمر، دارای سطحی صاف و یکدست هستند. از سوی دیگر، الگوی موجود در سنگ‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. برخی از سنگ‌ها مانند سنگ‌های رسوبی دارای الگوهای لایه لایه‌ای بوده در حالی که برخی دیگر از سنگ ها، الگوهایی خوابیده و طبقاتی دارند.

پایداری شیمیایی
سنگ‌ها ممکن است در پایداری شیمیایی نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشند. برخی از سنگ‌ها مانند سنگ‌های آهکی در برابر عوامل شیمیایی مانند اسیدها و آب‌های آلوده حساسیت بیشتری داشته و به راحتی بازترکیب می‌شوند. در حالی که سنگ‌های سیلیسیوس مانند بازالت در برابر عوامل شیمیایی، دارای مقاومت بالاتری هستند.

منبع: همراه سنگ


سنگ‌ها از چه نظر با هم تفاوت دارند؟

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا