M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
وی آنگاه نظریه خود را در این باره ابراز کرده و گفته است:«نظر من این است که خداوند قدرت و اراده را در انسان عبث و بیهوده نیافریده است، بلکه این دو، مناط تکلیف و جزا، و ملاک انتساب افعال به انسان میباشند، هرگاه انسان طریق خیر یا شر را برگزیند خداوند وی را به طور قهری از ادامه آن باز نمی دارد، هر چند انسان و قدرت و اختیار او همگی به مشیت و قدرت خدا و مقهور او میباشند، او اگر بخواهد میتواند جاذبه خیر را به کلی از او بگیرد، تا شر سراسر ذات او را فرا گیرد، و نیز اگر بخواهد میتواند جاذبه بدی را از او سلب نماید تا خوبی بر ذات او احاطه نماید، ولی حکمت الهی در مسأله تکلیف و آزمایش همان را اقتضاء مینماید که در انسان ترسیم گردیده است (31) (ذات او آمیخته از فجور و تقوی است).
6-مشاهیر متکلمان اشعری
در پایان این بحث نام تنی چند از مشاهیر متکلمان اشعری را یادآور شده، شخصیت علمی و موقعیت کلامی آنان را در مکتب اشعری به اختصار باز گو میکنیم:
1-قاضی ابوبکر باقلانی(م 403):در بصره متولد شد و در بغداد وفات نمود، از قدمای متکلمان اشعری میباشد که سعی بلیغی در ترویج مکتب اشعری داشت، چنان که ابن خلدون درباره او گفته است:
«قاضی ابوبکر باقلانی رهبری کلام اشعری را عهده دار شد، و به تهذیب آن پرداخت، و مقدماتی عقلی را که ادله کلامی مبتنی بر آنها بود تأسیس نمود...ولی به خاطر مشابهت آنها با علوم فلسفی مورد توجه متکلمان(اشعری)قرار نگرفت». (32) برای او تألیفات بسیاری نقل گردیده است، ولی آنچه مطبوع و موجود است عبارتند از:«اعجاز القرآن»، «التمهید فی الرد علی الملاحدة»و«الانصاف فی اسباب الخلاف».
2-ابو اسحاق اسفرایینی(م 418):وی نیز از صاحب نظران به نام اشاعره بوده و در میان متأخران آنان به لقب«استاد»معروف است، چنانکه باقلانی به لقب«قاضی»شهرت دارد، وی با قاضی عبد الجبار معتزلی معاصره بوده و گفتگوی وی با عبد الجبار در حضور صاحب بن عباد معروف است *
3-عبد الملک جوینی معروف به امام الحرمین (م 478):جوینی در نیشابور به دنیا آمد و در همانجا به تحصیل علوم دینی پرداخت و در فقه شافعی و کلام اشعری مجتهد و صاحب نظر گردید، به نقل از ابن اثیر در سال 456 وزیر طغرل بیک سلجوقی برخی از فرق مذهبی از جمله اشاعره را دشمن داشت، بدین *روزی قاضی عبد الجبار نزد صاحب بن عباد رفت، چون ابو اسحاق اسفرایینی را آنجا دید گفت:«سبحان من تنزه عن الفحشاء»، ابو اسحاق در پاسخ گفت:«سبحان من لا یجری فی ملکه الامایشاء».(شرح المقاصد، ج 2، ص 145).
جهت جوینی خراسان را ترک گفت و رهسپار حجار گردید و مدت چهار سال در مکه و مدینه اقامت گزید و به کار تعلیم و پاسخگویی به سؤلات دینی پرداخت، از این روی به«امام الحرمین»شهرت یافت، آنگاه در عهد نظام الملک به نیشابور بازگشت و در مدرسه نظامیه به تدریس پرداخت.
وی در مسأله جبر و اختیار، با نظریه اشعری مخالفت کرده و نظریه اختیار را برپایه اسباب و علل طولی تحلیل نموده است.بدین جهت شهرستانی گفتهاست:وی این نظریه را از حکمای الهی اقتباس نموده و در پوشش کلام بیان کردهاست. 33
6-مشاهیر متکلمان اشعری
در پایان این بحث نام تنی چند از مشاهیر متکلمان اشعری را یادآور شده، شخصیت علمی و موقعیت کلامی آنان را در مکتب اشعری به اختصار باز گو میکنیم:
1-قاضی ابوبکر باقلانی(م 403):در بصره متولد شد و در بغداد وفات نمود، از قدمای متکلمان اشعری میباشد که سعی بلیغی در ترویج مکتب اشعری داشت، چنان که ابن خلدون درباره او گفته است:
«قاضی ابوبکر باقلانی رهبری کلام اشعری را عهده دار شد، و به تهذیب آن پرداخت، و مقدماتی عقلی را که ادله کلامی مبتنی بر آنها بود تأسیس نمود...ولی به خاطر مشابهت آنها با علوم فلسفی مورد توجه متکلمان(اشعری)قرار نگرفت». (32) برای او تألیفات بسیاری نقل گردیده است، ولی آنچه مطبوع و موجود است عبارتند از:«اعجاز القرآن»، «التمهید فی الرد علی الملاحدة»و«الانصاف فی اسباب الخلاف».
2-ابو اسحاق اسفرایینی(م 418):وی نیز از صاحب نظران به نام اشاعره بوده و در میان متأخران آنان به لقب«استاد»معروف است، چنانکه باقلانی به لقب«قاضی»شهرت دارد، وی با قاضی عبد الجبار معتزلی معاصره بوده و گفتگوی وی با عبد الجبار در حضور صاحب بن عباد معروف است *
3-عبد الملک جوینی معروف به امام الحرمین (م 478):جوینی در نیشابور به دنیا آمد و در همانجا به تحصیل علوم دینی پرداخت و در فقه شافعی و کلام اشعری مجتهد و صاحب نظر گردید، به نقل از ابن اثیر در سال 456 وزیر طغرل بیک سلجوقی برخی از فرق مذهبی از جمله اشاعره را دشمن داشت، بدین *روزی قاضی عبد الجبار نزد صاحب بن عباد رفت، چون ابو اسحاق اسفرایینی را آنجا دید گفت:«سبحان من تنزه عن الفحشاء»، ابو اسحاق در پاسخ گفت:«سبحان من لا یجری فی ملکه الامایشاء».(شرح المقاصد، ج 2، ص 145).
جهت جوینی خراسان را ترک گفت و رهسپار حجار گردید و مدت چهار سال در مکه و مدینه اقامت گزید و به کار تعلیم و پاسخگویی به سؤلات دینی پرداخت، از این روی به«امام الحرمین»شهرت یافت، آنگاه در عهد نظام الملک به نیشابور بازگشت و در مدرسه نظامیه به تدریس پرداخت.
وی در مسأله جبر و اختیار، با نظریه اشعری مخالفت کرده و نظریه اختیار را برپایه اسباب و علل طولی تحلیل نموده است.بدین جهت شهرستانی گفتهاست:وی این نظریه را از حکمای الهی اقتباس نموده و در پوشش کلام بیان کردهاست. 33
اشعریه در اسلام
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com