- عضویت
- 31/3/22
- ارسال ها
- 1,106
- امتیاز واکنش
- 5,459
- امتیاز
- 283
- محل سکونت
- کنج اتاق:)
- زمان حضور
- 25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
تعریف کلی از ترکیب بندی (Composition)
اصطلاح ترکیببندی تنها به هنرهای تجسمی اختصاص ندارد بلکه بخشی از موسیقی، رقص، ادبیات و هر نوع دیگری از هنر میشود. در بعضی شاخهها ممکن است این اصلاح به طور گسترده استفاه نشود ولی به طور کلی «ترکیب بندی» دارای دو معنی متمایز است.
اولین و مهمترین معنی آن، توصیف مکان قرارگیری اشیا و عناصر در یک اثر هنری است. در نتیجه یکی از جنبههای کلیدی یک اثر خوب به شمار میرود و هر هنرمندی باید به آن توجه کافی داشته باشد. یک ترکیببندی خوب زمانی محقق میشود که جزییات کافی در آن اثر وجود داشته باشد. عناصر به کار رفته کم در یک اثر، خوب نیست، زیرا آن اثر را از اطلاعاتی که منجر به تفسیر درست آن میشود، محروم میسازد. همچنین تعادل آن اثر را به هم میریزد. در مقابل، تعداد زیاد عناصر به کار رفته در اثر، میتواند باعث انحراف مخاطب آن شود. در واقع ترکیببندی خوب زمانی محقق میشود که تعادل در اثر حفظ شود. پس همیشه باید توجه داشت که عناصر به کار رفته در اثر هنری، برای روایت ایده و داستان ذهنی کافی باشد.
در برخی موارد، ترکیببندی میتواند به تنهایی معنایی مترادف هنر داشته باشد. برای مثال، هنگامی که درباره رقص یا موسیقی صحبت میکنید، این اصطلاح مترادف با آن اجرا یا آن قطعه هنری است.
ترکیب بندی در عکاسی چیست؟
حال که میدانیم معنی کلی ترکیببندی چیست، قطعا درک ساختار آن در عکاسی دشوار نخواهد بود. به عبارت ساده، ترکیببندی در یک عکس به معنی قراردادن مناسب عناصر در کادر تصویر است؛ به نحوی که تمامی این عناصر، نگاه مخاطب را به سوژه اصلی جلب کند. برای چیدمان درست عناصر در تصویر میتوان به راحتی آنها را جابه جا کرد. برای مثال در عکاسی پرتره میتوانید محل عکاسی و عناصر موجود در عکس و مدل خود را با چیدمان متفاوتی در کنار هم قرار دهید تا به نتیجه مطلوب برسید. ولی در عکاسی خیابانی که غیر قابل پیشبینی است و معمولا عناصر متحرک هستند، باید منتظر ماند که سوژه متحرک یا هرآنچه که میخواهیم از آن عکاسی کنیم در موقعیت مناسبی قرار گیرد. یا حتی با تغییر زاویه دید، محل قرارگیری و فاصله کانونی، بتوان به بهترین نتیجه ممکن رسید. در عکاسی از مناظر عملا نمیتوان چیزی را جابهجا کرد و عکاس باید موقعیت مکانی و زاویه مناسبی را برای عکاسی بیابد.
همانطور که گفتیم، با استفاده از قوانین ترکیب بندی، چشم بیننده خود را به سمت عناصر مهم هدایت میکنیم. ترکیببندی خود به تنهایی میتوان یک شاهکار هنری را در محیط های نامناسب خلق کند و در مقابل آن، ترکیببندی بد، یک سوژه عالی را به عکس بدی تبدیل کند. ترکیببندی نامناسب، چیزی نیست که بتوانید آن را مانند اصلاح نور و کنتراست در نرمافزارهای ادیت عکس اصلاح کنید. گاهی با کراپ کردن کادر میتوانید تا حدی برخی ایرادات را رفع کنید ولی بهتر است قبل از گرفتن عکس به انتخاب کادر و عناصر به کار رفته در فریم توجه کنید.
اصطلاح ترکیببندی تنها به هنرهای تجسمی اختصاص ندارد بلکه بخشی از موسیقی، رقص، ادبیات و هر نوع دیگری از هنر میشود. در بعضی شاخهها ممکن است این اصلاح به طور گسترده استفاه نشود ولی به طور کلی «ترکیب بندی» دارای دو معنی متمایز است.
اولین و مهمترین معنی آن، توصیف مکان قرارگیری اشیا و عناصر در یک اثر هنری است. در نتیجه یکی از جنبههای کلیدی یک اثر خوب به شمار میرود و هر هنرمندی باید به آن توجه کافی داشته باشد. یک ترکیببندی خوب زمانی محقق میشود که جزییات کافی در آن اثر وجود داشته باشد. عناصر به کار رفته کم در یک اثر، خوب نیست، زیرا آن اثر را از اطلاعاتی که منجر به تفسیر درست آن میشود، محروم میسازد. همچنین تعادل آن اثر را به هم میریزد. در مقابل، تعداد زیاد عناصر به کار رفته در اثر، میتواند باعث انحراف مخاطب آن شود. در واقع ترکیببندی خوب زمانی محقق میشود که تعادل در اثر حفظ شود. پس همیشه باید توجه داشت که عناصر به کار رفته در اثر هنری، برای روایت ایده و داستان ذهنی کافی باشد.
در برخی موارد، ترکیببندی میتواند به تنهایی معنایی مترادف هنر داشته باشد. برای مثال، هنگامی که درباره رقص یا موسیقی صحبت میکنید، این اصطلاح مترادف با آن اجرا یا آن قطعه هنری است.
ترکیب بندی در عکاسی چیست؟
حال که میدانیم معنی کلی ترکیببندی چیست، قطعا درک ساختار آن در عکاسی دشوار نخواهد بود. به عبارت ساده، ترکیببندی در یک عکس به معنی قراردادن مناسب عناصر در کادر تصویر است؛ به نحوی که تمامی این عناصر، نگاه مخاطب را به سوژه اصلی جلب کند. برای چیدمان درست عناصر در تصویر میتوان به راحتی آنها را جابه جا کرد. برای مثال در عکاسی پرتره میتوانید محل عکاسی و عناصر موجود در عکس و مدل خود را با چیدمان متفاوتی در کنار هم قرار دهید تا به نتیجه مطلوب برسید. ولی در عکاسی خیابانی که غیر قابل پیشبینی است و معمولا عناصر متحرک هستند، باید منتظر ماند که سوژه متحرک یا هرآنچه که میخواهیم از آن عکاسی کنیم در موقعیت مناسبی قرار گیرد. یا حتی با تغییر زاویه دید، محل قرارگیری و فاصله کانونی، بتوان به بهترین نتیجه ممکن رسید. در عکاسی از مناظر عملا نمیتوان چیزی را جابهجا کرد و عکاس باید موقعیت مکانی و زاویه مناسبی را برای عکاسی بیابد.
همانطور که گفتیم، با استفاده از قوانین ترکیب بندی، چشم بیننده خود را به سمت عناصر مهم هدایت میکنیم. ترکیببندی خود به تنهایی میتوان یک شاهکار هنری را در محیط های نامناسب خلق کند و در مقابل آن، ترکیببندی بد، یک سوژه عالی را به عکس بدی تبدیل کند. ترکیببندی نامناسب، چیزی نیست که بتوانید آن را مانند اصلاح نور و کنتراست در نرمافزارهای ادیت عکس اصلاح کنید. گاهی با کراپ کردن کادر میتوانید تا حدی برخی ایرادات را رفع کنید ولی بهتر است قبل از گرفتن عکس به انتخاب کادر و عناصر به کار رفته در فریم توجه کنید.
عکاسی ترکیبی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com