خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,913
امتیاز واکنش
11,193
امتیاز
328
زمان حضور
46 روز 18 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به رشته علوم کامپیوتر پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در این رشته باید در آن‌ها پایه‌ای قوی‌تر داشت، گرایش‌های آن، بازار کار و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم.

رشته علوم کامپیوتر چیست ؟
رشته علوم کامپیوتر مطالعه کامپیوترها، زبان‌های برنامه نویسی و سیستم‌های محاسباتی را شامل می‌شود. برخلاف مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر، رشته علوم کامپیوتر بیش‌تر به نرم‌افزار و سیستم‌های نرم‌افزاری مربوط می‌شود. در واقع رشته علوم کامپیوتر شامل نظریه نرم‌افزاری، طراحی، توسعه و کاربرد نرم‌افزار است. حوزه‌های مطالعاتی اصلی در رشته علوم کامپیوتر در ادامه فهرست شده‌اند:

• امنیت
• تجزیه-تحلیل عددی
• زبان‌های برنامه نویسی
• نظریه محاسبات

اگرچه داشتن دانش و مهارت برنامه نویسی برای تحصیل در رشته علوم کامپیوتر ضروری است، اما برنامه نویسی تنها یکی از عناصر این رشته به حساب می‌آید. دانشمندان کامپیوتر الگوریتم‌هایی را برای ساخت برنامه‌ها و مطالعه چگونگی عملکرد سخت‌افزار و نرم‌افزار کامپیوتر طراحی و تجزیه-تحلیل می‌کنند.

رشته علوم کامپیوتر مناسب چه کسانی است؟
رشته‌ علوم کامپیوتر برای مطالعه‌ نحوه‌ محاسبات به وجود آمد و یک راه ارتباطی موثر بین دانش کامپیوتر و ریاضی است؛ مهمترین هدف این رشته، دستیابی به بهترین روش، برای حل یک مسئله در کمترین زمان و با بالاترین دقت است.
خروجی رشته‌ علوم کامپیوتر، افرادی با دید ریاضی نسبت به مسائل منطقی در حوزه‌های مختلف مرتبط و غیر مرتبط با کامپیوتر است. نگرش فارغ التحصیلان این رشته به صورت پایه‌ای نسبت به موضوعات است و به عنوان مثال در آن، علاوه بر آموختن زبان‌های برنامه‌نویسی، نحوه‌ ساخت آن‌ها (زبان‌های برنامه‌نویسی) هم مورد بررسی قرار می‌گیرد.
پایه و اساس رشته‌ علوم کامپیوتر علاقه به ریاضیات است. دانشجوی این رشته باید علاوه بر مباحث ریاضی به ساخت استدلال و اثبات موضوعات مختلف با دید منطقی و عددی اشتیاق داشته باشد (حتی مسائل روزمره‌ جهان پیرامون). واژگان علوم کامپیوتر و گرایش‌های مربوطه بر خلاف معنا‌شناسی، برای انجام محاسبات، بیشتر نیازمند قلم و کاغذ هستند تا کامپیوتر.
کلید واژه‌ اصلی در این رشته، ریاضیات است و با توجه به دو دسته‌ کلی افراد (در باور عموم) که یا به ریاضیات علاقه دارند یا ندارند، انتخاب و عدم انتخاب این رشته و تحصیل در آن تا حدی قابل تشخیص است. البته تلاش زیاد در تمام کارها باعث رفع نقایص موجود و حتی به وجود آمدن علاقه در حوزه‌‌ای خاصی می‌شود که شاید تا پیش از آن هیچ جذابیتی در آن برای شخص وجود نداشته است.
فارغ از بحث ریاضیات، برخی ویژگی‌های شخصیتی که آمادگی ورود به دنیای علوم پایه و حتی ریاضیات محض را فراهم می‌کنند، در ذیل ذکر شده‌اند. اگر شما دارای این ویژگی‌ها هستید، احتمالا علاوه بر رشته‌ علوم کامپیوتر، در سایر رشته‌های علوم پایه و ریاضیات محض هم بر خلاف تصوری که از خودتان دارید، موفق خواهید بود (بدون قطعیت و به صورت احتمالی).

• ذات کنجکاو و پرسشگر
• علاقه به حل مسائل و معماها
• شیوه تفکر منطقی و گام‌به‌گام
• از زوایای نامتعارف به مسائل نگاه کردن
• به دنبال یادگیری مسائل جدید به صورت روزمره بودن
• تحمل دوره‌های طولانی عدم موفقیت
• نحوه جستجو و مطالعه برای یافتن پاسخ سوالات (از طریق وب، کتاب‌های سنتی و الکترونیک، به صورت انفرادی و بدون نیاز به توضیح قضایا توسط شخص دوم)

نکته‌ بعد در رشته علوم کامپیوتر، خلاقیت است. اشخاصی که در این رشته تحصیل می‌کنند، یا دانش آموخته‌ آن و در بازار کار مشغول هستند، نیاز است تا به دلیل رشد سریع فناوری و تغییر در تکنولوژی‌های روز، همیشه در حال یادگیری باشند؛ در مورد جهان اطراف خود کنجکاوی کنند و با دید تحلیلی به آن بنگرند، چرا که برنامه‌ها و سیستم‌ها در هر زمینه‌ای از زندگی و تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته علوم کامپیوتر بیشتر کاربرد دارند؟
با توجه به وابستگی زیاد رشته‌ علوم کامپیوتر به ریاضیات، افرادی که فارغ‌ التحصیل رشته ریاضی‌ و فیزیک در دوره‌ متوسطه هستند، شرایط بهتری از نظر پیش‌نیازهای لازم نسبت به فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌ها دارند.
در گرایش‌های مختلف علوم کامپیوتر، دروس مرتبط با آمار پیش‌نیاز درس شبیه‌سازی به حساب می‌آیند که با توجه به وجود آمار و احتمال در دوره‌ متوسطه و در رشته‌ ریاضی و فیزیک، درصد موفقیت فارغ التحصیلان از این رشته در پشت سر گذاشتن این دروس به مراتب بیشتر از سایرین است. دروس مربوط به فیزیک و ریاضیات گسسته هم به عنوان پیش نیاز برای سایر دروس تخصصی و پایه‌ای هستند و به دلیل آشنا شدن با این مباحث در دوره‌ متوسطه، آمادگی فارغ التحصیلان از این رشته نسبت به سایرین برای گذراندن واحدهای مربوطه بیشتر است.
فارغ التحصیلان رشته‌ فنی و حرفه‌ای گرایش کامپیوتر هم شرایط مناسبی برای ورود به دنیای علوم کامپیوتر خواهند داشت؛ زیرا این قشر پیش از این با مقدمات لازم برای برنامه‌نویسی آشنا شده‌اند و تا حدی به دید منطقی در حل مسئله و ارائه راهکارهای الگوریتم‌وار برای آن دست یافته‌اند. از همین رو افراد مذکور با ورود به رشته علوم کامپیوتر برای بسیاری از مباحث پایه در این حوزه آمادگی ذهنی دارند.


رشته علوم کامپیوتر

 

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,913
امتیاز واکنش
11,193
امتیاز
328
زمان حضور
46 روز 18 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
گرایش‌های رشته علوم کامپیوتر برای ادامه تحصیل چه هستند؟
در کشورهای توسعه یافته، مثل کشورهای اروپایی و ایالات متحده‌ آمریکا، علوم کامپیوتر رشته اصلی در زمینه مهندسی کامپیوتر و سیستم‌های اطلاعاتی محسوب می‌شود. در این کشورها مهندسی نرم‌افزار شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است و مهندسی کامپیوتر، سخت‌افزار و معماری کامپیوتر در کنار مهندسی برق در دانشکده‌های گوناگون ارائه می‌شوند.
اما در ایران رشته اصلی کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر است که شامل مهندسی نرم‌افزار، مهندسی سخت‌افزار و فناوری اطلاعات می‌شود. در اصل در کنار مواردی که ذکر شد، علوم کامپیوتر نیز وجود دارد که بیشتر روی مسائل نظری متمرکز است و چیزی شبیه به علوم کامپیوتر نظری در کشورهای اروپایی است.
در ایران و در رشته علوم کامپیوتر، دانشگاه‌های مختلف درس‌ها و دوره‌های یکسانی را تدریس نمی‌کنند و حتی روی شاخه‌های موجود در این رشته هم توافقی وجود ندارد. در مقطع کارشناسی از علوم کامپیوتر، 4 گرایش محاسبات علمی، نظریه‌ الگوریتم‌ها، سخت‌افزار و سیستم‌های اطلاعاتی وجود دارد.

گرایش محاسبات علمی: در گرایش محاسبات علمی، کاربرد ریاضیات در کامپیوتر مطالعه می‌شود و زمینه‌های برنامه‌ریزی خطی، غیرخطی، آنالیز عددی و نرم‌افزار در ریاضی مورد بحث قرار می‌گیرند.
گرایش نظریه‌ الگوریتم‌ها: دراین گرایش به بررسی راه‌های مختلف حل مسئله پرداخته می‌شود تا با بکارگیری روش‌های سریع‌تر و بهتر، الگوریتم‌های بهینه‌تری پیاده‌سازی شوند.
گرایش سخت‌افزار: این گرایش مربوط به معماری و ساختار کامپیوتر است.
گرایش سیستم‌های اطلاعاتی: در این گرایش نیز به مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های اطلاعاتی پرداخته می‌شود.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته علوم کامپیوتر چه هستند؟

دروس مهم این رشته در ادامه فهرست شده‌اند:

• مبانی کامپیوتر و برنامه‌نویسی
• آنالیز عددی
• برنامه‌سازی پیشرفته
• منطق ریاضی
• نظریه محاسبات
• ساختمان داده‌ها و الگوریتم‌ها
• کامپایلر
• مدارهای منطقی
• طراحی زبان‌های برنامه‌نویسی
• شبیه‌سازی سیستم‌های گسسته
• نظریه زبان‌ها و ماشین‌ها
• درس هوش مصنوعی

این دروس که جزء دروس مشترک برای تمامی گرایش‌ها هستند، شالوده علوم کامپیوتر در ایران را تشکیل می‌دهند، هر چند در گرایش‌های مختلف، تمرکز روی مباحث متفاوت است. مثلاً در گرایش محاسبات علمی، تمرکز روی آنالیز اعداد، و استفاده از نرم‌افزار در ریاضیات است.
در گرایش نظریه الگوریتم‌ها، تمرکز روی نظریه‌ها برای ارائه راهکار جدید و متفاوت حل مسئله است، تا ضمن افزایش سرعت الگوریتم بتوان به دقت محاسبه و پاسخ آن هم اعتماد کرد. در این گرایش،‌ دروس زیر اهمیت بیشتری دارند.

• نظریه گراف
• نظریه محاسبات
• نظریه زبان‌ها و اتوماتا
• نظریه کدگذاری
• بهینه‌سازی

تمرکز گرایش سخت‌افزار نیز بر روی دروس زیر قرار گرفته است.

• طراحی مدار و ریزپردازنده
• آشنایی با معماری کامپیوتر

نهایتاً در گرایش سیستم‌های اطلاعاتی، دروس زیر از جمله دروس مهم این رشته به شمار می‌آیند.

• طراحی سیستم‌های اطلاعاتی (با انواع متدولوژی از جمله RUP)
• تحلیل سیستم‌های اطلاعاتی
• مدیریت و طراحی سیستم‌های شئ‌گرا
• مدیریت پروژه

به صورت کلی، با دانشی که دانشجو در گرایش سیستم‌های اطلاعاتی کسب می‌کند در پایان دوره کارشناسی به دید منطقی برای ارائه راهکار حل مسئله در حوزه IT دست خواهد یافت.

فارغ التحصیل رشته علوم کامپیوتر در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

با توجه به شرایط جهان کنونی و پیشرفت روز افزون فناوری، برای دانش آموخته رشته علوم کامپیوتر فرصت‌های شغلی متعدد و متنوعی وجود دارد. در همین راستا در ادامه چند مورد از فرصت‌های شغلی مرتبط و مطرح ذکر شده‌اند:

توسعه‌دهنده‌ نرم‌افزار: توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، برنامه‌های نرم افزاری برای انواع پلتفرم‌ها تولید می‌کنند؛ این برنامه‌ها بر اساس نیاز کاربران، کاربردهای مختلفی را پوشش می‌دهند. یک توسعه‌دهنده مسئول تمام فرایندهای توسعه، تست و نگهداری محصول نرم‌افزاری است. توسعه‌دهنده نرم‌افزار باید با خلاقیت خود بتواند نیاز کاربران را شناسایی کرده، سپس برای برطرف کردن آن برنامه‌ریزی کند و در نهایت با به کارگیری دانش فنی‌اش در زمینه کدنویسی، اقدام به تولید نرم‌افزار در همین راستا کند.
مدیر پایگاه‌ داده: مدیران پایگاه داده نیازهای کاربران را تجزیه و تحلیل و ارزیابی می‌کنند؛ آن‌ها در عین حال منابع را برای ذخیره و بازیابی اطلاعات توسعه و بهبود می‌بخشند. این قشر نیز باید از مهارت حل مسئله برخوردار باشند و بتوانند هرگونه سوء عملکرد در منابع پایگاه داده را در مواقع لزوم برطرف کنند، برنامه‌ریزی برای تغییر سیستم‌ها و راهکارهای موجود نیز از جمله دیگر وظایف آن‌ها است.

منبع: وبلاگ فرادرس


رشته علوم کامپیوتر

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا