خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,145
امتیاز واکنش
64,090
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 11 ساعت 30 دقیقه
نویسنده این موضوع
زنان به منظور آشکار ساختن زینت های پنهان خود پای بر زمین نکوبند». از دستور این آیه می توان فهمید که هر چیزی که موجب جلب توجه مردان می گردد حتی استعمال عطرهای تند و آرایش های جالب نظر در چهره ممنوع است. به طور کلی زن در معاشرت نباید کاری کند که موجب علاقه‌مند و تهییج و جلب توجه مردان نامحرم گردد و در پایان این آیات چنین آمده است: «ای مؤمنین همه به سوی خدا بازگشت کنید باشد که رستگار شوید» چنانچه در ابتدای آیات فوق نیز خطاب خداوند به افراد مؤمن می باشد: «ای کسانی که ایمان آورده اید...» و پس از آن دستورات لازم در جهت رعایت عفت عمومی و عفاف خانواده در جامعه هم برای مردان و هم برای زنان مطرح شده است. مفاد آیات فوق می رساند که مساله وجوب «پوشش» که وظیفه زن است از مسأله «حرمت نظر بر زن» که مربوط به مرد است باید تفکیک شود. اگر در مسأله نظر، قائل به جواز شویم در مسأله پوشش هم باید قائل به عدم وجوب شویم. زیرا بسیار مستبعد است که نظر مرد بر وجه و کفین زن جائز باشد ولی کشف وجه و کفین بر زن حرام باشد. در مسأله جواز نظر تردیدی نیست که اگر نظر از روی «تلذذ» یا«ریبه» باشد حرام است. تلذذ، یعنی: نگاه از روی تلذذ، یعنی:نگاه به قصد شادی. و اما ریبه یعنی:نظر به خاطر تلذذ و چشم چرانی نباشد، ولی خصوصیت ناظر و منظور إلیه مجموعا طوری است که خطرناک است و خوف هست که لغزش به دنبال نگاه کردن به وجود آید. این دو نظر مطلقا حرام است ، حتی در مورد محارم.[15]

یک استثنای دیگر درباره پوشش زنان در پایان سوره نور آمده است: «زنان بازنشسته و از پاافتاده ای که امید ازدواج ندارند باکی نیست که در صورت نیاراستن خود به زینت و زیور به قصد خودنمایی نداشتن می توانند لباس(گشاد) خود را بر زمین نهند و اگر جانب عفاف را رعایت کنند و خود را پوشیده دارند برای آنها بهتر است و خداوند شنوا و دانا است» (النور، ٢٤ / ٦١)؛ زنانی که بر اثر کهولت توان ازدواج ندارند لباس رویی خود را بردارند به بیان دیگر از آنجایی که با مشاهده این گونه زنان احتمال تلذذ و یا ریبه بر مردان نمی رود و زمینه علاقه‌مند قوای شهوانی و ترویج فساد برای آنها وجود ندارد و در واقع آنها نقشی در آلوده کردن و به گنـ*ـاه افتادن خود و دیگران را ندارند و از این رو می توانند جامه گشاد رویی خود را به هنگام حضور در بیرون از خانه بردارند. البته بنا به توصیه آیه فوق حتی اگر این زنان سالخورده نیز جانب عفت و عفاف را پیشه کنند شایسته تر است. برداشت دیگر از این آیه این است که رعایت حجاب در سنین غیر سالخوردگی به سبب وجود ویژگی های خاص جسمانی و رفتاری زنان و بهره مند بودن آنها از نعمت جمال و زیبایی در آن سنین است که اگر این زنان زینت ها و مفاتن خود را در انظار عمومی نپوشانند، هر آینه احتمال به فساد کشیده شدن خود و دیگران در جامعه وجود دارد. از این رو زنان مسلمان باید آن چنان در میان مردم آمد و رفت کنند که علائم عفاف و وقار و سنگینی و پاکی از آنها هویدا باشد و با این وصف شناخته شوند. نکته جالب توجه دیگر در این است که خداوند متعال در میان آیه در رابـ*ـطه با ساده پوشی زنان سالخورده این گونه توصیه می کند: « در حالی که آنها(خود را) با انواع زینت ها خودآرایی نکنند» و پیامش این است که آراستن زنان به انواع زینت ها چه از لحاظ آرایش و چه از نظر لباس های مزین شده و چه از لحاظ عطرهای تند و انواع زیورآلات نوعی تبرج و خودآرایی به شمار می آید که در دین اسلام نهی شده است و در این باره درآیه ٣٣ سوره احزاب نیز خطاب به زنان پیامبر(ص) چنین آمده است: «و مانند تبرج و خودآرائی دوره جاهلیت پیشین تبرج و خودآرایی نکنید». «تبرج» عبارت از خودآرائی و نمایان کردن زیبایی های صورت و انـ*ـدام و اجزای علاقه‌مند کننده در بدن است و چون خداوند از ضعف و ناتوانی انسان در برابر این مسأله و جلب توجه سریع جنس مخالف نسبت به آن آگاه است، زنان را از تبرج و خودنمایی نهی فرموده است و چون این نوع ویژگی های جسمانی و رفتاری موهبتی است که بر زنان ارزانی شده، لذا خداوند با نهی کردن آنها از آشکار کردن این زیبایی ها به هنگام روبرو شدن با مردان بیگانه تدبیری حکیمانه برای نجات جامعه اندیشیده است. در واقع خالق یکتا و حکیم انسان ها برای حفظ و صیانت جامعه از زیان های ناشی از بی عفتی و نیز برای به تباهی کشیده نشدن جامعه و سقوط اخلاقی آن و نیز برای علاقه‌مند نشدن مردان نامحرم و دورماندن آنها از فساد و انحراف چنین دستوراتی را فرموده است.


گستره حجاب در قرآن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,145
امتیاز واکنش
64,090
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 11 ساعت 30 دقیقه
نویسنده این موضوع
نتیجه آن که مردان و زنان باید از عواملی که موجب شعله ور ساختن شهوات آنها می شود به شدت برحذر باشند. آنها نباید غافل شوند و گمان کنند که بی حجابی و یا آرایش و خودآرایی زنان و نیز نگاه کردن مردان به قصد کامجویی می تواند یک امر عادی شود و در اخلاق جامعه هیچ تأثیری نگذارد و میل های خفته را بیدار نکند. اگر اندکی به حقایق و واقعیت ها بنگرند و در این باره بیندیشند، حتما درمی یابند که این پنداری خطا و نادرست است. چرا که مرد، مرد است و زن، زن است. جاذبه میان مرد و زن یک جاذبه فطری است که تغییر نمی پذیرد. از این رو برای دستیابی به جامعه ای سالم و موفق باید دستورات الهی را اطاعت کرده و با جان و دل به انجام آنها پایبند باشند. اگر انسان ها صلاح خویش را نمی دانند، خداوند که آفریننده آنهاست صلاح و مصلحت آنها را بهتر می داند و اگر احکامی را برای انسان ها صادر می کند صرفا به نفع آنها می باشد. و رعایت حجاب و پوشش اسلامی و حفظ عفاف عمومی نمونه ای از این احکام است.

پی نوشت ها:



[1] البقرة، ٢ / ٢٢١؛ النساء، ٤ / ٧ و ٣٢؛ التوبة، ٩ / ٧١ ٧٢؛ النحل، ١٦ / ٩٧.

[2] ر. ک: رواشناسی عمومی«گنجی»؛ حریم عفاف؛ مسأله حجاب«شهید مطهری»؛ آنچه که یک زن باید بداند «محمدی نیا»؛ حجاب در اسلام «وشنوی».
[3] ر. ک:مسأله حجاب/ ٨٢ ٩٥. ٤٣٨.
[4] غررالحکم و درر الکلم، ١ / ٤٥٤.
[5] وسائل الشیعه، ١٤ / ١٣٨.
[6] خودآرایی زن از دیدگاه قرآن/ ٣٤-٣٣.
[7] الکافی، ٦ / ٦.
[8] وسائل الشیعه، ٢٠ / ٢٤.
[9] مکارم الاخلاق / ٢٠٠.
[10] بحارالأنوار، ١٠٣ /٢٢٣.
[11] مکارم الاخلاق/ ١٩٧.
[12] ر. ک: زن در آینه جلال و جمال/ ١٤٤ ١٤٧و ٤٣٧
[13] مکارم الاخلاق/ ٩٣.
[14] الکافی، ٥ / ٥١٩.
[15] ر. ک:مسأله حجاب/ ١٤٥ ١٨٢.
منبع: حوزه نت


گستره حجاب در قرآن

 
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا