M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
مقدمه
معضل، واژهاى عربى از ریشه «عضل» است . ابن فارس مىگوید: «عضل، العین و الضاد و اللام اصل واحد صحیح یدل على شدة و التواء فى الامر» ; (2) یعنى این ماده دلالتبر سختى و پیچیدگى در کار دارد و ابن منظور مىگوید: «اصل العضل المنع و الشدة، یقال: اعضل بى الامر اذا ضاقت علیک فى اللیل» (3) و معادل معضلات، شداید آمده است (4) و جمله معروف خلیفه دوم «اعوذ بالله من کل معضلة لیس لها ابوالحسن» (5) از این مقوله است .
معضلات، جمع معضل است و با اضافه شدن به نظام شامل وضعیتهاى بحرانى، غیر طبیعى و نیز گرههاى کور قانونى و اجرایى مىشود که روند طبیعى امور و نظم جامعه را با مشکل مواجه مىسازد .
وجود معضلات پیش بینى شده یا نشده در هر جامعه و کشورى امرى اجتنابناپذیر است و هر جامعهاى متناسب با فرهنگ، آداب و باورهاى خود براى برخورد با معضلات، راه حلهایى پیش بینى و ارائه مىکند و تجربههاى گذشته را توشه راه آینده مىسازد . آنچه ما در این مقاله در صدد بیان آن هستیم، بیان نحوه برخورد ولى فقیه به عنوان بالاترین مقام اجرایى حکومتبا چنین معضلاتى است و این مساله را در دو مبحث ارائه مىنماییم; در مبحث اول به نحوه مواجهه و برخورد بنیانگذار جمهورى اسلامى حضرت امام خمینى رحمه الله به عنوان ولى فقیه با معضلات در قبل از بازنگرى قانون اساسى مىپردازیم و در مبحث دوم راهکارهاى ارائه شده در قانون اساسى را بعد از بازنگرى و تحلیل بند 8 از اصل 110 این قانون مورد بررسى قرار مىدهیم .
مبحث اول: امام خمینى و حل معضلات نظام
قبل از پرداختن به چگونگى مواجه شدن و برخورد با معضلات نظام در جمهورى اسلامى لازم به ذکر است که در حکومت اسلامى از آنجا که حاکم و مسؤول در جامعه، ولى امر است و ایجاد قواى سه گانه، در واقع بر اساس نوعى تقسیم کار است و ولى امر قسمتى از وظایف و اختیارات خویش را به آنها تفویض مىکند و قواى سه گانه به عنوان بازوان ولى امر در انجام بهتر امور به او کمک مىکنند و زیر نظر او هستند . (6) با این بیان در شرایط عادى و بحرانى تصمیم گیرنده ولى امر و امام جامعه است اگر چه پس از مشورت با کارشناسان صالح و شایسته تصمیم مىگیرد چنان که سیره نبى مکرم اسلام صلى الله علیه و آله و حضرت على علیه السلام در دوران حکومتشان این گونه بوده است .
امام خمینى و احترام به قانون
حضرت امام خمینىقدس سره پس از پیروزى انقلاب اسلامى و استقرار نظام جمهورى اسلامى نادیده گرفتن قانون و نقض مقررات را حرام شرعى اعلام کردند اما با این حال در دوره زعامتخویش گاه دستورها و احکامى صادر مىکردند و اقداماتى انجام مىدادند که از سوى افراد ناآگاه و یا مغرض متهم به نقض قانون، بویژه قانون اساسى مىشد در حالى که گاه شرایطى به وجود مىآمد که کشور و نظام اسلامى با بنبست و مشکل جدى مواجه مىشد و طریق قانونى، یا پیش بینى نشده بود یا اقدام از طریق قانونى باعث از دست دادن فرصت و دریافت ضربههاى جبران ناپذیر بود . از طرفى امام با اعتقادى که به ولایت مطلقه فقیه داشتند و نیز به عنوان یک فقیه جامع الشرائط که مسؤولیت جامعهاى را در حساسترین شرایط پذیرفته استبراى خود اعلام حکم حکومتى را حقى مسلم و قانونى مىدانستند و از اصول مختلفى از قانون اساسى از جمله اصل پنجم (7) ، پنجاه و هفتم (8) و صد و هفتم (9) نیز چنین حقى براى ولى فقیه قابل استنباط بود; بر همین اساس هر جا احساس مىکردند انقلاب نو پاى اسلامى در خطر جدى است وارد عمل شده و جلوى توطئهها را مىگرفتند و گرههاى کور را با سر انگشتان مشکل گشاى خویش مىگشودند .
معضل، واژهاى عربى از ریشه «عضل» است . ابن فارس مىگوید: «عضل، العین و الضاد و اللام اصل واحد صحیح یدل على شدة و التواء فى الامر» ; (2) یعنى این ماده دلالتبر سختى و پیچیدگى در کار دارد و ابن منظور مىگوید: «اصل العضل المنع و الشدة، یقال: اعضل بى الامر اذا ضاقت علیک فى اللیل» (3) و معادل معضلات، شداید آمده است (4) و جمله معروف خلیفه دوم «اعوذ بالله من کل معضلة لیس لها ابوالحسن» (5) از این مقوله است .
معضلات، جمع معضل است و با اضافه شدن به نظام شامل وضعیتهاى بحرانى، غیر طبیعى و نیز گرههاى کور قانونى و اجرایى مىشود که روند طبیعى امور و نظم جامعه را با مشکل مواجه مىسازد .
وجود معضلات پیش بینى شده یا نشده در هر جامعه و کشورى امرى اجتنابناپذیر است و هر جامعهاى متناسب با فرهنگ، آداب و باورهاى خود براى برخورد با معضلات، راه حلهایى پیش بینى و ارائه مىکند و تجربههاى گذشته را توشه راه آینده مىسازد . آنچه ما در این مقاله در صدد بیان آن هستیم، بیان نحوه برخورد ولى فقیه به عنوان بالاترین مقام اجرایى حکومتبا چنین معضلاتى است و این مساله را در دو مبحث ارائه مىنماییم; در مبحث اول به نحوه مواجهه و برخورد بنیانگذار جمهورى اسلامى حضرت امام خمینى رحمه الله به عنوان ولى فقیه با معضلات در قبل از بازنگرى قانون اساسى مىپردازیم و در مبحث دوم راهکارهاى ارائه شده در قانون اساسى را بعد از بازنگرى و تحلیل بند 8 از اصل 110 این قانون مورد بررسى قرار مىدهیم .
مبحث اول: امام خمینى و حل معضلات نظام
قبل از پرداختن به چگونگى مواجه شدن و برخورد با معضلات نظام در جمهورى اسلامى لازم به ذکر است که در حکومت اسلامى از آنجا که حاکم و مسؤول در جامعه، ولى امر است و ایجاد قواى سه گانه، در واقع بر اساس نوعى تقسیم کار است و ولى امر قسمتى از وظایف و اختیارات خویش را به آنها تفویض مىکند و قواى سه گانه به عنوان بازوان ولى امر در انجام بهتر امور به او کمک مىکنند و زیر نظر او هستند . (6) با این بیان در شرایط عادى و بحرانى تصمیم گیرنده ولى امر و امام جامعه است اگر چه پس از مشورت با کارشناسان صالح و شایسته تصمیم مىگیرد چنان که سیره نبى مکرم اسلام صلى الله علیه و آله و حضرت على علیه السلام در دوران حکومتشان این گونه بوده است .
امام خمینى و احترام به قانون
حضرت امام خمینىقدس سره پس از پیروزى انقلاب اسلامى و استقرار نظام جمهورى اسلامى نادیده گرفتن قانون و نقض مقررات را حرام شرعى اعلام کردند اما با این حال در دوره زعامتخویش گاه دستورها و احکامى صادر مىکردند و اقداماتى انجام مىدادند که از سوى افراد ناآگاه و یا مغرض متهم به نقض قانون، بویژه قانون اساسى مىشد در حالى که گاه شرایطى به وجود مىآمد که کشور و نظام اسلامى با بنبست و مشکل جدى مواجه مىشد و طریق قانونى، یا پیش بینى نشده بود یا اقدام از طریق قانونى باعث از دست دادن فرصت و دریافت ضربههاى جبران ناپذیر بود . از طرفى امام با اعتقادى که به ولایت مطلقه فقیه داشتند و نیز به عنوان یک فقیه جامع الشرائط که مسؤولیت جامعهاى را در حساسترین شرایط پذیرفته استبراى خود اعلام حکم حکومتى را حقى مسلم و قانونى مىدانستند و از اصول مختلفى از قانون اساسى از جمله اصل پنجم (7) ، پنجاه و هفتم (8) و صد و هفتم (9) نیز چنین حقى براى ولى فقیه قابل استنباط بود; بر همین اساس هر جا احساس مىکردند انقلاب نو پاى اسلامى در خطر جدى است وارد عمل شده و جلوى توطئهها را مىگرفتند و گرههاى کور را با سر انگشتان مشکل گشاى خویش مىگشودند .
ولایت فقیه و حل معضلات نظام در قانون
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com