خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,149
امتیاز واکنش
5,520
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 1 دقیقه
نویسنده این موضوع
تعریف کلی از ترکیب بندی (Composition)

اصطلاح ترکیب‌بندی تنها به هنرهای تجسمی اختصاص ندارد بلکه بخشی از موسیقی، رقص، ادبیات و هر نوع دیگری از هنر می‌شود. در بعضی شاخه‌ها ممکن است این اصلاح به طور گسترده استفاه نشود ولی به طور کلی «ترکیب بندی» دارای دو معنی متمایز است.

اولین و مهم‌ترین معنی آن، توصیف مکان قرارگیری اشیا و عناصر در یک اثر هنری است. در نتیجه یکی از جنبه‌های کلیدی یک اثر خوب به شمار می‌رود و هر هنرمندی باید به آن توجه کافی داشته باشد. یک ترکیب‌بندی خوب زمانی محقق می‌شود که جزییات کافی در آن اثر وجود داشته باشد. عناصر به کار رفته کم در یک اثر، خوب نیست، زیرا آن اثر را از اطلاعاتی که منجر به تفسیر درست آن می‌شود، محروم می‌سازد. همچنین تعادل آن اثر را به هم می‌ریزد. در مقابل، تعداد زیاد عناصر به کار رفته در اثر، می‌تواند باعث انحراف مخاطب آن شود. در واقع ترکیب‌بندی خوب زمانی محقق می‌شود که تعادل در اثر حفظ شود. پس همیشه باید توجه داشت که عناصر به کار رفته در اثر هنری، برای روایت ایده و داستان ذهنی کافی باشد.

در برخی موارد، ترکیب‌بندی می‌تواند به تنهایی معنایی مترادف هنر داشته باشد. برای مثال، هنگامی که درباره رقص یا موسیقی صحبت می‌کنید، این اصطلاح مترادف با آن اجرا یا آن قطعه هنری است.

ترکیب بندی در عکاسی چیست؟

حال که می‌دانیم معنی کلی ترکیب‌بندی چیست، قطعا درک ساختار آن در عکاسی دشوار نخواهد بود. به عبارت ساده، ترکیب‌بندی در یک عکس به معنی قراردادن مناسب عناصر در کادر تصویر است؛ به نحوی که تمامی این عناصر، نگاه مخاطب را به سوژه اصلی جلب کند. برای چیدمان درست عناصر در تصویر می‌توان به راحتی آن‌ها را جابه جا کرد. برای مثال در عکاسی پرتره می‌توانید محل عکاسی و عناصر موجود در عکس و مدل خود را با چیدمان متفاوتی در کنار هم قرار دهید تا به نتیجه مطلوب برسید. ولی در عکاسی خیابانی که غیر قابل پیش‌بینی است و معمولا عناصر متحرک هستند، باید منتظر ماند که سوژه متحرک یا هرآنچه که می‌خواهیم از آن عکاسی کنیم در موقعیت مناسبی قرار گیرد. یا حتی با تغییر زاویه دید، محل قرارگیری و فاصله کانونی، بتوان به بهترین نتیجه ممکن رسید. در عکاسی از مناظر عملا نمی‌توان چیزی را جابه‌جا کرد و عکاس باید موقعیت مکانی و زاویه مناسبی را برای عکاسی بیابد.

همانطور که گفتیم، با استفاده از قوانین ترکیب بندی، چشم بیننده خود را به سمت عناصر مهم هدایت می‌کنیم. ترکیب‌بندی خود به تنهایی می‌توان یک شاهکار هنری را در محیط‌ های نامناسب خلق کند و در مقابل آن، ترکیب‌بندی بد، یک سوژه عالی را به عکس بدی تبدیل کند. ترکیب‌بندی نامناسب، چیزی نیست که بتوانید آن را مانند اصلاح نور و کنتراست در نرم‌افزارهای ادیت عکس اصلاح کنید. گاهی با کراپ کردن کادر می‌توانید تا حدی برخی ایرادات را رفع کنید ولی بهتر است قبل از گرفتن عکس به انتخاب کادر و عناصر به کار رفته در فریم توجه کنید.


عکاسی ترکیبی

 

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,149
امتیاز واکنش
5,520
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 1 دقیقه
نویسنده این موضوع
هدف از ترکیب‌بندی

اگر فرض کنیم که ترکیب‌بندی خوب یعنی حالتی در اثر هنری که از نظر بصری برای بیننده خوشایند است؛ باید بگوییم که هدف ترکیب بندی خوب نشان دادن سوژه به بهترین نحوه ممکن است. این تعریف شاید کمی ظاهری باشد. هدف هر اثر هنری این نیست که از نظر بیننده زیبا یا خوشایند باشد. بسیاری از هنرمندان سعی می‌کنند بیانی متفاوت داشته باشند ایده‌های قوی و سوژه‌های آن‌ها در کنار ترکیب‌بندی، آن‌ها را به هدف نزدیک می‌کند. برای مثال اگر یک هنرمند بخواهد به بیینده احساس ناامنی و اضطراب را منتقل کند، ترکیب‌بندی نامعمولی را انتخاب می‌کند تا بتواند چیزی غیرمنتظره و تکان‌دهنده را به نمایش بگذارد. یک مثال خوب برای این سبک از هنر، عکاسی از جنگ است. که عکاسان تلاش می‌کنند به بیننده حس ویرانگری جنگ را نشان دهند. از سویی دیگر همین عکاسان ترکیب‌بندی را انتخاب می‌کنند که بتوانند قربانیان جنگ را زیبا نمایش دهند.

پس در نهایت می‌توان گفت هدف اصلی از ترکیب‌بندی کمک به بیان ایده و فکر پشت هر اثر هنری است.


ترکیب‌ بندی در عکاسی

شما با چه انواعی از ترکیب بندی در عکاسی آشنایی دارید؟ عکس بالا یکی از بارزترین انواع ترکیب بندی به شمار می رود. آیا نام آن را میدانید؟

در مطالب بعدی قطعا درباره رنگ و دیگر عناصر در ترکیب بندی با شما همراه خواهیم بود.


عکاسی ترکیبی

 

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,149
امتیاز واکنش
5,520
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 1 دقیقه
نویسنده این موضوع
قواعد و ترکیب‌بندی‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. تنها کافی است، آن‌ها را در پس ذهن خود ثبت کنید، زیاد عکس ببینید و زیاد عکس بگیرید تا کم‌کم بتوانید دید و بینش خود را به سمت بالاتر و رهاتر از این قواعد کلی پیش ببرید؛ کاری که بسیاری از عکاسان بزرگ دنیا انجام داده‌اند. در این مقاله هر آنچه که باید درمورد تکنیک‌های کمپوزیسیون یا ترکیب بندی در عکاسی بدانید را یادمی‌گیرید.

اهمیت ترکیب بندی در عکاسی
آندریاس فی‌نینگر، معمار و عکاس معروف گفته:« برخلاف تصور عامه، تهیه هر عکس خوب فرایند نسبتاً پیچیده‌ای است که در آن پنج عامل عمده زیر دخالت دارند:

طبیعت سوژه، شخصیت و بینش عکاس، برداشت و طرز تلقی عکاس از سوژه، کارهای فنی عکس و بیننده عکس.» ترکیب بندی در عکاسی هم جزوی از همین فرایند پیچیده است که به بیننده در درک بهتر عناصر درون عکس کمک می‌کند.

برای هر عکس و قابی، نیاز به ترکیب بندی خاصی احساس می‌شود که به پنج عامل گفته شده توسط فی‌نینگر بستگی دارد.

در هر کلاس عکاسی اولین موضوع یادگیری، ترکیب بندی و نحوه کادربندی است. در واقع شما با انتخاب نوع قاب‌بندی و ترکیب بندی عناصر درون قاب، نحوه اثرگذاری سوژه خود را روی بیننده تعیین می‌کنید و با این روش، دیدگاه و نظر خود را بیان می‌کنید. به همین خاطر، ترکیب بندی در عکاسی بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

مثلا با قرار دادن سوژه در مرکز و خالی گذاشتن باقی فضای کادر، تمرکز و چشم مخاطب را به سمت سوژه کشانده و از طرفی با فضای خالی، آرامش و اثربخشی عکس را افزایش می‌دهید.

یک عکاس موفق و حرفه‌ای تلاش می‌کند تا گاهی چندین تکنیک ترکیب بندی را در کادر عکس خود رعایت کند. دیدن عکس‌های مختلف و یافتن این الگوها، می‌تواند تمرینی برای آشنایی ذهن با انواع ترکیب بندی در عکاسی باشد. پس از آن وارد میدان شوید و خودتان عکاسی کنید. تفاوت را حتماً در عکس‌هایی جدیدی که می‌گیرید، خواهید دید.


عکاسی ترکیبی

 

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,149
امتیاز واکنش
5,520
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 1 دقیقه
نویسنده این موضوع
ترکیب بندی در عکاسی چیست
به زبان ساده، ترکیب بندی در عکاسی (Composition in Photography) به چگونگی قرار گرفتن سوژه‌ها در قاب و نحوه اثرگذاری آن‌ها روی یکدیگر گفته می‌شود. در حقیقت تمام آثار هنری، دارای ترکیب بندی هستند تا مفهوم سوژه و موضوع را به‌راحتی به مخاطب خود برسانند. هر ترکیب بندی، باعث می‌شود تا چشم بیننده هنگام نگاه کردن به یک تصویر، به شکلی خاص حرکت کرده و درک متفاوتی از آن تصویر داشته باشد.

قوانین ترکیب بندی در نقاشی، با ظهور عکاسی، وارد این رشته شد و به مخاطبان کمک کرد تا بتوانند درک بهتری از عکس داشته باشند.
داوران جشنواره‌های عکاسی برای تشخیص عکس‌های خوب، به سراغ ترکیب بندی در عکس‌ها می‌روند و چشم آن‌ها، با تمرین می‌تواند الگوهای ترکیب بندی را در هر عکسی به‌راحتی تشخیص دهد. در ادامه انواع قاب و ترکیب بندی در عکاسی را معرفی می‌کنیم.

انواع ترکیب بندی در عکاسی
سوژه‌های ساکن، سوژه‌های متحرک، عکس افقی یا عمودی، عکس‌های روی جلد مجلات، پوسترها و کتاب‌ها، عکس‌های تمام‌نما، کلوزآپ یا مدیوم (میان برد) هر یک در عکاسی نیاز به ترکیب بندی مخصوص خود را دارند.
قاب هر عکس می‌تواند افقی، عمودی یا مربع باشد. قواعد ترکیب بندی در عکاسی وابسته به قابی است که شما در ابتدا انتخاب می‌کنید. محل قرارگیری سوژه و دیگر عناصر عکس، نوع قاب را مشخص می‌کند.

عموماً قاب‌های عمودی، برای ترکیب بندی در عکاسی پرتره استفاده می‌شود. قاب‌های افقی هم بیشتر برای ترکیب بندی در عکاسی منظره، طبیعت، معماری شهری و سوژه‌هایی از این دست، انتخاب می‌شود.

از قاب‌بندی مربع هم می‌توان برای سوژه‌هایی استفاده کرد که نیاز به القای حس خنثی بودن دارند و تنها عنصر موجود در عکس هستند و باید تمام تمرکز بیننده روی آن معطوف باشد.

به خاطر داشته باشید که این قواعد کلی و نسبی است و به طور مثال می‌توان برای پرتره از قاب افقی هم استفاده کرد یا توجه به سوژه و قرینه بودن را درون یک عکس با ترکیب بندی افقی هم گنجاند. انتخاب این موضوع همیشه با شماست.


عکاسی ترکیبی

 

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,149
امتیاز واکنش
5,520
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 1 دقیقه
نویسنده این موضوع
قواعد زیادی برای ترکیب بندی وجود دارد؛ اما نگذارید تا این قوانین شما را گیج کند. هدف از یادگیری بستن قاب و ترکیب بندی درست برای مبتدیان، گرفتن عکس خوب است. پس اگر شما، عکس خوبی گرفتید که هیچ کدام از قوانین گفته شده در این مقاله را ندارد، به معنی بد بودن عکس شما نیست؛ بلکه با رعایت این تکنیک‌ها به جای عکس خوی می‌توانید عکس‌‌های عالی و خیره‌کننده بیندازید!

حالا برویم سراغ تکنینک‌ها!

قانون یک‌سوم (Rule of Thirds)
اولین و مهم‌ترین چیزی که در ترکیب بندی در عکاسی باید بدانید، قانون یک‌سوم (Rule Of Thirds) است. در این قانون، قاب را با خطوط راهنمای افقی و عمودی به 9 قسمت تقسیم می‌کنید. برای رسم این خطوط، عرض و طول عکس را به سه قسمت مساوی تقسیم کرده و خطوطی صاف رسم کنید. محل تقاطع خطوط که شامل ۴ نقطه می‌شود، بهترین مکان‌ها برای قرارگیری سوژه اصلی هستند.

از بین این ۴ نقطه، چشم انسان ابتدا نقطه بالا و سمت چپ تصویر را می‌بیند؛ پس با قرار دادن سوژه در این نقطه، در واقع وزن عکس را رو به سمت بالای تصویر سنگین‌تر کرده‌اید. با قرار دادن سوژه در دو نقطه دیگر، می‌توانید تعادل را در تصویر حفظ کنید و در نهایت کمترین اهمیت مربوط به نقطه پایین سمت راست تصویر است.



همچنین می‌توانید از قانون یک‌سوم برای تقسیم عکس خود استفاده کنید. به طور مثال، خط افق را روی یکی از خطوط افقی بیندازید و با این روش، روی عناصری که می‌خواهید تأکید بیشتری کنید.

گزینه نمایش خطوط راهنما را می‌توانید در دوربین‌های عکاسی یا حتی موبایل‌ها فعال کنید تا به‌راحتی کادر خود را ببندید.
این قانون برای قاب‌های افقی و عمودی بیشتر استفاده می‌شود و در کادربندی مربع چندان جایگاهی ندارد.



ترکیب بندی متقارن
قرار دادن سوژه در مرکز تصویر، ساده‌ترین ترکیب بندی در عکاسی است. این سوژه می‌تواند هر چیزی باشد. ترکیب بندی متقارن (Symmetrical Composition) در قاب‌های عمودی، افقی و مربعی می‌تواند استفاده شود. استفاده از تقارن در اجزای عکس و قرار دادن سوژه در مرکز، می‌تواند انتخاب مناسبی در عکاسی شهری، طبیعت، منظره و عکاسی تبلیغاتی باشد.

ترکیب بندی قرینه و مرکزی با اینکه از ساده‌ترین ترکیب‌بندی‌هاست اما اگر به درستی استفاده شود، نشان‌دهنده دیدگاه هنری شما هم خواهد بود.


عکاسی ترکیبی

 

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,149
امتیاز واکنش
5,520
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 1 دقیقه
نویسنده این موضوع
داخل قاب هم استفاده کرد. این خطوط باعث می‌شود که چشم بیننده از چپ به راست کادر حرکت کند. اگر موضوع مورد علاقه خود را در بین این خطوط قرار دهید، قاب جذاب‌تر به نظر می‌رسد. خطوط افقی و عمودی نشان‌دهنده ثبات هستند.



ترکیب بندی با خطوط عمودی درون کادر
هنگام عکاسی از جنگل یا عکاسی شهری و معماری می‌توانید از خطوط عمودی برای تأثیرگذاری بیشتر روی بیننده و توجه بیشتر روی سوژه مورد نظرتان کمک بگیرید.



ترکیب بندی با قانون قطری (Rule of Diagonals)
از قوی‌ترین خطوط استفاده شده در کادر که بیشترین اثر را روی مخاطب دارد، خطوط مورب هستند. خطوط قطری و مورب به نسبت خطوط افقی و عمودی، عکسی با تنش و پویا ایجاد می‌کنند. در صورتی که از خطوط قطری در قاب استفاده می‌کنید، نگذارید این خط، گوشه‌های کادر را قطع کند.



همچنین استفاده بیش از حد از خطوط مورب و قطری، ایجاد تنش و کشش بیشتری را نشان می‌دهد. پس دقت کنید که هوشمندانه از خطوط مورب استفاده کنید.

تعادل متقارن توسط دو سوژه در صحنه‌ای با اندازه مشابه ایجاد می‌شود. سوژه‌هایی با اندازه‌های مختلف تعادل نامتقارن ایجاد می‌کنند.



توجه به بافت سوژه در عکس و کادر
استفاده از بافت‌ها در عکس، یک راه عالی برای ترکیب بندی در عکاسی است. بافت می‌تواند برای هر چیزی باشد. از پوست درخت گرفته تا دیوارهای ساختمان، کاغذ، ماسه، طناب، کوه، برگ و… . برای چنین کاری می‌توانید از لنزهای ماکرو برای به دست آوردن حداکثر جزئیات استفاده کنید. بافت‌های متفاوت و جالب می‌توانند تصاویر زیبایی خلق کنند.



ترکیب بندی با توجه به پیش‌زمینه
می‌توانید از عناصر پیش‌زمینه در عکس خود، برای ساختن ترکیب‌بندی‌های جالب استفاده کنید. اگر عناصر میانی و پس‌زمینه جذابیت کمتری دارند، استفاده از عنصر پیش‌زمینه به زیباتر شدن تصویر کمک می‌کند.

در این صورت باید نوردهی تصویر را نیز دو بار بررسی کنید. گاهی اوقات، عناصر موجود در پیش‌زمینه ممکن است تاریک شوند و جزئیات قابل مشاهده نخواهند بود. در این صورت، بهتر است با فرمت RAW عکاسی کنید، از فلاش دوربین استفاده کنید یا اینکه به سراغ تنظیمات HDR بروید و دو بار عکاسی کنید. این نوع ترکیب بندی برای عکاسی شهری یا منظره استفاده می‌شود.


منبع: ایزو۱۰۰ و نورنگار


عکاسی ترکیبی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا