خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~NIKA~

مدیر آزمایشی تالار حقوق
مدیر آزمایشی
  
عضویت
12/6/23
ارسال ها
598
امتیاز واکنش
1,092
امتیاز
183
محل سکونت
by the waves of the sea
زمان حضور
14 روز 7 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
لایحه الزام به تنظیم سند رسمی ملک چیست؟

لایحه الزام به تنظیم سند رسمی ملک لایحه‌ای است که افراد هنگامی که ملک یا مالی را خریداری کنند، تنظیم می‌شود. طبق این لایحه افرادی که ملک را از صاحب آن خریداری می‌ کنند باید در خصوص ملک سندی تنظیم شود که نشان دهد این ملک به نام شخص خریدار ثبت شده است.

لایحه دفاع در دعوای اثبات وقوع معامله و الزام به تنظیم سند رسمی

مراحل دفاع در دعوای اثبات وقوع معامله و الزام به تنظیم سند رسمی به شرح زیر است:

ایرادات شکلی
اعلام درخواست الزام به تنظیم سند رسمی صحیح نیست؛ زیرا‌ مبنای این خواسته نامعلوم است. اصولا خریدار دلیل درخواست انتقال رسمی مالکیت خود را ذکر کند. خواسته دوم در دعوای اثبات وقوع معامله (تسلیم یا تحویل مبیع) است. طبق ماده ۳۶۷ قانون مدنی، تسلیم عبارت است از دادن مبیع به مشتری به طوری که متمکن از تصرفات باشد. خواسته سوم در دعوای اثبات وقوع معامله (قلع و قمع مستحدثات) است. اصولاً درخواست قلع و قمع مستحدثات باید مبنی بر تصرفات سازنده یا غیر مجاز بودن اقدام او باشد. طبق ماده ۱۶۵ قانون دادرسی این قانون رفع آثار تصرف را تجویز کرده است.

دفاع ماهوی
هرچقدر که نامه مورد ادعا به دادخواست مبهم و غیر واضح باشد باز هم مبهم بودن یا صوری بودن آن در دادگاه معلوم و واضح است. طبق این لایحه دفاع، فرد باید در دادگاه استدعا داشته باشد تا با توجه به ایرادات شکلی به درخواست او رسیدگی شود.

لایحه دفاعیه الزام به تنظیم سند و خسارت تاخیر
مطالبه و درخواست خسارت تاخیر در قرارداد فاقد وجاهت قانونی است. هنگامی که سند رسمی به نام خریدار تنظیم نشود، رویه الزام به ملک غیر قابل استماع است و در دادگاه شنیده نمی شود. هنگامی که ملکی خریداری می شود، در میان دو طرف قراردادی بسته خواهد شد. در این قرارداد علاوه بر مبلغ پرداختی زمان تنظیم سند تعیین می ‌شود. اگر از مهلت مقرر تنظیم سند گذشته باشد و صاحب ملک سند را به نام فرد خریداری شده نزده باشد، باید خسارت تاخیر را بپردازد. در این شرایط خریدار در دادگاه حضور پیدا می‌ کند و باید ثابت کند که عدم تعهد و خسارت تعیین شده بر عهده طرف مقابل است. در این هنگام فرد از استعلام تکراری در دادگاه باید خودداری کند. به طوری که دادگاه بتواند جهت پرداخت خسارت تاخیر و تنظیم سند رسمی به نام او مراحل را طی کند.

الزام به تنظیم سند ملک قولنامه ای
امروزه ملک های زیادی بین افراد به خرید و فروش می رسند. اصولاً از طریق مبایعه یا قولنامه ها نقل و انتقال ملک صورت می‌گیرد. در قولنامه تنظیم می‌ شود که فرد برای به نام زدن ملک باید در مهلت مقرر در دادگاه حضور پیدا کند. ممکن است در برخی مواقع فروشنده ملک به دلایل مختلفی در دادگاه حضور پیدا نکند. دلایلی همچون اختلاف حساب، پشیمان شدن از فروش ملک و افزایش قیمت ملک پس از بستن قولنامه از دلایلی است که موجب می شود فروشنده در دادگاه حضور پیدا نکند. در این هنگام فرد خریدار چاره‌ای جز حضور در دادگاه ندارد. خریدار برای اینکه بتواند به مزایای قانونی تنظیم سند برسد باید به دادگاه مراجعه کند. فرد خریدار در دادگاه باید دادخواست الزام به تنظیم سند ملک قولنامه ای خود را انجام دهد. با دادخواست تنظیم قولنامه توسط خریدار بر علیه فروشنده، دادگاه به پرونده رسیدگی خواهد کرد.

رأی وحدت رویه الزام به تنظیم سند رسمی
تنظیم سند رسمی یکی از مباحث بسیار مهم در اثبات مالکیت است. رای وحدت الزام به تنظیم سند رسمی در سال ۱۳۷۱ صادر شده است. در حالت کلی اسناد رسمی در دو دسته متفاوت رسمی و عادی تقسیم بندی می شوند. اسناد عادی به اسنادی گفته می‌ شود که برای ثبت آن ها به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمی کنند. این اسناد در مقابل با اسناد رسمی از اعتبار کمتری در مراجع قانونی برخوردار هستند. اسناد رسمی به اسنادی گفته می‌ شود که در دادگاه زیر نظر مامورین رسمی تنظیم می شوند. در واقع رای وحدت از جمله آرایه حکم قانون است و مرجع صدور آن توسط هیئت عمومی شعب دیوان عالی صورت می گیرد. ممکن است در دادگاه برخی مواقع آرایه متناقض صادر گردد که در این هنگام جهت وحدت رویه قضایی رای وحدت صادر می گردد.

متن لایحه الزام به تنظیم سند رسمی ملک
در این قسمت نمونه ای از متن لایحه الزام به تنظیم سند رسمی ملک را برایتان شرح می دهیم.

ریاست محترم شعبه اول دادگاه عمومی شهرستان … با عرض سلام و نهایت احترام و ادب در رابـ*ـطه با پرونده به شماره کلاس … جهت دفاع از حقوق موکل به استحضار می رسانیم:

وکیل های محترم طرح دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی قطعات ۶،۷،۸ فرعی از ۳۳ اصلی … را در محضر دادگاه اعلام کرده اند. با توجه به آخرین وضعیت ملک از اداره ثبت املاک شهرستان … این ملک دارای بازداشتی های متفاوتی است. با توجه به این موارد از دادگاه محترم درخواست دارم تا در صورت امکان جهت انتقال رسمی ملک به خواهان آن رسیدگی به پرونده صورت بگیرد.

دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی
دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی هنگامی رخ می دهد که فروشنده ملک به هر دلیلی اقدام به تنظیم سند نکند. در این شرایط خریدار به اصطلاح دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را به دادگاه ارائه می دهد. دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی نکات مهمی را شامل می شود که چند مورد را بیان می کنیم.

دادخواست الزام به تنظیم باید در دادگاه محل اقامت مطرح شود.
تنظیم سند رسمی در دادگاه هزینه بر است که هزینه آن معادل ۳.۵ درصد ارزش ملک تعیین می شود.
برای محاسبه هزینه دادرسی باید ارزش منطقه ای ملک را با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و نوع مصالح در نظر گرفت.
همزمان با طرح دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی بهتر است سایر خواسته‌ها را هم مطرح کنید.
برای دادخواست الزام به تنظیم سند ملک باید برای خواسته خود دلیل کتبی و عینی داشته باشید.

منبع : دادارمنش


لایحه الزام به تنظیم سند رسمی ملک چیست؟

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا