خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~NIKA~

مدیر آزمایشی تالار حقوق
مدیر آزمایشی
  
عضویت
12/6/23
ارسال ها
598
امتیاز واکنش
1,092
امتیاز
183
محل سکونت
by the waves of the sea
زمان حضور
14 روز 7 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
همه چیز درباره خلع ید ملک

فرض کنید شخصی صاحب یک مال غیرمنقول مانند زمین، خانه یا مغازه است. حال اگر فرد دیگری قصد تصرف غیرقانونی یا خارج از هر گونه توافق با صاحب مال را در مال غیرمنقول ذکر شده داشته باشد؛ قانون برای مالک قانونی ملک این حق را قائل خواهد بود که خواستار لغو این تصرف غیرقانونی شود. به این خواسته برای لغو و منع تصرف غیرقانونی را خلع ید گویند.

خلع ید یعنی چه؟
دعوای خلع ید زمانی اتفاق می‌افتد که فردی مالکیت بلامنازع مالی غیرمنقول را داشته باشد و فرد دومی در این مال تصرف غیرقانونی در آن داشته باشد. در واقع اگر فردی سندی رسمی داشته باشد که مالکیت او را به طور کامل اثبات کند و در همین حین فرد دیگری در همان مال تصرف غیرقانونی نماید، مالک می‌تواند دعوایی تحت عنوان خلع ید را مطرح کند تا قانون بدون کوچکترین دردسری متصرف غیرقانونی را محکوم کرده و به تصرف غیرقانونی پایان دهد. اما اگر سندی رسمی و قابل استناد برای مالکیت وجود نداشته باشد، مالک باید اول مالکیت خود را اثبات نماید و در وهله دوم درخواست خلع ید نماید.

غصب به چه معناست؟
بر اساس ماده 308 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، ورود، تصرف و ادعای مالکیت نسبت به مالی که طبق هیچگونه سند رسمی و غیررسمی در مالکیت شما نباشد را غصب گویند. برای مثال اگر ملکی به عنوان ودیعه یا امانت در اختیار فردی باشد، و در آخر او از بازگرداندن مال خودداری نماید یا نسبت به امانتداری انکار بورزد و هر گونه تصرفی جز امانتداری در ملک انجام دهد، آن فرد غاصب بوده و مرتکب عمل غصب شده است.

تفاوت خلع ید و تصرف عدوانی
پیش از این خلع ید را یه طور مفصل توضیح دادیم. اما در بسیاری از موارد، به اشتباه دعوای خلع ید با دعوای تصرف عدوانی به جای یکدیگر به کار برده می‌شوند. در ادامه به طور خلاصه تصرف عدوانی و تفاوت آن با دعوای خلع ید را توضیح خواهیم داد.

بر اساس ماده 158 قانون مدنی، در صورتی که مالی غیرمنقول در تصرف فردی باشد و فرد دومی در آن مال تصرف نماید، می‌گوییم تصرف عدوانی اتفاق افتاده و متصرف اول و در واقع متصرفی که قدمت تصرف بیشتری در مال غیرمنقول داشته می‌تواند به طور قانونی عوای تصرف عدوانی را مطرح نماید. مهم‌ترین تفاوت خلع ید با تصرف عدوانی این است که در دعوای خلع ید شخص خواهان باید با ارائه سند معتبر مالکیت خود را ثابت کند؛ اما در دعوای تصرف عدوانی نیازی به اثبات مالکیت نیست و فقط باید این مورد ثابت شود که خواهان سابقه مالکیت بیشتری دارد نسبت به شخصی در مال غیرمنقول تصرف کرده است. علاوه بر این به صورت خلاصه تفاوت‌های خلع ید با تصرف عدوانی عبارت‌اند از:

دعاوی تصرف عدوانی به این صورت است که خارج از نوبت انجام می‌شود اما در خلع ید اول تشریفات دادرسی صورت می‌گیرد.

دعوای خلع ید فقط به شکل حقوقی انجام می‌شود اما دعوای تصرف عدوانی به دو صورت کیفری و حقوقی رسیدگی می‌شود.

کسی که خواستار دعوای تصرف عدوانی است می‌تواند مستأجر، مباشر، کارگر و… باشد. تنها چیزی که اهمیت دارد اثبات تقدم تصرف است.

رأی دعوای خلع ید تنها در صورتی لازم الاجرا خواهد بود که حکم قطعی باشد اما در دعوای تصرف عدوانی رأی اولیه صادر شده از سوی مرجع صالح قابل اجراست.

در دعوای خلع ید هزینه دادرسی به صورت مالی و به نسبت ارزش مال مورد رسیدگی تعیین و پرداخت می‌شود اما در دعاوی عدوانی این هزینه به شکل غیر مالی قابل پرداخت است.

انواع خلع ید
خلع ید مشاع
دعوای خلع ید ملک مشاع زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از مالکان ملک مشاع قصد انجام هرگونه تصرفی را در ملک مشاع داشته باشد.

همانطور که پیش‌تر در مقاله افراز ملک مشاعی تعریف کردیم؛ ملک مشاع، ملکی است که چند مالک دارد که به صورت اشتراکی حق تصرف در آن را دارند. این ملک ممکن است به صورت اشتراکی خریداری شده باشد و یا به‌عنوان ارث به مالکان رسیده باشد.

و قابل ذکر است که هیچ یک از مالکان حق ادعای مالکیت مستقل، تصرف کلی و بدون دخالت دیگر صاحبان ملک را ندارد. و اگر هر یک از شرکا پیش از توافق با شرکای دیگر برای فروش، اجاره و … کل ملک اقدام نمایند؛ دیگر مالکان می‌توانند دعوای خلع ید را به جریان اندازند تا از تصرف غیرقانونی او جلوگیری کنند.

خلع ید غاصبانه
دعوای خلع ید غاصبانه زمانی اتفاق می‌افتد که فردی به طور غیرقانونی خود را مالک ملکی بداند و بر اثبات این مالکیت اصرار ورزد. در واقع تا زمانی ادعای مالکیت قانونی است که مالک مدارکی رسمی و قانونی مبنی بر این مالکیت داشته باشد. اما از زمانی مالکیت مبنای غاصبانه پیدا می‌کنند که فردی بدون داشتن سندی قانونی در دست بخواهد ادعای مالکیت ملکی را داشته باشد. که در این صورت مالک قانونی و اصلی ملک باید با ارائه اسناد قانونی و رسمی خود به دادگاه درخواست خلع ید غاصبانه را تقدیم کند.

در این موقعیت نیز داداگاه می‌تواند با استعلام از دفتر اسناد رسمی، صحت ادعای مالک را بسنجد و در صورت تایید و اثبات مالکیت مالک و غیرقانونی بودن ادعای متصرف و غاصب، دستور خلع ید غاصبانه را صادر خواهد کرد.

خلع ید امانی
بر اساس اظهارات وکیل خوب شرق تهران در گروه حقوقی دادارمنش، زمانی دعوای خلع ید امانی اتفاق می‌افتد که مدت اعتبار قرارداد مابین طرفین قرارداد از بین رفته باشد و مالک ملک تمایلی به تمدید قرارداد نداشته باشد؛ اما طرف دوم قرارداد همچنان از توافقات صورت گرفته در قرارداد بهره ببرد.

البته قابل ذکر است که اگر مدت اعتبار خاصی برای قرارداد درنظر گرفته نشده باشد، طرف دوم قرارداد زمانی غاصب شناخته می‌شود که مالک مال غیرمنقول آن را مطالبه نماید و طرف دوم به این مطالبه اعتنایی نورزد و به تصرف در ملک ادامه دهد.

لازمه طرح دعوای خلع ید
همانطور که پیش تر نیز گفته شد، اولین و مهم ترین رکن در دعوای خلع ید، اثبات مالکیت مدعی یا خواهان نسبت به مال مورد دعوا است. با توجه به اینکه اولین قدم دادگاه بررسی مالکیت قانونی ملک از مراجع ثبت اسناد مانند دفتر اسناد رسمی است، باید مدارک رسمی مالکیت به عنوان رکن دعوای خلع ید فراهم باشد.

در صورتی که فرد برای مالکیت خود به وکالتنامه بلاعزل و یا مبایعه‌نامه بسنده کرده باشد، باید پیش از اقدام برای خلع ید به دادگاه این فرصت را بدهد تا مالکیت او برایشان به اثبات برسد و او را مالک قانونی ملک بداند.

مرجع صالح برای رسیدگی به دعوای خلع ید
دعوای مربوط به خلع ید یک دعوای حقوقی است و به این علت که موضوع دعوا مالی غیرمنقول است، مرجع صالح رسیدگی به آن داداگاه خواهد بود. حتی اگر قیمت منطقه‌ای ملک پایین تر از 20 میلیون تومان نیز باشد هم مرجع صالح تغییر نخواهد کرد و رسیدگی آن به شورای حل اختلاف واگذار نخواهد شد. گاهی در خلال دعوای خلع ید، دعاوی دیگری نیز مطرح خواهند شد. از جمله این دعاوی می‌توان به اجرت المثل زمان تصرف، قلع و قمع بنا یا اشجار، خسارت حاصل از تصرف و … اشاره کرد. حتی در صورتی که مرجع قضایی صالح برای رسیدگی به این دعاوی نیز دادگاه نباشد، باز هم دادگاه به آن‌ها رسیدگی خواهد کرد چرا که در خلال دعوای خلع ید که در حوزه رسیدگی دادگاه است، مطرح شده‌اند. تنها کافی است از همراهی یک وکیل ملک تهران بهره مند باشید تا به راحتی بتوانید کلیه حقوقی خود را احقاق کنید

روند رسیدگی به دعوای خلع ید
روند رسیدگی به دعوای خلع ید مراحلی دارد که در ادامه به بررسی ان خواهیم پرداخت.

1. تأمین دلیل و اثبات تسلط: پیش از آغاز روند رسیدگی اصلی به دادخواست خلع ید، بسیار اهمیت دارد که به شورای حل اختلاف محل واقع شدن مال رفته و تامین دلیل کنید و از این طریق تسلط و غصب خوانده و غاصب بر مال خود را به اثبات برسانید.

2. تنظیم دادخواست خلع ید: پس از تامین دلیل از شورای حل اختلاف، زمان آن رسیده است که دادخواست خلع ید را با استناد به سند رسمی مال و تامین دلیل تهیه شده به دادگاه تقدیم کنید.

3. تعیین وقت رسیدگی: دادگاه پس از دریافت دادخواست شما، زمانی را برای رسیدگی به خواسته شما تعیین خواهد کرد. همچنین در این مرحله به استعلام از پلاک ثبتی مال موضوع دادخواست خلع ید شما خواهد پرداخت تا در زمان برگزاری جلسه رسیدگی از مالکیت رسمی شما مطلع باشد.

4. جلسه رسیدگی و صدور حکم خلع ید: با رسیدن تاریخ برگزاری جلسه رسیدگی به دعوای خلع ید، این جلسه برگزار خواهد شد و در صورت تشخیص و تایید مالکیت شما توسط دادگاه و عدم ارائه سند رسمی از سوی غاصب مبنی بر مالکیت ملک مورد دعوا، دادگاه به خلع ید رای خواهد داد.

عموما مراحل رسیدگی به پرونده خلع ید در قالب مراحل بالاست اما گاهی به دلیل پیچیدگی دعوای قانونی و یا کارشکنی طرف مقابل، روند رسیدگی نیاز به تغییرات و یا ابتکارات و دانش قانونی بالایی دارد که این مسئله تنها از یک وکیل معاملات ملکی برخواهد آمد.

هزینه دادارسی دعوای خلع ید
هزینه دادرسی دعوای خلع ید با توجه و به نسبت ارزش منطقه‌ای مال مورد نظر محاسبه می‌شود. این نکته حائز اهمیت است که قیمت ارزش منطقه‌ای یک ملک از قیمت واقعی آن بسیار پایین‌تر خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای پیگیری دعوای خلع ید
همانطور که در روند رسیدگی به دادخواست خلع ید مطرح شد، اولین لازمه رسیدگی به دعوای خلع ید تامین دلیل تهیه شده از شورای حل اختلاف محل وقوع مال است و علاوه بر آن نیاز به مدارک و شهود دیگری نیز هست که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

سند مالکیت مال مورد دعوا
کارت ملی به جهت احراز هویت
رای و نظر کارشناس در صورت وجود
شماره پرونده استناد شده به آن
نتایج تحقیقات محلی
و...

اجرای حکم خلع ید
پس از صدور حکم خلع ید، این حکم لازم الاجرا خواهد بود و بدون فوت وقت اجرا خواهد شد. تنها کافی است خواهان با حکم خلع ید صادر شده از سوی دادگاه به اجرای احکام مراجعه کرده و درخواست اجرای آن را ثبت کند. و پس از صدور دستور اجراییه از سوی اجرای احکام، مامور اجرا با در دست داشتن حکم اقدام به تخلیه غاصب و پس گرفتن مال مورد دعوا خواهد کرد. در صورتی اجرا حکم خلع ید به تاخیر خواهد افتاد که خوانده ادعا کند که دلایل و مدارکی دارد که نشان می‌دهد مالک مال مورد دعوا است.

همچنین شما همراهان عزیز می‌توانید در دعاوی حقوقی خود در زمینه دیوان عدالت اداری از وکیل دعاوی دیوان عدالت اداری بهره برده و به روند هر چه سریعتر پرونده خود کمک نمایید.


اجرت المثل ایام تصرف
مالک ملک تصرف شده و یا همان خواهان علاوه بر درخواست خلع ید از ملک خود می‌تواند خواستار اجرت المثل ایام تصرف نیز شود. بدین معنا که مالک ملک غصب شده می‌تواند برای مدتی که ملک در تصرف غاصب بوده است، از دادگاه درخواست محاسبه اجرت المثل نماید و حکم آن را دریافت نماید. اجرت المثل ایام تصرف به معنای مقدار مال قابل محاسبه ای است که مالک می‌توانسته در زمان تصرف از فعالیت در ملک خود و یا توافقات بر سر ملک خود به دست آورد.

منبع : دادارمنش


همه چیز درباره خلع ید ملک

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا