خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,770
امتیاز واکنش
10,751
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 22 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع
به تصویر نشان داده شده در ادامه دقت کنید. آیا می‌توانید اژدها را پیدا کنید؟ سمت چپ تصویر سه ستاره درخشان را مشاهده می‌کنید. این سه ستاره دسته دب اکبر هستند.

finding-draco.jpg.webp

در ادامه، دو ستاره درخشان از دب اصغر را در وسط تصویر مشاهده می‌کنیم.

finding-draco-1.jpg.webp

تا اینجا دب اصغر و دب اکبر را در تصویر پیدا کرده‌ایم. دم اژدها بین این دو صورت‌فلکی قرار دارد. بنابراین، یافتن اژدها در تصویر کار سختی نخواهد بود. دم اژدها را می‌توانیم در تصویر زیر مشاهده کنیم.

finding-draco3.jpg.webp

راه آسان و جالب دیگر برای یافتن صورت اژدها استفاده از دسته دب اکبر است. از این‌رو، پس از یافتن دسته دب اکبر، خطی به صورت نشان داده شده در تصویر زیر رسم می‌کنیم و به سر اژدها می‌رسیم.

finding-draco4.jpg.webp


صورت فلکی چیست؟

 
  • تشکر
Reactions: Delvin22

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,770
امتیاز واکنش
10,751
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 22 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع
صورت فلکی دب اکبر
دب اکبر یکی از صورت‌های فلکی قدیمی و یکی از معروف‌ترین و شناخته‌‌ شده‌ترین صورت‌های فلکی در جهان است. از این صورت فلکی برای یافتن صورت‌های فلکی دیگر، مانند صورت‌های فلکی اژدها و دب اصغر، استفاده می‌شود. دب اکبر به معنای خرس بزرگ است. دب اکبر نام‌های مختلفی دارد. دب اکبر، سومین صورت فلکی بزرگ در آسمان است. از دب اکبر می‌توانیم برای یافتن راه و محاسبه زمان استفاده کنیم. یافتن این صورت فلکی در آسمان در صورتی که بدانیم به دنبال چه هستیم، کار خیلی سختی نخواهد بود.

چگونه دب اکبر را در آسمان پیدا کنیم؟
برای یافتن دب اکبر در آسمان، مرحله‌های زیر را طی می‌کنیم.

یافتن مکان مناسب
مکانی دور از نور شهری بیابید که به اندازه کافی تاریک باشد. پس از رفتن به مکان مناسب، در حالتی بایستید که افق شمالی واضح باشد. پس از تاریکی کامل و در حدود ساعت ۱۰ شب می‌توانید در آسمان به دنبال دب اکبر بگردید. ماه‌های فروردین تا تیر، بهترین زمان برای یافتن دب اکبر است.

dark-sky.jpg.webp


یافتن جهت شمال
برای یافتن دب اکبر باید به آسمان شمالی نگاه و با استفاده از نقشه یا قطب‌نما، به راحتی می‌توانید جهت شمال را انتخاب کنید. سر خود را به سمت عقب خم و با زاویه‌ای در حدود ۶۰ درجه به آسمان نگاه کنید. به این نکته توجه داشته باشید که وسط تابستان و پاییز، دب اکبر به افق نزدیک‌تر خواهد بود. بنابراین، خیلی سر خود را به سمت بالا نگیرید. برای یافتن دب اکبر باید به فصلی که در آن هستید، توجه داشته باشید. به هنگام بهار و تابستان، دب اکبر در ارتفاع بالاتری در آسمان قرار دارد، اما به هنگام پاییز به خط افق نزدیک‌تر خواهد بود.

تشخیص دب اکبر
دب اکبر به شکل کاسه و دسته متصل به آن است. همان‌طور که در بخش قبل مشاهده کردیم، سه ستاره درخشان در دسته دب اکبر و در امتداد خطی مستقیم به دنبال هم قرار گرفته‌اند. همچنین، کاسه دب اکبر با استفاده از چهار ستاره درست شده است (مشابه مربع نامنظم). از نگاه برخی علاقه‌مندان، دب اکبر شبیه بادبادکی کاغذی با نخی متصل به آن به نظر می‌رسد.

Ursa-major.jpg.webp


صورت فلکی چیست؟

 
  • تشکر
Reactions: Delvin22

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,770
امتیاز واکنش
10,751
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 22 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع
یافتن ستاره شمالی
شمالی بسیار درخشان است. ستاره شمالی، ستاره قطبی نیز نامیده می‌شود. دب اکبر در تمام فصل‌ها و در طول شب به دور ستاره قطبی می‌چرخد. درخشش ستاره‌های دب اکبر مشابه درخشش ستاره قطبی است. در بیشتر موارد از ستاره قطبی برای جهت‌یابی استفاده می‌شود، زیرا جهت شمال را نشان می‌دهد.
همان‌طور که در ابتدای این بخش گفتیم از دب اکبر می‌توان برای محاسبه زمان استفاده کرد. دب اکبر یکی از صورت‌های فلکی پیراقطبی است. بنابراین، همانند خورشید طلوع یا غروب نمی‌کند. بلکه به هنگام شب، حول قطب در جهت مخالف عقربه‌های ساعت می‌چرخد. هر روز نجومی یک دور کامل به دور قطب می‌چرخد. روز نجومی، چهار دقیقه از روز واقعی (۲۴ ساعت) کوتاه‌تر است. بنابراین با استفاده از چرخش دب اکبر به راحتی می‌توانید زمان را محاسبه و دنبال کنید.

big-dipper-measuring-time.jpg.webp


صورت فلکی دب اصغر
دب اصغر در نیمکره شمالی قرار دارد و در قرن دوم میلادی توسط بطلمیوس کشف شد. گرچه یافتن دب اکبر در آسمان شب بسیار راحت است، پیدا کردن دب اصغر در آسمان می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد.

چگونه دب اصغر را در آسمان پیدا کنیم؟
برای یافتن دب اصغر در آسمان، مرحله‌های زیر را طی می‌کنیم.
انتخاب مکانی با کمترین نور و آسمانی صاف
از آنجا که درخشش ستاره‌های تشکیل‌دهنده دب اکبر بسیار کم هستند، حتی مقدار جزیی ابر در آسمان می‌تواند به طور کامل ستاره‌ها را بپوشاند. از این‌رو، باید مکانی به دور از نور شهری با آسمانی کاملا صاف انتخاب کنیم.
به این نکته توجه داشته باشید که موقعیت دب اصغر بسته به کدام فصل از سال، کمی تغییر می‌کند. به عنوان مثال، این صورت فلکی بین ماه‌های فروردین تا پایان شهریور در بالاترین نقطه خود در آسمان قرار دارد. از این‌رو، فصل‌های بهار و تابستان بهترین زمان برای یافتن و رصد دب اصغر در آسمان است.

یافتن جهت شمال
با استفاده از نقشه یا قطب‌نما، به راحتی می‌توانید جهت شمال را انتخاب کنید. آسمان شمالی خانه دب اصغر است.


صورت فلکی چیست؟

 
  • تشکر
Reactions: Delvin22

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,770
امتیاز واکنش
10,751
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 22 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع
یافتن ستاره شمالی
پس از یافتن جهت شمال، برای یافتن ستاره قطبی به بالای افق یا به صورت مستقیم بالای سر خود را نگاه کنید. ستاره قطبی نخستین و درخشان‌ترین ستاره در دب اصغر است. این بدان معنا است، که با یافتن ستاره قطبی، به راحتی می‌توانید دب اصغر را در آسمان پیدا کنید. داشتن تلسکوپ به هنگام رصد دب اصغر کمک شایانی به شما خواهد کرد.
در مطالب بالا در مورد پنج صورت‌فلکی پیراقطبی در نیمکره شمالی صحبت کردیم. سه صورت فلکی پیراقطبی نیز در نیمکره جنوبی دیده می‌شوند و در حال چرخش به دور قطب جنوب سماوی هستند. این صورت‌های فلکی در عرض‌های جغرافیایی جنوبی و در هر زمان از سال دیده می‌شوند. اما ناظران در نیمکره شمالی نمی‌توانند آن‌ها را در آسمان شب مشاهده کنند:

• صورت فلکی «شاه‌تخته یا کشتی» (Carina)
• صورت فلکی «قنطورس» (Centaurus)
• صورت فلکی «چلیپا یا صلیب جنوبی» (Crux)

گرچه صورت‌فلکی صلیب جنوبی کوچک‌ترین صورت فلکی در آسمان است، یافتن آن از میان سه صورت‌فلکی نام برده شده آسان‌تر خواهد بود.

صورت‌های فلکی منطقه‌ البروج چیست؟
صورت‌های فلکی منطقه‌البروج در امتداد صفحه منطقه‌البروج قرار گرفته‌اند. به حرکت ظاهری خورشید روی کره سماوی و در مدت یک سال نسبت به زمین، دایره‌البروج گفته می‌شود. به بیان دیگر، دایره‌البروج دایره‌ای فرضی در آسمان است و از دید افراد ساکن روی زمین این‌گونه به نظر می‌رسد که خورشید در مدت یک سال روی این دایره حرکت کرده است. مسیر خورشید از دایره‌البروج، چرخه‌ای است که توسط فرهنگ‌های کهن برای تعیین زمان سال استفاده می‌شود. بیشتر مدارهای سیاره‌های منظومه‌شمسی در نزدیکی صفحه دایره‌البروج، با زاویه‌ای در حدود ۸ درجه نسبت به آن قرار گرفته‌اند.
تعداد صورت‌های فلکی دایره‌البروج برابر ۱۲ است. تمام آن‌ها را می‌توانیم در امتداد صفحه دایره‌البروج مشاهده کنیم:

• «صورت فلکی بره»‌ (Aries Constellation): بره، صورت‌فلکی فروردین ماه است.
• «صورت فلکی گاو»‌ (Taurus Constellation): گاو، صورت‌فلکی اردیبهشت ماه است.
• «صورت فلکی دوپیکر»‌ (Gemini Constellation): دوپیکر، صورت‌فلکی خرداد ماه است.
• «صورت فلکی سرطان یا خرچنگ»‌ (Cancer Constellation): سرطان، صورت‌فلکی تیر ماه است.
• «صورت فلکی شیر»‌ (Leo Constellation): شیر، صورت‌فلکی مرداد ماه است.
• «صورت فلکی دوشیزه یا سنبله»‌ (ٰVirgo Constellation): دوشیزه، صورت‌فلکی شهریور ماه است.
• «صورت فلکی ترازو»‌ (Libra Constellation): ترازو، صورت‌فلکی مهر ماه است.
• «صورت فلکی کژدم یا عقرب»‌ (Scorpius Constellation): عقرب، صورت‌فلکی آبان ماه ماه است.
• «صورت فلکی کمان، قوس یا کماندار»‌ (Sagittarius Constellation): کمان، صورت‌فلکی آذر ماه است.
• «صورت فلکی بزغاله یا جدی»‌ (Capricornus Constellation): بزغاله، صورت‌فلکی دی ماه است.
• «صورت فلکی دلو»‌ (Aquarius Constellation): دلو، صورت‌فلکی بهمن ماه است.
• «صورت فلکی ماهی یا حوت»‌ (Pisces Constellation): ماهی، صورت‌فلکی اسفند ماه است.

در ادامه، در مورد هر یک از این صورت‌های فلکی به اختصار توضیح می‌دهیم. از میان دوازده صورت فلکی منطقه‌البروج، صورت‌های فلکی شمالی به نام‌های صورت فلکی ماهی، بره، گاو، دوپیکر، خرچنگ و شیر در نیمکره سماوی شرقی و صورت‌های فلکی جنوبی به نام‌های صورت فلکی دوشیزه یا سنبله، ترازو، عقرب، کمان یا قوس،‌ بزغاله و دلو در غرب یافت می‌شوند. کلمه Zodiac از کلمه یونانی Zodiakos به معنای «دایره حیوانات» (Circle of Animals) می‌آید.


صورت فلکی چیست؟

 
  • تشکر
Reactions: Delvin22

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,770
امتیاز واکنش
10,751
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 22 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع
چگونه صورت های فلکی منطقه البروج را پیدا کنیم؟
سوال مهمی که در این قسمت به آن پاسخ خواهیم داد چگونگی یافتن ۱۲ صورت فلکی منطقه‌البروج است. صورت‌های فلکی منطقه‌البروج را به آسانی می‌توانیم پیدا کنیم، زیرا یا ستاره‌ای آشکار دارند یا در نزدیکی چنین ستاره‌ای قرار گرفته‌اند. از آنجا که خورشید از میان این صورت‌های فلکی عبور می‌کند، در زمان‌های خاصی در سال در آسمان شب مشاهده نمی‌شوند. اما در مابقی زمان‌ها قابل مشاهده هستند.

zodiac-plane.jpg.webp


صورت فلکی گاو
صورت فلکی گاو را می‌توان از دهه اول آبان در آسمان و به خوبی در زمستان مشاهده کرد. گاو، یکی از معدود صورت‌های فلکی شبیه نام خود است. این صورت فلکی از تعدادی ستاره‌های شگفت‌انگیز و اجسام آسمانی تشکیل شده است. بنابراین با یافتن این صورت فلکی در آسمانی به خوبی می‌توانیم این ستاره‌ها و اجسام آسمانی موجود در آن را مطالعه کنیم. گاو، اواسط دی ماه در حدود ساعت ۹ شب، در زاویه‌ای در حدود ۶۵ درجه بالای افق جنوبی قرار می‌گیرد. برای یافتن این صورت فلکی، بهتر است ابتدا ستاره نارنجی و درخشان آن به نام «ستاره الدبران» (Aldebaran Star) را پیدا کنیم. این ستاره را حتی می‌توان در آسمان شهر و در آلودگی نوری شهری پیدا کرد.

aldebaran-star-in-taurus.jpg.webp

به تصویر نشان داده شده در بالا دقت کنید. همان‌طور که در این تصویر مشاهده می‌کنید، ستاره الدبران در قسمت V شکل صورت فلکی گاو قرار دارد و چشم گاو را نشان می‌دهد. این صورت فلکی را می‌توانید در قسمت مشابهی از آسمان در زمان‌های زیر نیز پیدا کنید:

• ماهِ آبان، ساعت ۴ صبح
• اواخر آبان و اوایل آذر ماه، یک صبح
• اواخر آذر و اوایل دی ماه، ۱۱ شب
• دی ماه، ۹ شب
• بهمن ماه، ۷ شب

راه آسان‌تری نیز برای یافتن گاو وجود دارد. اگر صورت فلکی «شکارچی»‌ (Orion) را می‌شناسید، با یافتن آن در آسمان، به راحتی می‌توانید صورت فلکی گاو را پیدا کنید. صورت فلکی شکارچی به صورت نشان داده شده در تصویر زیر است.

orion-constellation.jpg.webp


صورت فلکی چیست؟

 
  • تشکر
Reactions: Delvin22

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,770
امتیاز واکنش
10,751
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 22 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع
همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنیم سه ستاره درخشان در امتداد خطی مستقیم قرار گرفته‌اند و کمربند شکارچی را تشکیل می‌دهند. برای یافتن صورت فلکی گاو، تنها کافی است کمربند شکارچی را در آسمان پیدا کنید و با امتداد خط اتصال سه ستاره، به ستاره الدبران برسید.

orion-belt.jpg.webp

همان‌طور که گفتیم، اجسام آسمانی متفاوتی در صورت فلکی گاو قرار دارند. «خوشه پروین» (Pleiades Star Cluster)‌ یکی از معروف‌ترین اجسام آسمانی در این صورت فلکی است. این خوشه ستاره‌ای با نام پروین یا ثریا خوشه‌ای باز است که در فاصله ۴۴۰ سال نوری از منظومه شمسی قرار دارد. این خوشه از تعداد زیادی سحابی درخشان و بیش از ۱۰۰۰ ستاره تشکیل شده است. از میان این ستارگان، تنها ۶ یا ۷ ستاره به راحتی از زمین قابل مشاهده هستند. خوشه پروین جایگاه مهمی در اسطوره‌ها و فرهنگ‌های بسیاری دارد. در اسطوره‌های یونان باستان، اعتقاد دارند که هفت خواهر و دختران اطلس و پلیون (نام گل) به ستاره تبدیل شدند.

صورت فلکی دوپیکر
این صورت فلکی بر طبق دوقلوهای اساطیری یونان به نام‌های «سرپیشین»‌ (Castor) و «سرپسین» (Pollux) نام‌گذاری شده است. همچنین، دو ستاره در صورت فلکی دوپیکر به نام‌های سرپیشین و سرپسین وجود دارند. این صورت فلکی یکی از قدیمی‌ترین صورت‌های فلکی شناخته شده توسط انسان است و در قرن دوم میلادی توسط بطلمیوس کشف شد. برای یافتن دوپیکر بهتر است به دنبال صورت‌های فلکی شکارچی و گاو در آسمان بگردید. دوپیکر را می‌توانید بین ماه‌های شهریور تا اردیبهشت در هر نقطه‌ای از جهان، شامل آمریکا، انگلستان و اروپا، پیدا کنید. ماه بهمن، بهترین زمان برای مشاهده این صورت فلکی است. در این ماه و در ساعت ۹ شب، دوپیکر بالای سر شما قرار دارد.
در فصل تابستان و از ماه تیر تا دهه اول شهریور، دوپیکر به دلیل عبور از پشت خورشید دیده نمی‌شود. صورت‌های فلکی به دلیل چرخش زمین در زمان‌ها و ماه‌های مختلفی در آسمان ظاهر می‌شوند. توجه به این نکته مهم است که صورت‌های فلکی همانند ماه و خورشید، از شرق طلوع و از غرب، غروب می‌کنند.
روش‌های مختلفی برای یافتن صورت فلکی دوپیکر در آسمان وجود دارد. در نخستین گام باید دب اکبر را در آسمان پیدا کنید. یافتن این صورت فلکی در آسمان بسیار راحت است. بنابراین، بسیاری از صورت‌های فلکی را می‌توان به کمک آن پیدا کرد. برای یافتن دب اکبر، تنها کافی است جهت شمال را پیدا کنید.

find-gemini.jpg.webp


صورت فلکی چیست؟

 
  • تشکر
Reactions: Delvin22

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,770
امتیاز واکنش
10,751
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 22 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع
پس از یافتن دب اکبر، خطی فرضی از دسته به صورت نشان داده شده در تصویر زیر رسم کنید و آن را به سمت ستاره مخالف در کاسه ادامه دهید. با ادامه دادن خط به ستاره سرپیشین می‌رسید.

finding-gemini.jpg.webp

راه دوم برای پیدا کردن دوپیکر در آسمان، یافتن صورت فلکی شکارچی و سپس صورت فلکی دوپیکر است.

صورت فلکی سرطان یا خرچنگ
صورت فلکی خرچنگ یکی از قدیمی‌ترین صورت‌های فلکی شناخته شده در آسمان است. این صورت فلکی جزء ۴۸ صورت فلکی است که توسط بطلمیوس کشف شد. یافتن صورت فلکی خرچنگ کار آسانی نیست، بنابراین باید زمان دقیق رصد آن را بدانید. نام این صورت فلکی از نام یونانی «Karkinos» به معنای خرچنگ گرفته شده است. صورت فلکی خرچنگ را می‌توانید بین ماه‌های شهریور تا تیر در هر نقطه‌ای از جهان پیدا کنید. اواسط اسفند تا اواسط فروردین، بهترین زمان برای مشاهده این صورت فلکی است. در این زمان و در ساعت ۹ شب، خرچنگ بالای سر شما قرار دارد.
در فصل تابستان و از ماه تیر تا دهه اول شهریور، خرچنگ به دلیل عبور از پشت خورشید دیده نمی‌شود.
شکل، اندازه و کم‌نوری ستاره‌های تشکیل‌دهنده صورت فلکی خرچنگ، یافتن این صورت فلکی به صورت مستقیم را بسیار سخت کرده است. برای یافتن خرچنگ، از دب اکبر کمک بگیرید. در نخستین گام صورت فلکی دب اکبر را در آسمان پیدا کنید. برای یافتن دب اکبر، تنها کافی است جهت شمال را پیدا کنید.

find-big-dipper-to-find-cancer.jpg.webp

ستاره «قلب‌الاسد» (Regulus Star) درخشان‌ترین ستاره در صورت فلکی شیر است. برای یافتن این ستاره، خطی فرضی به صورت نشان داده شده در تصویر زیر به سمت خارج بکشید. با ادامه دادن این خط به ستاره قلب‌الاسد می‌رسید.

find-leo.jpg.webp


صورت فلکی چیست؟

 
  • تشکر
Reactions: Delvin22

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,770
امتیاز واکنش
10,751
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 22 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع
در مرحله بعد صورت‌فلکی دوپیکر را با استفاده از ستاره‌های سرپیشین و سرپسین پیدا کنید. تا اینجا ستاره‌های قلب‌الاسد، سرپیشین و سرپسین پیدا شده‌اند. صورت فلکی خرچنگ، وسط ستاره‌های قلب‌الاسد و دو ستاره دیگر قرار گرفته است. شناخته‌شده‌ترین ستاره در این ناحیه، «ستاره ازره» (Altarf Star) نام دارد. این ستاره در پای راست و پایین خرچنگ قرار گرفته است. از اینجا به بعد و با کمی صبر و دقت میتوانید مابقی ستاره‌های خرچنگ را پیدا کنید.

find-cancer-1.jpg.webp


صورت فلکی شیر
صورت فلکی شیر یکی از برجسته‌ترین صورت‌های فلکی در آسمان شب است و تقریبا آن را می‌توانیم از هر جای زمین مشاهده کنیم. به این نکته توجه داشته باشید که صورت‌های فلکی منطقه‌البروج نه ماه از سال قابل‌مشاهده هستند. سپس، با قرار گرفتن پشت خورشید در حدود سه ماه از سال دیده نمی‌شوند. اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت، بهترین زمان برای مشاهده صورت فلکی شیر در آسمان است. در این زمان و در ساعت ۹ شب، صورت‌فلکی شیر بالای سر شما قرار دارد.
این صورت‌فلکی را می‌توان از عرض جغرافیايی ۹۰+ تا ۶۵- درجه مشاهده کرد. یافتن صورت‌فلکی شیر مشابه یافتن صورت فلکی دوپیکر است:

• دب اکبر را پیدا کنید.
• پس از یافتن دب اکبر، خطی فرضی از دو ستاره در بالای کاسه رسم کنید و آن را ادامه دهید. با ادامه دادن خط به ستاره قلب‌الاسد در صورت‌فلکی می‌رسید.

leo.jpg.webp

صورت فلکی شیر را با استفاده از مختصات آسمان نیز می‌توانید پیدا و برای انجام این کار به راحتی می‌توانید از کاتالوگ‌های آنلاین استفاده کنید. با استفاده از این کاتالوگ‌ها می‌توان هر چیزی را بسته به محلی که در آنجا قرار داریم، حساب کرد. با مراجعه به سایت در آسمان (+) اطلاعات مربوط به ستاره‌ها و صورت‌های فلکی مختلف را می‌توانید به‌دست آورید.


صورت فلکی چیست؟

 
  • تشکر
Reactions: Delvin22

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,770
امتیاز واکنش
10,751
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 22 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع
صورت فلکی دوشیزه یا سنبله
صورت فلکی دوشیزه یا سنبله یکی از ۸۸ صورت‌فلکی شناخته شده و یکی از ۱۲ صورت فلکی در منطقه‌البروج است. یافتن این صورت فلکی در آسمان بسیار آسان است و به راحتی می‌توانید در چند دقیقه روش یافتن آن را فرا بگیرید. هنگام رصد این صورت‌فلکی باید به این نکته توجه داشته باشید که تنها می‌توانید آن را در ۹ ماه سال مشاهده کنید.
دوشیزه در نزدیکی صفحه دایره‌البروج قرار گرفته است. در حقیقت، درخشان‌ترین ستاره این صورت فلکی به نام «ستاره بی‌ژوبین» (Spica Star) دقیقا روی خط دایره‌البروج قرار دارد. بنابراین، یافتن این خط یکی از راه‌های یافتن دوشیزه در آسمان است. راه آسان‌تر دیگری نیز برای یافتن این صورت فلکی وجود دارد که در ادامه در مورد آن صحبت می‌کنیم.
ابتدا به دنبال دب اکبر در آسمان می‌گردیم. همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد برای یافتن دب اکبر در آسمان باید رو به شمال بایستیم. در غرب دب اکبر، صورت فلکی به نام «صورت فلکی گاوران» (Bootes Constellation) قرار گرفته است. این صورت‌فلکی، ستاره بسیار درخشانی به نام «ستاره ژوبین‌دار» (Arcturus Star) دارد. برای یافتن ستاره ژوبین‌دار تنها کافی است دسته دب اکبر را دنبال کنید و با رسم خطی فرضی به صورت نشان داده شده در تصویر زیر، به این ستاره برسید.

virgo.jpg.webp

در مرحله بعد، ستاره بی‌ژوبین را پیدا و برای یافتن این ستاره باید خط فرضی رسم شده در تصویر بالا را دنبال کنید. ستاره ژوبین‌دار تقریبا وسط دب اکبر و ستاره بی‌ژوبین قرار گرفته است. ستاره بی‌زوبین درخشان‌ترین ستاره در صورت‌فلکی دوشیزه است. بنابراین، با یافتن آن به راحتی می‌توانیم این صورت فلکی را پیدا کنیم. ستاره بی‌ژوبین، دست چپ دوشیزه را تشکیل می‌دهد.

identify-virgo.jpg.webp


صورت فلکی چیست؟

 
  • تشکر
Reactions: Delvin22

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,770
امتیاز واکنش
10,751
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 22 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع
صورت فلکی ترازو
صورت‌فلکی ترازو یکی از ۱۲ صورت فلکی در منطقه‌البروج است و در قرن دوم میلادی توسط بطلمیوس کشف شد. نام لاتین این صورن فلکی، لیبرا، به معنای ترازو است. به طور معمول، صورت فلکی ترازو به صورت خدای یونانی عدل با ترازویی در دست، توصیف می‌شود. درخشان‌ترین ستاره‌های این صورت فلکی، چهارگوشی را تشکیل می‌دهند. ترازو یکی از ساده‌ترین شکل‌ها را میان صورت‌های فلکی مختلف دارد. بدنه اصلی آن، تنها از ۶ ستاره تشکیل شده که بر طبق اساطیر یونانی، به شکل ترازو است. این صورت فلکی را می‌توانید از اواسط آذر تا اواسط مرداد در آمریکا، اروپا و مابقی نیمکره شمالی مشاهده کنید.
ترازو از اواسط خرداد تا تیر ماه در حدود ۹ شب، بالای سر شما قرار دارد و به راحتی می‌توانید آن را رصد کنید. این صورت‌فلکی از اواسط شهریور تا آبان پشت خورشید قرار می‌گیرد و در این بازه زمانی در آسمان دیده نمی‌شود.
ترازو بسته به ماه و ساعت مشاهده در آسمان، بین آسمان شرقی و غربی حرکت می‌کند. درخشان‌ترین ستاره در این صورت فلکی «ستاره بتا ترازو»، (Beta Librae Star) نام دارد. از آنجا که صورت فلکی ترازو ستاره‌های کمی دارد که به اندازه کافی درخشان نیستند، آسان‌ترین را برای رصد آن، یافتن صورت‌ فلکی شناخته‌تر و سپس، پیدا کردن ترازو است. شناخته‌ترین صورت فلکی برای انجام این کار، دب اکبر است. ابتدا به دنبال دب اکبر در آسمان می‌گردیم. همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد برای یافتن دب اکبر در آسمان باید رو به شمال بایستیم.
در غرب دب اکبر، صورت‌فلکی گاوران قرار گرفته است. ستاره ژوبین‌دار را در این صورت‌فلکی به صورت نشان داده شده در تصویر زیر پیدا می‌کنیم.

identify-virgo.jpg0533df1cd89aa03a.webp

در مرحله بعد، ستاره بی‌ژوبین را پیدا و برای یافتن این ستاره باید خط فرضی رسم شده در تصویر بالا را دنبال کنید. ستاره بی‌ژوبین درخشان‌ترین ستاره در صورت فلکی دوشیزه است. بنابراین، با یافتن آن به راحتی می‌توانیم این صورت فلکی را پیدا کنیم.

identify-virgo.jpg33d075f59c9cb012.webp


صورت فلکی چیست؟

 
  • تشکر
Reactions: Delvin22
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا