M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
گذشت زمان چنان سخت با آثار ایران ساسانی ناسازگاری پیشه کرده بود که برآوردی درست از دستاوردهای فرهنگی آن جامعه چندان میسر نیست. ادبیات غیر روحانی در صورتی که وجود داشته است، سراسر برافتاده و کمابیش همه ی آثار هنری که بر جای مانده از گزند روزگار سخت آسیب دیده است. حتی اندیشه های دینی که بر دیگر جنبه های برجسته ی فرهنگی ساسانیان برتری داشت، همه به تکه های پراکنده و متناقض تجزیه شده است. آشکار است که دربار ساسانی واپس گرا بود و به ایران باستان چشم دوخته بود و از هخامنشیان در دین، هنر و شاید دیگر زمینه ها تقلید می کرد. با این همه، ایران و بین النهرین نمی توانستند از جایگاه جغرافیایی خویش در چهارراه جهان که در آنجا بازرگانان و زائران از جاهای دوردست با هم رو به رو می شدند و شانه به شانه می ساییدند و داد و ستد می کردند و داستان و قصه نقل می کردند و خردها و زیر دستی های خود را به رخ می کشیدند، بگریزند. پس، واپس گرایی عمدی محافل درباری در محاصره و جزیره ای بود در دریایی از درآمیختگی های فرهنگی که دست کم گاهی آن هم به بیداری و آگاهی مردم می کشید. اما، چون این فرهنگ مانند دیگر تمدن های شهرنشینی ریشه ای راستین در روستاها نداشت، آثارش در زمینه های علوم کلامی و در معماری چشم گیر و دهان پرکن و ساختگی بود و با پیروزی اسلامی در سده ی هفتم میلادی، سراسر برانداخته شد؛ هم چنان که در نتیجه ی پیروزی های اسکندر نیز فرهنگ عالی هخامنشیان بر افتاد.
صفت ناسازگاری واپس گرایی در برابر آمیختگی عناصر فرهنگ ها در هنر ساسانی، با وجود وضع نابه سامان و در هم کوبیده ی بازمانده های آن آشکار است. کاخ های پادشاهی که متضمن ساختمان های یادگاری برجسته ی ساسانیان است، از فنون کهن بین النهرین در بناهای آجری و گاه نقشمایه های جان یافته ی آرایشی هخامنشی بهره گرفته است. ولی، نقشه ی اساسی آن ها که ترکیبی بود از یک گنبد و سقف های طاقدار درونی، کمابیش تقلیدی است از معماری بیزانس با نماهای هلنیستی پر ستون و پر طاق که نه با نقشه ی درونی ساختمان سازگاری داشت و نه با اصول ساختمانی بنا، با این همه، شبستان های خنک و نیمه تاریک چنان گزند دیده اند که بازسازی آن ها میسر نیست، چشمم نواز بودند. اینها شاید شیوه ای به ظاهر ناسازگار و ساختاری ناخوشایند را در برابر دیده می گستردند.(1)
شاهان ساسانی نیز از پیشینیان هخامنشی خود در کندن نقش های تنومند در کنار تـ*ـخت جمشید تقلید می کردند. ولی، شیوه ی پرداخت آن ها نشانی از گرایش سخت به پیکرتراشی دوران اخیر امپراتوری روم (2) می دهد و هم نمودی از هنر هند و بودایی شرق ایران و آسیای میانه.
هند به بزرگان ساسانی دو سرگرمی برای هنگام فراغت عرضه کرد: یکی شطرنج و دیگری داستان های جانوران یعنی پنجه تنتره که در سده ی ششم میلادی بومی ایران شدند. هم چنین در 529 م، زمانی که ژوستینین ایمان خود را به مسیحیت با بستن آکادمی آتن که افلاطون کمابیش هزار سال پیشتر پایه نهاده بود نمودار ساخت، خسرو اول (531- 579 م) فیلسوفان پناهنده به دربار خویش را خوشامد گفت. ولی اطلاعات جسته گریخته ای از این گونه، به ما توان کافی در بازسازی زمینه ی غیر روحانی فرهنگ ساسانی را نمی دهد که در آن هم بزرگان و سران درشت رفتار و خود پسند روستایی جای داشتند و هم شهریان نازک بین و شگفت رفتار شهرهای بزرگی مانند تیسفون بر کنار دجله.
صفت ناسازگاری واپس گرایی در برابر آمیختگی عناصر فرهنگ ها در هنر ساسانی، با وجود وضع نابه سامان و در هم کوبیده ی بازمانده های آن آشکار است. کاخ های پادشاهی که متضمن ساختمان های یادگاری برجسته ی ساسانیان است، از فنون کهن بین النهرین در بناهای آجری و گاه نقشمایه های جان یافته ی آرایشی هخامنشی بهره گرفته است. ولی، نقشه ی اساسی آن ها که ترکیبی بود از یک گنبد و سقف های طاقدار درونی، کمابیش تقلیدی است از معماری بیزانس با نماهای هلنیستی پر ستون و پر طاق که نه با نقشه ی درونی ساختمان سازگاری داشت و نه با اصول ساختمانی بنا، با این همه، شبستان های خنک و نیمه تاریک چنان گزند دیده اند که بازسازی آن ها میسر نیست، چشمم نواز بودند. اینها شاید شیوه ای به ظاهر ناسازگار و ساختاری ناخوشایند را در برابر دیده می گستردند.(1)
شاهان ساسانی نیز از پیشینیان هخامنشی خود در کندن نقش های تنومند در کنار تـ*ـخت جمشید تقلید می کردند. ولی، شیوه ی پرداخت آن ها نشانی از گرایش سخت به پیکرتراشی دوران اخیر امپراتوری روم (2) می دهد و هم نمودی از هنر هند و بودایی شرق ایران و آسیای میانه.
هند به بزرگان ساسانی دو سرگرمی برای هنگام فراغت عرضه کرد: یکی شطرنج و دیگری داستان های جانوران یعنی پنجه تنتره که در سده ی ششم میلادی بومی ایران شدند. هم چنین در 529 م، زمانی که ژوستینین ایمان خود را به مسیحیت با بستن آکادمی آتن که افلاطون کمابیش هزار سال پیشتر پایه نهاده بود نمودار ساخت، خسرو اول (531- 579 م) فیلسوفان پناهنده به دربار خویش را خوشامد گفت. ولی اطلاعات جسته گریخته ای از این گونه، به ما توان کافی در بازسازی زمینه ی غیر روحانی فرهنگ ساسانی را نمی دهد که در آن هم بزرگان و سران درشت رفتار و خود پسند روستایی جای داشتند و هم شهریان نازک بین و شگفت رفتار شهرهای بزرگی مانند تیسفون بر کنار دجله.
دگرگونی های فرهنگی در ایران و روم
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com