M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,864
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
.
4ـ «والذین لایشهدون الزور و اذا مروا باللغو مروا کراماً»(33)
(بندگان رحمان) آنان هستند که بنا حق شهادت ندهند و هرگاه به لغوی بگذرند، بزرگوارانه از آن درگذرند.
دراینجا هم محتاج تفسیر لغت زور هستیم و باید ثابت کرد که زور بر غناء صدق میکند.
5ـ «و استفزز من استطعت منهم بصوتک واجلب علیهم بخیلک و رجلک»(34)
برانگیز و گمراه کن هرکس را که میتوانی از ایشان (مردم) را با آواز خودت و با جمله لشگر سوار وپیادهات برآنها احاطه کن».
استفزاز به معنای علاقهمند و برانگیختن است و آن هم با استفاده از آوازهخوان باید ببینیم دلالتی برحرمت غناء دارد یا خیر؟
6ـ «ازفت آلازفه لیس من دون الله کاشفه افمن هذا الحدیث تعجبون و تضحکون و انتمسامدون» (35)
«روز قیامت بسیار نزدیک است، هیچکس غیر از خدا آن روز را آشکار نتواند ساخت. آیا از اینسخن کافران تعجب میکنند و به مسخره برآن میخندند و به روز سخت خود نمیگریند وای بشرنادان شما سخت غافلید».
شاهد مثال دراین آیه، جمله «و انتم سامدون» است که برای اثبات حرمت غناء احتیاج به غور وبررسی دارد.
آیاتی که در زمینه غناء مورد استناد قرار گرفته است هیچکدام در بردارنده واژه غناء نیست و بهصراحت درباره غناء نظر نداده است بلکه در بردارنده عناوین عامی است که امکان تطبیق آنهابرگونههائی از غناست.
آنجا که غناء حاوی سخن باطل و بیهوده و گمراه کننده باشد و یا نفس غناء به صورت یک عملباطل و زور و لغو در آمده باشد و عنوان قول زور، سخن بیهوده و لهو و لغو برآن صدق کند حکمحرمت دارد.
ولی از ظاهر و منطوق این آیات بدون استفاده از روایات نمیتوان حرمت مطلق آوازها را استفادهکرد.
لذا عمدهترین وجه استناد به این آیات برای غناء، روایاتی است که در تفسیر این آیات وارد شدهاست، پس باید دید روایات در زمینه غناء دارای چه بیانی است.
ج) روایات:
صریحترین عبارتهای در مورد ممنوعیت غناء روایات هستند و استفاده از آیات مورد استناد نیز تااندازه زیادی متکی بر روایات تفسیری است:
در اینجا بایستی روایات را در دستههائی قرار داده (که از جهت مضمون قریب به هم هستند) تا درمساله غناء به نتیجه نهائی برسیم.
ولی در مجموع، تواتر اجمالی و معنوی برای محقق و کاوشگر موضوع غناء، این یقین را به بارمیآورد که غناء از نظر اسلام نکوهیده و ممنوع است و مورد نهی و انکار معصومین قرار گرفته است.
تا به جائی که در زمینه حرمت غناء صاحب جواهر ادعای تواتر کرده است.(36)
و شیخ انصاری (علیهالرحمه) اخبار در حرمت غناء را مستفیضه گرفتهاند.(37)
همچنین فخر المحققین در ایضاح در اینباره ادعای تواتر کرده است.
«..... ولان هذه الروایه من الاحاد فلایعارض الدلیل المانع لتواتره».
یعنی این روایت آحاد که دلالت بر جواز غناء در عروسیها دارد با روایت متواتره که غناء را منعمیکنند توان تعارض ندارد»(38)
و صاحب جواهر علاوه بر تواتر میفرمایند:
«در تحریم غناء مثل تحریم زنا اخبار متواتره و ادله متکاثره است»(39)
و در بعضی روایات بعض اقسام غناء مثل حداء، غناء در عروسیها ..... مجاز شمرده شده است.
روایات در ذیل آیات
درباره آیه «واجتنبوا قول الزور «از ابی بصیر نقل شده که امام صادق (ع) فرمودند: قول زور همان غنااست.(40)
درباره آیه «و من الناس من یشتری لهو الحدیث...» امام صادق(ع) فرمودند: «غنا از آن چیزهاییاست که خداوند در قران فرموده آن گاه این آیه را تلاوت کرد.(41)
4ـ «والذین لایشهدون الزور و اذا مروا باللغو مروا کراماً»(33)
(بندگان رحمان) آنان هستند که بنا حق شهادت ندهند و هرگاه به لغوی بگذرند، بزرگوارانه از آن درگذرند.
دراینجا هم محتاج تفسیر لغت زور هستیم و باید ثابت کرد که زور بر غناء صدق میکند.
5ـ «و استفزز من استطعت منهم بصوتک واجلب علیهم بخیلک و رجلک»(34)
برانگیز و گمراه کن هرکس را که میتوانی از ایشان (مردم) را با آواز خودت و با جمله لشگر سوار وپیادهات برآنها احاطه کن».
استفزاز به معنای علاقهمند و برانگیختن است و آن هم با استفاده از آوازهخوان باید ببینیم دلالتی برحرمت غناء دارد یا خیر؟
6ـ «ازفت آلازفه لیس من دون الله کاشفه افمن هذا الحدیث تعجبون و تضحکون و انتمسامدون» (35)
«روز قیامت بسیار نزدیک است، هیچکس غیر از خدا آن روز را آشکار نتواند ساخت. آیا از اینسخن کافران تعجب میکنند و به مسخره برآن میخندند و به روز سخت خود نمیگریند وای بشرنادان شما سخت غافلید».
شاهد مثال دراین آیه، جمله «و انتم سامدون» است که برای اثبات حرمت غناء احتیاج به غور وبررسی دارد.
آیاتی که در زمینه غناء مورد استناد قرار گرفته است هیچکدام در بردارنده واژه غناء نیست و بهصراحت درباره غناء نظر نداده است بلکه در بردارنده عناوین عامی است که امکان تطبیق آنهابرگونههائی از غناست.
آنجا که غناء حاوی سخن باطل و بیهوده و گمراه کننده باشد و یا نفس غناء به صورت یک عملباطل و زور و لغو در آمده باشد و عنوان قول زور، سخن بیهوده و لهو و لغو برآن صدق کند حکمحرمت دارد.
ولی از ظاهر و منطوق این آیات بدون استفاده از روایات نمیتوان حرمت مطلق آوازها را استفادهکرد.
لذا عمدهترین وجه استناد به این آیات برای غناء، روایاتی است که در تفسیر این آیات وارد شدهاست، پس باید دید روایات در زمینه غناء دارای چه بیانی است.
ج) روایات:
صریحترین عبارتهای در مورد ممنوعیت غناء روایات هستند و استفاده از آیات مورد استناد نیز تااندازه زیادی متکی بر روایات تفسیری است:
در اینجا بایستی روایات را در دستههائی قرار داده (که از جهت مضمون قریب به هم هستند) تا درمساله غناء به نتیجه نهائی برسیم.
ولی در مجموع، تواتر اجمالی و معنوی برای محقق و کاوشگر موضوع غناء، این یقین را به بارمیآورد که غناء از نظر اسلام نکوهیده و ممنوع است و مورد نهی و انکار معصومین قرار گرفته است.
تا به جائی که در زمینه حرمت غناء صاحب جواهر ادعای تواتر کرده است.(36)
و شیخ انصاری (علیهالرحمه) اخبار در حرمت غناء را مستفیضه گرفتهاند.(37)
همچنین فخر المحققین در ایضاح در اینباره ادعای تواتر کرده است.
«..... ولان هذه الروایه من الاحاد فلایعارض الدلیل المانع لتواتره».
یعنی این روایت آحاد که دلالت بر جواز غناء در عروسیها دارد با روایت متواتره که غناء را منعمیکنند توان تعارض ندارد»(38)
و صاحب جواهر علاوه بر تواتر میفرمایند:
«در تحریم غناء مثل تحریم زنا اخبار متواتره و ادله متکاثره است»(39)
و در بعضی روایات بعض اقسام غناء مثل حداء، غناء در عروسیها ..... مجاز شمرده شده است.
روایات در ذیل آیات
درباره آیه «واجتنبوا قول الزور «از ابی بصیر نقل شده که امام صادق (ع) فرمودند: قول زور همان غنااست.(40)
درباره آیه «و من الناس من یشتری لهو الحدیث...» امام صادق(ع) فرمودند: «غنا از آن چیزهاییاست که خداوند در قران فرموده آن گاه این آیه را تلاوت کرد.(41)
آفاق موسیقی در اسلام
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com