خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
مجسمه های عصر سنگی

یکی دیگر از نمونه های مجسمه های دوره سنگی مجسمه های کوچک چاقی بودند که ونوس نام داشتند.این مجسمه ها از سنگ های :

استاتیت، اولتیک، سرپنتین و سنگ های آتشفشانی بودند و در مناطقی از اروپا و از روسیه تا اسپانیا یافت شدند.
انسان شناسان بر این عقیده اند که از آنها در مراسم باروری استفاده می شده، البته علت تصویر کردن زنان فربه هنوز در هاله ای از ابهام و گمان باقی است.

مجسمه های دوره میانه سنگی (قبل از میلاد 4000-10000)

در زمان میان سنگی مجسمه های انسانی ایستاده با نقش های برجسته بیشتر به چشم می خورد.این آثار معمولاً از مناطق نوالی کوری و گوبکلی تپه در ترکیه نیز از شرقی پیدا شدند.
همچنین پیکره رب النوع ماهی نیز از صربستان پیدا شده است.
در دوره ی میان سنگی مجسمه های چوبی هم یافت شده.

در این دوره همچنین شاهد پیدایش بزرگترین مجسمه سفالینه هستیم که از رومانی بدست آمده است که متفکر سرنا وودا نام دارد .

پیشینه مجسمه سازی در نو سنگی (ق-م 2000-4000)

در دوره ی نو سنگی مجسمه های برنزی و سفاسی بسیاری پیدا شده و اکثرا مجسمه های پیکره ی ایستاده هستند.

مهمترین و معروف ترین مجسمه های دوره ی نو سنگی را در معماری اهرام مصر باستان می توان دید که با توجه به نوع اتاقها و فضاسازی هایش،بسـ*ـتر بسیار وسیعی را برای نقش بر جسته و انواع مجسمه ها فراهم کرد.

علت اینکه در این زمان مجسمه های برنزی بسیار رونق پیدا کرد را می توان پیدا کردن بزنر در اروپا دانست و در نهایت پیدایش و ظهور شهرها و ساختمانهای عمومی و همچنین ساخت و تولید ابزار مختلف دانست.

پیشینه مجسمه سازی در خاور دور (ق.م 1150-1700)

در خاور دور بهترین مجسمه های برنزی در چین به وجود آمد علاوه بر چین در جنوب شرق آسیا در هند مجسمه های معبد کانداریا و معبد آنکور وات ، نمونه هایی شگفت انگیز از مجسمه های خاور دور هستند.

مجسمه سازی در دوره کلاسیک باستان (عقیق)(ق.م100-1100)

شاید برایتان جالب و عجیب باشد که یونان که مهد فرهنگ و تمدن و تاریخ است تا حدود 650 سال قبل از میلاد هنر مجسمه سازی هیچ رشدی نداشته زیرا در آن زمان یونان در رکود فرهنگی بوده.
از آن پس نیز به واسطه زمانبندی هنر یونان در طول 3 دوره هنر مجسمه سازی رشد کرد:
1.دوره آرکائیک (ق.م500-650)
2. دوره کلاسیک (ق.م 323-500)
3. دوره هلنستیک (ق.م 100-323)
4.دوره آرکائیک (Archaic)

در این دوره هنر مجسمه سازی بسیار آرام رشد کرد و اثر بسیار معروف به جا مانده از این دوران کوروس یا پیکره مرد بی پوشش است.

دوره کلاسیک

دوره ی کلاسیک یکی از خلاق ترین و بهترین دوره ی مجسمه سازی در یونان حساب می شود و همین دوره ی کلاسیک به سه دوره ی پیشین و پسین و وارسین تقسیم می شود.

در این دوره هنرمندان مجسمه ساز ، هنر مجسمه سازی را چنان گسترش دادند و چنان شیوه ی رئالیسم را گسترش دادند که تا زمان رنسانس ایتالیا همچنان آثار به جا مانده از این دوره جزو درخشان ترین آثار محسوب می شدند.

مجسمه سازان بسیار شهیری از جمله میرون (ق-م444-480 فعالیت) و فیدیاس (ق.م 431-488 فعالیت) ،
که آثارش را در پارتنون می توان دید- در این دوره زیسته اند.


مجسمه های عصر سنگی

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
دوره هلنیستیک

در این عصر، رئالیسم جای خود را به نوعی اکسپرسیونسیم حماسی و قهرمان گیرانامه می دهد.
از جمعه آثار معروف این دوره می توان به (ونوس میلو) و (گالی در حال مرگ) و (لائوکون و پسرانفش) اشاره کرد.

مجسمه سازی فلزی در دوره سلتی ها (ق.م 100-400)

گروه سلتی ها در زمان خودشان در صنعت طلاسازی و آهنگری بسیار خبره بودند .این گروه از قبایل چادرنشین از منطقه کاکالوس بودند که در مرز اروپا و آسیا در 800 سال قبل از میلاد ظهور کردند.
یکی از آثار بسیار مشهور مربوط به آن دوره مجسمه قایق از جنس طلا است.
همچنین استادی آنها تا جایی بود که طرح های ظریف فلز کاری آنها به مناطق دیگر دنیا صادر می شد و حتی مورد تقلید نیز قرار می گرفتند.

مجسمه سازی در روم باستان (م200تا ق.م 200)

در این زمان مجسمه ها هنوز سبک واقع گرایانه خود را داشتند اما سبک حماسی و قهرمانی به خود گرفتند.
و فلسفه و علت اصلی ساخت این مجسمه ها بیان قدرت و اقتدار قلمرو رومیان بود.

بنابراین صرف نظر از برخی نقوش بر جسته تاریخی و تعدادی ساختمان و بیشتر مجسمه سازان به ساخت و طراحی مجسمه های نیم تنه از پادشاهان می پرداختند.

پیشینه مجسمه سازی بیزانس (میلادی 450-330)

تا قرن چهارم میلادی مجسمه هایی که ساخته می شدند به صورت اختصاصی فقط برای مقبره ها به صورت نقش برجسته ساخته می شدند.

زمانیکه امپراطوری روم باستان به دو منطقه شرقی و غربی تقسیم شد، پایتخت شرقی آن در قسطنطنیه شکل گرفت.

هنر این امپراطوری که در بیزانتیوم پایه گذاری شد، به طور کامل مذهبی محسوب می شد.
فرقه ارتدوکس ساکن نواحی شرقی،اجازه ساخت مجسمه های 3 بعدی و نقوش برجسته عمیق را نمی داد.

پیشینه مجسمه سازی در قرون تاریک (میلادی 800-500)

این دوره ، دوره ی سکون هنر مجسمه سازی در اروپا بوده.در این دوره هنر بسیار ضعیف شد و شهرها از قدرت و تمدن بسیار کمی بهره مند بودند. تعدادی صلیب های سنگی منقوش به مناظر انجیل ساخته شد.
در این میان آثار کمرنگی که هنر سده های میانه نیز در این زبان خودنمایی می کنند.در زمان قرون وسطا هنر مجسمه سازی و هنر معماری به موازای هم بودند به گونه ای که هر کار معماری به مجسمه ساز هم نیاز داشت زیرا هنر مجسمه سازی در ساختمان ها بسیار استفاده می شد.

مجسمه سازی در دوره رومانسک (میلادی 1200-800)

قدرت کلیساها در قرن 11 ام بسیار بیشتر شد و همین امر باعث شد که در مناطقی که مسیحیان قدرت گرفتند کلیساهای جدیدی درست شود و سبکی به نام رومانسک شکل گرفت و در ادامه این سبک هنری مجسمه ها و شیشه های رنگی نیز دوباره روی کار آمد.

این تقاضا در هنرهای تجسمی این عصر سبب پیدایش شکل گیری حکاکی های زیادی شد.
این حکاکی ها که به طور خاصی به صورت شبیه سازی انجام می گرفتند.
موجب ظهور هنرمندان و اساتید بیشماری در عرصه هنرهای تجسمی شدند.
مجسمه سازان بسیار مشهور در دوره رومانسک (قرن 12) ، ماتئو ، بندتوآنته لامی ، کابستانی و گیشله برتوس بودند.

پیشینه مجسمه سازی در ایران

و اما هنر مجسمه سازی در ایران یه 5 هزار سال پیش برمی گردد که آثار به جا مانده جنبه های مذهبی دارند و به نقش های حیوانی توجه بسیار ویژه ای میشده .

  • پیکرتراشی متأثر از هنر آشوری در دوران هخامنشی به نوعی دیگر و به گونه ای ظریف با نگاهی ناتورالیستی با جنبه ی مذهبی و وقایع نگار در ارتباط است.
  • مجسمه سازی در دوران اشکانی به دو هنر هلنی و هخامنشی و نیز واقع نمایی در چهره پردازی ادامه پیدا کرد.
  • مجسمه سازی در دوران ساسانی خصوصیات هنر هخامنشی را حفظ می کند اما به طبیعت نزدیک تر می شود.
در عصر معاصر ایران هنر مجسمه سازی رونق بیشتری گرفته و ارتباطات نقش بسیار مهمی را در پیشرفت هنر مجسمه سازی در ایران داشته .آشنایی هنرمند ایرانی با هنر مجسمه سازی در اروپا باعث شد هنر مجسمه سازی در اروپا جانی دوباره بگیرد.

بعد از کمال المالک شخصی که هنر مجسمه سازی را در ایران گسترش داد و دانش آموخته ی اروپا بود هنرمندی به نام ابوالحسن صدیقی بود که هنر مجسمه سازی را خیلی حرفه ای وارد ایران کرد و بعد از آن استادان دیگری راه این هنرمند را پیش گرفتند.
علی اکبر صنعتی و علی قهاری از جمله ی این استادان بودند.

این هنرمندان مجسمه های خود را به سبک نئوکلاسی سیسم، رئالیسم و نئورئالیسم محدود کردند.
هنر مجسمه سازی از سال 1320 تحول بسیار زیادی کرد و هنرمندانی مانند پرویز تناولی و ژازه طباطبایی سعی کردند هویت ملی ایران را در آثار خود زنده کنند.

مجسمه سازانی چون قدرت الله معماریان و بهمن محصص از مجسمه سازان پرکار دوران معاصر ایران به شمار می روند.
#sky


مجسمه های عصر سنگی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا