خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,770
امتیاز واکنش
10,753
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 23 ساعت 51 دقیقه
نویسنده این موضوع
امروزه صنعت هوا و فضا در دنیا به عنوان یک صنعت پیشرو و پیشقدم در کشف بسیاری از حقایق علمی جهان شناخته شده است و اصولاً جزو علومی است که به دلیل هزینه ای هنگفت که برای رشد و پیشرفت آن می شود بسیاری از علوم دیگر را نیز به همراه خود به جلو پیش می برد.
در مورد آنچه که برای شناخت صنعت هوا و فضا می توان گفت مطلب بسیار زیاد است ولی به طور خلاصه می توان صنعت هوا و فضا را از لحاظ علوم مربوطه به مباحث زیر تقسیم بندی کرد:

1- علوم جلوبرندگی و پیشرانشی

2- علوم آیرودینامیکی

3- علوم سازه ای در زمینه ی هوا و فضا

1) در علوم جلوبرندگی بیشتر در مورد مسائل مربوط به موتور جت و موشک که خود موشک نیز نوعی موتورجت است بحث می شود. و نحوه ی ساخت، تولید و طراحی موتورهایی مناسب برای موشکها و هواپیماهایی که هر کدام برای اهداف مناسبی به کار می روند در نظر گرفته می شود. در واقع پیش نیاز بحث چگونگی بالا بردن راندمان این موتورها به وسیله طراحی بهینه و بهتر دانستن علوم مکانیک سیالات، مکانیک گازها و ترمودینامیک و همچنین علومی نظیر مکانیک پرواز و توربین گاز می باشد، که کتابهای مختلفی نیز حتی در ایران در این زمینه ها به چاپ رسیده است.

2) علوم آیرودینامیکی به بررسی نحوه ی عبور جریانات از روی یک ایروفویل می پردازد. در واقع می توان این علوم را به عنوان علومی برای شناخت آنکه چگونه می توانیم یک جسم را که می تواند یک هواپیما یا یک موشک باشد طراحی کنیم که براحتی در عبور جریانات هوا یا گاز از روی آن بهترین عملکرد و راندمان را داشته باشد.
به عنوان نمونه می توان به بال هواپیما اشاره کرد که نحوه ی بررسی جریان هوا از روی بال و نحوه ی ایجاد نیروی (Lift) (بالا برنده) بر روی بال به وسیله ی علوم آیرودینامیکی بررسی می شود، البته این علوم مختص به هوا و فضا نیست و شامل موارد دیگر از جلمه صنعت خودرو نیز می شود.

3) علوم سازه ای نیز در صنعت هوا و فضا به بررسی ساختار و ساختمان اجسام مختلف پرنده و میزان مقاومت آنها در مقابل نیروهای مختلف کششی و خمشی و کرنشی و جانبی می پردازد که دانستن علوم پایه ای از جمله استاتیک و دینامیک و مقاومت مصالح برای بررسی سازه ی یک جسم پرنده الزامی می باشد.
اما بحث در مورد اینکه این علوم تا کجا ادامه پیدا می کنند و به چه علوم دیگری مرتبط می شوند بسیار گسترده و فراوان است ولی می توان گفت که در واقع با این علوم پایه است که بنیان صنعت هوافضا ، پرواز و هواپیما بررسی می شود که این علوم خود در موارد مختلف قوانین مختلفی را دارا می باشند. از جمله این دسته بندیها می توان به دو حالت خارج از جو زمین و داخل جو زمین اشاره کرد، در مورد موتور جت نیز دسته بندی :

Subsonic

Super Sonic

Hyper Sonic

وجود دارد که این دسته بندی براساس سرعت آنها نسبت به سرعت صوت می باشد.
اما، ما خود هوا و فضا را از لحاظ دسته بندی عمومی و صنعتی به موارد زیر تقسیم بندی کردیم: 1- هواپیما 2- موشک 3- فضا پیما 4- ایستگاه های فضایی 5- ماهواره ها

در بخش دانش و فناوری سایت تبیان با دسته بندی مطالب هوا و فضا به صورت بالا می خواهیم مطالب را به نحوه ای بهتر ارائه دهیم و امیدواریم بتوانیم در آینده با نظر شما بازدیدکنندگان از سایت مطالب را به نحوه ی بهتری ارائه دهیم.

امروزه در دنیا کشورهایی از قبیل روسیه و امریکا و فرانسه و هلند و اوکراین در صنایع هوا فضا پیشرو هستند و ایران نیز در سالهای اخیر وارد این عرصه شده است که نتایج آن در صنایع موشکی و هواپیما مشخص شده که از جمله می توان به هواپیمایی ایران 140 اشاره کرد.امید است با کمک شما دوستان در این راه موفق باشیم.

منبع: تبیان


مقدمه ای بر هوا و فضا

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا