خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
سفیدک زدن خاک گلدان یکی از مشکلاتی است که ممکن است شما نیز با آن مواجه شده باشید و این موضوع باعث شده باشد تا گیاه شما رشد سابق خود را نداشته باشد یا اینکه اصلا به صورت کلی خشک شده باشد.

این مشکل دلایل بسیار ساده ای دارد و شما با آگاهی از این دلایل می توانید به راحتی از شر آن خلاص شوید و به گلدان و گیاه خود شادابی و طراوت قبلی را بدهید. در این مطلب ما به صورت خلاصه در مورد انواع دلایلی که می تواند باعث سفیدک زدن خاک گلدان شود صحبت می کنیم و راه های جلوگیری از هر یک از این عوامل را نیز برای شما توضیح می دهیم.

سفیدک زدن خاک گلدان چیست؟

سفیدک زدن خاک گلدان به شرایطی گفته می شود که شما در گلدان خود یک سری زواند یا دانه های بسیار ریز سفید رنگ می بینید. گیاهان نیز مانند ما انسان‌ ها به آب و خاک خوب و با کیفیت نیاز دارند.

بعضی از گیاهان به درجه حرارت آب نیز حساسند. اگر این شرایط فراهم نباشد یا عوامل خارجی مانند وجود برخی قارچ ها می تواند باعث پیدایش برخی مواد دانه ریز و سفید رنگ بر روی خاک می شود که انگار روی خاک گلدان شما نمک پاشیده اند.

دلایل سفیدک زدن خاک گلدان:

همان گونه که گفته شد، دلایل مختلفی می تواند باعث سفیدک زدن خاک گلدان شما شود. در واقع نحوه برخورد شما با گیاهتان و نحوه رسیدگی شما به آن می تواند در بروز یا عدم بروز این مشکل نقش اساسی داشته باشد. دلایل ایجاد دانه های سفید در خاک گلدان می تواند یکی از موارد زیر باشد:

نمک‌شویی گیاهان:

یکی از مهم ترین دلایل سفیدک زدن خاک گلدان این است که شما مواد اضافی و موادی که مورد نیاز گیاه نمی باشد را به همراه کود یا آبیاری به خاک گلدانتان تزریق می کنید.

آبیاری و دادن کود از جمله اساسی ترین و مهم ترین نیاز های هر گیاهی می باشد اما اگر شما دقت کافی در کیفیت این آب یا کود نداشته باشید، ممکن است نتیجه عکس برای گیاه شما به همراه داشته باشد.

گیاه مواد مورد نیاز خود را جذب می کند و موادی که جذب نمی شود، در خاک اطراف گیاه تجمع پیدا می کند. این تجمع مواد معدنی می تواند به گیاه آسیب وارد کند. خوشبختانه روش‌های بسیار ساده ‌ای برای رهایی از این وضعیت وجود دارد که به عنوان لیچینگ یا آب شویی خاک می شناسیم. گیاهان گلدانی را باید به صورت مرتب آب شویی کرد تا خاک آن تمیز بماند.


دلیل سفیدک زدن خاک گلدان و چگونگی رفع آن

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
خاک گلدان:

گاهی پیش می آید که تجمع مواد اضافی در اثر خود خاک گلدان ایجاد می شود. اگر از خاک مناسب با محدوده شوری و PH مناسب استفاده نکنید رفته رفته با آبیاری گیاه، سطح خاک به حالت سفید رنگ تبدیل می شود. در این شرایط به مرور زمان گیاه از مواد معدنی مناسب خاک استفاده می کند و سطح مواد غیرضروری و اضافی به مرور و با آب دادن زیاد و زیادتر می شود و به گیاه شما آسیب وارد می کند.

بر ای خلاص شدن از سفیدک خاک گلدان به جای خاک‌های معمولی از مخلوط پیت ماس و کوکوپیت استفاده کنید. پیت ماس هیچ گونه آفتی ندارد و به علت دارا بودن کود خاک بسیار مناسبی برای گل و گیاهان است. کوکوپیت نیز به علت تخلخلی که در بافت خاک خود دارد بسـ*ـتر مناسبی برای ریشه زنی بیشتر و رشد بهتر گیاه ایجاد می کند.

نوع آب

شاید فکر کنید گیاهان را می توان با هر نوع آبی، آبیاری کرد. اما این فکر اشتباه است. گیاهان نیز مانند همه موجودات زنده به آب خوب و با کیفیت نیاز دارند. بعضی از گیاهان هستند ک علاوه بر کیفیت آب به گرمی و سردی آب و به درجه حرارت آن نیز حساس هستند.

یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن دانه های سفید در خاک گلدان ممکن است در اثر شور بودن آب باشد. هر چه نمک آب بیشتر باشد، بیشتر در سطح خاک باقی می ماند زیرا گیاهان تا یک حد معینی می توانند از املاحی مثل نمک استفاده کنند و مابقی نمک می تواند باعث خشک شدن گیاه گردد.

در نتیجه شما باید در هنگام آبیاری گیاه خود دقت داشته باشید که اولا به اندازه به گیاه آب بدهید و ثانیا از آب با درجه حرارت مناسب و با کیفیت خوب استفاده کنید.


رشد عوامل قارچی

یکی دیگر از دلایل سفیدک زدن، قارچ زدن خاک گلدان است که در اثر وجود رطوبت کافی در خاک و همچنین عواملی مانند تاریکی می توانند بر روی خاک گلدان رشد کرده و به گیاه شما آسیب بزنند.
برای جلوگیری از سفیدک زدن خاک گلدان چه کار باید انجام داد؟
سعی کنید از خاک بسته بندی معتبر برای گیاهان خود استفاده کنید و یا خاک را قبل از استفاده در گلدان ضد عفونی نمایید تا عاری از هر گونه بذر علف بد*کاره و آلودگی و بیماری ‌های قارچی باشد. ضد عفونی را می ‌توان با سموم قارچ کش یا حرارت و حتی نور شدید خورشید انجام داد.
وجود رطوبت دائمی در خاک محیط را مستعد تکثیر انواع قارچ و باکتری می ‌نماید، خشکی خاک بین دو آبیاری بهترین راه حل برای مبارزه با این عوامل می‌ باشد.
نور آفتاب از بروز بیماری‌ های باکتریایی و قارچی در خاک جلوگیری می ‌نماید. شما می توانید با توجه به نیاز های گیاه خود از نور مستقیم یا غیر مستقیم آفتاب استفاده نمایید.
وجود تهویه و گردش هوا با باز کردن پنجره و حتی استفاده از کولر و … خصوصاً در گیاهانی که تراکم برگ بالایی دارند و خاک در معرض هوا و نور نیست، نقش پیشگیرانه در بروز بیماری ‌های قارچی خاک دارد.
جمع آوری برگ ‌های خشک و بیمار از روی خاک و هم زدن هر از گاه روی خاک و هرس شاخه و برگ خشک از بسیاری از بیماری‌ ها و مشکلات پیشگیری می ‌نماید. همچنین گیاهان مبتلا به بیماری باید از محیط گلخانه خارج شود. و موقع خریداری گیاه جدید حتماً قرنطینه انجام شود و اگر فصل و شرایط مناسبی باشد بهتر است خاک آن تعویض گردد.
استفاده از آب و خاک باکیفیت و آبیاری و تعویض خاک در مواقع ضروری هم اخرین مورده.

منبع:
Behfarmkala


دلیل سفیدک زدن خاک گلدان و چگونگی رفع آن

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا