خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Sotøødeh

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/9/22
ارسال ها
342
امتیاز واکنش
986
امتیاز
203
زمان حضور
13 روز 12 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
هنر چینی هنری تجسمی است که چه در شکل کهن و چه در شکل نوین آن، سرچشمه در چین دارد و به دست هنرمندان چینی آفریده شده‌است. هنر چینی در تایوان و چینیان مقیم خارج نیز می‌تواند بخشی از هنر چینی تلقی شود که بنمایه‌های تاریخ و فرهنگ چینی را در خود دارد. نخستین هنرهای مربوط به عصر سنگی در چین به ۱۰٬۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردند و بیشتر شامل سفالگری‌ها و تندیس‌های ساده می‌شد. پس از این دوره آغازین، هنر چینی نیز همانند تاریخش با توجه به دوره‌های دودمانی امپراتوران چین طبقه‌بندی می‌شود؛ دوره‌هایی که بیشترشان چندین سده به طول انجامیدند.
هنر چینی به گمانی کهن‌ترین رسم باقی‌مانده در جهان است و با پیوستگی عجیبی در طول تاریخ حفظ شده و بر خلاف غرب که ظهور و افول مکتب‌های کلاسیک را تجربه کرد، دستخوش تغییرات گاه به گاه و بنیادین نشد. آنچه که پس از رنسانس در اروپا با نام هنرهای تزئینی شناخته شد در هنر چینی اهمیت فراوان داشت و بسیاری از هنرهای زیبای چین در کارگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ توسط هنرمندانی که شاید شناخته شده نیز نبودند، انجام می‌شد. تولید این کارگاه‌ها نه تنها در درون چین بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت که توسط امپراتوران به بیرون از کشور صادر می‌شد تا غنا و ثروت کشور را به دیگر ملت‌ها نمایان سازند. با این حال سنت نقاشی سومی‌ئه ارزش‌های زیبایی‌شناسی‌ای را در میان نقاشان چینی رشد داد که بیشتر بر پایه حالات روحی نقاش بود و از این رو نزدیک به آثار نقاشان اروپایی می‌گشت با این تفاوت که از دیدگاه تاریخی بسیار پیش از آن‌ها پدید آمد. پس از ارتباط مردم چین با هنر غربی، هنر چینی اهمیت زیادی به خود گرفت و در دهه‌های اخیر هنرمندان نوگرای چینی موفقیت‌های بسیاری در جهان به دست آوردند.
منبع: ویکی پدیا


هنر چینی

 

Sotøødeh

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/9/22
ارسال ها
342
امتیاز واکنش
986
امتیاز
203
زمان حضور
13 روز 12 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
چینی ها با توجه به تاثیر های بیگانگان هیچ وقت خصلت خاص فرهنگ خود را از دست ندادند. آن ها توانستند ساخت ابریشم ، کاغذ، صنعت چاپ و ظروف چینی اصل را ابداع کنند و همینطور در باسمه کاری با لوحه ی چوبین پیش قدم بودند.

تفکر غالب و تاریخ هنر چین

در طول تاریخ هنر چین، هنر و تفکر این تمدن تحت تاثیر سه نظام فکری و اعتقادی یعنی تعالیم لائوتسه،کنفوسیوس و بودا به وجود آمده است :

  • لائوتسه بنیانگذار تفکر تائونیزم می باشد. از وی تنها یک کتاب کوچک به نام “راه و قدرت های آن”به جا مانده است. تعالیم آن مربوط به یگانگی به همراه نیروی لایزال جهان است و شامل دستور های جادویی و کیمیا گری می باشد .
  • کنفسیوس یک مصلح فیلسوف بوده است. تعلیم‌هایش علاوه بر تاکید بر جنبه های اخلاقی به ایجاد تحولاتی در جهت بهتر شدن ساختار اجتماعی و نظام حکومتی هم می پرداخته است.
  • بودا شاهزاده ای بود که در هند دیده به جهان گشود. دین بودا را در همان جا تاسیس کرد اما تعلیم هایش در میان اقوام و ملل و فرهنگ های مجاور از جمله چین بسیار مقبولیت پیدا کرد و امروزه بخش عظیمی از هنر دینی چین که شامل معبد،غارها، نقاشی های روی دیوار ، طاق پرستشگاه ، تندیس ها می باشد ، دارای مضامین‌بودایی هست.


هنر چینی

 

Sotøødeh

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/9/22
ارسال ها
342
امتیاز واکنش
986
امتیاز
203
زمان حضور
13 روز 12 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
هنگامی که آیین بودای راستین در دوره ی سونگ رونق خود را از دست می داد ، به طور تدریجی آیین بودای نوینی به چان در چین رونق پیدا کرد که در جهان با نام ژاپنی ذن نام برده می شود .



خودانگیختگی نقاشی ذن، توسط حرکات سریع و صرفه جویانه قلم موی نقاش ، تاکید بر خصوصیت خطاطانه نقاشی چینی دارد.

سیر و تحول نقاشی چینی

این سیر و تحول معمولا بر حسب سلسه های پنج گانه ی پادشاهی به دوره های تانگ ، سونگ، یوآن، مینگ و چینگ تقسیم می شوند.

تانگ

در این دوره ، استادان چینی تجربه هایی در رابـ*ـطه با شمایل های مذهبی و نیز منظره سازی داشتند . آن ها روی طومارهای ابریشمی و کاغذی نقاشی می کردند و نقاشی گل و پرنده نیز انجام می‌دادند.

این مساله بدین معنا بوده که تعداد زیادی از نقاشان کل عمر خود را برای بدست آوردن مهارت در کشیدن اسب، اژدها،رودخانه،آتش،میوه و غیره می گذاشتند. آن ها به طبیعت وفادار بودند و هم چنین استفاده از خط و رنگ از عمده ترین ویژگی های نقاشی تانگ محسوب می شود.

اسب در نقاشی چینی ها اهمیت بسیاری داشته است و یکی از نقاشان محبوب تابلو های اسبی در آن دوره هان کان بوده است. هنرمندان نامدار دیگر را می‌توان کوکای چی ،وانگ ولی و ووتائو‌تسو نام برد


هنر چینی

 

Sotøødeh

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/9/22
ارسال ها
342
امتیاز واکنش
986
امتیاز
203
زمان حضور
13 روز 12 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
سونگ

در این دوره منظره سازی رونق بیشتری داشت ‌. منظره سازی بیشتر بر پایه ی عدم تقارن انجام می شده است. منظره ها معمولا به صورت قطری و سه سطح مشخص در نظر گرفته می شدند :

  • سطح اول با یک صخره نشان داده می شد که با قرار گرفتن در پیش زمینه دوری قسمت های دیگر را بیشتر می‌کرد.
  • سطح میانی با یک صخره ی صاف مشخص می شده است.
  • سطح آخر را با قله کوه هایی با ته رنگ آبی ، رنگ آمیزی می کردند و لایتناهی بودن فضا را نشان می دادند.
در واقع نقاشی دوره ی سونگ بیانگر صلح و یگانگی بوده است . در واقع انسان جزء حقیری از طبیعت است که باید جوهر کائنات به آن نفوذ کند تا به یگانگی رسد . منظره های “بیدهای لـ*ـخت و کوهستان های دوردست ” اثر مایوآن را می توان به عنوان نمونه نام برد.

یوآن

با تبعید بسیاری از نقاشان در این دوه نقاشان دوباره به ارزیابی مجدد موقعیتشان در نظام طبیعت پرداختند . در این زمان نقاش دیدش به منظره به عنوان پناهگاه تغییر کرده بود و به آن را به شکل یک محیط ترسناک نگاه می کرد .

این درشتی و خشونت دید را در منظره ای از هوانگ کونگ وانگ یکی از استادان بزرگ دوره ی یوآن دیده می شود. در این اثر فضای مه گرفته و رمز آلود جای شکل های مشخص را گرفته است.

نقاشی های خیزران در این دوره مورد توجه قرار می گرفته است چون در واقع نماد نجیب زاده ی چینی بوده است که در زمان های فقر و فلاکت خم بر می‌دارد ولی نمی شکند . ووچن یکی از نقاشانی بود که شهرت در این زمینه داشته است.


هنر چینی

 

Sotøødeh

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/9/22
ارسال ها
342
امتیاز واکنش
986
امتیاز
203
زمان حضور
13 روز 12 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
مینگ

وقتی سلسه ی یوآن سقوط کرد این سلسله حکومت چین را به عهده گرفت . در این دوره هنرمندان دوباره گرایش به الگوهای دوره ی سونگ پیدا کردند ، هم چنین دوباره در همه ی هنرها، به تزئین و رنگ آمیزی گرایش به وجود آمد. طراحی خوشنویسی گونه رواج پیدا کرد.

به عنوان مثال نقاشی ماهرانه ی هسووی را از یک تاک می توان نام برد که به گونه ای به نظر می رسد که انگار پیچک هایش حروف الفبا می باشند و خود این حروف الفبا همانند پیچک ها جلوه دارند. درواقع هارمونی نقاشی و خطاطی در اثرش دیده می شود.

چینگ

این سلسله به دست منچوها تاسیس گردید. در این دوره بعضی از هنرمندان که محافظه کار بودند روش نقاشی یوآن را دنبال می کنند ،هنرمندان دیگر هم روش خوشنویسی دوره ی مینگ را اعتلا بخشیدند.

در بخش وسیعی از آثارشان تصویر های انسان های شاخص چون امپراطوران، شعرا،هنرمندان و شخصیت مذهبی مانند بودا دیده می شوند. در تکنیک آثار آن ها تاثیر فرهنگ های همجوار چین مانند چین، آسیای میانه، ایران و حتی برجسته نمایی روش غربی دیده می شود .

کم کم اصول منظره سازی غربی به نقاشی چینی راه پیدا کرد. بخشی از نقاشان جوان که آگاهی کافی نداشتند شیوه های پست امپرسیونیسم، کوبیسم، سورئالیسم و غیره را تست کردند ولی موفق نشدند راه تازه ای در هنر چینی بیافرینند.

شهر های شانگهای، نانکینگ و کانتُن مراکز اصلی نوگرایی بودند در حالی که در پکن نقاشی سنتی هم چنان برتری دارد.


هنر چینی

 

Sotøødeh

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/9/22
ارسال ها
342
امتیاز واکنش
986
امتیاز
203
زمان حضور
13 روز 12 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
به غیر از تندیس های بودا ، قدیسان و خدایان گوناگون در اندازه های بزرگ که در هنر هند به آن اشاره شده بود ، هنرمندان چین در ساخت تندیس های چوبی نیز توانستند پیشرفت زیادی داشته باشند .

معماری

معماری در چین بیشتر معطوف به نمای آن می باشد که با جلوه های رنگارنگ پایه ها و سقف های متعدد که مانند چتر روی هم قرار

می گیرند . ارتفاع برخی از این بناها به نود متر می رسد . نمای بناها با رنگ های تند نقاشی و رنگ آمیزی شده است .

اجزای بنا عبارت است از یک تالار چهار گوشه در زیر یک بام نوک تیز که با قرنیزهای برآمده در دور تا دور آن .

اسم یکی از این بناها پاگودا می باشد و تصور می شود به تقلید از بناهای استوپای هند ساخته شده است . شهر های مهم و تاریخی کاشغر و ختن در شمال غربی چین آثارمعماری خوبی دارد و با سبک معماری و کاشیکاری ایرانی و با الفاظ فارسی آراسته گردیده است .
منبع: هنر ناهید


هنر چینی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا