M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,864
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
6-طبقات قدیم آریایی ها
زندگی اجتماعی-اقتصادی-فرهنگی ودینی مجموعا چهره ای ازیک جامعه متشکل رانشان می دهد.
اینکه ارتشیان یا نظامیان خود طبقهاجتماعی ثابتیهستند نشانگر آن است که این جامعه همواره برای رزم آماده باشند.رویارویی پیوسته با مسئله نبرد با دشمن استفاده ازگردونه وجنگ افزارهای فلزی خود یکی ازعمده ترین عوامل تحرک رزمی ونیرونظامی آن روزگار بوده است.پرورش رزمیان واسبان جنگی وپرداختن به تاکتیک های رزمی سابقه ای بسیار کهن دارد .کوچکترین هسته اجتماعی جامعه یعنی"نمان "چه ازنظرساخت اجتماعی وسازمان اقتصادی وچه درزمینه دفاع از مرزهای خانوادگی واحدی خود کفا وجلوه کوچکی ازجامعه گسترده تر آریایی است.
روحانیون وبرخی از متفکران درانجمن خاصی بنام "مکه"گرد می آمدند ودرباره پرسش های فکری کاملا مختلفی به گفتگو می پرداختند ."مکه"یکی از کانون های پرورش فکری این جامعه است .نمانها وویسها که درسرزمینهای بسیار پهناور گسترده بودندواحدهای مستقلی بودند که مقوله های فکری ورزمی وهنری را به شیوه خاص خود ودر عین حال درکالبد عام فرهنگ پرورش می دادند. مکه نیز که یکی ازکانونهای پرورش اندیشه بود در واحدهای مستقل متفاوت رنگ وبووتنوع زیادی به خودگرفته بود.حماسه خوانان وروحانیون درواقع واسطه تقویم ومعرفی این واحدها بودند.حماسه خوانان به نمانها وویسها می آمدند سرودهای حماسی وآوازههای رزمی می خواندند وآنچه را که درهر نمان یا ویس درباره قهرمانی پهلوانانشان شنیده بودند احیانا به زبان شعردرنمانها وویسها یی دیگر می خواندند از دلاوری های اینان برای آنان وازآنان برایدیگران سخن می گفتند وبدین سان واسطه پیوند جوامع مختلف با یکدیگر می شدند.
نگهبانان گله هاوکومه ها یعنی رزمیان قهرمانان ویس ونمان هستند .جامعه از نظر اقتصادی باید بدان پایه از نیرومندی رسد که بتواند بارکاریک طبقه اجتماعی "واستریه ها" رادرکل جامعه تامین کندبدین قرار بخش های دیگر جامعه زمان لازم را برای اندیشیدن وپرورش فکروروح وفعالیتهای فرهنگی اجتماعی در اختیار می گرفتند .گذشته از این مسائل دینی وادبیات "شفاهی"دو موضوع مهم دیگر مایه اساسی تفکر جامعه بود:یکی"خشثر"یعنی سـ*ـیاست وفرمانروایی ودیگری "اصول نبرد".
اسپس ها یا جاسوسان دراینجا وآنجا پراکنده بودند وجامعه در خبرگیری مداوم وهوشیاری دائم برای مقابله با دشمنان به سر می برد .
زنان نیز همچون مردان در سراسر این فعلیتها شرکت می کردند ودر امور اجتماعی .امورسیاسی وروحانی وحتی رزمی نیز نقش داشتند.
7 - خصوصیات کلی آریایی
خودکفایی نمانها وویسها وپراکندگی کثیر اینان در پهنه های وسیع جغرافیایی از شمال خراسان تا شمال دریای سیاه و جنوب روسیه سبس می شود که در آن واحد هم شیوه های فکری وفرهنگی ورزمی اختصاصی به طور مستقل پدید آید وهم در جریان برخوردها وتبادل رایها در جامعه مادروگسترده فرهنگی افکار نو ومقوله های پیچیده تراندیشه بروز می کند نیز همین امر سبب می شود که تعدادی ازویسها وزنتوها دارای ویژگی های تخصصی گردند چنانکه مثلا پرثوهادر زمینه رزمی وسیاسی .یا مغان در زمینه اموردینی حالت تخصصی وحقوق موروثی می یابد.تفاوت های فرهنگی وزبانی نیز که درمیان تیره های متفاوت "پارسها- پارتها -سکاها –مادها-..."مشاهده می شود نتیجه منطقی یک چنین ساختار اجتماعی وفرهنگی است .نمان در عین خودکفایی واحد خانوادگی واحد خانوادگی همخون دسته ای است که جزازراه زناشویی به ندرت پیش می آید بیگانه ای وارد آن شود وجزیی از آن گردد. کار مقدس شمرده می شود وکارگران به هیچ روی فرودست به شمار نمی آید وجامعه با بردگی مخالف بود .این جامعه جامعه ای زنده وهمبسته است واین نیرمندی وتحرک آن نتیجه ساخت اجتماعی آن است یگانگی میان ساخت رهبری جامعه وافرادآن ازیک سود وتحرک رزمی ونیروی بدنی ممتازافراد از سوی دیگر همراه با آشنایی کهن با مقوله های سـ*ـیاسی وفرمانروایی سبب می شد که هریک از این تیره های آریائی در هر زمان که به سرزمین بیگانه ای پای می نهادند به سادگی برمردم آن فرمانروا می شدند.ومردمان پیش ازخود"خوریها –آشوریها"رادررده های پایین جامعه قراردادند.باری که تصورکلی جامعه آریائی وخطوط اساسی چهره آن ممکن است چنین ترسم میشود:الف)طبقات اجتماعی:1-روحانیون وآموزگاران"بالا"2-رزمیان"میانه"3-کشاورزان وگله داران وصنعت گران"پایین"هرنمان دارای این طبقه بندی بودوکل جامعه نیز که مجموعه ای ازنمانها وویسها بود درسطحی گسترده تروعالیتر همین تصور راعرضه کرد.
ب)جامعه یکدست ودارای انسجام حیاتی بود.
ج)توان اقتصادی آن به حدی بود که عده ای می توانستند بدون اشتغال به کار جسمی به کارهای فکری بپردازند.
د)مصرف پروتین درجامعه بالا بود.
ه)این جامعه بسیارزود توانست ازچرخ وفلزکه ازابزارهای فنی تحرک اقتصادی واجتماعی بودنداستفاده کند.
و)شیوه های رهبری وسیاست وفرماندهی تاریخچه ای با لنسبه کهن یافته بودوبه صورتی جاافتاده ومقبول ارائه می شد.
ز)نوروروشنایی وکاروشادی ستوده می شد ودربرابرآن گریه وزاری وتیرگی وتن آسانی نکوهیده بودوگناه به شمار می رفت.
8-پیدایش زردشت چه اثراتی درتاریخ ملی ایرانیان داشت
ازنظردینی وسیاسی آنچه در نظر نخست درسخنان زرتشت دیده می شود نفی یکجا وبی چون وچرای فرهنگ اسطوره ای آیین های بازمانده از اقتصاد شکار اعتقادات چند ایزدی ومتولیان این بینش دینی افسانه ای است وبه طوری کجاهم منطق وهم اشکال اجتماعی –فرهنگی اعتقادات سابق رانفی می کند.تنها آفریننده جهان نیک وانسان مزدا اهورا است هیچ یک از ایزدان چندگانه کهن"مهروناهید-بهرام تیر"نقشی در دستگاه یگانه پرستانه اوندارد البته باور آریایی به این ایزدان به اندازه ای بود که نه تنها ازمیان نرفتند بلکه پس از زرتشت نیزدر اشکال نوین وبا منطق تازه قدعلم کردند.یعنی باورهای کهن که منطقا با دستگاه منسجم تفکر زرتشت ویگانه پرستی او مغایرند ظاهر زرتشتی به خود گرفتند .هردو اندیشه مجرد ومطلق یعنی"یکتایی آفریننده جهان"و"انسان"مجردورها از وابستگی های تیره ای ونژدای برای نخستین باروارد تاریخ تفکر جهان شدند.بدین سان برای نخستین بارمفهوم آفریننده وانسان از بعد بومی وتیره ای ونژادی فراتر رفت وبعدی فراگیر وجهانی به خود گرفت.
9-چگونگی حضور آریایی ها در تاریخ
حرکت های جمعی آریایی ها که از اواسط هزاره دوم پیش از میلاد به سوی فلات ایران عمدتا از صفحاتشمال شرقی فلات انجام شد آریاها گرچه به صورت پراکنده ودرگروههای خانوادگی "نمان"وویس وزنتو می آمدندوبالطبع شمارشان در جریان هر کوچی اندک بود بااین همه تازمان رسیدن به مرزهای امپراتورهای بزرگ خاور نزدیک "آشور –بابل –لیدی – اوراتور-ایلام"با هیچ گونه مقاومت جدی رو به رو نشدند.هرویس وزنتویی که پیش می آمدودرسرزمینی که مسازشان بود می ماند آنان از جنوب خراسان تا گرگان وطبرستان وری سکنی گزیدند وساکنان قدیمی این سرزومینها مقاومتی جدی در برابر آنان نشان ندادند. درسده دموم هزاره اول چندین زنتوی آریایی از"ری"تا همدان وآذربایجان واز جهت دیگر تا اصفهان وانشان"پارس"حضور داشتند.
از حدود قرن سوم هزاره اول پیش از میلاد پدیده ای سـ*ـیاسی درآذربایجان وری شکل گرفت که راستای تاریخ جهان را دگرگون ساخت وآن تشکیل دولت وملت ایرانی "مادی"است.
کوچندگان آریایی از هنگامی که در همسایگی آشور قرار گرفتند تا زمانی که سرانجام بخشی از ایشان متحد شدند واین امپراتوری نیرومند را در هم شکستند به صورت پراکنده وبه شیوه خویش در نمانها می زیستند ورهبران ایشان همان بزرگان ویسها وزنتوها بودند.
اینویسها وزنتوهای پراکنده وکم جمعیت به روی به تنهایی یارای مقاومت در برابر ارتش آشور را نداشتند وناگزیر بودند که به امپراتوری مزبورخراج وگرئگان دهند .بیرون آمدن از زیر فشار اقتصادی –نظامی وسایسی آشور نیازمند اتحاد این گروههای پراکنده بود. که سرانجام منتهی به از بین بردن دولت آشور شد.
10-چگونگی تشکیل دولت توسط آریایی ها
برخی از اتحادهای موقتی که میان بخشی از ویسهای آریایی ویادرمیان آریاییان ودیگر نژادهای خراجگزار آشور ایجاد شد کارساز ازآب در نمی آمد وبر دشواری های آنان نیز می افزود.این وضع که بر زندگی اقتصادی –اجتماعی وسیاسی جامعه آثاری معلوم می گذاشت از شرایط لازم برای ایجاد تحرک های کیفی ووحدت گرای آینده بود –شرایط دیگری نیز وجود داشت:
زندگی اجتماعی-اقتصادی-فرهنگی ودینی مجموعا چهره ای ازیک جامعه متشکل رانشان می دهد.
اینکه ارتشیان یا نظامیان خود طبقهاجتماعی ثابتیهستند نشانگر آن است که این جامعه همواره برای رزم آماده باشند.رویارویی پیوسته با مسئله نبرد با دشمن استفاده ازگردونه وجنگ افزارهای فلزی خود یکی ازعمده ترین عوامل تحرک رزمی ونیرونظامی آن روزگار بوده است.پرورش رزمیان واسبان جنگی وپرداختن به تاکتیک های رزمی سابقه ای بسیار کهن دارد .کوچکترین هسته اجتماعی جامعه یعنی"نمان "چه ازنظرساخت اجتماعی وسازمان اقتصادی وچه درزمینه دفاع از مرزهای خانوادگی واحدی خود کفا وجلوه کوچکی ازجامعه گسترده تر آریایی است.
روحانیون وبرخی از متفکران درانجمن خاصی بنام "مکه"گرد می آمدند ودرباره پرسش های فکری کاملا مختلفی به گفتگو می پرداختند ."مکه"یکی از کانون های پرورش فکری این جامعه است .نمانها وویسها که درسرزمینهای بسیار پهناور گسترده بودندواحدهای مستقلی بودند که مقوله های فکری ورزمی وهنری را به شیوه خاص خود ودر عین حال درکالبد عام فرهنگ پرورش می دادند. مکه نیز که یکی ازکانونهای پرورش اندیشه بود در واحدهای مستقل متفاوت رنگ وبووتنوع زیادی به خودگرفته بود.حماسه خوانان وروحانیون درواقع واسطه تقویم ومعرفی این واحدها بودند.حماسه خوانان به نمانها وویسها می آمدند سرودهای حماسی وآوازههای رزمی می خواندند وآنچه را که درهر نمان یا ویس درباره قهرمانی پهلوانانشان شنیده بودند احیانا به زبان شعردرنمانها وویسها یی دیگر می خواندند از دلاوری های اینان برای آنان وازآنان برایدیگران سخن می گفتند وبدین سان واسطه پیوند جوامع مختلف با یکدیگر می شدند.
نگهبانان گله هاوکومه ها یعنی رزمیان قهرمانان ویس ونمان هستند .جامعه از نظر اقتصادی باید بدان پایه از نیرومندی رسد که بتواند بارکاریک طبقه اجتماعی "واستریه ها" رادرکل جامعه تامین کندبدین قرار بخش های دیگر جامعه زمان لازم را برای اندیشیدن وپرورش فکروروح وفعالیتهای فرهنگی اجتماعی در اختیار می گرفتند .گذشته از این مسائل دینی وادبیات "شفاهی"دو موضوع مهم دیگر مایه اساسی تفکر جامعه بود:یکی"خشثر"یعنی سـ*ـیاست وفرمانروایی ودیگری "اصول نبرد".
اسپس ها یا جاسوسان دراینجا وآنجا پراکنده بودند وجامعه در خبرگیری مداوم وهوشیاری دائم برای مقابله با دشمنان به سر می برد .
زنان نیز همچون مردان در سراسر این فعلیتها شرکت می کردند ودر امور اجتماعی .امورسیاسی وروحانی وحتی رزمی نیز نقش داشتند.
7 - خصوصیات کلی آریایی
خودکفایی نمانها وویسها وپراکندگی کثیر اینان در پهنه های وسیع جغرافیایی از شمال خراسان تا شمال دریای سیاه و جنوب روسیه سبس می شود که در آن واحد هم شیوه های فکری وفرهنگی ورزمی اختصاصی به طور مستقل پدید آید وهم در جریان برخوردها وتبادل رایها در جامعه مادروگسترده فرهنگی افکار نو ومقوله های پیچیده تراندیشه بروز می کند نیز همین امر سبب می شود که تعدادی ازویسها وزنتوها دارای ویژگی های تخصصی گردند چنانکه مثلا پرثوهادر زمینه رزمی وسیاسی .یا مغان در زمینه اموردینی حالت تخصصی وحقوق موروثی می یابد.تفاوت های فرهنگی وزبانی نیز که درمیان تیره های متفاوت "پارسها- پارتها -سکاها –مادها-..."مشاهده می شود نتیجه منطقی یک چنین ساختار اجتماعی وفرهنگی است .نمان در عین خودکفایی واحد خانوادگی واحد خانوادگی همخون دسته ای است که جزازراه زناشویی به ندرت پیش می آید بیگانه ای وارد آن شود وجزیی از آن گردد. کار مقدس شمرده می شود وکارگران به هیچ روی فرودست به شمار نمی آید وجامعه با بردگی مخالف بود .این جامعه جامعه ای زنده وهمبسته است واین نیرمندی وتحرک آن نتیجه ساخت اجتماعی آن است یگانگی میان ساخت رهبری جامعه وافرادآن ازیک سود وتحرک رزمی ونیروی بدنی ممتازافراد از سوی دیگر همراه با آشنایی کهن با مقوله های سـ*ـیاسی وفرمانروایی سبب می شد که هریک از این تیره های آریائی در هر زمان که به سرزمین بیگانه ای پای می نهادند به سادگی برمردم آن فرمانروا می شدند.ومردمان پیش ازخود"خوریها –آشوریها"رادررده های پایین جامعه قراردادند.باری که تصورکلی جامعه آریائی وخطوط اساسی چهره آن ممکن است چنین ترسم میشود:الف)طبقات اجتماعی:1-روحانیون وآموزگاران"بالا"2-رزمیان"میانه"3-کشاورزان وگله داران وصنعت گران"پایین"هرنمان دارای این طبقه بندی بودوکل جامعه نیز که مجموعه ای ازنمانها وویسها بود درسطحی گسترده تروعالیتر همین تصور راعرضه کرد.
ب)جامعه یکدست ودارای انسجام حیاتی بود.
ج)توان اقتصادی آن به حدی بود که عده ای می توانستند بدون اشتغال به کار جسمی به کارهای فکری بپردازند.
د)مصرف پروتین درجامعه بالا بود.
ه)این جامعه بسیارزود توانست ازچرخ وفلزکه ازابزارهای فنی تحرک اقتصادی واجتماعی بودنداستفاده کند.
و)شیوه های رهبری وسیاست وفرماندهی تاریخچه ای با لنسبه کهن یافته بودوبه صورتی جاافتاده ومقبول ارائه می شد.
ز)نوروروشنایی وکاروشادی ستوده می شد ودربرابرآن گریه وزاری وتیرگی وتن آسانی نکوهیده بودوگناه به شمار می رفت.
8-پیدایش زردشت چه اثراتی درتاریخ ملی ایرانیان داشت
ازنظردینی وسیاسی آنچه در نظر نخست درسخنان زرتشت دیده می شود نفی یکجا وبی چون وچرای فرهنگ اسطوره ای آیین های بازمانده از اقتصاد شکار اعتقادات چند ایزدی ومتولیان این بینش دینی افسانه ای است وبه طوری کجاهم منطق وهم اشکال اجتماعی –فرهنگی اعتقادات سابق رانفی می کند.تنها آفریننده جهان نیک وانسان مزدا اهورا است هیچ یک از ایزدان چندگانه کهن"مهروناهید-بهرام تیر"نقشی در دستگاه یگانه پرستانه اوندارد البته باور آریایی به این ایزدان به اندازه ای بود که نه تنها ازمیان نرفتند بلکه پس از زرتشت نیزدر اشکال نوین وبا منطق تازه قدعلم کردند.یعنی باورهای کهن که منطقا با دستگاه منسجم تفکر زرتشت ویگانه پرستی او مغایرند ظاهر زرتشتی به خود گرفتند .هردو اندیشه مجرد ومطلق یعنی"یکتایی آفریننده جهان"و"انسان"مجردورها از وابستگی های تیره ای ونژدای برای نخستین باروارد تاریخ تفکر جهان شدند.بدین سان برای نخستین بارمفهوم آفریننده وانسان از بعد بومی وتیره ای ونژادی فراتر رفت وبعدی فراگیر وجهانی به خود گرفت.
9-چگونگی حضور آریایی ها در تاریخ
حرکت های جمعی آریایی ها که از اواسط هزاره دوم پیش از میلاد به سوی فلات ایران عمدتا از صفحاتشمال شرقی فلات انجام شد آریاها گرچه به صورت پراکنده ودرگروههای خانوادگی "نمان"وویس وزنتو می آمدندوبالطبع شمارشان در جریان هر کوچی اندک بود بااین همه تازمان رسیدن به مرزهای امپراتورهای بزرگ خاور نزدیک "آشور –بابل –لیدی – اوراتور-ایلام"با هیچ گونه مقاومت جدی رو به رو نشدند.هرویس وزنتویی که پیش می آمدودرسرزمینی که مسازشان بود می ماند آنان از جنوب خراسان تا گرگان وطبرستان وری سکنی گزیدند وساکنان قدیمی این سرزومینها مقاومتی جدی در برابر آنان نشان ندادند. درسده دموم هزاره اول چندین زنتوی آریایی از"ری"تا همدان وآذربایجان واز جهت دیگر تا اصفهان وانشان"پارس"حضور داشتند.
از حدود قرن سوم هزاره اول پیش از میلاد پدیده ای سـ*ـیاسی درآذربایجان وری شکل گرفت که راستای تاریخ جهان را دگرگون ساخت وآن تشکیل دولت وملت ایرانی "مادی"است.
کوچندگان آریایی از هنگامی که در همسایگی آشور قرار گرفتند تا زمانی که سرانجام بخشی از ایشان متحد شدند واین امپراتوری نیرومند را در هم شکستند به صورت پراکنده وبه شیوه خویش در نمانها می زیستند ورهبران ایشان همان بزرگان ویسها وزنتوها بودند.
اینویسها وزنتوهای پراکنده وکم جمعیت به روی به تنهایی یارای مقاومت در برابر ارتش آشور را نداشتند وناگزیر بودند که به امپراتوری مزبورخراج وگرئگان دهند .بیرون آمدن از زیر فشار اقتصادی –نظامی وسایسی آشور نیازمند اتحاد این گروههای پراکنده بود. که سرانجام منتهی به از بین بردن دولت آشور شد.
10-چگونگی تشکیل دولت توسط آریایی ها
برخی از اتحادهای موقتی که میان بخشی از ویسهای آریایی ویادرمیان آریاییان ودیگر نژادهای خراجگزار آشور ایجاد شد کارساز ازآب در نمی آمد وبر دشواری های آنان نیز می افزود.این وضع که بر زندگی اقتصادی –اجتماعی وسیاسی جامعه آثاری معلوم می گذاشت از شرایط لازم برای ایجاد تحرک های کیفی ووحدت گرای آینده بود –شرایط دیگری نیز وجود داشت:
جامعه آریاییها
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش: