- عضویت
- 10/2/23
- ارسال ها
- 128
- امتیاز واکنش
- 653
- امتیاز
- 188
- سن
- 18
- محل سکونت
- مشهد
- زمان حضور
- 15 روز 6 ساعت 25 دقیقه
نویسنده این موضوع
در اینکه اصل تعبیر((نحس)) در اسلام وجود دارد شکی نیست و آیات قرآن کریم نیز تعبیر((اَیّامِ نَحِسات)) استعمال شده است اما بحثی که وجود دارد این است که اولاً: معنای ((نحس)) در اصطلاح قرآنی چیست وآیا به همان معنای متداول بین ما،شوم بودن است یا معنای دیگری دارد.
ثانیاً:بر فرض که تعبیر ((نحس)) در اصطلاح قرآنی به همان معنای شوم باشد آیا این نحس بودن وشومی ایام ،به خاطر ذات آن ایام وروز هاست یا به سبب اعمالی است که در آن روز ها صورت گرفته وباعث بدنام شدن آن روزشده هاست.
درباره مسئله اول باید بگوییم که گرچه معنای متعارف نحس همان شوم بودن است .اما در برخی از منابع تفسیر ی آمده که بعضی آن به معنای روز های پر گرد و غبار ، یا روزهای بسیار سرد دانسته اند .
درباره مسئله دوم هم باید بگویدکه بر فرض که معنای نحس در آیات قرآن به همان معنای متعارف یعنی شوم بودن باشد باید توجه داشت که همهی روزهاو شب ها مخلوقات خدا هستند ؛ ذاتاً شر و نحس مایهی بدبختی نیستند.نحس ونیک بودن روزها بستگی به اعمال انسان ها در آن روز ها و واکنش آن اعمال دارد ،همانطور که در برخی احادیث نیز به این مطلب اشاره شده است .
بنابراین اگر در برخی آیات و روایات بعضی از شبها ، مثل شب قدر و یا برخی از روز ها همچون روز اول ماه ها مبارک شمردهاند .
مبارک یا نحس وشرّ بودن روز ها و شب ها به خاطر چیزهای است که در آن ظرف زمانی واقع شدهاند؛یعنی به خاطر مظروف است نه ظرف ، ولی عرفاً به ظرف زمانی نسبت داده میشود .
در حدیثی آمده است که یکی از یاران امام هادی (ع) میگوید : خدمت حضرت (ع) رسیدم در حالی که در مسیر راه انگشتم مجروح شده بود ، و سواری از کنارم گذشته وبه شانه من صدمه زد ، ودر وسط جمعیت گرفتار شدم و لباسم را پاره کردند ، خدا مرا از شر تو ای روز حفظ کند ، عجب روز شومی هستی ! امام فرمود : باما ارتباط داری و چنین میگویی ؟!و روز که گناهی ندارد گنـ*ـاه کار میشماری ، آن عرض میکند از شنیدن این سخن به هوش آمدم و به خطای خودم پی بردم ، عرض کردم ای مولای من من استغفار میکنم ، واز خدا آمرزش میطلبم امام (ع) افزود :
((ماذنب الایام حتی صرتم تتشامون بها اذا جوزیتم با عمالکم فیها ؟!))
((روز ها چه گناهی دارند که شما آنها رو شوم میشمرید هنگامی که کیفر اعمال شما در این روزها دامانتان را میگیرد ؟!)) راوی میگوید :عرض کردم من برای همیشه از خدا استغفار میکنم و این توبه من است ای پسر رسول خدا ))
امام (ع) فرمود :
((ما ینفعکم ولکن اللهَّ یعاقبکم بذمها علی ما لا ذم علیها فیه ، اما عملت ان اللهَّ هوالمثیب والمعاقب و المجازی بالاعمال ، عاجلا و آجلا ؟ قلت : بلی یا مولای ، قال لا تعد ولا تجعل الایام صنعا فی حکم اللهَّ!
(( این برای تو فایده های ندارد ، خداوند شما را مجازات میکند به مذمت کردن چیزی که نکوهش ندارد، آیا تو نمیدانی که خداوند ثواب و عقاب میدهد، وجزای اعمال را در این سرا و سرای دیگر خواهد داد سپس افزود:دیگر این عمل را تکرار مکن برای
دیگر این عمل را تکرار مکن برای روزها در برابر حکم خداوند کارو تاثیری قرار مده )) این حدیث پر معنا اشاره به این است که اگر روز ها هم تاثیری داشته باشد به فرمان خدا است ، هرگز نباید برای آهنا تاثیر مستقلی قائل شد ،و از لطف خداوند خود را بی نیاز دانست ، آنگهی نباید حوادثی که غالباًجنبه کفاره اعمال نادرست انسان دارد به تاثیر ایام ارتباط داد وخود را تبرئه کرد .
منبع :سایت مرکز پاسخ گویی به سوالات دینی .
پی نوشت ها :
۱. فصلت ۴۱ آیه ۱۶
۲.قمر۵۴ آیه ۱۹
۳.تفسیر نمونه،ج ۲۰ ، ص۲۳۸
۴.علامه مجلسی،بحارالانوار،بیروت ،موسسه الوفا،سال۱۴۰۴هجری قمری،ج:۸۴ ص:۱۶۱،ج ۵۶،ص:۲
۵.آیت الله مکارم شیرازی،تفسیر نمونه ،تهران، دارالکتب الاسلامیه،۱۳۷۴ش،ج۲۳،ص۴۶
ثانیاً:بر فرض که تعبیر ((نحس)) در اصطلاح قرآنی به همان معنای شوم باشد آیا این نحس بودن وشومی ایام ،به خاطر ذات آن ایام وروز هاست یا به سبب اعمالی است که در آن روز ها صورت گرفته وباعث بدنام شدن آن روزشده هاست.
درباره مسئله اول باید بگوییم که گرچه معنای متعارف نحس همان شوم بودن است .اما در برخی از منابع تفسیر ی آمده که بعضی آن به معنای روز های پر گرد و غبار ، یا روزهای بسیار سرد دانسته اند .
درباره مسئله دوم هم باید بگویدکه بر فرض که معنای نحس در آیات قرآن به همان معنای متعارف یعنی شوم بودن باشد باید توجه داشت که همهی روزهاو شب ها مخلوقات خدا هستند ؛ ذاتاً شر و نحس مایهی بدبختی نیستند.نحس ونیک بودن روزها بستگی به اعمال انسان ها در آن روز ها و واکنش آن اعمال دارد ،همانطور که در برخی احادیث نیز به این مطلب اشاره شده است .
بنابراین اگر در برخی آیات و روایات بعضی از شبها ، مثل شب قدر و یا برخی از روز ها همچون روز اول ماه ها مبارک شمردهاند .
مبارک یا نحس وشرّ بودن روز ها و شب ها به خاطر چیزهای است که در آن ظرف زمانی واقع شدهاند؛یعنی به خاطر مظروف است نه ظرف ، ولی عرفاً به ظرف زمانی نسبت داده میشود .
در حدیثی آمده است که یکی از یاران امام هادی (ع) میگوید : خدمت حضرت (ع) رسیدم در حالی که در مسیر راه انگشتم مجروح شده بود ، و سواری از کنارم گذشته وبه شانه من صدمه زد ، ودر وسط جمعیت گرفتار شدم و لباسم را پاره کردند ، خدا مرا از شر تو ای روز حفظ کند ، عجب روز شومی هستی ! امام فرمود : باما ارتباط داری و چنین میگویی ؟!و روز که گناهی ندارد گنـ*ـاه کار میشماری ، آن عرض میکند از شنیدن این سخن به هوش آمدم و به خطای خودم پی بردم ، عرض کردم ای مولای من من استغفار میکنم ، واز خدا آمرزش میطلبم امام (ع) افزود :
((ماذنب الایام حتی صرتم تتشامون بها اذا جوزیتم با عمالکم فیها ؟!))
((روز ها چه گناهی دارند که شما آنها رو شوم میشمرید هنگامی که کیفر اعمال شما در این روزها دامانتان را میگیرد ؟!)) راوی میگوید :عرض کردم من برای همیشه از خدا استغفار میکنم و این توبه من است ای پسر رسول خدا ))
امام (ع) فرمود :
((ما ینفعکم ولکن اللهَّ یعاقبکم بذمها علی ما لا ذم علیها فیه ، اما عملت ان اللهَّ هوالمثیب والمعاقب و المجازی بالاعمال ، عاجلا و آجلا ؟ قلت : بلی یا مولای ، قال لا تعد ولا تجعل الایام صنعا فی حکم اللهَّ!
(( این برای تو فایده های ندارد ، خداوند شما را مجازات میکند به مذمت کردن چیزی که نکوهش ندارد، آیا تو نمیدانی که خداوند ثواب و عقاب میدهد، وجزای اعمال را در این سرا و سرای دیگر خواهد داد سپس افزود:دیگر این عمل را تکرار مکن برای
دیگر این عمل را تکرار مکن برای روزها در برابر حکم خداوند کارو تاثیری قرار مده )) این حدیث پر معنا اشاره به این است که اگر روز ها هم تاثیری داشته باشد به فرمان خدا است ، هرگز نباید برای آهنا تاثیر مستقلی قائل شد ،و از لطف خداوند خود را بی نیاز دانست ، آنگهی نباید حوادثی که غالباًجنبه کفاره اعمال نادرست انسان دارد به تاثیر ایام ارتباط داد وخود را تبرئه کرد .
منبع :سایت مرکز پاسخ گویی به سوالات دینی .
پی نوشت ها :
۱. فصلت ۴۱ آیه ۱۶
۲.قمر۵۴ آیه ۱۹
۳.تفسیر نمونه،ج ۲۰ ، ص۲۳۸
۴.علامه مجلسی،بحارالانوار،بیروت ،موسسه الوفا،سال۱۴۰۴هجری قمری،ج:۸۴ ص:۱۶۱،ج ۵۶،ص:۲
۵.آیت الله مکارم شیرازی،تفسیر نمونه ،تهران، دارالکتب الاسلامیه،۱۳۷۴ش،ج۲۳،ص۴۶
آیامسئله نحسی در دین اسلام وجود دارد؟
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: