خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

فاطمـ♡ـه

مدیر آزمایشی عکس
مدیر آزمایشی
  
عضویت
5/8/20
ارسال ها
1,057
امتیاز واکنش
26,334
امتیاز
368
سن
19
محل سکونت
ツ☁️
زمان حضور
51 روز 13 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
فارابي پس از آنكه جامعه يا مدينه را به دو بخش فاضله و غيرفاضله دسته بندي مي كند و ويژگي هاي مدينه فاضله و صفات رئيس اين مدينه را بر مي شمارد، آن گاه به گونه زيرين به دسته بندي و توضيح مدينه غيرفاضله مي پردازد.
-1 مدينه جاهله يا مدينه جاهليه
مردم اين مدينه خير را نمي شناسند و با پندار باطلي كه دارند خير از نظر آنان همان چيزي است كه خود مي پندارند. چنان كه آنها تنها لـ*ـذت، كامراني و سلامت تن را خير مي شمارند. گمراهي، عوام فريبي و دروغ در اين مدينه حاكم است. مدينه جاهله را فارابي در بر گيرنده تمام آن جوامعي مي داند كه آنها با سعادت حقيقي بيگانه اند. اساسا چنان جوامع يا مدينه هايي نمي توانند به سعادت حقيقي دست يابند. براي آنكه به نظر فارابي، سعادت حقيقي تنها در مدينه فاضله قابل دسترسي است و آن چيزي را كه در مدينه هاي غيرفاضله سعادت مي انگارند، سعادت موهوم است.
-2 مدينه ضروريه
هدف در اين مدينه تامين حداقل نيازمندي هاي زندگي است مانند خوراك، پوشاك و مسكن.
-3 مدينه بداله
غايت اصلي در اين مدينه گردآوري ثروت است اما اين ثروت بر هدف نيكو گردآوري نمي شود.
-4 مدينه خست يا شقاوت
اهل اين مدينه در پي لـ*ـذت حسي و شهواني اند، ميخواره اند. آنها در جهت رسيدن به ارضاي تمايلات حسي و نفساني خويش حتي در انديشه حفظ صحت و سلامت خود نيز نيستند.
-5 مدنه الكرامه يا الوجاهه
در نزد اهل اين مدينه ثروت وسيله رسيدن به كرامت است آنها اهل تجمل اند. حق و كرامت در نزد آنان يا بر بنياد غلبه استوار است و يا بر بنياد اصل و نسب برتري جويي و شهرت پرستي، هدف اساسي زندگي آنها را تشكيل مي دهد.
-6 مدينه تغلب يا تغلبيه
غلبه و تسلط بر ديگران هدف اصلي اهل مدينه است. در اين مدينه خشم، میل و قدرت حاكم است. رئيس آن در مكر، فريب و قهر، سرآمد ديگران است. هدف اصلي در اين مدينه ستمگري است.
-7 مدينه جماعيه
در اين مدينه هركس خود را مساوي ديگري مي داند و در آن هرج و مرج مسلط است
-8 مدينه نذالت
هدف اهل اين مدينه گردآوري زر و سيم است


اقسام مدینه از نظر فارابی

 

فاطمـ♡ـه

مدیر آزمایشی عکس
مدیر آزمایشی
  
عضویت
5/8/20
ارسال ها
1,057
امتیاز واکنش
26,334
امتیاز
368
سن
19
محل سکونت
ツ☁️
زمان حضور
51 روز 13 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
مدينه فاسقه
هرچند اهل اين مدينه سعادت و خير را مي شناسند اما علمشان با عملشان سازگار و هماهنگ نيست. آنها در كردار و رفتار همانند اهل مدينه جاهليه اند.
-10 مدينه ضاله
اهل اين مدينه باور دارند كه سعادت تنها پس از مرگ تحقق پذير است. آنها در ارتباط با خدا و افلاك عقايد فاسدي دارند.
-11 مدينه متبدله يا مبدله
اين مدينه روزگاري مدينه فاضله بوده ولي به سبب پيدايي جهل و گمراهي و يا بر اثر فاسد شدن اخلاق رئيس آن از مدينه فاضله به مدينه متبدله تبديل يافته است. اخلاق رئيس اين مدينه در نقطه مقابل اخلاق رئيس مدينه فاضله قرار دارد.
“فرشته ندري ابيانه” در كتاب “تحقق جامعه مدني در انقلاب اسلامي” در بحثي زير نام “جامعه مدني و مدينه النبي” پس از آنكه به بيان دسته بندي فارابي از مدينه غيرفاضله مي پردازد در ادامه مي نويسد كه فارابي به علاوه به دسته ديگري به نام نوابيت” نيز اشاره كرده است كه اين دسته چنان بوته خارهايي كه در كشتزاري مي رويند در مدينه فاضله پديد مي آيند و سبب ايجاد مشكلات و دشواري هاي اجتماعي مي گردند از آن ميان پنج گروه زيرين با اهميت دانسته شده است:
- جماعتي كه غرض شان سعادت نيست اما افعال فاضله دارند. اينان را “غريبان” گويند.
- جماعتي كه به اغراض مدن جاهله تمايل دارند، از اين رو قوانين مدينه فاضله را طبق هواي نفس خود تفسير مي كنند تا به مطلوب برسند.
- گروهي كه قصد تحريف قوانين را ندارند اما آن را درست در نمي يابند و مباني ديگر را استنباط مي كنند و از حق منحرف مي شوند و چون انحراف شان ناشي از عناد نيست مي توان به هدايت و ارشاد آنها اميدوار بود و اين دسته را “مارقه” گويند.
- جماعتي كه قدرت تصور كامل ندارند و به جهل خويش معترف نمي شوند. در عين آنكه در جهل به سر مي برند. سخن هاي خويش را به ظاهر مدلل عرضه مي كنند (خواجه نصيرالدين طوسي اين دسته را “مغالطان” ناميده است.

منبع: فلسفه اسلامی ۷


اقسام مدینه از نظر فارابی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا