خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
سایت پلان در نقشه کشی چیزی فراتر یک تصویر گرافیکی جذاب است. برای ساخت هر نوع ساختمانی باید یک زمین داشته باشیم که این زمین همان سایت مورد نظر ماست. به زبان ساده “به دید از بالا به زمین محل ساخت ساختمان یا به اصطلاح پروژه مورد نظر را سایت پلان” می گویند. پلان موقعیت یا همان سایت پلان به اندازه خود پلان مهم و فرایند طراحی این دو باهم در ارتباط مستقیم هست.

لزوم وجود سایت پلان در نقشه کشی :

یک سایت پلان علاوه بر سوژه اصلی که ساختمان، محوطه آن و زمین های اطرافش هست شامل دیگر جزئیات بسیار مهم و کاربردی نیز می باشد. که وجود آنها قطعا دارای اهمیت بسیاری است.
تعدادی از مهم ترین و پرکاربرد ترین جزئیات موجود در یک پلان سایت :

-نمایش داکت ها
-نمایش نورگیر ها
-نمایش درز انقطاع
-نماش ابعاد دقیق زمین
-نماش فرم کلی ساختمان
-نمایش میزان سطح اشغال
-نمایش وضعیت همجواری ها
-نحوه ارتباط پروژه با محیط اطراف
-نمایش محوطه سازی، حیاط و فضای سبز
-نمایش اختلاف سطح ها با کد های ارتفاعی
-نمایش کوچه ها، خیابان ها و کلا گذر های اطراف پروژه

طراحی پلان سایت معمولا توسط مهندس معماری که پلان های اصلی ساختمان را طراحی می کند؛ انجام می شود. البته هر کسی که دارای دانش و مهارت طراحی معماری و یا نقشه کشی باشد می تواند این کار را بر عهده بگیرد. اما همان طور که در سطر های بالاتر گفتیم از آنجایی که همزمانی بین طراحی سایت پلان و طراحی خود پلان وجود دارد بهتر است این کار توسط یک طراح واحد صورت بگیرد. پس برای این منظور نیاز به وجود طراح جداگانه نیست.


سایت پلان چیست؟(•؟•)

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
ویژگی های یک سایت پلان معماری :

هنگام طراحی یک سایت پلان توجه به محل مورد نظر جهت طراحی و محیط اطرافش چه از نظر اقلیم، آب و هوا و شرایط جغرافیای و چه از نظر فرهنگی، آداب رسوم و همجواری ها بسیار اهمیت دارد. به طور تخصصی تر به مجموعه این فرایند تحلیل سایت می گویند. سپس با بررسی تمامی جوانبی که گفته شد و با در نظر گرفتن مواردی که مهم و تاثیر گذار هستند؛ سایت پلان معماری طراحی می شود که به طور کلی دارای ویژگی های زیر می باشد :

-تاثیر اقلیم بر پلان سایت : مشخص نمودن وضعیت اقلیمی و جغرافیایی و نمایش تاثیرات آن در جای مناسب و با علامت درست در سایت پلان ها ضروریست.

-نورهای طبیعی و مصنوعی موجود : مشخص نمودن وضعیت نور طبیعی و نور های مصنوعی موجود در معابر و خیابان ها اطراف که بر سایت پلان تاثیر گذارهستند.

-ارتباطات و دسترسی ها : همانطور که در یک پلان ساختمانی باید ورودی ها و دسترسی های ساختمان مشخص باشد؛ در یک پلان سایت نیز ارتباط سایت باکوچه و خیابان های اطراف و دسترسی ها باید به طور دقیق مشخص شود.

-چهار جهت اصلی : پلان سایت مانند هر پلان دیگر که دید از بالا به موضوع مورد نظر دارد باید علامت چهار جهت اصلی که شامل شمال، شرق، غرب و جنوب میباشد؛ را داشته باشد. جای این علامت در جهت شمال و بالای صفحه است.

-کاربری های اطراف : یکی دیگر از مواردی که در یک سایت پلان معماری می توانیم ببینیم مشخص کردن کاربری های موجود در اطراف سایت می باشد. اهمیت آنها در این است که این کاربری ها می تواند در نوع خود تاثیرات متفاوتی بر سایت مورد نظر بگذارد.

-مقیاس : یکی از ویژگی های مشترک بین تمامی پلان ها وجود مقیاس است. سایت پلان معماری نیز باید دارای مقیاس دقیق باشد؛ که به صورت یک متغیر عددی می‌باشد.



منبع:معماریفا


سایت پلان چیست؟(•؟•)

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا