خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
چرا نرگس گل نمی‌دهد؟
گاهی اوقات نرگس علی رغم رشد برگ‌های فراوان، گل‌های بسیار کمی تولید کرده و یا اصلا گلی ایجاد نمی‌کند. این مشکل می‌تواند به علل مختلفی رخ دهد
1-اگر گیاه در بازه حساس زندگی خود (بلافاصله پس از پایان گلدهی و تا قبل از زرد شدن و ریختن برگ‌ها) بیش از حد خشک شود؛ گلدهی و سلامت گل‌برگ‌ها در سال آینده تضعیف خواهد شد. برای پیشگیری از وقوع این مشکل، تنها کافی است آن‌ها را به طور پیوسته آبیاری کنید. از زمانی که نرگس کاشته می‌شود باید آبیاری به خوبی صورت بگیرد. با زرد شدن و ریزش برگ‌ها، آبیاری را کاهش دهید.
2- جدا کردن برگ‌ها پس از گلدهی، مانع از انجام عملیات فتوسنتز و ساخت بسـ*ـتر کافی برای گلدهی در آینده می‌شود. گره زدن برگ‌ها نیز تاثیر مشابهی خواهد داشت.
پس از گلدهی اجازه دهید برگ‌ها به روند طبیعی زندگی خود ادامه دهند تا زمانی که زرد شوند. آنگاه می‌توانید آنها را از گیاه جدا کنید. اگر پیاز نرگس را در حیاط و باغچه کاشته‌اید، مواظب باشید که تا قبل از زرد شدن برگ‌های آن چمن زنی نکنید.
3- حتما پس از طی شدن عمر گل‌ها، بخش بالایی (سر) آنها را از گیاه جدا کنید. در غیر این صورت گیاه کماکان تمام انرژی خود را صرف تولید دانه می‌کند و هنوز بر گل‌ها متمرکز خواهد بود؛ در حالی که باید انرژی خود را صرف ذخیره عناصر ضروری در پیاز کند تا برای گلدهی در سال آینده آماده شود.
4- خاک می‌تواند پس از سالها، کاملا از عناصر ضروری خالی شود. اگر پیاز برای چندین سال در یک خاک زندگی کند، طی این مدت عناصر موجود در آن را جذب کرده و دیگر منبعی برای تامین نیازهای خود نخواهد داشت، بدین ترتیب روند کلی رشد آن دچار مشکل خواهد شد.
در فصل پاییز، از کود مناسب (ترجیحا کودهای با رهایش آرام) استفاده کرده و بدین ترتیب گیاه را تقویت کنید. از دیگر اقدامات مهم در این فصل، پوشاندن بسـ*ـتر گیاه با مالچ‌ کافی است. پس از گلدهی، هر هفته به نرگس کود بدهید. شاید این نکته را قبلا نشنیده باشید؛ این همان فوت کوزه گری است! این کار برای گلدهی در سال بعد، کمک شایانی به گیاه خواهد کرد.
5- پیازهایی که در عمق کم کاشته شده‌اند، پیازهای بسیار کوچکی ایجاد می‌کنند. آنقدر کوچک که قادر به گلدهی نخواهند بود. پس حتما آنها را در عمقی حدودا 4 برابر قد پیاز بکارید.
6- پیاز نرگس باید به محض عرضه در فروشگاه‌ها کاشته شود، یعنی معمولا در اواخر مرداد. تمام سعی خود را بکنید تا حداکثر در اواسط مهر نرگس را در خاک کاشته باشید. تاخیر در این امر و انتقال زمان کاشت به اواخر پاییز، سبب می‌شود تا پیاز نتواند گلدهی خوبی داشته باشد.
7- تراکم بیش از حد گیاهان سبب می‌شود تا تعداد بسیار زیادی گیاه، برای مقدار بسیار کم عناصر مغذی به رقابت بپردازند. این اتفاق معمولا هنگامی رخ می‌دهد که پیاز چندتایی بوده و یا تعدد بالایی داشته باشد. در فصل تابستان و پس از مرگ برگ‌ها، حفره‌ای ایجاد کرده و پیاز را از خاک خارج کنید. سپس پیاز را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و هر کدام از آنها را در فصل پاییز مجدد در خاک بکارید. قبل از کاشت، حتما خاک را با کمپوست و کود مناسب تقویت کنید تا منابع به قدر کافی برای همه آنها در دسترس باشد. تا فرا رسیدن زمان کاشت آنها در پاییز، پیازها را از خاک و آلودگی تمیز کرده و در تابستان، آنها را در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید.
8- آفاتی مانند “کرم لوله‌ای پیاز” و یا “مردون اکوئستریس (نوعی مگس گلزار)” می‌توانند خسارات فراوانی به نرگس وارد کنند و متاسفانه درمانی برای آنها وجود ندارد.
یکی از علائم حضور آفات و بیماری در این گیاه، ظهور لکه‌های زرد رنگ در سطح برگ قبل از زرد شدن طبیعی آنهاست. در این صورت پیاز را خارج کرده و با چاقو، برشی در آن ایجاد کنید. سپس به خوبی داخل آن را از نظر وجود هرگونه کرم، لارو و حشره بررسی کنید.
اگر بافت درونی پیاز کاملا نرم و قهوه‌ای رنگ شده است، یعنی به احتمال قوی گیاه دچار آفات است. تنها راه حل این است که پیاز را کاملا خارج کنید، و همینطور سایر پیازهایی که در همسایگی یک متری این پیاز زندگی می‌کنند! آنها را با سوزاندان از بین برده و یا در کیسه بریزید و دور بیاندازید. هرگز این پیازها را در کمپوست‌های خود قرار ندهید، زیرا به سرعت شرایط را برای رشد قارچ و باکتری فراهم می‌کنند. توصیه می‌کنیم دیگر در همان محل، نرگس نکارید. زیرا دیگر چیزی در آن خاک برای آن ایده آل نیست.
9- بهترین راه برای اطمینان از عملکرد صحیح، انتخاب بهترین پیاز است. همیشه پیازهای بزرگ و باکیفیت را از فروشندگان معتبر خریداری کنید. چک کنید که حتما سفت (و نه نرم) باشند و اثری از لکه‌های قارچ و کپک در سطح آنها موجود نباشد. پیازهای خود را همانگونه انتخاب کنید که پیاز خوراکی خود را در فروشگاه انتخاب می‌کنید! فراموش نکنید که پوسته پیاز باید براق باشد.


گل نرگس هلندی را بیشتر بشناسید

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
چه گیاهانی را می‌توان در اطراف نرگس کاشت؟
“کشت همراه”، کاشت گیاهان مختلف در کنار همدیگر است؛ به گونه‌ای که این همراهی باعث شود تا از هم در برابر آفات مختلف حفاظت کنند، زیبایی همدیگر را تقویت کرده و سبب بهبود رشد یک دیگر شوند. علاوه بر این، کشت همراه برای استفاده حداکثری از فضای باغچه به کار گرفته می‌شود.
نرگس، یکی از بهترین گیاهان کشت همراه است. زیرا در بهار ظاهری گرم و درخشان دارد، رشد آن در بین سایر گیاهان آسان است و از همه بهتر، بعضی آفات را نیز دفع می‌کند!
نرگس زمانی گل می‌دهد که بسیاری از درختچه‌های گلدار، تازه از خواب زمستانی خود بیدار شده‌اند. پیاز این گیاه حاوی نوعی سم بخصوص است که تنها تعداد کمی از حشرات می‌توانند به او حمله کنند. همین سم سبب دور کردن گوزن، خرگوش و سایر جوندگان می‌شود. ممکن است سنجاب‌ها آن‌ها را حفر کنند، اما قادر به خوردن و آسیب رساندن به نرگس نخواهند بود. همین ویژگی‌هاست که نرگس را به یک گیاه ایده‌آل برای کاشت همراه تبدیل کرده است.
این گل زیبا، معمولا در اطراف گیاهانی کاشته می‌شود که دیرتر شکوفه می‌دهند و یا مدام مورد حمله آفات و حشرات قرار می‌گیرند.
پیازهایی که گل‌های بسیار زیبایی دارند و مکمل خوبی برای گل نرگس هستند:
لاله
سنبل
کلاغک
آلیوم (پیاز گل درشت)
زنبق
زعفران زینتی
ویرجینیا
این موارد نیز می‌توانند در فصل بهار، گل‌های جذابی در کنار نرگس ایجاد کنند:
برونرا (گاو زبان کوهی)
خربق
شقایق نعمانی
فراموشم مکن
آزالیا
برای داشتن بخش‌های بیشتری از رنگ زرد در باغچه از این‌ها استفاده کنید:
سوسن یک روزه (زنبق رشتی)
سوسن چشم سیاه (کوکب کوهی)
کرئوپسیس (اشرفی)
گل مغربی
لیگولاریا
سایر گل‌هایی که دیرتر از نرگس شکوفه می‌دهند اما برای همراهی با آن بسیار مناسب‌اند:
رزها
پیونی (صد تومانی)
آمسونیا (آسونیگاه/ ستاره آبی)
شمعدانی
شکنج نیلی
شنگ
آستیلب
سرخ بر (ریشه زاج آمریکایی)
اکیناسه (سرخارگل)
نعناع گربه‌ای
لیلیوم
برای کاشت این گیاهان در کنار نرگس، فاصله‌ 12-6 سانتی متری بین آنها ایجاد کنید. نرگس در آغاز بهار رنگ و بوی خود را به باغچه هدیه می‌دهد؛ در حالی که گیاهان دسته آخر تازه در حال تلاش برای شکل دهی به غنچه‌های خود هستند. اما بعد از اینکه شروع به گلدهی کردند، نرگس را پوشش می‌دهند و مانع از آسیب دیدن او در اواخر بهار خواهند شد.

چرا غنچه‌های نرگس باز نمی‌شوند؟
باز نشدن غنچه نرگس، با اتفاقی به نام “انفجار غنچه” همراه است. فکر می‌کنید که همه چیز تحت کنترل است و نرگس در حال سپری کردن روند عادی زندگی است؛ تا زمانی که فصل گلدهی فرا می‌رسد. ناگهان می‌بینید غنچه‌‌ها باز نمی‌شوند و پس از مدتی، انگار یک انفجار درون آنها رخ داده است. غنچه به جای باز شدن، قهوه‌ای و پژمرده شده و دیگر امیدی به گشایش آن نیست. دلایل، این‌ها هستند
مواد مغذی- کوددهی با میزان بالای نیتروژن، با اینکه سلامت گیاه را تشویق کرده و تولید برگ را بهبود می‌بخشد، اما رشد شکوفه‌ها را متوقف می‌کند.
دمای هوا- هوا بسیار گرم یا بسیار سرد، سبب بروز انفجار غنچه در نرگس‌های سال بعد خواهد شد.
عمق کاشت- نرگس‌هایی که در حفرات کم عمق کاشته می‌شوند، بیشتر مستعد این مشکل هستند.
بریدن برگ‌ها- نرگس پس از پایان گلدهی، برای جمع کردن نیروی خود در پیاز به زمان نیاز دارد. بریدن برگ‌ها پیش از موعد، می‌تواند مانع از باز شدن غنچه‌ها در سال آینده شود.
حال باید بدانید که چگونه از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید:
برخورد و شرایطی که امسال برای نرگس خود فراهم می‌کنید، تاثیری کاملا مستقیم بر گلدهی آن در سال آینده می‌گذارد.
اجازه دهید که گل‌های سپری شده تا زمانی که کاملا قهوه‌ای و پژمرده شوند، بر روی ساقه باقی بمانند. همچنین تا قبل از زرد/ قهوه‌ای شدن برگ‌ها، آنها از گیاه جدا نکنید.
با یک لایه ضخیم از مالچ، پیاز را در برابر تغییرات شدید آب و هوایی حفظ کنید. در فصل تابستان نیز کمی سایه برای او فراهم کنید تا از تابش بسیار داغ خورشید در امان باشد
در فصل تابستان، هنگامی که تمامی برگ‌های نرگس از بین رفتند؛ پیاز را از خاک خارج کرده و آن را در مکانی خنک نگهداری کنید. سپس با رسیدن پاییز، مجدد آن را در خاک بکارید. نقطه‌ای را انتخاب کنید که نور کامل خورشید را دریافت کند.
برای کوددهی به نرگس، انواعی را انتخاب کنید که میزان کمی نیتروژن داشته باشند. برای تشویق رشد ریشه، در فصل پاییز همواره خاک آن را مرطوب نگه دارید.


منبع: گل‌ستان


گل نرگس هلندی را بیشتر بشناسید

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا