خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Sahel08

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
27/10/21
ارسال ها
116
امتیاز واکنش
1,609
امتیاز
213
سن
94
زمان حضور
3 روز 3 ساعت 17 دقیقه
نویسنده این موضوع
نام رمان: آرامش مصنوعی
نام نویسنده: ساحل گودرزی کاربر انجمن رمان ۹۸
ژانر: اجتماعی، عاشقانه
ناظر: Z.A.H.Ř.Ą༻
خلاصه: زندگی حکم می‌دهد و عقل فرمان صادر می‌کند و قلب گویی سر مجادله با این دو را دارد که همه فرمان ها و حکم هایشان را همچون ته مانده سیگار زیر پای خود له می‌کند و به مسیر خود ادامه می‌دهد مسیری پر از فراز و نشیب که شخصیت های داستان را به چالش می‌کشد.


نقد و بررسی رمان آرامش مصنوعی | Sahel08 کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM، FaTeMeH QaSeMi، ✧آیناز عقیلی✧ و 3 نفر دیگر

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
هو یا حق
نقد رمان آرامش مصنوعی به قلم Sahel08
کلیشه فرآینده گسترده‌ در ذهن آدمی می‌باشد که در این فقره رویدادهای تکراری و از سرگیری شده و از همین باب نشات گرفته و بینش همین قطعه سبب می‌شود تفکرات انسان محدود باشد و در گسترش ایده‌ها ضعف به‌کار گیرد که این‌ زمینه، از قانون طبعیت نیز می‌باشد؛ چرا که مرور کلیشه‌ها در سر جای بسیاری دارد.
از این رو باید به دنبال ایده‌های نوین بوده تا از یک اثر کلیشه، حکایتی ماندگار ساخته شود؛ ولیکن نخستین کلیشه‌ای که در اثر پدیدار است، انتقام می‌باشد. انتقام اکثرا در ژانر اجتماعی و تراژدی غالب می‌شود که اگر بخواهیم بر روی سبک و فرهنگ عمید اثر براق شویم، منطق حکم می‌کند متحویات قطعه، با واژه‌ی اجتماع نیز از یک باب است و هم‌خوانی بسیاری دارند و انتخاب این مورد، امری کاملاً مطیع و صحیح می‌باشد؛ لذا کاستی‌ای که در این بند وجود دارد، کم‌بود دریافت عاطفه و ادراک خواننده از محتویات اثر است.
درواقع بروز احساسات خوب است؛ ولی ضعف‌هایی دارد.
این‌گونه که مشاهده می‌شود، به نا حق پدری جان داده و این‌بار توقع بیان احساسات به‌موقع بالا می‌رود. اگر بخواهیم اندکی واضح‌تر بر روی این موضوع اشاره نماییم، با توجه به ایده و محتویات این حکایت، نویسنده مقدور به این است تا ژانر تراژدی را بر اثر اضافه نماید. چرا که تراژدی بیان احساسات یک کاراکتر و اوج عاطفه‌ی اثر است و در خصوص آرامش مصنوعی، با توجه به ایده و قتل‌ و انتقام، دلیل بر افزون این ژانر داریم.
اگر یک رمان یا داستان و... را مطالعه نماییم، توقع داریم نویسنده با قوه‌ تخیل خود از فضا سازی در اثر، به ذهن ما نفوذ کرده تا مکان را در ذهن ما بسازد؛ شوربختانه در خصوصِ توصیف مکان و زمانِ اثر آرامش مصنوعی، نویسنده از ضعف بالایی برخورد بوده‌است که این مسئله در سطوح رمان، ضعف جلوه می‌‌دهد.
با توصیف مکان و زمان به صورت غیر مستقیم می‌توان قدرت تخیل نویسنده را از دید مسئله بالا برده و خواهش‌مندیم در این زمینه اندکی تنقیح به‌کار گیرید.
به این پی‌ می‌بریم که در امور شخصیت پردازی هم اندکی ضعف جای‌ دارد.
انتظار می‌رود مابین شخصیت‌های اصلی و فرعی، یک تفاوت‌هایی باشد. این اثر، اهمیتی به شخصیت‌ پردازی صحیح نداده و کاراکتر اصلی را نیز کم‌رنگ و گویی بی‌وجود جلوه داده است و حال نیز این رسمیت واقع می‌گردد که در عصر اصلاح اثر، بر موضوعاتی چون علایق، سلایق، توصیفات اخلاقی نیز تمرکز کنید. شخصیت‌های فرعی در غالب دیالوگ‌گویی حضور داشته و بلکه انتظار می‌رود اطلاعاتی در باب توصیف و تکامل یک شخصیت در اختیار گذاشته شود؛ اما در صورتی که کاراکتر لو نرود.
ولیکن نکته‌ای که جذابیت این اثر را به من جلب کرد، کینه‌ی سودابه نسبت به شهرزاد بود که خواننده را گمراه می‌ساخت. این رفتارهای ضد نقیض سودابه قابل عیان است که این موضوع، بی‌دلیل نبوده و رمان را وارد مرحله جدیدی در آینده خواهد کرد.
اندکی ساخت نفرت در شخصیت‌های اصلی به‌خصوص شهرزاد نسبت به قاتل پدرش کم بوده و واقع پذیری را از یاد می‌برد.
اندکی اندیشه نیاز است که آیا در واقعیت فردی هست که بی‌توجه به خون پدرش این‌گونه گذر کند یا که خیر؟
لازم به ذکر است که خیر؛ پس در این فقره و گسترش احساسات ویرایشاتی انجام نمایید.
در خصوص نقد سیر رمان آرامش مصنوعی، قید زودگذری از رویدادها اندکی بسیار بوده و با این اوصاف، پرش‌های زمانی زیادی مشهود بوده است؛ لذا می‌توان کمی تعادل در سیر بر قرار کرد.
نقطه قوتی که قابل بیان است، نام اثر و شناسنامه‌ی آن است که اگرچه به محتویات درون متن بی‌ربط است؛ ولکین نویسنده قوت قلم خود را نشان داده.
البت اگر بیشتر شناسنامه را به ایده‌ی اثر نزدیک کنیم؛ قابل اعتماد و شایسته نیز می‌باشد.
کیفیت و کمیت کار هردو در غالب‌های زمانی مهم‌ بود که این من منتقد انتظار دارد، کیفیت بالاتر ببیند.
پراکندگی نثرهای محاوره و ادبی، مشهود در مونولوگ و دیالوگ، اندکی از جذابیت کار را گرفته و شوربختانه در علائم‌نگارشی ضعف بسیاری وجود دارد.
اکنون نویسنده عزیز می‌بایست باتوجه به نکات ذکر شده به تنقیحِ موارد مذکور از جمله تصحیح شخصیت پردازی و جدیدسازی ایده‌ی اثر، توصیف مکان و زمان و رعایت حس و فضا، پراکندگی نثرهای محاوره و ادبی، علائم نگارشی نیز بپردازد.
که با این اوصاف، تاپیک اثر قفل می‌گردد و در این زمان، نویسنده می‌توان‌ با کمک ناظر خود نقوص اثر را رفع کرده و آن وقت می‌توانید ادامه کار را بدهید.
با نگاهی گزیده می‌توان حکم کرد، کلیشه‌ها زیبا هستند و در واقعیت‌ها جا دارند؛ اما تا زمانی که خالق اثر اندکی زیبایی به خرج دهد.
این در باب، زیبایی مشهود است؛ ولیکن انتظار بالاتری می‌رود که تنقیح در خصوص نکات ذکر شده، کار را بی‌نقص رها کند.

با تشکر از انتقاد پذیری شما
M O B I N A
تیم نقد انجمن‌رمان۹۸


نقد و بررسی رمان آرامش مصنوعی | Sahel08 کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • تشویق
Reactions: MĀŘÝM، ✧آیناز عقیلی✧، Mobina.85 و یک کاربر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا