خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
معرفی گل نرگس
در قدم اول برای شروع آشنایی، با معرفی گل نرگس هلندی آغاز می‌کنیم؛ همان‌طور که می‌دانید نرگس گلی است که اکثر مردم آن را می‌شناسند، آن را دوست دارند و به عنوان گلی زیبا از آن یاد می‌کنند. این گل از یک شیپور و تعدادی گلبرگ تشکیل شده است. تنوع رنگی نرگس خیلی بالا نیست و رنگ بیشتر آن‌ها مخلوطی از زرد و سفید است. امرزوه بیش از 100 نوع مختلف برای گل نرگس شناخته شده است که به لطف پیشرفت ارتباطات و تکنولوژی، این 100 نوع در سراسر جهان یافت می‌شود.
گل نرگس، گیاهی جادویی و باستاتی که نمی‌شود به راحتی از آن گذشت. این گل تاریخچه‌ای طولانی دارد و در فرهنگ‌های مختلف، معانی مختلفی دارد که گاهی زیبا و گاهی تلخ می‌شود.

تاریخچه گل نرگس هلندی
یک داستان قدیمی در مورد نام این گل وجود دارد که خالی از لطف نیست. نام لاتین نرگس Narcissus، برگرفته از نام یک خدای یونانی است. طبق افسانه‌ها، وقتی نارسیس (خدای یونان باستان)، در حال تماشای انعکاس چهره‌اش در آب رودخانه بود، شیفته تصویر خود شده و برای لمس و گرفتن عکس خود، به سمت رود خم شد و در نهایت در آن غرق شد! بعد از مدتی، گل‌های زرد زیبایی شروع به رشد کردند و چون دقیقا در همان مکان غرق شدن نارسیس بودند، مردم باور داشتند که این گل‌ها مربوط به اوست، به‌خصوص که انعکاس این گل‌ها هم در آب بسیار زیبا بود. به همین دلیل نام این گل‌ها را نارسیس (نرگس) گذاشتند.


معانی گل نرگس
نرگس در زبان انگلیسی با دو نام Narcissus و Daffodil شناخته می‌شود. هر دوی این اسامی به گل نرگس اشاره دارند و یکسان هستند. برخی معتقدند اسم نارسیسوس از کلمه یونانی “نارکائو” به معنی بی حس کردن می‌آید زیرا پیاز این گیاه برای حیوانات سمی است.
برخی دیگر درباره کلمه دافِدل می‌گویند این کلمه از کلمه affodyle به معنای “آن‌چه زود می‌آید” گرفته شده است زیرا این گیاه جزء اولین گل‌های بهاری است که شکوفا می‌شود. اما داستان قشنگ‌تری نیز در پشت اسم این گیاه وجود دارد.

در افسانه‌های یونان باستان نارسیسوس پسر خدای رودخانه سفیسوس است. نارسیسوس جوانی رعنا و زیبارو بوده است. در ورژن کلاسیک این افسانه نارسیسوس در حال قدم زدن در جنگل بوده که یک حوری کوهستانی به نام اکو (echo) او را می‌بیند و جذب زیبایی این جوان می‌شود و او را تعقیب می‌کند.
زمانی که نارسیسوس متوجه حضور این زن می‌شود فریاد می‌زند “چه کسی آنجاست” و اکو تنها کاری که می‌تواند انجام دهد بازتاب صدای نارسیسوس است. در نهایت اکو تصمیم می‌گیرد خودش را به او نشان دهد اما نارسیسوس می‌گوید که او را تنها بگذراد. اکو که قلبش شکسته بود باقی عمرش را در جنگلی خالی از سکنه گذراند که چیزی جز صدای پژواک در آن شنیده نمی‌شد.
نمسیس خدای انتقام از این ماجرا باخبر می‌شود و تصمیم می‌گیرد تا نارسیسوس را تنبیه کند. او نارسیسوس را به کنار نهر آبی می‌برد تا بازتاب تصویر خود را در آن ببینید. او آنقدر محو بازتاب تصویر خود می‌شود که سرانجام عاشق آن بازتاب می‌شود. او نمی‌تواند از این تصویر دروغین دل بکند و سرانجام به درون رودخانه می‌افتد و غرق می‌شود. گفته می‌شود نام نرگس از روی این پسر خدای یونانی گرفته شده زیرا این گل اولین بار در اطراف رودخانه‌ای رشد کرد که نارسیسوس در آن غرق شده بود.
در روانشناسی نیز واژه نارسیسیسم وجود دارد که از همین افسانه نشات گرفته و بیان‌گر عشق افراطی به خود و تکیه بر خودانگاشت‌های درونی است.


گل نرگس هلندی را بیشتر بشناسید

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
نمادشناسی گل نرگس
برخی معتقدند خم شدن گل نرگس هلندی به سمت زمین نمادی از خم شدن نارسیسوس به سمت آب و تماشای خود در آب است برای همین گاهی این گیاه نمادی از پوچی و عشق دروغین است.
امروزه در اکثر فرهنگ‌ها این گیاه نمادی از شادی و امید است. اما جالب است بدانید که نسبت به قرون وسطی یک تغییر فرهنگی بزرگ رخ داده است زیرا در قرون وسطی اگر کسی به این گیاه نگاه می‌کرد و گل‌های این گیاه می‌ریخت یعنی مرگ در کمین فرد است.
نرگس از اولین گل‌هایی است که در فصل بهار شکوفا می‌شود و نشانه‌ای از پایان زمستان است به همین خاطر این گل زیبا نمادی از تولد دوباره و شروعی تازه است
این گیاه همچنین نمادی از خلاقیت، الهام، آگاهی، بازتاب روح، بخشش و نشاط است.
در برخی فرهنگ‌ها نرگس نمادی از رفاه است. در ولز معتقدند اگر کسی اولین گل نرگس را ببیند برای 12 ماه رفاه را به خانه خود می‌آورد.
در چین نیز اعتقاد دارند اگر در سال جدید این گل در خانه شکوفا شود، نوید بخش ثروت و آسایش در طول سال است.
در بریتانیا این گل به سوسن روزه‌دار مشهور است زیرا در فاصله دو مناسبت “چهارشنبه توبه” و “عید پاک” شکوفا می‌شود.
باور دیگری نیز وجود دارد که می‌گوید دادن یک شاخه نرگس باعث فقر و بیچارگی می‌شود و باید در هدیه دادن این گل احتیاط کرد و دسته‌ای از آن را هدیه داد. اگر شما دسته‌ای از نرگس را به کسی هدیه بدهید یعنی او برای شما یکتا است است و شما برای او یک خوشی بی پایان می‌خواهید.
برخی باور دارند که هدیه دادن گل نرگس هلندی برای جشن گرفتن سالگرد ده سالگی ازدواج بسیار عالی است زیرا این گل نمادی از شادی، نشاط و خوشحالی است.
جالب است بدانید از این گل برای سیستم پرداخت و به جای پول نیز استفاده می‌شود.
مجمع‌الجزایر سیلی هر ساله یک شاخه گل نرگس را به عنوان هزینه اجاره برای پرنس چارلز ارسال می‌کند.
از سوی دیگر این گل ملی کشور ولز است و در روز سنت دیوید از آن استفاده می‌شود.


گل نرگس هلندی را بیشتر بشناسید

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
انواع نرگس
بعد از معرفی ، تاریخچه و نماد گل نرگس هلندی نوبت به معرفی انواع این گل زیبا می‌رسد؛
نرگس گونه‌های مختلفی دارد که تنوع آن‌ها در رنگ، شیپور، تعداد گلبرگ و تعداد گل روی هر ساقه است. ممکن است در یک نرگس، شیپور قدی بلندتر از گلبرگ‌ها داشته باشد، یا روی یک ساقه نرگس چند گل وجود داشته باشد، یا حتی تمام گلبرگ‌های آن زرد باشد. تمام این ویژگی‌ها بیانگر نوعی خاص از نرگس هستند. اگرچه نگهداری آن‌ها زیاد فرقی با هم ندارد اما بهتر است نوع نرگس خود را بدانید تا بتوانید بهتر و موثرتر به نیازهای آن رسیدگی کنید.

فواید و خواص گل نرگس
قبل از اینکه به فواید و خواص گل نرگس بپردازیم باید درباره خطرات آن آگاه شویم. بهتر است هیچ‌گاه در منزل بر روی گل نرگس، پیاز یا برگ‌های آن آزمایشی انجام ندهید و سعی نکنید از آن بدون مشورت یک متخصص استفاده کنید.
تمام قسمت‌های این گیاه سمی است و در صورت استفاده اشتباه می‌تواند حتی باعث مرگ مصرف کننده شود. این گیاه در صورت بلعیده شدن می‌تواند باعث تهوع، استفراغ یا دردهای شکمی شود.
در قدیم از گل یا پیاز نرگس برای ایجاد استفراغ استفاده می‌شد اما این کار بسیار خطرناک است و ممکن است حتی باعث مرگ شود.
بیشترین سمی که در پیاز این گیاه وجود دارد لیکورین است و مقدار کمی از آن نیز در برگ گیاه است و می‌تواند باعث مرگ شود.
علاوه بر لیکورین ماده‌ای شیمیایی به نام اگزالات در پیاز نرگس وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد التهابات پوستی، خارش یا سوزش شود.
در مجموع بهتر است استفاده‌های پزشکی از گیاه نرگس را به متخصصان داروشناسی بسپارید و سعی نکنید در خانه از آن استفاده کنید.
نرگس حاوی ترکیبات سمی زیادی است و البته قابلیت‌های درمانی زیادی نیز دارد. در هنگام مواجهه با این گیاه باید احتیاط کرد. در یونان باستان، بقراط پدر علم پزشکی از روغن نرگس برای درمان فیبروم های رحم استفاده می‌کرد.
پلینی بزرگ، طبیعت‌دان رومی که در سال‌های 23 تا 79 میلادی می‌زیسته استفاده از روغن نرگس را توصیه می‌کرده است.
در قرون وسطی نیز در آفریقای جنوبی، آمریکای مرکزی، عربستان و طب چینی از پیاز این گیاه برای درمان تورم و آماس‌ها استفاده می‌شد.

فواید گل نرگس در پزشکی
اکنون که خطرات استفاده از نرگس را متوجه شدیم بیایید درباره فواید آن صحبت کنیم. این گیاه حاوی مواد شیمیایی مختلفی است که از آن در موارد خوب زیادی استفاده می‌شود. برخی از این موارد شامل محصولات ضد باکتریال، ضد ویروس، ضد مالاریا، قارچ کش، حشره کش و ضد تومور است.


گل نرگس هلندی را بیشتر بشناسید

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
گل نرگس در درمان سرطان
طبق مطالعات محققان از نرگس می‌توان در از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده کرد.
این تحقیقات در ژورنال Structure به چاپ رسیده و اثرات درمانی این گیاه در از بین بردن سلول‌های سرطانی را اثبات کرده است.
بسیاری از موسسات مبارزه با سرطان در سراسر دنیا از گل نرگس به عنوان نماد خود استفاده می‌کنند. حتی برخی از آن‌ها روزی را به نام “روز نرگس” جشن می‌گیرند تا در آن توجه مردم را موضوع سرطان جلب کنند.
یک تیم تحقیق در بلژیک به رهبری دنیس لافوتاین وجود همانتامین در نرگس را بررسی کرده بود. این ماده شیمیایی هم‌خانواده کویینین (برای مبارزه با مالاریا) و افدرین (برای درمان آسم) است و تاثیرات فیزیکی قوی‌ای در بدن ایجاد می‌کند. این تاثیرات می‌تواند مقاومت سلول‌های سرطانی را بشکند و باعث مرگ این سلول‌ها شود.

نرگس در درمان آلزایمر
یکی دیگر از ترکیبات درون گیاه نرگس گالانتامین است. از این ماده در درمان آلزایمر استفاده می‌شود. شرکت‌های دارویی در انگلستان به صورت تخصصی این گیاه را کشت می‌دهند و در داروهای درمان آلزایمر استفاده می‌کنند.

فواید نرگس در باغبانی
نرگس علاوه بر زیبایی و افسانه‌های زیبایی که در پشت خود دارد، می‌تواند سلامت و کیفیت باغچه شما را افزایش دهد، گرده‌افشانی را بهتر کند و از رشد علف‌های بد*کاره جلوگیری کند.
بهتر است از نرگس به عنوان دارو یا خوراک استفاده نکنید و اجازه دهید باغچه شما از وجود نرگس استفاده ببرد.
شاید شما نتوانید این گیاه را بخورید اما باعث می‌شوید تا باغچه از وجود آن منفعت بگیرد. یکی از کمک‌های نرگس به باغچه جذب مواد مغذی است.
این گیاه اولین گیاهی است که از خواب زمستانی بر‌می‌خیزد و شروع به جذب مواد مغذی از باران بهاری می‌کند. مواد مغذی‌ای که در حالت عادی هدر می‌رود.
پس از اینکه کار این گیاه در بهار تمام می‌شود، مقداری از این مواد غذایی را به خاک بر می‌گرداند و گیاهان دیگر می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین ریشه‌های نرگس می‌تواند خاک را محکم کند و از سست شدن آن جلوگیری کند.
از آنجایی که نرگس در اوایل بهار شکوفا می‌شود می‌تواند نظر حشرات گرده افشان را جلب کند و باعث می‌شود تا به گیاهان دیگر نیز کمک شود.
از سوی دیگر نرگس می‌تواند جلوی رشد علف‌های بد*کاره را بگیرد و اگر آن را در پای یک درخت میوه بکارید هم به افزایش محصول درخت کمک می‌کنید و هم جلوی رشد علف‌های بد*کاره در اطراف درخت را می‌گیرید.


روش نگهداری
نور
مکانی با نور کامل تا نور جزئی برای گل نرگس هلندی انتخاب کنید. در واقع هرچه نور بیشتر باشد، شکوفه‌دهی آن نیز بهتر خواهد بود! نرگس هلندی را از نور مستقیم دور نگه دارید.
نرگس را در کنار پنجره‌ای قرار دهید که نور کامل ولی غیر مستقیم را دریافت کند. نور مستقیم آفتاب می‌تواند باعث سوختن برگ‌های گیاه و از بین رفتن سریع گل‌ها شود. بهتر است گیاه در محیطی با دمای 15 الی 21 درجه باشد.


گل نرگس هلندی را بیشتر بشناسید

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
خاک و کوددهی
اکثر نرگس‌ها می‌توانند در انواع مختلف خاک رشد خوبی داشته باشند. اما بهترین خاک برای گل نرگس هلندی خاکی است که دارای میزان معتدلی از کود بوده و زه کشی مناسبی نیز داشته باشد. در طول فصول رشد خاک آن را مرطوب نگه دارید. نرگس مستعد ابتلا به بیماری‌های قارچی و فاسد شدن ریشه است، بنابراین مناسب بودن زه کشی خاک برای سلامت آن امری حیاتی است.
اگر پیاز نرگس پس از گلدهی رشد مناسبی نداشت، می‌توانید کودی با نیتروژن کم و پتاسیم بالا به آن بدهید.
بعد از اینکه آخرین گل گیاه از عمرش را کرد هر دو هفته یک بار از یک کود متوازن برای نرگس استفاده کنید. اگر قصد دارید پیاز گیاه را از زمین خارج و جا به جا کنید بهتر است کود را دو برابر بیشتر از چیزی که روی بسته آن نوشته شده رقیق کنید.

پیاز گل نرگس هلندی
آبیاری
نرگس‌هایی را که دیرتر شکوفه می‌دهند در هوای خشک بهاری آبیاری کنید. ( شکوفه‌ها ممکن است در صورت تحمل خشکی، از بین بروند و نارس باقی بمانند)
خاک گیاه را هفته‌ای یک یا دوبار چک کنید و اگر چند سانت بالایی خاک خشک شده بود زمان آب‌دهی به نرگس است. سی دقیقه پس از آبیاری سینی زیر گلدان را خالی کنید تا با گلدان تماس نداشته باشد و باعث پوسیدن ریشه‌های گیاه نشود.

هرس کردن
پس از پژمرده و کم‌رنگ شدن گلها، آنها را از گیاه جدا کنید. اینکار به داشتن باغچه‌ای با ظاهر مرتب و زیباتر کمک می‌کند. اجازه دهید برگها حداقل برای 6 هفته روی گیاه باقی بمانند.
پس از پایان گلدهی در فصل بهار، بگذارید گیاه به رشد خود ادامه دهد تا جایی که طبق چرخه طبیعی زندگی خود بمیرد. زودتر از این موعد گیاه را هرس نکنید. گل‌های پیاز دار، پس از به اتمام رساندن گلدهی خود به زمان نیاز دارند تا بتوانند انرژی کافی برای رشد سال آینده را در پیاز خود ذخیره کنند.

برای حذف گیاهان مرده، آن‌ها را از نزدیکترین مکان به سطح خاک ببرید. یا به آرامی برگها را بپیچانید و در همین حالت آنها را جدا کنید. اجازه دهید ساقه گیاه باقی بماند چون این ساقه‌ها می‌تواند مواد مغذی را برای پیاز نرگس جمع آوری کند. اگر برگ‌های گیاه زرد یا قهوه‌ای شد یعنی عمر مفید خود را کرده‌اند و شما می‌توانید آن‌ها را هرس کنید.
توجه داشته باشید که شیره موجود در ساقه نرگس ممکن است سبب ایجاد التهاب و حساسیت پوستی شود. پس اگر مستعد هستید، هنگام کار با نرگس از دستکش استفاده کنید.


گل نرگس هلندی را بیشتر بشناسید

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
نگهداری از پیاز نرگس
زمانی که پیازها را از زمین خارج کردید باید شرایط نگهداری آن را مهیا کنید تا در پاییز بتوانید مجددا آن را بکارید. پس از خارج کردن پیاز نرگس آن را در کنار تعدادی پیاز خوراکی یا یک پلاستیک قدیمی قرار دهید و در محلی سرد و خشک نگهداری کنید. با این کار پیاز گیاه شما سالم می‌ماند.

سمی بودن
شیره‌ای که از نرگس خارج می‌شود حاوی اگزالات کلسیم است که باعث تشکیل کریستالهایی در برگ‌ها و ریشه‌های این گیاه می‌شود و برای حیوانات سمی است و از این گیاه در برابر خورده شدن توسط حیوانات مراقبت می‌کند.
اگر از نرگس به عنوان یک گل شاخه بریده و در کنار گل‌های دیگر استفاده می‌کنید باید بدانید این شیره همچنین برای گیاهان دیگر نیز سمی است. برای اینکه این گیاه به گیاهان دیگر آسیب نزند باید ساقه آن را ببرید و برای 24 ساعت به تنهایی در آبی سرد قرار دهید سپس آن را در کنار گل‌های دیگر در آب قرار دهید.

موارد مصرف
موارد مختلفی برای مصرف خوراکی و موضعی نرگس ثبت شده است. اما به دلیل خطرات و عوارض جانبی سنگین این گل، بهتر است از مصرف مستقیم آن اجتناب کرده و از محصولات دارویی و بهداشتی که حاوی عصاره نرگس هستند استفاده کنید.

معطر بودن
نرگس گلی معطر و خوشبو است. به همین دلیل از آن برای تهیه روغن‌های آروماتیک استفاده می‌شود.
اگر میخواهید کمی عطر و بو به منزل خود اضافه کنید، خرید گل معطر انتخاب مناسبی است.


گل نرگس هلندی را بیشتر بشناسید

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
نگهداری از نرگس در بیرون از خانه
نرگس گیاهی است که می‌تواند سرما را تحمل کند و برخی انواع آن می‌تواند تا دمای صفر درجه را نیز تحمل کند. این گیاه پیازی چند ساله، نیاز به مراقبت کمی دارد.
نرگس در اوایل بهار شکوفا می‌شود و می‌توان پیاز آن را پس از گل‌دهی و زمانی که برگ‌های آن می‌میرند از خاک خارج کرد و مجددا در پاییز آن‌ها را کاشت.

1-کاشت پیاز نرگس در بیرون از خانه
اگر می‌خواهید هر سال با آمدن فصل بهار از گل های زیبای نرگس لـ*ـذت ببرید، پیاز آن را در خاک بکارید
برای کاشت در باغچه بهتر است چاله‌ای پنج الی هفت سانت بزرگ‌تر از حجم پیاز بکنید و آن را مستقیم به سمت بالا قرار دهید و روی آن را با خاک بپوشانید.
پیاز این گیاه بعد از مدتی کمی چاق‌تر می‌شود بنابراین بین هر پیاز حداقل ده الی پانزده سانت فاصله بگذارید.
گل نرگس را به صورت گروهی و با شکل‌های منظم بکارید. خلاقیت داشته باشید و طرح دلخواه خود را با این گل زیبا ایجاد کنید.
انواع مختلفی از گیاه نرگس وجود دارد. شما می‌توانید نوعی را انتخاب کنید که باغچه شما را زیباتر می‌کند. بعضی از آن‌ها زرد بعضی سفید و بعضی دیگر ترکیب هر دو هستند.

2-خارج کردن پیاز نرگس از داخل زمین
برای خارج کردن پیاز نرگس از داخل زمین صبر کنید تا برگ‌های گیاه قهوه‌ای شود یا کاملا بمیرد. بستگی به نوع و شرایط آب و هوا ممکن است این اتفاق زودتر یا دیرتر رخ دهد اما معمولا عمر برگ‌های این گیاه شش هفته پس از گل‌دهی است.
این برگ‌ها نقش مهمی در تامین غذا برای پیاز گیاه دارند بنابراین اگر این برگ‌ها زودتر از موقع کنده شوند باعث کاهش گل‌دهی نرگس در فصل بعد می‌شود. به محض اینکه برگ‌ها قهوه‌ای شد می‌توانید آن‌ها را از گیاه جدا کنید.

3-کاشت مجدد پیاز نرگس
برای کاشت مجدد گیاه مکانی را انتخاب کنید که حداقل شش ساعت در روز نور آفتاب را دریافت کند. اگر گیاه در محلی نورگیر و با زهکشی مناسب کاشته شود می‌تواند سرزنده بماند حتی اگر ضعیف باشد.
عمقی که پیاز نرگس را می‌کارید بستگی به اندازه پیاز آن دارد. پیازهای کوچک را باید در عمقی هشت الی ده سانت کاشت و پیازهای بزرگتر را در عمقی سیزده الی پانزده سانت. اگر نوع گیاه شما بزرگ است بهتر است هر گیاه را با 15 سانت فاصله از هم بکارید و اگر نوع آن کوچک است فاصله‌ای 10 سانتی کفایت می‌کند.


گل نرگس هلندی را بیشتر بشناسید

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
نگهداری از نرگس در داخل خانه
گل نرگس را می‌توان به عنوان یک گلدان در داخل خانه نیز نگهداری کرد و با مراقبت کافی می‌توان آن را برای چندین سال نگه داشت و از گل‌های زیبایش لـ*ـذت برد.
عواملی برای رشد نرگس در داخل خانه موثر هستند را در ادامه ذکر میکنیم:

1-انتخاب محیط رشد
اولین قدم برای نگهداری از نرگس در داخل خانه انتخاب محیط رشد گیاه است. شما می‌توانید این گیاه را در آب یا خاک نگهداری کنید. اگر انتخاب شما آب است باید گلدانی را برای آن انتخاب کنید که پیاز نرگس در آن همیشه ایستاده و رو به بالا باشد و در هر گلدان تنها یک پیاز قرار داشته باشد.
نگهداری از نرگس در داخل خاک کاری به مراتب معمول‌تر و نتیجه بخش‌تر است. برای این‌کار نیاز به گلدانی کم‌عمق دارید که عرض کافی و سوراخ تخلیه آب را داشته باشد. پیاز را طوری در خاک بکارید که یک سوم بالایی آن بیرون از خاک باشد و بقیه آن در داخل خاک دفن شده باشد. سپس به آن کمی آب دهید اما از خیس کردن بیش از حد آن خودداری کنید.

2-انتخاب پیاز نرگس
انتخاب پیاز مناسب قدم بعدی است. پیازی را انتخاب کنید که گوشتی باشد و پوسته‌ای شل نداشته باشد. اگر پیاز شما چند جوانه بر روی خود دارد چیز بدی نیست فقط باید مراقب باشید به این جوانه‌ها آسیب نزنید.


اجبار نرگس به گل‌دهی
این کار اقدامی است که طی آن چرخه زندگی گیاه را به صورت مصنوعی بازسازی می‌کند و باعث می‌شود که گیاه در فصلی غیر معمول گل بدهد.
می‌توانید این کار را در ابتدای آبان آغاز کنید. معمولا نرگس بعد از شش الی هشت هفته بعد از کاشته شدن گل می‌دهد و این گل‌ها برای دو هفته باقی می‌مانند.

یک گلدان کم عمق و بدون سوراخ تخلیه آب را تا نیمه با سنگ‌ریزه پر کنید. بهتر است گلدان شما 7 الی 12 سانت عمق داشته باشد و حدود دو سانت آن را با سنگ ریزه پر کنید.
پیازها را در کنار یکدیگر درون گلدان و روی سنگ‌ریزه‌ها قرار دهید. این پیازها باید به قدری به هم نزدیک باشند که یکدیگر را لمس کنند. سپس آن‌ها را با خاک محکم کنید به طوری که یک سوم بالایی آن‌ها بیرون از خاک باشد.
آب را به آرامی از کنار گلدان بریزید و مواظب باشید پیازها خیس نشوند. آب را تا جایی بریزید که سطح سنگریزه‌ها را بپوشاند و زیر خاک بماند. اگر پیازها مستقیما با آب در تماس باشند می‌پوسند.
گلدان را به اتاقی خنک در خانه منتقل کنید و برای آن محیطی کم نور یا بدون نور را فراهم کنید. این شرایط به گیاه می‌گوید که زمان ریشه دادن است.
سطح آب را بررسی کنید و مطمئن شوید که خاک مرطوب است.
بعد از دو هفته سعی کنید گیاه را به آرامی به سمت بالا بکشید. اگر گیاه مقاومتی نکند و به راحتی خارج شود یعنی هنوز ریشه‌ها تشکیل نشده‌اند و باید یک هفته دیگر صبر کنید. ولی اگر گیاه مقاومت کرد یعنی ریشه‌های آن رشد کرده است.
در صورتی که ریشه‌ها رشد کرده بود گلدان را به محلی گرم و نورگیر منتقل کنید. این شرایط فصل بهار را برای پیاز نرگس تداعی می‌کند و گیاه پروسه گل‌دهی را آغاز می‌کند. گیاه باید در عرض یک هفته رشد برگ‌های جدید خود را آغاز کند و بعد از سه الی پنج هفته شروع به گل‌دهی کند.
کماکان در طول مدت گل‌دهی خاک را مرطوب نگاه دارید. بعد از پایان گل‌دهی باید پیاز نرگس را دور بریزید زیرا مجبور کردن گیاه به گل‌دهی در فصلی غیر معمول باعث می‌شود دیگر نتواند مجددا گل بدهد.


گل نرگس هلندی را بیشتر بشناسید

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
نگهداری از نرگس شاخه بریده
گل نرگس به عنوان یک گل شاخه بریده نیز طرفدار زیادی دارد و از آن در دسته‌های گل، سبد‌های گل یا در تنگ‌های آب استفاده می‌شود. اما این گیاه در زمان بریده شدن شیره‌ای از خود خارج می‌کند که برای انسان، حیوانات و حتی گیاهان دیگر سمی است.
عمر گل نرگس در آب مانند سایر گل‌های شاخه بریده نیست و کاملا بستگی به نوع و گونه آن دارد:

اولین قدم برای اینکه یک گل شاخه بریده با عمر زیاد داشته باشید، دقت در زمان چیدن آن است.
گل نرگس را باید به محض اینکه شکوفه زد و این شکوفه در حال باز شدن بود از روی گیاه چید. باغبانان حرفه‌ای این کار را در اوایل صبح انجام می‌دهند زیرا هوا هنوز سرد است و گیاه پر از رطوبت است.
این مساله به گیاه کمک می‌کند تا بتواند راحت‌تر با استرس چیده شدن مقابله کند و خود را زودتر بازیابی کند. برای بریدن گل از روی گیاه باید از یک قیچی تیز و استریل شده استفاده کنید و باید سعی کنید برش را به صورت مورب انجام دهید تا ساقه سطح بیشتری برای جذب آب داشته باشد.
در قدم بعدی به محض اینکه گل را چیدید آن را در آبی گرم قرار دهید. سپس اجازه دهید تا گیاه در محلی خنک برای چند ساعت استراحت کند. مواظب باشید این نرگس‌های بریده شده کج نشوند و در تمام مدت ایستاده باشند. فراموش نکنید شیره‌ای که از گیاه خارج می‌شود برای سایر گیاهان مخصوصا لاله سمی است و نباید در تمام این مدت با دیگر گیاهان تماس داشته باشد.
اکنون گیاه شما آماده انتقال به گلدان آب است. در این مرحله ساقه گیاه را در زیر آب نگه دارید و مجددا آن را زاویه دار ببرید. این کار باعث می‌شود که تا ساقه به سرعت آب را جذب کند و از تشکیل حباب‌های هوا در آن جلوگیری شود. این حباب‌های هوا باعث ایجاد مانع در انتقال آب می‌شود و گیاه را سریع‌تر پژمرده می‌کند.
اگر واقعا می‌خواهید نرگس را در کنار گل‌های دیگر در یک تنگ آب قرار دهید دو راه دارید. می‌توانید نرگس را در گلدانی کوچک‌تر درون گلدان بزرگ‌تر قرار دهید یا شاخه‌های نرگس را برای ۲۴ ساعت جدا نگهداری کنید تا دیگر خطری نداشته باشد.


گل نرگس هلندی را بیشتر بشناسید

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
افزایش طول عمر نرگس شاخه بریده
برای افزایش طول عمر شاخه، هر دو روز قسمتی از ساقه را ببرید و‌آب گیاه را تعویض کنید.
استفاده از آب مقطر و غذای گیاهی نیز به طول عمر شاخه کمک می‌کند.
ترکیب ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو، یک قاشق غذاخوری شکر و یک دوم قاشق غذاخوری مایع سفید کننده با یک لیتر آب می‌تواند یک معجون جادویی برای نرگس بریده شده بسازد.
اگر گیاه شما پژمرده شده است ساقه آن را زیر آب نگه دارید و برشی مورب و دو سانتی از ساقه بزنید تا حباب‌های هوا خارج شود.
می‌توانید کل شاخه گل را برای سی دقیقه در داخل آبی خنک قرار دهید تا شاداب‌تر شود.
این گیاه ترجیح می‌دهد در آبی کم عمق باشد که قسمت بیشتر ساقه آن بیرون از آب باشد.
راز نگه داشتن طولانی مدت این گیاه در گلدان آب به حداقل رساندن رشد باکتری‌ها و تامین نیازهای غذایی آن است.
شاخه بریده شده را در محلی خنک و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید و هیچگاه آن را نزدیک وسایل سرمایشی یا گرمایشی قرار ندهید.
نرگس شاخه بریده (یا هر گیاه شاخه بریده دیگر) را کنار میوه‌های رسیده قرار ندهید. این میوه‌ها از خود مقدار کمی گاز اتیلن آزاد می‌کنند که به گل‌ها آسیب می‌زند.


گل نرگس هلندی را بیشتر بشناسید

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا