خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,803
امتیاز واکنش
12,205
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
90 روز 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
سرترالین چیست؟
شاید تابه‌حال درباره داروهای روان درمانی و موثر بر درمان افسردگی، اضطراب، وسواس و ... شنیده باشید. سرترالین یکی از مهم‌ترین داروهای روانشناختی از خانواده داروهای ضد افسردگی است که برای درمان موارد متعدد مانند افسردگی، اختلال اضطرابی، وسواس و همچنین حملات ترس تجویز می‌شود.

باید بدانید که سلول‌های مغزی (نورون‌ها) برای ارتباط با سایر نورون‌ها، مواد شیمیایی گوناگونی را ترشح می‌کنند. سروتونین یکی از همین مواد شیمیایی است که توسط نورون‌ها در مغز ترشح می‌شود و به علاقه‌مند سایر نورون‌ها می‌پردازد. در نهایت این ماده شیمیایی به کمک پمپ‌هایی که وجود دارند، به مغز بازگردانده شده و بازیابی می‌شوند.

سرترالین از جمله داروهای مهارکننده پمپ جمع‌کننده سروتونین است که با افزایش سطح سروتونین در فضای میان نورون‌ها، به کاهش علائم اضطراب، افسردگی و ... کمک می‌کند.

حملات ترس و پنیک بدون هیچ علت بیرونی مشخصی اتفاق می‌افتند و می‌توانند زندگی فردی و اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار دهند. به همین دلیل برای کنترل این شرایط عموما در کنار روان درمانی و مشاوره، از دارو درمانی نیز استفاده می‌شود.

در صورتی که به تشخیص و تجویز روانپزشک از این دارو استفاده می‌کنید، بهتر است عوارض سرترالین را بشناسید و درباره مواد تشکیل دهنده قرص سرترالین اطلاعات بیشتری داشته باشید.

سرترالین برای درمان چه نوع بیماری‌هایی کاربرد دارد؟
همانطور که اشاره کردیم، از سرترالین برای درمان گروهی از بیماری‌های روانی استفاده می‌شود که بالا بردن اطلاعات درباره تاثیر و عوارض سرترالین می‌تواند روند درمان بیماری‌ها را هم سرعت ببخشد.

از جمله مهم‌ترین بیماری‌هایی که برای درمان آن‌ها از سرترالین استفاده می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


قرص سرترالین

 

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,803
امتیاز واکنش
12,205
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
90 روز 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
اختلال افسردگی اساسی
اگر شما در طول مدت دو هفته، هر روز غمگین، گرفته و ناتوان باشید، احتمالا به اختلال افسردگی اساسی مبتلا شده‌اید. در این نوع اختلال، توانایی انجام کارها، حتی فعالیت‌های روزانه‌ای را که قبلا انجام می‌دادید، ندارید. احساس خستگی شدید، به سختی ترک کردن تـ*ـخت‌خواب و ... همگی از نشانه‌های اختلال افسردگی اساسی هستند که وجود آن‌ در شما، باید توسط روان درمانگر متخصص تشخیص داده شود.

اگر برای این بیماری، قرص سرترالین مصرف می‌کنید، بهتر است عوارض سرترالین را هم به خوبی بشناسید تا در موارد ضروری بتوانید آن را مهار کنید.



وسواس فکری عملی
از دیگر بیماری‌های روانشناختی که برای درمان آن از سرترالین استفاده می‌شود، وسواس فکری عملی است. این بیماری که با نام OCD مشهور است، به حالتی گفته می‌شود که طی آن دچار افکار و اعمال غیر قابل کنترل و تکراری می‌شوید و احساس می‌کنید مجبور هستید آن افکار یا رفتار را ادامه داده و تکرار کنید.

شناخت عوارض سرترالین و همچنین داشتن اطلاعات کافی درباره عوارض ترک قرص سرترالین در بیمارانی که برای درمان اختلال وسواس فکری عملی از این دارو استفاده می‌کنند، ضروری است.
اختلال هراس
اختلال هراس یا حمله پنیک نیز از دیگر بیماری‌هایی است که برای درمان آن از قرص سرترالین استفاده می‌شود. این اختلال در گروه اختلالات اضطرابی جای می‌گیرد و با حالت ترس شدید و ناگهانی و علایمی مانند تنگی نفس، ضربان قلب بسیار بالا، لرزش بدن و ... اتفاق می‌افتد.

نکته مهمی که درباره اختلال هراس وجود دارد، این است که بدون هیچ دلیل مشخص و عامل بیرونی رخ می‌دهد و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با دانستن همه چیز در مورد قرص سرترالین و عوارض سرترالین می‌توانید بیماری خود را هر چه بیشتر تحت کنترل بگیرید.



اختلال اضطراب اجتماعی (SAD)
ترس ورود به مکان‌های عمومی، مجالس و جاهایی که افراد زیاد و ناآشنا در آنجا وجود دارند، به عنوان اختلال اضطراب اجتماعی معرفی می‌شود. این ترس می‌تواند آنقدر شدید باشد که روند زندگی طبیعی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و آن‌ها از انجام بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی باز دارد.



اختلال اضطراب پس از سانحه (PTSD)
یکی از داروهای موثری که برای درمان اختلال اضطراب پس از سانحه یا همان PTSD نجویز می‌شود، سرترالین است. این اختلال در شرایطی به وجود می‌آید که شما شاهد یک حادثه ترسناک و ناگوار و یا قربانی آن باشید. مثل تجربه بی احترامی، دیدن صحنه قتل، تصادف رانندگی و ... .

مواد تشکیل دهنده قرص سرترالین به بیماران مبتلا به PTSD کمک می‌کند که با حملات اضطرابی خود به خوبی مقابله کنند.

اختلال دیسفریک قبل از قاعدگی
اختلال دیسفریک قبل از قاعدگی نیز به شکل قابل توجهی با مصرف سرترالین بهبود می‌یابد. این اختلال باعث نوسانات شدید خلقی، افسردگی و اضطراب پیش از عادت می‌شود و می‌تواند زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر منفی قرار دهد.


قرص سرترالین

 

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,803
امتیاز واکنش
12,205
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
90 روز 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
عوارض مصرف قرص سرترالین
همه داروها در همه گروه‌های پزشکی و روانپزشکی، درصدی از عوارض را برای مصرف‌کننده به وجود می‌آورند. اما آنچه اهمیت دارد این است که هر دارویی اثرات مثبت و تاثیر درمانی بسیار بیشتری نسبت به عوارض جانبی خودش دارد.

عوارض سرترالین را نیز می‌توان در چند مورد بررسی کرد. اگر با این علایم و عوارض سرترالین در حالت‌های بسیار شدید آن مواجه شدید، حتما در سریع‌ترین زمان ممکن با پزشک خود مشورت کرده و به او اطلاع دهید.

1. عوارض گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ، اسهال، سوءهاضمه. برای رهایی از این حالات می‌توانید الگوی مصرف مواد غذایی و میزان آبی را که در طول روز می‌نوشید، اصلاح کنید. خوردن آب زیاد و وعده‌های غذایی سبک می‌تواند از شدت این حالات کم کند.

2. احساس خستگی، خوابالودگی و مشکل در تمرکز و توجه. برای آنکه در این زمینه به مشکل نخورید، بهتر است از فعالیت‌هایی که مثل رانندگی نیاز به هشیاری بالا و تمرکز دارند، خودداری کنید.

3. سر درد.

4. خشکی دهان.

5. تغییرات خلق‌وخو مانند احساس اضطراب، افسردگی، بی‌قراری، فراموشی و یا لرزش در ابتدای مصرف سرترالین عموما اتفاق می‌افتد و به مرور برطرف می‌شود. چنانچه این علائم برطرف نشدند، با روانپزشک خود مشورت کنید.

6. اختلال در خوابی (خواب زیاد یا بی‌خوابی).

7. کاهش اشتها.

8. تعریق زیاد.

9. سوزن سوزن شدن یا گز گز انگشتان.

10. ضربان نامنظم.

11.خارش زیاد
عوارض نادر و مهم سرترالین چیست؟
عوارض سرترالین مانند هر داروی دیگری به شکل نادر و شدیدی هم بروز می‎کند که اگرچه بسیار کم و در افراد بسیار محدودی رخ می‌دهد، اما باید از آن مطلع باشید:

ممکن است در موارد بسیار نادر، پس از مصرف سرترالین به عوارضی مانند سندروم سروتونین مبتلا شوید. این سندروم از جانب برخی داروهای موثر بر میزان سروتونین در بدن، همچون سرترالین، به وجود می‌آید.

علایمی مثل موارد زیر که در حالت شدید رخ می‌دهند، می‌توانند از موار مرتبط ابتلا به این سندروم باشد:

_ برافروختگی

_ تب بالا و عموما 40 درجه

_ بی‌خوابی افراطی

_سفت شدن یا گرفتگی عضلات

_ تنگی نفس

_تورم لـ*ـب و صورت

_ خارش‌ها و التهابات پوستی شدید

_ از دست دادن هماهنگی در انجام کارها

این علایم ممکن است به دلیل عوارض مصرف طولانی مدت سرترالین هم بروز کنند. بنابراین به هیچ عنوان این دارو را به شکل خودسرانه به صورت طولانی مدت استفاده نکنید و میزان مناسب مصرف آن را از پزشک معالج خودتان جویا شوید.





عوارض قطع کردن قرص سرترالین
زمانی که به هر نوع بیماری جسمی و روحی مبتلا می‌شوید، می‌بایست داروهای تجویز شده را دقیقا طبق دستور پزشک و تا مدت زمان تعیین شده مصرف کنید. قطع ناگهانی و خودسرانه بسیاری از داروها آنقدر خطرناک است که می‌تواند شدت بیماری و علایم آن را افزایش دهد و یا حتی به مرگ شما بینجامد. از جمله عوارض قطع کردن قرص سرترالین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. بازگشت بیماری و ایجاد نشانه‌های شدیدتر

2. احتمال افزایش افکار منفی و خود کشی

3. بروز مشکلات جسمی مانند آنفولانزا یا درد معده

4. به تاخیر افتادن زمان بهبودی


قرص سرترالین

 

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,803
امتیاز واکنش
12,205
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
90 روز 33 دقیقه
نویسنده این موضوع

دیدگاه‌های رایج درباره سرترالین
ممکن است افراد زیادی را ببینید که درباره عوارض سرترالین و یا فواید مصرف آن صحبت ‌کنند. نظرات مردم درباره سرترالین بی‌شمار است و بعضی از آن‌ها پیشنهاد می‌کنند به هیچ عنوان سرترالین نخورید و برخی دیگر مواردی را در ستایش معجزه سرترالین بیان می‌کنند.

برخی با بیان این جمله که سرترالین خیلی خوبه سعی در دفاع از مصرف و عوارض سرترالین دارند و گاهی برخی دیگر به مخالفت جدی با آن‌ها روی می‌آورند.

یادتان باشد که کسب اطلاعات درباره عوارض سرترالین و مصرف این دارو، می‌بایست به کمک یک روان درمانگر یا روانشناس متخصص انجام بگیرد. بنابراین عوارض سرترالین و یا تاثیرات مصرف آن را از پزشک جویا شوید و مطمئن باشید که اگر متخصص مصرف این دارو را برای شما مناسب و ضروری می‌داند، بهتر است آن را مصرف کنید و بدون توجه به عمومی‌ترین عوارض سرترالین و اطمینان از اینکه مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند، به مصرف آن ادامه دهید.


نکاتی درباره سرترالین
_ پیش از آنکه مصرف سرترالین را به تجویز و تشخیص روانپزشک آغاز کنید، اطلاعات خود را درباره عوارض سرترالین و علائم آن بالا ببرید. این کار به شما کمک می‌کند که در صورت برخورد با هر یک از علائم به طبیعی یا غیرطبیعی بودن آن پی ببرید.

¬_ این دارو را دور از دسترس کودکان و در جایی جداگانه از سایر داروها قرار دهید.

_ در صورت برخورد با عوارض سرترالین یا حالاتی که احتمال می‌دهید ناشی از عوارض مصرف قرص است، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

_ نتیجه برخی از مطالعات اعلام می‌کند که مصرف سرترالین در سه ماهه اول بارداری به علت ایجاد مشکلات قلبی و عروقی، می‌تواند برای جنین خطرناک باشد یا به ناهنجاری‌های بدو تولد منجر شود. بنابراین درباره ادامه مصرف و درمان سرترالین در دوران بارداری، با پزشک خود مشورت کنید.

_ اگر درمانگر شما تاثیرگذاری جلسات درمان و مشاوره را منوط به مصرف سرترالین می‌داند، مطمئن باشید که کارایی آن از عوارض سرترالین بسیار بیشتر است.

_ این قرص را در زمان معین (صبح یا عصر) بخورید.

_ دوز مصرف دارو را تنها با تشخیص روانپزشک انتخاب کنید و از مصرف دوزهایی که مناسب شما نیستند و می‌توانند به بروز عوارض سرترالین منجر شوند، پرهیز کنید.



سخن آخر
در صورتی که روانپزشک و روان درمانگر ضرورت مصرف قرص سرترالین را تشخیص دهند، می‌توانید مطمئن باشید که بروز عوارض سرترالین خطر کمتری را نسبت به مصرف آن دارد.

با آگاهی کامل درباره این عوارض سرترالین و موارد مصرف آن، می‌توانید اطمینان خاطر زیادی را نسبت به تشخیص و تجویز درمانگر احساس کنید.

منبع: افق سلامت


قرص سرترالین

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا