M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,864
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
در شماره پیشین یادآور شدیم که در آغاز قرن چهارم هجری ابو الحسن اشعری در بصره به دفاع از عقاید اهل حدیث و مخالفت با آراء معتزله قیام کرد.و مکتب کلامی او در جهان تسنن شهرت به سزایی یافت در این شماره به بررسی زوایای مختلف آن میپردازیم.
1-شخصیت و آثار علمی اشعری
ابو الحسن علی بن اسماعیل اشعری به سال 260 هجری قمری(آغاز غیبت صغری)در بصره به دنیا آمد، و به سال 324 یا 330 در بغداد درگذشت، پدرش اسماعیل بن اسحاق، مکنی به«ابی بشر»از طرفداران اهل حدیث بود، بدین جهت اشعری در کودکی با عقاید اهل حدیث خو گرفت، ولی در دوران جوانی به مکتب اعتزال گرایش یافت و تا چهل سالگی آن منهج را پیمود، ولی بار دیگر به جانبداری از عقاید اهل حدیث قیام کرد.اشپی تا درباره او گفته است:
«اشعری در کودکی متشرع، و در جوانی معتزلی بود، و زندگی او آئینه تمام نمای عجز کودکانه آن یک، و نارسایی و ناتمامی این یک، محسوب میشود». (1)
هواداران اشعری درباره زهد و عبادت او به مبالغه گویی پرداخته و محکایات افسانهای نقل نمودهاند. (2) از مطالعه آثار اشعری به دست میآید که وی متفکری خوش استعداد و صاحب قریحه و محققی پر تلاش بود و از نوعی نبوغ نیز بهره داشت.و در جهت رفع تضاد میان عقل گرایی معتزله و ظاهر گرایی اشاعره کوشش بسیار نمود.
هانری کوربن فرانسوی در این باره گفته است:
«خواه کوشش اشعری را کوشش موفق تلقی کنند یا به علت فقدان قدرت کافی در حل مسائل ماوراء الطبیعة، مساعی وی را با شکست روبرو بدانند، با این همه، او با پاکدلی کامل در پی آن بود تا مقارنه دو نظرگاه قرآن را از حیث حدوث و قدم حفظ کند». (3)
اشعری در سخنوری و فن مناظره مهارت کامل داشت، مناظره معروف او با ابوعلی جبایی و سخنرانیهای او در مسجد جامع بصره در روزهای جمعه، در موفقیت و شهرت او نقش مؤثری داشت، علاوه بر این به نویسندگی و تألیف نیز مبادرت ورزید و به نشر عقاید و آراء خود پرداخت.ابن عساکر، اسامی 98 کتاب را که اشعری تا سال 320 تألیف کرده، نام برده است، ولی از آثار معروف او آنجه بر جای مانده چهار کتاب است که عبارتند از:
1-مقالات الاسلامیین، که از مشهورترین تألیفات او و از مصادر معروف در علم ملل و نحل به شمار میرود، بر خلاف آنچه در کتاب«تاریخ فلسفه در جهان سالمی» (4) آمده است مقالات الاسلامیین نخستین اثر در نوع خود نیست، زیرا قبل از او سعد بن عبد الله اشعری(م 301)کتاب«المقالات و الفرق»و نوبختی کتاب«الآراء و الدیانات»را تألیف نمودهاند.
1-شخصیت و آثار علمی اشعری
ابو الحسن علی بن اسماعیل اشعری به سال 260 هجری قمری(آغاز غیبت صغری)در بصره به دنیا آمد، و به سال 324 یا 330 در بغداد درگذشت، پدرش اسماعیل بن اسحاق، مکنی به«ابی بشر»از طرفداران اهل حدیث بود، بدین جهت اشعری در کودکی با عقاید اهل حدیث خو گرفت، ولی در دوران جوانی به مکتب اعتزال گرایش یافت و تا چهل سالگی آن منهج را پیمود، ولی بار دیگر به جانبداری از عقاید اهل حدیث قیام کرد.اشپی تا درباره او گفته است:
«اشعری در کودکی متشرع، و در جوانی معتزلی بود، و زندگی او آئینه تمام نمای عجز کودکانه آن یک، و نارسایی و ناتمامی این یک، محسوب میشود». (1)
هواداران اشعری درباره زهد و عبادت او به مبالغه گویی پرداخته و محکایات افسانهای نقل نمودهاند. (2) از مطالعه آثار اشعری به دست میآید که وی متفکری خوش استعداد و صاحب قریحه و محققی پر تلاش بود و از نوعی نبوغ نیز بهره داشت.و در جهت رفع تضاد میان عقل گرایی معتزله و ظاهر گرایی اشاعره کوشش بسیار نمود.
هانری کوربن فرانسوی در این باره گفته است:
«خواه کوشش اشعری را کوشش موفق تلقی کنند یا به علت فقدان قدرت کافی در حل مسائل ماوراء الطبیعة، مساعی وی را با شکست روبرو بدانند، با این همه، او با پاکدلی کامل در پی آن بود تا مقارنه دو نظرگاه قرآن را از حیث حدوث و قدم حفظ کند». (3)
اشعری در سخنوری و فن مناظره مهارت کامل داشت، مناظره معروف او با ابوعلی جبایی و سخنرانیهای او در مسجد جامع بصره در روزهای جمعه، در موفقیت و شهرت او نقش مؤثری داشت، علاوه بر این به نویسندگی و تألیف نیز مبادرت ورزید و به نشر عقاید و آراء خود پرداخت.ابن عساکر، اسامی 98 کتاب را که اشعری تا سال 320 تألیف کرده، نام برده است، ولی از آثار معروف او آنجه بر جای مانده چهار کتاب است که عبارتند از:
1-مقالات الاسلامیین، که از مشهورترین تألیفات او و از مصادر معروف در علم ملل و نحل به شمار میرود، بر خلاف آنچه در کتاب«تاریخ فلسفه در جهان سالمی» (4) آمده است مقالات الاسلامیین نخستین اثر در نوع خود نیست، زیرا قبل از او سعد بن عبد الله اشعری(م 301)کتاب«المقالات و الفرق»و نوبختی کتاب«الآراء و الدیانات»را تألیف نمودهاند.
اشعریه در اسلام
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com