خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 11 دقیقه
نویسنده این موضوع
(پلیمر‌های ساختمانی)

پلیمر‌ها یا بسپارها مولکول‌هایی با زنجیره بلند و وزن مولکولی بسیار بالا هستند که از مونومر یا تکپار تشکیل شده‌اند؛ مونومورها به وسیله پیوند کووالانسی به یکدیگر متصل شده‌اند. پلیمرها به دو دسته پلیمرهای طبیعی و پلیمرهای مصنوعی تقسیم می‌شوند. از جمله پلیمرهای طبیعی می‌توان الیاف پنبه، سلولز و لاتکس (ماده اولیه لاستیک) را نام برد. پلیمرهای مصنوعی نیز ترموپلاستیک‌ها و ترموست‌ها هستند که کاربردهای فراوانی درصنایع مختلف و نیز در زندگی همه ما دارند.

پلیمرها به دلیل دارا بودن خواص مکانیکی و فیزیکی خوب، از ماندگاری بالایی برخوردارند. ویژگی‌های کیفیتی، قیمت مناسب، وزن پایین، زیبایی، شکل‌ پذیری واستفاده آسان از پلیمرها سبب شده تا در صنعت ساختمان‌‌سازی از زیر کف تا سقف از مواد پلیمری استفاده شود.

دسته بندی پلیمرها بر مبنای مکانیک تغییرشکل:

الف) گرمانرم ها (ترموپلاستیک ها): پلیمرهای غیربلوری یا نیمه بلوری که با افزایش دما از حالت جامد به حالت سیال در آمده و قابلیت جاری شدن پیدا می کنند. مثال هایی از این پلیمر: پلی اتیلن، پلی آرامید، پلی کربنات، پلی استایرن، پلی پروپیلن.
ب) گرما سخت ها (ترموست ها): زنجیرهای پلیمر عمدتا غیربلوری هستند که دارای گروه های عاملی هستند که می توانند به طور شیمیایی پخته شده و تشکیل یک شبکه سه بعدی را دهند که در این شبکه زنجیرهای پلیمری نسبت به یکدیگر قابلیت حرکت نداشته و کاملا سخت می شوند.
پ) الاستومرها، رابرها یا مواد لاستیکی: مواد پلیمری غیربلوری اند که زنجیرهای آنها به صورت شیمیایی با یکدیگر واکنش داده و متصل شده اند. الاستومرها قابلیت بازگرداندن تا ۳۰۰ درصد تغییرشکل را دارند که این رفتار به هیچ وجه توسط مواد فلزی قابل ارائه نمی باشد.


پلیمر‌های ساختمانی

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 11 دقیقه
نویسنده این موضوع
ت) الاستومرهای گرمانرم: این پلیمرها دارای خواص کاربردی الاستومرها و خواص فرآیندی گرمانرم هستند. الاستومرهای گرمانرم معمولا به دو دسته فیزیکی وشیمیایی تقسیم می شوند.

کاربرد مواد پلیمری:

-کاربرد مواد پلیمری در عایق‍های حرارتی، رطوبتی وصوتی

-کاربرد مواد پلیمری در لوله‌ها

-کاربرد مواد پلیمری در بتن

-کاربرد مواد پلیمری در سنگ ساختمان

-کاربرد مواد پلیمری در آسفالت

«انواع عایق ساختمانی پوششی از متریال های مختلف است که بر روی سقف، کف و دیوارها اجرا می شود و باعث جذب و یا کنترل صدای محیطی، جلوگیری ازنفوذ و یا خارج یا وارد شدن حرارت از فضای ساختمانی مورد نظر و یا آب بندی ساختمان در برابر ورود آب و رطوبت به داخل ساختمان می شود.»

«استفاده از انواع عایق ساختمانی باعث افزایش طول عمر ساختمان و کاهش مصرف انرژی در ساختمان می شود. عایق های استفاده شده در ساختمان در انواع مختلف رولی، پانلی و پوشش رنگ برای تمامی ساختمان های مسکونی، تجاری و… به کار می رود.»

کاربرد مواد پلیمری در عایق صوتی

در گذشته برای عایق بندی صوتی ساختمان ها از مصالح مشخص و محدودی برای عایق بندی سطوح کف، دیوار و سقف فضاهای ساختمان ها استفاده می شد واین عملیات باید در حین ساخت صورت می گرفت. اما امروزه عایق صوتی به فرم های بسیار متنوعی در فضای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد که علاوه بر المانی ساختمانی و مصالح مانند، تحت عنوان المان هایی روکار در کف، سقف، دیواره ها و یا به عنوان المان هایی دوکاره و دکوراتیو نیز استفاده می شوند.


پلیمر‌های ساختمانی

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 11 دقیقه
نویسنده این موضوع
کاربرد مواد پلیمری در عایق حرارتی

عایق های حرارتی به میزان قابل توجه ای مانع تبادل حرارت می‍شود وهزینه های گرمایش وسرمایش و فضاهای داخلی را تا حد زیادی کاهش می دهند. عایق‌کاری نقش بسیار مهمی در جلوگیری از اتلاف گرما در فصل زمستان و خنک نگه داشتن فضای داخلی در فصل تابستان دارد. عایق های حرارتی پلیمری نسل جدید عایق‌های حرارتی هستند که علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی و حفظ منابع انرژی برای استفاده آیندگان به پاکی محیط زیست نیز کمک می شود.

کاربرد مواد پلیمری در عایق رطوبتی

عایق رطوبتی پلیمری، نوع دیگر از عایق‍‍ها هستند که یک پوشش جهت جلوگیری ورود و خروج آب از رطوبت ناشی از برف و باران و آب های زیر زمینی در استخر ها،
پشت بام ها، موزائیک، سرویس بهداشتی، روف گاردن، سطوح فلزی، سیمانی و تمامی سطوح ساختمان می‌باشد.
-انواع پلیمرها و کاربردهایشان در ساختمان سازی:

1-کاربرد پلی اتیلن:

از جمله پلیمرهای گرمانرم هستند که کاربردهای فراوانی در صنعت ساختمان سازی دارند. و از آنجاییکه پلی اتیلن دارای مقاومت ضربه‌ای، مقاومت شیمیایی وحرارتی بالایی بوده و نیز بسیار بادوام است، جهت پوشش بتن، ساخت روکش‌های ضد رطوبت برای مواد و ماشین‌آلات، ساخت مخازن آب و لوله‌های آب سرد مورداستفاده قرار می‌گیرد.


پلیمر‌های ساختمانی

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 11 دقیقه
نویسنده این موضوع
۲-کاربرد pvc:

پلی وینیل کلرید یا پی‌ وی‌ سی به دلیل مقاومت مکانیکی خوب، مقاومت در برابر سایش، وزن پایین، قیمت مناسب و دوام بالا، در ساختمان‌سازی کاربردهای فراوانی دارد. مقاومت بالای پی‌ وی‌ سی سبب شده تا از آن در ساخت درب و پنجره و پوشش‌های داخلی استفاده شود.همچنین، لوله‌ های پی‌ وی‌ سی باکیفیت استفاده شده چرا که در ساختمان‌‌ها، دوام بسیار طولانی دارند و در برابر خوردگی، پوسیدگی و ضربه مقاوم هستند. پی‌ وی‌ سی عایق مناسبی برای برق است و برای روکش کابل‌ها کاربرد دارد. در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی، پی‌وی‌سی آلودگی زیست‌ محیطی کمتری ایجاد می‌کند و برای تولید فرآورده‌های آن به انرژی کمی نیاز است، در نتیجه قیمت مناسبی دارد. از دیگر کاربردهای پی‌ وی‌ سی در ساختمان می‌توان ساخت لوله‌های آب باران، کانال‌ های تهویه، لوله‌های آب سرد، ساخت پنل‌ها و ورق‌های سیم برای سقف و برای عایق‌ های حرارتی و صوتی را نام برد.

۳-پلی استایرن:

این نوع پلیمرهای گرمانرم است که قیمت پایین و کاربردهای فراوانی دارد. ورق‌های تولید شده با پلی استایرن، مقاومت ضربه‌ای بالایی دارند و خواص دی‌الکتریکی خوب و جذب آب کمی دارد و در ساخت ورق و فراورده‌های قالب‌ گیری، پوشش سامانه‌های جداکننده، عایق‌های حرارتی، بلوک‌های پرکننده در سامانه‌ های مختلف ساختمانی و نیز جهت تراز کردن سطوح کاربرد دارد.



پلیمر‌های ساختمانی

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 11 دقیقه
نویسنده این موضوع
۴-کاربرد پلی پروپیلن یا pp:

این نوع پلیمر گرمانرم‌های نسبتا جدیدتر است که کاربردهای گسترده‌ای در صنعت ساختمان‌سازی دارد. و به دلیل وزن بسیار پایین، مقاومت حراراتی خوب، مقاومت کششی خوب، سختی بالا، خواص دی‌الکتریک مناسب و مقاومت شیمیایی بالا، کاربردهای فراوانی دارد. PP در مقایسه با پلی اتیلن و پلی استایرن خواص مکانیکی بهتری دارد اما از PVC و آکرلیک ضعیف‌تر است. فراورده‌های پلی پروپیلن در ساخت لوله، ورق، فیلم و تولید سیمان‌های آزبستی کاربرد دارد.



5- کاربرد ABS:

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا ABS پلاستیکی است که به علت دارا بودن مقاومت ضربه‌ای و مقاومت کششی بسیار بالا، کاربردهای گسترده‌ای دارد. برای افزایش دوام و استحکام این پلاستیک، به آن الیاف شیشه اضافه می‌شود. و همچنین می‌توان به مقاومت در برابر خراش، سفتی، سختی و قالب‌گیری آسان آن اشاره کرد. پلاستیک‌ های ABS مقاومت حراراتی، مقاومت و ثبات ابعادی مناسبی دارند و جذب آب در آن‌ها کم است. و در تولید بدنه لوازم خانگی، ساخت درب‌های کشویی،قاب‌های پنجره و قایق‌های کوچک کاربرد دارد.



پلیمر‌های ساختمانی

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 11 دقیقه
نویسنده این موضوع
۶-کاربرد آکرلیک‌ها:

از جمله پلیمرهای گرمانرم است که در انواع مات، تیره رنگ، میله‌ای و قطعه‌ای موجود است. کاربرد این پلیمر در ترکیب‌بندی پوشرنگ‌ها و چسب‌هاست و عمدتاً به‌صورت امولسیون موجود هستند. از ویژگی‌های آکرلیک‌های می‌توان مقاومت بالا در برابر وزن، مقاومت حراراتی خوب، مقاومت بسیار خوب در برابر هوازدگی، جذب کم آب، مقاومت شیمیایی بالا، ضریب انبساط بسیار بالا و شکل‌پذیری خوب را نام برد.آکرلیک در ساخت پوشش‌ها، روشنایی، علائم راهنمایی، گنبد، نورگیر،سرویس‌های بهداشتی و شکل مایع آن در پوشش بام‌ها کاربرد دارد.



۷-کاربرد پلی آمیدها:

پلی آمید یا نایلون‌ها از پلیمرهای خطی هستند که مقاومت مکانیکی خوب، مقاومت در برابر سایش، مقاومت حراراتی مناسب، مقاومت در برابر خزش و مقاومت دربرابر خستگی خوبی دارند، اما جذب رطوبت بالایی دارند. نایلون‌ها مقاومت شیمیایی بالایی در برابر انواع روغن‌ها، مواد سوختی، چربی‌ها، بیشتر حلال‌ها و نیزترکیبات قلیایی دارند. همچنین به دلیل ضریب اصطکاک پایینی که دارند، در ساخت قطعات مهندسی سبک از جمله دنده‌ها، بست پنجره‌ها، پیچ و مهره و روکش سیمو کابل کاربرد دارند.




منبع:پلیمر مال-ویکی پلاست-polytiz



پلیمر‌های ساختمانی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا