خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~NIKA~

مدیر آزمایشی تالار حقوق
مدیر آزمایشی
  
عضویت
12/6/23
ارسال ها
598
امتیاز واکنش
1,092
امتیاز
183
محل سکونت
by the waves of the sea
زمان حضور
14 روز 7 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
موارد رد دادرسی در امور حقوقی

نخستین وظیفه ای که قاضی صادر کننده رای دارد، این است که عدالت را در خصوص طرفین رعایت کند. اما در برخی از موارد، به دلایلی، عدالت قاضی در معرض تردید قرار می گیرد. به عنوان مثال، در صورتی که قاضی دارای رابـ*ـطه خویشاوندی با یکی از طرفین دعوا باشد، حتی اگر عدالت را رعایت کند و این رابـ*ـطه را نادیده بگیرد، باز هم ممکن است این تصور ایجاد شود که او نمی تواند به درستی حکم بدهد.

به همین دلیل، در قانون آیین دادرسی مدنی، مواردی پیش بینی شده است که در صورت وجود این موارد، قاضی باید، قرار امتناع از رسیدگی صادر کرده و به دعوا رسیدگی نکند در غیر این صورت، خواهان یا خوانده، حسب مورد، می توانند، نسبت به طرح ایراد رد دادرس، در مهلت قانونی و زمان طرح ایراد رد دادرس، اقدام نمایند که این امر، مستلزم اطلاع از موارد ایراد رد دادرس در امور حقوقی و زمان طرح آن است.

ایراد رد دادرس چیست
در برخی از موقعیت ها، در پرونده های حقوقی، این شک و گمان، برای طرفین دعوا مطرح می شود که قاضی، دارای نفع شخصی مادی یا معنوی، در دعوایی است که به آن رسیدگی می کند یا عواملی وجود دارند که دادرسی عادلانه را مختل می کنند. به همین دلیل، در قانون، مواردی پیش بینی شده است که در صورت وجود آن ها، قاضی باید، از رسیدگی خودداری کرده و قرار امتناع از رسیدگی را صادر نماید.

بر اساس ماده 92 قانون آیین دادرسی مدنی، "در مورد ماده 91، دادرس، پس از صدور قرار امتناع از رسیدگی، با ذکر جهت، رسیدگی نسبت به پرونده را به دادرس یا دادرسان دیگر دادگاه، محول می کند. چنانچه دادگاه، فاقد دادرس به تعداد کافی باشد، پرونده را برای تکمیل دادرسان یا ارجاع به شعبه دیگر نزد رئیس شعبه اول می فرستد و در صورتی که دادگاه فاقد شعبه دیگر باشد، پرونده را به نزدیکترین دادگاه هم عرض، ارسال می کند."

در ماده 91 قانون آیین دادرسی مدنی، موارد رد دادرس در امور حقوقی پیش بینی شده است که در بخش بعدی مقاله، در خصوص آن ها، توضیح خواهیم داد. اما، چنانچه هریک از موارد مطروحه در ماده 91 وجود داشته باشد و قاضی، بر اساس آن چه در ماده 92 قانون آیین دادرسی مدنی، آمده، اقدام به صدور قرار امتناع از رسیدگی نکند، هر یک از طرفین دعوا (اعم از خواهان و خوانده) نیز می تواند، نسبت به طرح ایراد رد دادرس، اقدام کنند.

مستفاد از ماده 87 قانون آیین دادرسی مدنی، زمان ایراد رد دادرس، تا پایان اولین جلسه رسیدگی است، مگر اینکه سبب طرح ایراد، بعدا حدث شود یا طرفین، بعدا، نسبت به وجود موارد رد دادرس، مطلع گردند؛ که در این صورت، زمان ایراد رد دادرس، به محض اطلاع خواهد بود.

موارد رد دادرس در امور حقوقی
همانطور که گفتیم، ماده 91 قانون آیین دادرسی مدنی، موارد رد دادرس در امور مدنی یا حقوقی را پیش بینی کرده است. بر اساس این ماده، دادرس در صورت وجود جهات رد دادرس، باید از رسیدگی امتناع نماید و این حق، برای طرفین دعوا نیز محفوظ است که نسبت به ایراد رد دادرس، قدام نمایند.
مستفاد از ماده فوق الذکر، موارد رد دادرس در امور حقوقی، به شرح زیر است:

دادرس رسیدگی کننده به پرونده، دارای خویشاوندی و قرابت نسبی یا سببی) تا درجه سوم از هر طبقه، با یکی از اصحاب دعوا یا هر دوی آن ها باشد.

دادرس، نسبت به یکی از طرفین دعوا یا هر دو ی آن ها، دارای سمت قیمومت یا مخدومیت (کارفرمایی) باشد یا یکی از اصحاب دعوا، مباشر یا متکفل انجام امور مربوط به دادرس یا همسر و فرزندان او باشد.

رابـ*ـطه توارث، میان دادرس یا همسر و فرزندان او، با یکی از اصحاب دعوا، وجود داشته باشد.

در گذشته و در خصوص موضوع دعوای مطروحه، دادرس، با عنوان کارشناس، داور، گواه و یا دادرس، اظهار نظر نموده باشد.

دادرس، یا خانواده او، اعم از همسر و یا فرزندان، در موضوع مطروحه، دارای نفع باشند.

میان همسر، فرزند یا خود دادرس، با یکی از اصحاب دعوا، یک دعوای حقوقی یا جزایی در دادگاه صالح، مطرح باشد و یا اگر چنین دعاوی ای در گذشته، مطرح بوده، از تاریخ صدور حکم قطعی دعوا، بیشتر از 2 سال، سپری، نشده باشد.

جهات رد دادرس در امور مدنی
یکی از پرسش های رایج در خصوص ایراد رد دادرس، مبنی بر این است که جهات رد دادرس در امور مدنی، چه مواردی هستند و چنانچه یکی از طرفین دعوا، در یک پرونده حقوقی، قصد مطرح کردن ایراد رد دادرس را داشته باشد، باید به چه جهاتی، استناد کند.

قبل از توضیح جهات رد دادرس در امور مدنی که یکی از اصول دادرسی منصفانه می باشد، بهتر است توضیح داد که مقصود از امور مدنی چیست و آیا با امور حقوقی، تفاوت دارد یا خیر؟ در بررسی این مساله، باید گفت، مقصود از امور مدنی، پرونده هایی هستند که با موضوعات حقوقی، نظیر مطالبه وجه، طلاق و.... و پس از ثبت دادخواست از طریق دفاتر خدمات قضایی، به دادگاه های عمومی حقوقی یا دادگاه اختصاصی و یا تخصصی خود، ارجاع می شوند.

جهات رد دادرس در امور مدنی، همان است که در تیتر قبل، در توضیح موارد رد دادرس در امور حقوقی و با استناد به ماده 91 قانون آیین دادرسی مدنی، توضیح دادیم، بدین شرح که در صورت احراز موارد زیر، امکان طرح ایراد رد دادرس، از سوی هریک از اصحاب دعوا، وجود خواهد داشت:

احراز رابـ*ـطه خویشاوندی دادرس با هر یک از طرفین دعوا، تا درجه سوم از هرطبقه؛
احراز سمت قیمومت یا کارفرمایی دادرس، نسبت به یکی از طرفین دعوا؛
احراز مباشر یا متکفل بودن یکی از طرفین دعوا، در خصوص امور دادرس یا همسر و فرزندان وی؛
احراز وجود پرونده کیفری یا جزایی، میان دادرس یا همسر و فرزندان او، با یکی از اصحاب دعوا یا عدم گذشت 2 سال از تاریخ صدور حکم قطعی، در صورتی که دعوا، مربوط به گذشته باشد؛

همچنین، احراز رابـ*ـطه توارث، میان همسر و فرزندان دادرس یا خود او، با یکی از اصحاب دعوا؛ احراز وجود نفع شخصی، برای دادرس، همسر یا فرزند او، در موضوع دعوا و یا احراز اینکه دادرس، قبلا، در خصوص موضوع دعوا، در همین سمت، یا در سمت گواه، داور و کارشناس، اظهار نظر کرده است.

منبع : دینا


موارد رد دادرسی در امور حقوقی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا