M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,864
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
فلما جاءتهم رسلهم بالبینات فرحوا بما عندهم منالعلم و حاق بهم ما کانوا بهیستهزءون.» (51) «و چون پیامبرانشان دلایل آشکار برایشان آوردند، به آن چیز [ مختصرى ]از دانش که نزدشان بود خرسند شدند و [ سرانجام ] آنچه به ریشخند مىگرفتند آنان رافروگرفت».
این آیات به روشنى مىرساند که از دیدگاه اسلام، ابزارهاى ادراکى انسان به گونهاىنیست که مستقلا بتواند درراه تکامل خود، در رفتارهاى فردى و اجتماعى، همواره مسیرصحیح را از باطل تشخیص دهد.
بازرگان، که جدایى دین از سـ*ـیاست را تایید کرد، خود پیشتر در کتاب بازیابى ارزشها،در نقد اومانیسم نوشتهبود:
«آنهایى که از خدا مهجور و محروم شده بودند، به قول خدا و به خلیفه خدا (انسان)روآوردند، غافل از این که انسان مختار و گرفتار خود شده بیش از آنچه بنده خدا وتصویرى از او باشد پیروى از شیطان و از نفس اماره بالسوء مىنماید در فطرت انساناگر، همانطور که در روانشناسى و جامعهشناسى محقق شده است، کششهاى طبیعىخدادادى براى زیبایى و کنجکاوى و نیکوکارى وجود داشته خالق هنر و علم و انسانیتو نوعدوستى شدهایم شیطنت و طاغوتیت، موجد و فساد و خونریزى هم در سرشتمانجاسازى گشته است.» (52)
در این جا دو نکته شایان توجه است:
اول: اصل این اندیشه و طرز پاسخ صغروى ما به آن، از سنخ مسائل کلامى و بروندینى است، در حالى که نگاه درون دینى به مسائل اسلام، جایى براى بروز این اندیشهباقى نمىگذارد و پیش از این نیز گفتیم که ریشه این سخن در رویارویى با مسیحیتبودهاست. وقتى اسلام خود، حقوق اساسى در حکومت را بیان فرموده و وقتى از متن دیناسلام درمىیابیم که نبىاکرم - صلىالله علیه و آله - و ائمه اطهار - علیهمالسلام - پس از آنحضرت و فقهاى جامعشان در زمان غیبتبراى حکومت منصوب شدهاند، دیگر چهجاى سؤال است که آیا اسلام حکومت دارد یا نه؟
بله نگاه اسلام به دنیا، واقع بینانه است و آن را محل امتحان و گذر مىداند، لذا تمامبیان او در مسائل دنیا و از جمله حکومت، هدفدار و جهتدار است اما این هدفدارىباعث نمىشود آن را منصرف از قصد سامان امور دنیا بدانیم.
دوم: این دید واقع بینانه در محدودیت دانش بشر، براى او انتظارات خاصى را از دینخاتم ایجاد کرده است. انتظار برنامهاى براى سامان دنیا و از جمله طرح حکومت، کهبتواند سعادت او را در دنیا و آخرت تامین کند. این انتظارات گرچه به عنوان ارتکازاتعقلایى، در فهم متون دینى بىتاثیر نیست اما نمىتواند قلمرویى را که در دین نیست، بهآن تحمیل کند چرا که متن، خود سخن مىگوید و انتظارات پیشین را تعدیل و یا تبدیل واصلاح مىکند.
حذف «سنت» از شمار منابع دین
آنان که تنظیم روابط اجتماعى و سامان امور دنیا را خارج از برنامه اسلامى مىدانند،خود مواجه با انبوهى از سنت نبوى و ائمه اطهار در این باره دیدهاند و بنابراین، حذفاین بخش از سنت از اعداد منابع دین، راهى است آنان پیمودهاند. مهندس مهدىبازرگان در مقاله «آخرت و خدا هدف بعثت انبیا» مىگوید:
«حضرت رسول و امامان و بزرگان دین مانند هر انسان و بندگان مؤمن و برجستگانامت، علاوه بر وظایف رسالت و امامت، معلم و مصلح و مؤظف به خدمت و اعمالصالح بودند و مىبایستى به مصداق (ولکم فى رسولالله اسوة حسنه) الگو و نمونه باشند.بنابراین در کنار وظایف نبوت و سوقدادن به خدا و آخرت، هر جا که عهدهدار کارىبراى زندگى شخصى یا عمومى شدهاند به اصلاح و آموزش مردم و به دعوت به خیر یاامر به معروف و نهى از منکر نیز پرداخته به عنوان انسان مسلمان و خداپرستبا ایمانمبادرت به خدمت و تربیت همنوعان مىکردهاند تعلیماتى که این نظرها دادهاند در عینارزنده و ممتاز بودن جزء دین و شریعتحساب نمىشود و مشمول «ان هو الا وحىیوحى» نمىگردد.» (53)
محمد سلیمانالاسقر، در کتاب «افعال الرسول» (54) مىگوید: «افعال دنیوىرسولاکرم(ص) به هفت دسته تقسیم مىشود: طبابت، زراعت، صناعت، تجارت،مکاسب دیگر، تدابیر و اداره جامعه. لزوم متابعت و تاسى در آنچه از آن حضرت در اینزمینهها به ما رسیده، متوقف استبر این که اعتقادات حضرت در این امور مطابق واقعباشد و به عبارت دیگر حضرت در این امور نیز معصوم باشد». او خود در انکار این مبنابه دو دلیل تمسک مىکند:
1- آیه «قل انما انا بشر مثلکم یوحى الى» (55) «بگو: من هم مثل شما بشرى هستم [ ولى ]به من وحى مىشود».
این آیات به روشنى مىرساند که از دیدگاه اسلام، ابزارهاى ادراکى انسان به گونهاىنیست که مستقلا بتواند درراه تکامل خود، در رفتارهاى فردى و اجتماعى، همواره مسیرصحیح را از باطل تشخیص دهد.
بازرگان، که جدایى دین از سـ*ـیاست را تایید کرد، خود پیشتر در کتاب بازیابى ارزشها،در نقد اومانیسم نوشتهبود:
«آنهایى که از خدا مهجور و محروم شده بودند، به قول خدا و به خلیفه خدا (انسان)روآوردند، غافل از این که انسان مختار و گرفتار خود شده بیش از آنچه بنده خدا وتصویرى از او باشد پیروى از شیطان و از نفس اماره بالسوء مىنماید در فطرت انساناگر، همانطور که در روانشناسى و جامعهشناسى محقق شده است، کششهاى طبیعىخدادادى براى زیبایى و کنجکاوى و نیکوکارى وجود داشته خالق هنر و علم و انسانیتو نوعدوستى شدهایم شیطنت و طاغوتیت، موجد و فساد و خونریزى هم در سرشتمانجاسازى گشته است.» (52)
در این جا دو نکته شایان توجه است:
اول: اصل این اندیشه و طرز پاسخ صغروى ما به آن، از سنخ مسائل کلامى و بروندینى است، در حالى که نگاه درون دینى به مسائل اسلام، جایى براى بروز این اندیشهباقى نمىگذارد و پیش از این نیز گفتیم که ریشه این سخن در رویارویى با مسیحیتبودهاست. وقتى اسلام خود، حقوق اساسى در حکومت را بیان فرموده و وقتى از متن دیناسلام درمىیابیم که نبىاکرم - صلىالله علیه و آله - و ائمه اطهار - علیهمالسلام - پس از آنحضرت و فقهاى جامعشان در زمان غیبتبراى حکومت منصوب شدهاند، دیگر چهجاى سؤال است که آیا اسلام حکومت دارد یا نه؟
بله نگاه اسلام به دنیا، واقع بینانه است و آن را محل امتحان و گذر مىداند، لذا تمامبیان او در مسائل دنیا و از جمله حکومت، هدفدار و جهتدار است اما این هدفدارىباعث نمىشود آن را منصرف از قصد سامان امور دنیا بدانیم.
دوم: این دید واقع بینانه در محدودیت دانش بشر، براى او انتظارات خاصى را از دینخاتم ایجاد کرده است. انتظار برنامهاى براى سامان دنیا و از جمله طرح حکومت، کهبتواند سعادت او را در دنیا و آخرت تامین کند. این انتظارات گرچه به عنوان ارتکازاتعقلایى، در فهم متون دینى بىتاثیر نیست اما نمىتواند قلمرویى را که در دین نیست، بهآن تحمیل کند چرا که متن، خود سخن مىگوید و انتظارات پیشین را تعدیل و یا تبدیل واصلاح مىکند.
حذف «سنت» از شمار منابع دین
آنان که تنظیم روابط اجتماعى و سامان امور دنیا را خارج از برنامه اسلامى مىدانند،خود مواجه با انبوهى از سنت نبوى و ائمه اطهار در این باره دیدهاند و بنابراین، حذفاین بخش از سنت از اعداد منابع دین، راهى است آنان پیمودهاند. مهندس مهدىبازرگان در مقاله «آخرت و خدا هدف بعثت انبیا» مىگوید:
«حضرت رسول و امامان و بزرگان دین مانند هر انسان و بندگان مؤمن و برجستگانامت، علاوه بر وظایف رسالت و امامت، معلم و مصلح و مؤظف به خدمت و اعمالصالح بودند و مىبایستى به مصداق (ولکم فى رسولالله اسوة حسنه) الگو و نمونه باشند.بنابراین در کنار وظایف نبوت و سوقدادن به خدا و آخرت، هر جا که عهدهدار کارىبراى زندگى شخصى یا عمومى شدهاند به اصلاح و آموزش مردم و به دعوت به خیر یاامر به معروف و نهى از منکر نیز پرداخته به عنوان انسان مسلمان و خداپرستبا ایمانمبادرت به خدمت و تربیت همنوعان مىکردهاند تعلیماتى که این نظرها دادهاند در عینارزنده و ممتاز بودن جزء دین و شریعتحساب نمىشود و مشمول «ان هو الا وحىیوحى» نمىگردد.» (53)
محمد سلیمانالاسقر، در کتاب «افعال الرسول» (54) مىگوید: «افعال دنیوىرسولاکرم(ص) به هفت دسته تقسیم مىشود: طبابت، زراعت، صناعت، تجارت،مکاسب دیگر، تدابیر و اداره جامعه. لزوم متابعت و تاسى در آنچه از آن حضرت در اینزمینهها به ما رسیده، متوقف استبر این که اعتقادات حضرت در این امور مطابق واقعباشد و به عبارت دیگر حضرت در این امور نیز معصوم باشد». او خود در انکار این مبنابه دو دلیل تمسک مىکند:
1- آیه «قل انما انا بشر مثلکم یوحى الى» (55) «بگو: من هم مثل شما بشرى هستم [ ولى ]به من وحى مىشود».
دین و سـ*ـیاست
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com