خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
پس از به وجود آمدن تکنیک گنبدسازی و پس از آن که معماران ایرانی توانستند پلان‌های مربع را به دایره تبدیل کنند، استفاده از فرم چهارتاقی مرسوم شد. با وجود اینکه از دوره اشکانیان اطلاعات و آثار چندانی در دست نیست ولی اولین چهار طاقی های ایران را می‌توان به اواخر دوره اشکانی و اوایل حکومت ساسانی نسبت داد. از دوره اشکانی دو چهارطاقی به جای مانده که یکی از آنها در نزدیکی قلعه ضحاک در استان زنجان و دیگری در خراسان رضوی قرار دارد.

ساسانیان که معماران خبره‌ای بودند در هر کجای ایران اثری از خود به یادگار گذاشته‌اند و یکی از مهم‌ترین این آثار چهار طاقی‌ها است، با ظهور ساسانی وانتخاب دین زرتشتی به عنوان دین رسمی اطراف پایتخت نخست آنها در شهر گور و فیروزآباد کنونی پر شد از این بناهای چهارگوش که از آن به عنوان آتشکدها ستفاده می‌شد. بخشی از آنها در مجموعه محور ساسانی در سال 2018 در فهرست آثار ثبت جهانی یونسکو قرار گرفت.

با انقراض ساسانیان و ورود اسلام به ایران هم این معماری از بین نرفت و به گونه‌ای دیگر باز هم در خدمت دین و تشریفات قرار گرفت و از طرح‌های چهارطاقی، به‌سبب قابلیتهای بسیار در فضاسازی، در گستره زمانی و مکانی و در بناهای مذهبی و غیرمذهبی استفاده شده‌است. در این روند، چهار طاقی‌ های ساسانی اساس برخی از مساجد بزرگ ایران شدند که به مسجد ـ کوشک نیز شهرت یافته‌اند. مسجد جامع اردبیل، بنای داخل حیات مسجد جامع یزد از این موارد است.


معماری چهارطاقی

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
در دوره‌های دیگر هم از معماری چهارطاقی برای ساخت مقبره‌ها استفاده شد گرچه در این نمونه‌ها طرح اصلی دستخوش تغییراتی شده است، مانند تبدیل دهانه‌های بزرگ به درگاه‌های کوچک و در مراحل بعد به طاق‌نماهای تزیینی. آرامگاه اسماعیل سامانی در بخارا از نمونه‌های اولیه آن است.

در آغاز دوره ساسانی چهار طاقی به یک “واحد” معماری تبدیل شد که می‌توانست به صورت مجزا و یا در ترکیب با چهارتاقی‌ها و عناصر دیگر در یک ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد. اصطلاح چهار طاقی به بنایی چهارگوش گفته می‌شود که روی چهار پایه یا دیوار محیطی آن قوس‌ها یا گوشواره‌هایی قرار دارد که به گنبد منتهی می‌شوند؛ چهارطاقی را چهاردر، چهارقاپو و چهاردروازه نیز نامیده‌اند.. این نوع معماری به عقیده آندره گدار بر روی آتشکده‌های ساسانی ساخته می‌شده ومانند چتری روی آتش مقدس را می‌پوشانده است و از میان دهانه‌های چهار طاقی آتش از فاصله بسیار دور قابل مشاهده بوده است این برخلاف معماری معابد داخل شهرهای کهن ایران است که کاملا نسبت به فضای بیرونی بسته بوده است. به نظر می‌رسد در داخل شهرها و یا دژها این بنا با عناصر دیگر مثل راهروها وگذرهای دیگر ترکیب می‌شده است به شکلی که در چهار طاقی تـ*ـخت سلیمان شاهد آن هستیم.







منبع:ایران تراول


معماری چهارطاقی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا