M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
مجموعه هماهنگ متناسب با بینش فلسفى، عقاید مذهبى، ارزشهاى اخلاقى و روشهاى عملى که در یک ارتباط علت و معلولى با هم یک پیکره متحرک معنىدار و داراى جهتى را مىسازد که زنده است و همه اندامهاى گوناگونش از یک خون تغذیه مىکند و با یک روح زنده است.»(42)
همچنین در باب ارکان مکتب مىفرماید:
«مکتب اجتماعى، عبارت است از یک سیستم واحد فکرى اجتماعى عملى نه مجموعه اندیشههاى ناهماهنگ که به صورت یک دستگاه درنیامده باشد که آن مکتب نیست. یک رکن مکتب این است که به صورت یک دستگاه باشد. دستگاه آن است که از یک سرى اجزا تشکیل شده و براى هر جزئى، کار و مقام و جاى معینى در نظر گرفته شده است... و مجموع آن، یک هدف واحد را تشکیل مىدهد و لهذا اندیشههاى متفرق، مکتب نیست؛ زیرا یک واحد و یک دستگاه به وجود نمىآورد. مجموع اندیشههاى هماهنگ که با زندگى عملى یعنى با بایدها و نبایدها بستگى داشته باشد، یک مکتب مىباشد که بر پایه اندیشههاى نظرى قرار دارد و آن اندیشههاى نظرى، روح آن مکتب به شمار مىرود.»(43)
بنابراین، مکتب معناى عامترى از ایدئولوژى دارد ولى استاد در مواردى مکتب و ایدئولوژى را مترادف دانسته و آن را به معناى تئورى و طرح کلى، جامع، هماهنگ و منسجم با هدف اصلى که عبارت است از کمال انسان و تأمین سعادت همگانى گرفته است که در آن، خطوط اصلى، روشها، بایدها و نبایدها، خوب و بدها، هدفها و وسیله، نیازها و دردها و درمانها، مسؤولیتها و تکلیفها مشخص شده است.(44)
2ـ9ـ انواع ایدئولوژى
استاد مطهرى، به تبعیت از کتاب بعثت و ایدئولوژى مرحوم بازرگان، ایدئولوژى را به دو نوع تقسیم مىکند: بعضى از ایدئولوژیها یا طرحها مربوط به شرایط خاص زندگىاند نظیر طرحى که به درمان مشکل ترافیک تهران مىپردازد که با شرایط زمانى و مکانى تغییر پیدا مىکند ولى نوع دیگرى از ایدئولوژیها یا طرحها وجود دارد که به مشکلات کلىترى از زندگى بشر مربوط است نظیر این که آیا زندگى بشر باید بر اساس تساوى افراد باشد یا تبعیض؟ آیا باید حقوق افراد بشر بر اساس نژادها یا زبانها یا منطقهها متفاوت باشد یا نه؟... پاسخ به این پرسشها، به زمان و مکان ویژهاى اختصاص ندارد؛ زیرا خطوط اصلى زندگى بشر ثابت است.(45)
استاد در یک ردهبندى دیگر، ایدئولوژیها را به دو گونه انسانى و گروهى تقسیم مىکند. ایدئولوژیهاى انسانى یعنى ایدئولوژىهایى که مخاطب آنها نوع انسان است نه قوم یا نژاد یا طبقه خاص و داعیه نجات نوع انسان را دارد نه نجات و رهایى گروه یا طبقه معین و طرحى را که ارائه مىدهد شامل همه انسانها مىشود و ایدئولوژیهاى گروهى، بر عکس مخاطبش گروه یا طبقه یا قشر خاص است و داعیه رهایى و نجات یا سیادت و برترى همان گروه را دارد و طرحى که ارائه مىدهد، ویژه همان گروه است و تنها از میان همان گروه هم پشتیبان و حامى جذب مىکند.(46)
همچنین در باب ارکان مکتب مىفرماید:
«مکتب اجتماعى، عبارت است از یک سیستم واحد فکرى اجتماعى عملى نه مجموعه اندیشههاى ناهماهنگ که به صورت یک دستگاه درنیامده باشد که آن مکتب نیست. یک رکن مکتب این است که به صورت یک دستگاه باشد. دستگاه آن است که از یک سرى اجزا تشکیل شده و براى هر جزئى، کار و مقام و جاى معینى در نظر گرفته شده است... و مجموع آن، یک هدف واحد را تشکیل مىدهد و لهذا اندیشههاى متفرق، مکتب نیست؛ زیرا یک واحد و یک دستگاه به وجود نمىآورد. مجموع اندیشههاى هماهنگ که با زندگى عملى یعنى با بایدها و نبایدها بستگى داشته باشد، یک مکتب مىباشد که بر پایه اندیشههاى نظرى قرار دارد و آن اندیشههاى نظرى، روح آن مکتب به شمار مىرود.»(43)
بنابراین، مکتب معناى عامترى از ایدئولوژى دارد ولى استاد در مواردى مکتب و ایدئولوژى را مترادف دانسته و آن را به معناى تئورى و طرح کلى، جامع، هماهنگ و منسجم با هدف اصلى که عبارت است از کمال انسان و تأمین سعادت همگانى گرفته است که در آن، خطوط اصلى، روشها، بایدها و نبایدها، خوب و بدها، هدفها و وسیله، نیازها و دردها و درمانها، مسؤولیتها و تکلیفها مشخص شده است.(44)
2ـ9ـ انواع ایدئولوژى
استاد مطهرى، به تبعیت از کتاب بعثت و ایدئولوژى مرحوم بازرگان، ایدئولوژى را به دو نوع تقسیم مىکند: بعضى از ایدئولوژیها یا طرحها مربوط به شرایط خاص زندگىاند نظیر طرحى که به درمان مشکل ترافیک تهران مىپردازد که با شرایط زمانى و مکانى تغییر پیدا مىکند ولى نوع دیگرى از ایدئولوژیها یا طرحها وجود دارد که به مشکلات کلىترى از زندگى بشر مربوط است نظیر این که آیا زندگى بشر باید بر اساس تساوى افراد باشد یا تبعیض؟ آیا باید حقوق افراد بشر بر اساس نژادها یا زبانها یا منطقهها متفاوت باشد یا نه؟... پاسخ به این پرسشها، به زمان و مکان ویژهاى اختصاص ندارد؛ زیرا خطوط اصلى زندگى بشر ثابت است.(45)
استاد در یک ردهبندى دیگر، ایدئولوژیها را به دو گونه انسانى و گروهى تقسیم مىکند. ایدئولوژیهاى انسانى یعنى ایدئولوژىهایى که مخاطب آنها نوع انسان است نه قوم یا نژاد یا طبقه خاص و داعیه نجات نوع انسان را دارد نه نجات و رهایى گروه یا طبقه معین و طرحى را که ارائه مىدهد شامل همه انسانها مىشود و ایدئولوژیهاى گروهى، بر عکس مخاطبش گروه یا طبقه یا قشر خاص است و داعیه رهایى و نجات یا سیادت و برترى همان گروه را دارد و طرحى که ارائه مىدهد، ویژه همان گروه است و تنها از میان همان گروه هم پشتیبان و حامى جذب مىکند.(46)
اسلام و مقتضیات زمان از دیدگاه شهید مطهرى
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com