M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,858
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
پس از پیامبر صلیاللهعلیهوآله مسلمانان دست به فتوحات گستردهای زدند. نحوه برخورد مسلمانان با مغلوبان بر خلاف رویه جنگهای مرسوم، توأم با عدالت و رأفت و احترام به آنها بود. این وضعیت برای ملل مغلوب بیسابقه و باور نکردنی بود. مسلمانان با آنان به گونهای برخورد میکردند که حتی حاکمان و فرماندهانشان، چنین رفتاری با آنان نداشتند. رمز موفقیت مسلمانان در جنگها بیش از آنکه مبتنی بر زور شمشیر و تجهیزات نظامی باشد، متّکی بر رفتار اسلامی بود.
یکی از نویسندگان در مقایسه میان هجوم اسکندر به ایران و مسلمانان به ایران مینویسد:
اسکندر ... شخصی بود جاهطلب، مادی، عیاش و خودسر. آنچه میکرد برای خود میکرد. ولی رهبر با عظمت عرب بزرگواری بود روحانی، ساده، بیغرض. آنچه مینمود در آن سعادت بشر را میخواست. اسکندر ... در پرسپولیس قتل عام نمود، سغد را ویرانه ساخت، گنجینهها را غارت کرد، کاخهای شاهان و بزرگان را سوزاند و این نتیجه عداوت و نفرت و مادیت او بود. برعکس، رهبر عرب چون لشکری به عزم میفرستاد، سفارش میفرمود: زنان، کودکان، پیران، رهبانان را آزار نرسانند، جای کسی را بیلزوم ویران نکنند، کشت را نسوزانند، درختان را تا مجبور نشوید قطع نکنید.... اسکندر امپراتوری خود را وسیله اتحاد ملل تصور میکرد که تصور باطلی بود، ولی پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله آموزش اسلام را اساس اتحاد بشر میدانست که عملی گشت. ملل مختلف و نژادهای گوناگون با زبانهایی که از همدیگر کاملاً جدا بودند، به نام مسلم یگانه شدند.56
3. علمگرایی
ابتکار و تولید شرط مهم تمدنسازی است. روشن است که بدون قرار گرفتن علم و عالمان در جایگاه شایسته، توسعه و پیشرفتی نخواهد بود. اسلام به عنوان خاتم ادیان الهی به بهترین نحو این مقدمه را فراهم کرده است. جایگاه والای علم و عالمان در اسلام، کاملاً روشن است.57 در حالی که اعراب جاهلی در جنگها به چیزی جز قتل، غارت و انتقام نمیاندیشیدند، پیامبر صلیاللهعلیهوآلهفدیه برخی اسیران را که خواندن و نوشتن میدانستند، تعلیم اطفال مسلمانان قرار داد. حضرت برخی از اصحاب خود را به تعلیم زبانهای غیرعربی از قبیل سریانی و عبری و فارسی تشویق کرد. عرب جاهلی که برای علم بهای ناچیزی قایل بود یکباره با کتاب آسمانی مواجه شد که به قلم و نوشتن سوگند یاد کرده بود (سوره قلم) و وحی آسمانیاش با «قرائت» و «تعلیم» آغاز میشد (سوره علق).
یکی از نویسندگان در مقایسه میان هجوم اسکندر به ایران و مسلمانان به ایران مینویسد:
اسکندر ... شخصی بود جاهطلب، مادی، عیاش و خودسر. آنچه میکرد برای خود میکرد. ولی رهبر با عظمت عرب بزرگواری بود روحانی، ساده، بیغرض. آنچه مینمود در آن سعادت بشر را میخواست. اسکندر ... در پرسپولیس قتل عام نمود، سغد را ویرانه ساخت، گنجینهها را غارت کرد، کاخهای شاهان و بزرگان را سوزاند و این نتیجه عداوت و نفرت و مادیت او بود. برعکس، رهبر عرب چون لشکری به عزم میفرستاد، سفارش میفرمود: زنان، کودکان، پیران، رهبانان را آزار نرسانند، جای کسی را بیلزوم ویران نکنند، کشت را نسوزانند، درختان را تا مجبور نشوید قطع نکنید.... اسکندر امپراتوری خود را وسیله اتحاد ملل تصور میکرد که تصور باطلی بود، ولی پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله آموزش اسلام را اساس اتحاد بشر میدانست که عملی گشت. ملل مختلف و نژادهای گوناگون با زبانهایی که از همدیگر کاملاً جدا بودند، به نام مسلم یگانه شدند.56
3. علمگرایی
ابتکار و تولید شرط مهم تمدنسازی است. روشن است که بدون قرار گرفتن علم و عالمان در جایگاه شایسته، توسعه و پیشرفتی نخواهد بود. اسلام به عنوان خاتم ادیان الهی به بهترین نحو این مقدمه را فراهم کرده است. جایگاه والای علم و عالمان در اسلام، کاملاً روشن است.57 در حالی که اعراب جاهلی در جنگها به چیزی جز قتل، غارت و انتقام نمیاندیشیدند، پیامبر صلیاللهعلیهوآلهفدیه برخی اسیران را که خواندن و نوشتن میدانستند، تعلیم اطفال مسلمانان قرار داد. حضرت برخی از اصحاب خود را به تعلیم زبانهای غیرعربی از قبیل سریانی و عبری و فارسی تشویق کرد. عرب جاهلی که برای علم بهای ناچیزی قایل بود یکباره با کتاب آسمانی مواجه شد که به قلم و نوشتن سوگند یاد کرده بود (سوره قلم) و وحی آسمانیاش با «قرائت» و «تعلیم» آغاز میشد (سوره علق).
عناصر تمدنساز دین اسلام
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com