خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,149
امتیاز واکنش
5,520
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 1 دقیقه
نویسنده این موضوع
اصول دين و اصول مذهب
سومين پاسخى كه به مشكل فوق داده شده است،اين است كه اصول اعتقادى(نه اصول دين)به دو دسته تقسيم مى‌شود:دسته‌اى،از اصول دين است؛مانند:توحيد،نبوت و معاد،و دستۀ ديگر،از اصول مذهب؛نظير اصل امامت.بنا بر اين،انكار امامت،نه انكار اصلى از اصول دين،بلكه انكار اصلى از اصول يك مذهب خاص(شيعه)است و چنان كه يادآور شديم،انكار چنين اصلى،موجب كفر نمى‌شود.

اين پاسخ را مى‌توان تقرير ديگرى از راه حل دوم دانست؛زيرا همان گونه كه گذشت، كسانى كه امامت را از اصول مذهب انگاشته‌اند،رواياتى را كه دال بر كفر مخالفان امامت است،حمل بر كفر مقابل ايمان كرده‌اند 1،و اين،بيانگر آن است كه امامت از منظر آنان، از اصول ايمان است.بنا بر اين،فرقى ميان اصول مذهب و اصول ايمان وجود ندارد،بلكه

1) امام خمينى،كتاب الطهارة،ج 3،ص 320.
122دو تعبير از يك واقعيّت است.

در هر صورت،اين نظريه،نخستين بار،در ميان متفكران متأخر اماميّه مطرح شد و رفته رفته،توجه بسيارى را جلب كرد.بر اساس اين طرز تفكر،امامت،نه از اصول دين و نه از فروع آن،بلكه از اصول مذهب است.تا آنجا كه مؤلف آگاهى دارد،ميرزاى قمى (متوفى 1231)جزو نخستين كسانى است كه نظريّۀ ياد شده را كشف و ترويج كرده است.وى در رسالۀ فارسى خود به نام«اصول دين»مى‌گويد:

بدان كه اصول دين،سه چيز است:توحيد،نبوت و معاد،امّا عدل و امامت،از اصول مذهب است،پس هر كه منكر يكى از سه چيز اوّل بشود،كافر و نجس...امّا اگر اقرار به آن سه داشته باشد و منكر عدل و امامت باشد،كافر نيست؛ليكن شيعه هم نيست... 1

پس از صاحب قوانين،تعدادى از شاگردان و معاصران وى نيز اين نظريه را پذيرفتند و از آن جمله است:«مولا محمد ابراهيم كرباسى» 2(متوفى 1262)و شيخ جعفر استرآبادى 3(متوفى 1263).

عده‌اى از متفكران معاصر اماميّه نيز امامت را از اصول مذهب مى‌دانند كه به برخى از آنها اشاره مى‌شود:

1. محمد حسين كاشف الغطاء از اعاظم و مفاخر دانشمندان شيعه در قرن حاضر،در كتاب گرانسنگ اصل الشيعة و اصولها فرموده است:

اسلام و ايمان،مترادف و به معناى اعم كه اساس آن را سه اصل توحيد،نبوت و معاد تشكيل مى‌دهد،به كار مى‌رود...ليكن شيعۀ اماميه،اعتقاد به امامت را به آنها افزوده است.بنا بر اين،كسى كه به امامت،به همان معنايى كه در نزد شيعه مطرح است،باور داشته باشد،از نظر آنان،مؤمن به معناى اخص كلمه(شيعه)است؛نه اين كه منكر اصل امامت،به كلّى از اسلام،خارج باشد. 4


اصول دین و اصول مذهب

 
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,149
امتیاز واکنش
5,520
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 1 دقیقه
نویسنده این موضوع
حكيم فرزانه و مفسّر بزرگ معاصر،علامه طباطبايى نيز امامت را از اصول دين ندانسته است.ايشان در تفسير وزين الميزان،ذيل تفسير آيۀ شريفۀ «قُلْ إِنَّمٰا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحىٰ إِلَيَّ أَنَّمٰا إِلٰهُكُمْ إِلٰهٌ وٰاحِدٌ فَمَنْ كٰانَ يَرْجُوا لِقٰاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صٰالِحاً وَ لاٰ يُشْرِكْ بِعِبٰادَةِ رَبِّهِ أَحَداً» 2،اصول دين را در سه اصل توحيد،نبوت و معاد،منحصر دانسته است:

اين آيه،آخرين آيۀ سوره است كه غرض از بيان سوره را خلاصه مى‌كند و در آن، اصول سه‌گانۀ دين را كه توحيد،نبوت و معاد است؛جمع كرده است. 3

4. فقيه،محقق و اسلام‌شناس نامدار شيعه در قرن حاضر،استاد شهيد مرتضى مطهرى در كتاب ارزشمند عدل الهى،اعتقاد به امامت را از نشانه‌هاى شيعه بودن دانسته و آن را جزو اصول اين مذهب به شمار آورده است:

عدل،به تنهايى علامت اشعرى نبودن شمرده مى‌شد.عدل و امامت،توأمان، علامت تشيع بود.اين است كه گفته مى‌شد اصول دين اسلام،سه چيز و اصول مذهب شيعه نيز همان سه چيز است بعلاوۀ اصل عدل و امامت. 4

5. امام خمينى،متفكر بزرگ و احياگر دين در عصر حاضر نيز از جمله كسانى است كه امامت را در شمار اصول مذهب مى‌داند.ايشان در كتاب الطهارة،ضمن بيان احكام مخالفان،به تفسير ماهيّت اسلام پرداخته،چنين مى‌گويد:

ماهيّت اسلام،چيزى جز گواهى دادن به وحدانيّت خداوند و رسالت پيامبر و اعتقاد به معاد نيست و غير از اين امور،هيچ چيزى ديگر،از جمله،اعتقاد به ولايت ائمّه عليهم السّلام در ماهيّت اسلام دخالت ندارد.بنا بر اين،امامت از اصول مذهب است،نه دين. 5

6. حضرت آية اللّه آقا ميرزا جواد تبريزى،يكى ديگر از بزرگان شيعه،پس از بيان اين مطلب كه معرفت اصول اعتقادى،بر هر مكلفى واجب عينى است و اعتقاد به آنها بايد از

1) علامه امينى،الغدير،ج 3،ص 152.
2) كهف110/.
3) علامه طباطبايى،الميزان،ج 13،ص 405.
4) مرتضى مطهرى،مجموعه آثار،ج 1،ص 97.
5) امام خمينى،كتاب الطهارة،ج 3،ص 323 و 327.
124روى يقين باشد،مى‌گويد:

برخى از اصول عقايد؛نظير توحيد،نبوت خاصه و معاد جسمانى،از اصول دين و برخى ديگر؛مانند عدل و امامت از اصول مذهب است...كسى كه اصول دين را باور نداشته باشد،از دين اسلام،خارج است،امّا اگر به اصول دين اعتقاد داشته باشد، ولى اصول مذهب را نپذيرد،از اسلام خارج نيست،بلكه تنها از مذهب شيعه خارج خواهد بود. 1

بدين ترتيب،موافقان و مخالفان اصل امامت،هر دو،مسلمان و به حكم آيۀ شريفۀ «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ...» برادر يكديگرند و انكار اصل امامت،اگر از روى تعصب و عناد نباشد،ضررى به مسلمان بودن مخالف نمى‌زند.امّا در عين حال،اعتقاد به امامت به معنايى كه گذشت،داراى فوايد و بركاتى است كه در صورت فقدان آن،خسارتهاى زيانبار و جبران‌ناپذيرى به جوامع اسلامى وارد مى‌شود؛زيرا اعتقاد به امامت،يعنى باور داشتن به اين كه پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم به دستور صريح خداوند،اوصيا و جانشينان خويش را تعيين و به مردم،شناسانده است و آنان كسانى‌اند كه همچون شخص پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ملكۀ عصمت و علم خداداد دارند و تمام احكام الهى را مى‌دانند و به همين دليل،تبيين احكام دين و تفسير واقعى كتاب و سنت و نيز سرپرستى جوامع اسلامى در هر زمان،به آنها سپرده شده است.بنا بر اين،امامت يعنى الگوى كامل و منحصر به فردى براى انتظام بخشيدن به امور دينى و دنيوى،و ناگفته پيداست كه از دست دادن چنين الگويى، ضايعه‌اى اسفناك و جبران‌ناپذير است



منبع:حوزه


اصول دین و اصول مذهب

 
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا