- عضویت
- 31/3/22
- ارسال ها
- 1,106
- امتیاز واکنش
- 5,459
- امتیاز
- 283
- محل سکونت
- کنج اتاق:)
- زمان حضور
- 25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
اصول دين و اصول مذهب
سومين پاسخى كه به مشكل فوق داده شده است،اين است كه اصول اعتقادى(نه اصول دين)به دو دسته تقسيم مىشود:دستهاى،از اصول دين است؛مانند:توحيد،نبوت و معاد،و دستۀ ديگر،از اصول مذهب؛نظير اصل امامت.بنا بر اين،انكار امامت،نه انكار اصلى از اصول دين،بلكه انكار اصلى از اصول يك مذهب خاص(شيعه)است و چنان كه يادآور شديم،انكار چنين اصلى،موجب كفر نمىشود.
اين پاسخ را مىتوان تقرير ديگرى از راه حل دوم دانست؛زيرا همان گونه كه گذشت، كسانى كه امامت را از اصول مذهب انگاشتهاند،رواياتى را كه دال بر كفر مخالفان امامت است،حمل بر كفر مقابل ايمان كردهاند 1،و اين،بيانگر آن است كه امامت از منظر آنان، از اصول ايمان است.بنا بر اين،فرقى ميان اصول مذهب و اصول ايمان وجود ندارد،بلكه
1) امام خمينى،كتاب الطهارة،ج 3،ص 320.
122دو تعبير از يك واقعيّت است.
در هر صورت،اين نظريه،نخستين بار،در ميان متفكران متأخر اماميّه مطرح شد و رفته رفته،توجه بسيارى را جلب كرد.بر اساس اين طرز تفكر،امامت،نه از اصول دين و نه از فروع آن،بلكه از اصول مذهب است.تا آنجا كه مؤلف آگاهى دارد،ميرزاى قمى (متوفى 1231)جزو نخستين كسانى است كه نظريّۀ ياد شده را كشف و ترويج كرده است.وى در رسالۀ فارسى خود به نام«اصول دين»مىگويد:
بدان كه اصول دين،سه چيز است:توحيد،نبوت و معاد،امّا عدل و امامت،از اصول مذهب است،پس هر كه منكر يكى از سه چيز اوّل بشود،كافر و نجس...امّا اگر اقرار به آن سه داشته باشد و منكر عدل و امامت باشد،كافر نيست؛ليكن شيعه هم نيست... 1
پس از صاحب قوانين،تعدادى از شاگردان و معاصران وى نيز اين نظريه را پذيرفتند و از آن جمله است:«مولا محمد ابراهيم كرباسى» 2(متوفى 1262)و شيخ جعفر استرآبادى 3(متوفى 1263).
عدهاى از متفكران معاصر اماميّه نيز امامت را از اصول مذهب مىدانند كه به برخى از آنها اشاره مىشود:
1. محمد حسين كاشف الغطاء از اعاظم و مفاخر دانشمندان شيعه در قرن حاضر،در كتاب گرانسنگ اصل الشيعة و اصولها فرموده است:
اسلام و ايمان،مترادف و به معناى اعم كه اساس آن را سه اصل توحيد،نبوت و معاد تشكيل مىدهد،به كار مىرود...ليكن شيعۀ اماميه،اعتقاد به امامت را به آنها افزوده است.بنا بر اين،كسى كه به امامت،به همان معنايى كه در نزد شيعه مطرح است،باور داشته باشد،از نظر آنان،مؤمن به معناى اخص كلمه(شيعه)است؛نه اين كه منكر اصل امامت،به كلّى از اسلام،خارج باشد. 4
سومين پاسخى كه به مشكل فوق داده شده است،اين است كه اصول اعتقادى(نه اصول دين)به دو دسته تقسيم مىشود:دستهاى،از اصول دين است؛مانند:توحيد،نبوت و معاد،و دستۀ ديگر،از اصول مذهب؛نظير اصل امامت.بنا بر اين،انكار امامت،نه انكار اصلى از اصول دين،بلكه انكار اصلى از اصول يك مذهب خاص(شيعه)است و چنان كه يادآور شديم،انكار چنين اصلى،موجب كفر نمىشود.
اين پاسخ را مىتوان تقرير ديگرى از راه حل دوم دانست؛زيرا همان گونه كه گذشت، كسانى كه امامت را از اصول مذهب انگاشتهاند،رواياتى را كه دال بر كفر مخالفان امامت است،حمل بر كفر مقابل ايمان كردهاند 1،و اين،بيانگر آن است كه امامت از منظر آنان، از اصول ايمان است.بنا بر اين،فرقى ميان اصول مذهب و اصول ايمان وجود ندارد،بلكه
1) امام خمينى،كتاب الطهارة،ج 3،ص 320.
122دو تعبير از يك واقعيّت است.
در هر صورت،اين نظريه،نخستين بار،در ميان متفكران متأخر اماميّه مطرح شد و رفته رفته،توجه بسيارى را جلب كرد.بر اساس اين طرز تفكر،امامت،نه از اصول دين و نه از فروع آن،بلكه از اصول مذهب است.تا آنجا كه مؤلف آگاهى دارد،ميرزاى قمى (متوفى 1231)جزو نخستين كسانى است كه نظريّۀ ياد شده را كشف و ترويج كرده است.وى در رسالۀ فارسى خود به نام«اصول دين»مىگويد:
بدان كه اصول دين،سه چيز است:توحيد،نبوت و معاد،امّا عدل و امامت،از اصول مذهب است،پس هر كه منكر يكى از سه چيز اوّل بشود،كافر و نجس...امّا اگر اقرار به آن سه داشته باشد و منكر عدل و امامت باشد،كافر نيست؛ليكن شيعه هم نيست... 1
پس از صاحب قوانين،تعدادى از شاگردان و معاصران وى نيز اين نظريه را پذيرفتند و از آن جمله است:«مولا محمد ابراهيم كرباسى» 2(متوفى 1262)و شيخ جعفر استرآبادى 3(متوفى 1263).
عدهاى از متفكران معاصر اماميّه نيز امامت را از اصول مذهب مىدانند كه به برخى از آنها اشاره مىشود:
1. محمد حسين كاشف الغطاء از اعاظم و مفاخر دانشمندان شيعه در قرن حاضر،در كتاب گرانسنگ اصل الشيعة و اصولها فرموده است:
اسلام و ايمان،مترادف و به معناى اعم كه اساس آن را سه اصل توحيد،نبوت و معاد تشكيل مىدهد،به كار مىرود...ليكن شيعۀ اماميه،اعتقاد به امامت را به آنها افزوده است.بنا بر اين،كسى كه به امامت،به همان معنايى كه در نزد شيعه مطرح است،باور داشته باشد،از نظر آنان،مؤمن به معناى اخص كلمه(شيعه)است؛نه اين كه منكر اصل امامت،به كلّى از اسلام،خارج باشد. 4
اصول دین و اصول مذهب
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com