خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
هشت پا یا اختاپوس یک جانور آبزی از رده سرپایان است که در بخش‌های گوناگونی از اقیانوس‌های جهان، به‌ ویژه در آب‌ سنگ‌های مرجانی زندگی می‌کند.

اختاپوس‌ها خون آبی و سه قلب دارند و همیشه به عنوان ترسناک‌ ترین موجود دریایی در کارتون‌ها و داستان‌های علمی-تخیلی نقش ایفا می‌کنند. همین مسایل باعث شده تا واقعیت‌های بسیار جالب و حیرت‌آوری از هشت پا را برایتان انتخاب کنیم تا متوجه شوید که دنیا تا چه اندازه می‌تواند جذاب و دیدنی باشد.

300 گونه از هشت ‌پا شناسایی شده است که این تعداد، یک ‌سوم از تمامی گونه‌های سرپایان را تشکیل می‌دهد.

هشت ‌پاها از زیر ردهٔ نیام‌داران (Coleoidea)، بالا راستهٔ هشت ‌پا شکلان (Octopodiformes) و راستهٔ هشت ‌پایان (Octopoda) است.


ریخت شناسی

هشت‌ پاها دارای هشت بازو هستند که بر روی آن ‌ها دو ردیف کلاهک مکنده وجود دارد. بر خلاف بیشتر سر پایان، هشت ‌پاها تقریباً هیچ اسکلت درونی ندارند و بدنشان کاملاً نرم است. آن‌ ها نه مانند ناتیلوس صدف بیرونی دارند و نه مانند سرپاور (ماهی مرکب) استخوان درونی دارند. یک منقار، شبیه به منقار طوطی، تنها قسمت سفت در بدن هشت ‌پاها است. این منقار به هشت ‌پا توانایی رفتن به لای شکاف ‌های باریک بین صخره‌ های زیر آبی به هنگام گریختن از دست مار ماهی موری و دیگر ماهیان شکارچی را می‌دهد. هشت پاها در دو نوع سمی و غیر سمی هستند

کلمه اختاپوس به معنی هشت پا است. اختاپوس ها حیواناتی گوشه گیر با هشت بازو هستند. آن ها در کف اقیانوس زندگی می کنند. بیش از 100 گونه مختلف از اختاپوس ها وجود دارند. اختاپوس غول پیکر (Giant octopus) بزرگ ترین اختاپوس است. طول بدن این جانور نرم تن بسیار عظیم، از نوک یک بازو تا نوک بازوی دیگرش 23 پا یا هفت متر است و وزنش بیش از 400 پوند یا 182 کیلو گرم است. کوچک ترین اختاپوس، اختاپوس کالیفرنیایی است که فقط 8/3 اینچ یا یک سانتی متر طول دارد.



هشت پایان | جانوران هوشمند اعماق دریا

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
ساختمان بدن

اختاپوس بدنی نرم و هشت بازو دارد. هر بازو دو ردیف بادکش برای مک زدن دارد. اگر اختاپوس یک بازویش را از دست بدهد، در نهایت دوباره برایش بازوی دیگری رشد می کند. اختاپوس خون آبی رنگ دارد. اختاپوس یک چشم در هر طرف سرش دارد و دید بسیار خوبی هم دارد. اختاپوس نمی تواند بشنود.

تغذیه


اختاپوس ها خرچنگ های کوچک و گوش ماهی ها، به علاوه بعضی از حلزون ها، ماهی ها، لاک پشت ها، سخت پوستان (مثل میگو ها) و اختاپوس های دیگر را می خورند. آن ها با بازو هایشان طعمه را می گیرند، سپس آن را به وسیله گزیدن با دهانه لوله سفت شان، فلج کردن شکار با یک سم عصبی می کشند و بعد طعمه را آرام فرو می دهند. اختاپوس ها بیشتر در شب شکار می کنند. فقط اختاپوس های حلقه آبی سمی دارند که آن قدر قوی است که یک نفر را می کشد.

محافظت


هشت پایان به شاخه نرمتنان تعلق دارند این موجودات در بین بی مهرگان دارای پیچیده ترین مغز و هوش سرشار در حد یک گربه خـانگی هسـتند . هشت پایان قادرند به دام های صیادان خرچنگ و ماهی وارد و خارج شوند. این جانوران دارای حافظه کوتاه مدت و بلند مدت می باشند و قادر به تمایز اطلاعات اندوخته در حافظه هستند و توانایی این را دارند تا مشکلات را از راه آزمون و خطا حل کنند. در هنگام خطر برای دور کردن دشمن جوهری به رنگ بنفش تیره از خود ترشح می کنند که برخی از گونه ها قـادر بـه ترشـح مـواد سـمی بـرای شکار خرچنگ ها و لابستر ها هستند .هشت پایان توانایی زیادی برای استتار خود داشته ،می توانند خود را به رنگ جزایر مرجانی یا گیاهان دریایی در آورند.همچنین در هنگام تـرس به رنگ سفید و در زمان عصبانیت به رنگ قرمز در می آیند که این تغییرات رنگی پوست توسط علاقه‌مند چشم ها صورت می گیرد. چشمان این موجود پیچیده و قابل مقایسه با چشم انسان است که با چشم بسته تفاوت بین شکل و اندازه اجسام را تشخیص می دهد . این جانداران فاقد قوه شنوایی هستند . هر بازوی جانور دارای دو ردیف بادکش مکنده است که حاوی گیرنده های حساس چشایی است. این گیرنده ها به جانور در شناخت و پیدا کردن غذا کمک می نمایند .

نداشتن هیچ ماده کمکی در بدن به جز منقار ورادولا این جانوران را قادر به عبور از فضاهای کوچک می کند به طوری که از فرورفتگی هـای داخـل سنگ ها جهت کمین گاه استفاده می کنند و به مدت روزها تا هفته ها در آن باقی مانده و جهت شکار از آن خارج و دوباره بازگشت می نمایند . هشت پایان دارای دو جنس جدا از هم می باشند و لقاح در آنها به صورت داخلی است . دوران زندگی هشت پا از شش ماه در گونه هـای کوچـک تا سه سال در گونه های بزرگ است.
منبع؛
آسمونی


هشت پایان | جانوران هوشمند اعماق دریا

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا