خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
6-طبقات قدیم آریایی ها


زندگی اجتماعی-اقتصادی-فرهنگی ودینی مجموعا چهره ای ازیک جامعه متشکل رانشان می دهد.

اینکه ارتشیان یا نظامیان خود طبقهاجتماعی ثابتیهستند نشانگر آن است که این جامعه همواره برای رزم آماده باشند.رویارویی پیوسته با مسئله نبرد با دشمن استفاده ازگردونه وجنگ افزارهای فلزی خود یکی ازعمده ترین عوامل تحرک رزمی ونیرونظامی آن روزگار بوده است.پرورش رزمیان واسبان جنگی وپرداختن به تاکتیک های رزمی سابقه ای بسیار کهن دارد .کوچکترین هسته اجتماعی جامعه یعنی"نمان "چه ازنظرساخت اجتماعی وسازمان اقتصادی وچه درزمینه دفاع از مرزهای خانوادگی واحدی خود کفا وجلوه کوچکی ازجامعه گسترده تر آریایی است.

روحانیون وبرخی از متفکران درانجمن خاصی بنام "مکه"گرد می آمدند ودرباره پرسش های فکری کاملا مختلفی به گفتگو می پرداختند ."مکه"یکی از کانون های پرورش فکری این جامعه است .نمانها وویسها که درسرزمینهای بسیار پهناور گسترده بودندواحدهای مستقلی بودند که مقوله های فکری ورزمی وهنری را به شیوه خاص خود ودر عین حال درکالبد عام فرهنگ پرورش می دادند. مکه نیز که یکی ازکانونهای پرورش اندیشه بود در واحدهای مستقل متفاوت رنگ وبووتنوع زیادی به خودگرفته بود.حماسه خوانان وروحانیون درواقع واسطه تقویم ومعرفی این واحدها بودند.حماسه خوانان به نمانها وویسها می آمدند سرودهای حماسی وآوازههای رزمی می خواندند وآنچه را که درهر نمان یا ویس درباره قهرمانی پهلوانانشان شنیده بودند احیانا به زبان شعردرنمانها وویسها یی دیگر می خواندند از دلاوری های اینان برای آنان وازآنان برایدیگران سخن می گفتند وبدین سان واسطه پیوند جوامع مختلف با یکدیگر می شدند.

نگهبانان گله هاوکومه ها یعنی رزمیان قهرمانان ویس ونمان هستند .جامعه از نظر اقتصادی باید بدان پایه از نیرومندی رسد که بتواند بارکاریک طبقه اجتماعی "واستریه ها" رادرکل جامعه تامین کندبدین قرار بخش های دیگر جامعه زمان لازم را برای اندیشیدن وپرورش فکروروح وفعالیتهای فرهنگی اجتماعی در اختیار می گرفتند .گذشته از این مسائل دینی وادبیات "شفاهی"دو موضوع مهم دیگر مایه اساسی تفکر جامعه بود:یکی"خشثر"یعنی سـ*ـیاست وفرمانروایی ودیگری "اصول نبرد".

اسپس ها یا جاسوسان دراینجا وآنجا پراکنده بودند وجامعه در خبرگیری مداوم وهوشیاری دائم برای مقابله با دشمنان به سر می برد .

زنان نیز همچون مردان در سراسر این فعلیتها شرکت می کردند ودر امور اجتماعی .امورسیاسی وروحانی وحتی رزمی نیز نقش داشتند.

7 - خصوصیات کلی آریایی

خودکفایی نمانها وویسها وپراکندگی کثیر اینان در پهنه های وسیع جغرافیایی از شمال خراسان تا شمال دریای سیاه و جنوب روسیه سبس می شود که در آن واحد هم شیوه های فکری وفرهنگی ورزمی اختصاصی به طور مستقل پدید آید وهم در جریان برخوردها وتبادل رایها در جامعه مادروگسترده فرهنگی افکار نو ومقوله های پیچیده تراندیشه بروز می کند نیز همین امر سبب می شود که تعدادی ازویسها وزنتوها دارای ویژگی های تخصصی گردند چنانکه مثلا پرثوهادر زمینه رزمی وسیاسی .یا مغان در زمینه اموردینی حالت تخصصی وحقوق موروثی می یابد.تفاوت های فرهنگی وزبانی نیز که درمیان تیره های متفاوت "پارسها- پارتها -سکاها –مادها-..."مشاهده می شود نتیجه منطقی یک چنین ساختار اجتماعی وفرهنگی است .نمان در عین خودکفایی واحد خانوادگی واحد خانوادگی همخون دسته ای است که جزازراه زناشویی به ندرت پیش می آید بیگانه ای وارد آن شود وجزیی از آن گردد. کار مقدس شمرده می شود وکارگران به هیچ روی فرودست به شمار نمی آید وجامعه با بردگی مخالف بود .این جامعه جامعه ای زنده وهمبسته است واین نیرمندی وتحرک آن نتیجه ساخت اجتماعی آن است یگانگی میان ساخت رهبری جامعه وافرادآن ازیک سود وتحرک رزمی ونیروی بدنی ممتازافراد از سوی دیگر همراه با آشنایی کهن با مقوله های سـ*ـیاسی وفرمانروایی سبب می شد که هریک از این تیره های آریائی در هر زمان که به سرزمین بیگانه ای پای می نهادند به سادگی برمردم آن فرمانروا می شدند.ومردمان پیش ازخود"خوریها –آشوریها"رادررده های پایین جامعه قراردادند.باری که تصورکلی جامعه آریائی وخطوط اساسی چهره آن ممکن است چنین ترسم میشود:الف)طبقات اجتماعی:1-روحانیون وآموزگاران"بالا"2-رزمیان"میانه"3-کشاورزان وگله داران وصنعت گران"پایین"هرنمان دارای این طبقه بندی بودوکل جامعه نیز که مجموعه ای ازنمانها وویسها بود درسطحی گسترده تروعالیتر همین تصور راعرضه کرد.

ب)جامعه یکدست ودارای انسجام حیاتی بود.

ج)توان اقتصادی آن به حدی بود که عده ای می توانستند بدون اشتغال به کار جسمی به کارهای فکری بپردازند.

د)مصرف پروتین درجامعه بالا بود.

ه)این جامعه بسیارزود توانست ازچرخ وفلزکه ازابزارهای فنی تحرک اقتصادی واجتماعی بودنداستفاده کند.

و)شیوه های رهبری وسیاست وفرماندهی تاریخچه ای با لنسبه کهن یافته بودوبه صورتی جاافتاده ومقبول ارائه می شد.

ز)نوروروشنایی وکاروشادی ستوده می شد ودربرابرآن گریه وزاری وتیرگی وتن آسانی نکوهیده بودوگناه به شمار می رفت.

8-پیدایش زردشت چه اثراتی درتاریخ ملی ایرانیان داشت

ازنظردینی وسیاسی آنچه در نظر نخست درسخنان زرتشت دیده می شود نفی یکجا وبی چون وچرای فرهنگ اسطوره ای آیین های بازمانده از اقتصاد شکار اعتقادات چند ایزدی ومتولیان این بینش دینی افسانه ای است وبه طوری کجاهم منطق وهم اشکال اجتماعی –فرهنگی اعتقادات سابق رانفی می کند.تنها آفریننده جهان نیک وانسان مزدا اهورا است هیچ یک از ایزدان چندگانه کهن"مهروناهید-بهرام تیر"نقشی در دستگاه یگانه پرستانه اوندارد البته باور آریایی به این ایزدان به اندازه ای بود که نه تنها ازمیان نرفتند بلکه پس از زرتشت نیزدر اشکال نوین وبا منطق تازه قدعلم کردند.یعنی باورهای کهن که منطقا با دستگاه منسجم تفکر زرتشت ویگانه پرستی او مغایرند ظاهر زرتشتی به خود گرفتند .هردو اندیشه مجرد ومطلق یعنی"یکتایی آفریننده جهان"و"انسان"مجردورها از وابستگی های تیره ای ونژدای برای نخستین باروارد تاریخ تفکر جهان شدند.بدین سان برای نخستین بارمفهوم آفریننده وانسان از بعد بومی وتیره ای ونژادی فراتر رفت وبعدی فراگیر وجهانی به خود گرفت.

9-چگونگی حضور آریایی ها در تاریخ

حرکت های جمعی آریایی ها که از اواسط هزاره دوم پیش از میلاد به سوی فلات ایران عمدتا از صفحاتشمال شرقی فلات انجام شد آریاها گرچه به صورت پراکنده ودرگروههای خانوادگی "نمان"وویس وزنتو می آمدندوبالطبع شمارشان در جریان هر کوچی اندک بود بااین همه تازمان رسیدن به مرزهای امپراتورهای بزرگ خاور نزدیک "آشور –بابل –لیدی – اوراتور-ایلام"با هیچ گونه مقاومت جدی رو به رو نشدند.هرویس وزنتویی که پیش می آمدودرسرزمینی که مسازشان بود می ماند آنان از جنوب خراسان تا گرگان وطبرستان وری سکنی گزیدند وساکنان قدیمی این سرزومینها مقاومتی جدی در برابر آنان نشان ندادند. درسده دموم هزاره اول چندین زنتوی آریایی از"ری"تا همدان وآذربایجان واز جهت دیگر تا اصفهان وانشان"پارس"حضور داشتند.

از حدود قرن سوم هزاره اول پیش از میلاد پدیده ای سـ*ـیاسی درآذربایجان وری شکل گرفت که راستای تاریخ جهان را دگرگون ساخت وآن تشکیل دولت وملت ایرانی "مادی"است.

کوچندگان آریایی از هنگامی که در همسایگی آشور قرار گرفتند تا زمانی که سرانجام بخشی از ایشان متحد شدند واین امپراتوری نیرومند را در هم شکستند به صورت پراکنده وبه شیوه خویش در نمانها می زیستند ورهبران ایشان همان بزرگان ویسها وزنتوها بودند.

اینویسها وزنتوهای پراکنده وکم جمعیت به روی به تنهایی یارای مقاومت در برابر ارتش آشور را نداشتند وناگزیر بودند که به امپراتوری مزبورخراج وگرئگان دهند .بیرون آمدن از زیر فشار اقتصادی –نظامی وسایسی آشور نیازمند اتحاد این گروههای پراکنده بود. که سرانجام منتهی به از بین بردن دولت آشور شد.

10-چگونگی تشکیل دولت توسط آریایی ها

برخی از اتحادهای موقتی که میان بخشی از ویسهای آریایی ویادرمیان آریاییان ودیگر نژادهای خراجگزار آشور ایجاد شد کارساز ازآب در نمی آمد وبر دشواری های آنان نیز می افزود.این وضع که بر زندگی اقتصادی –اجتماعی وسیاسی جامعه آثاری معلوم می گذاشت از شرایط لازم برای ایجاد تحرک های کیفی ووحدت گرای آینده بود –شرایط دیگری نیز وجود داشت:


جامعه آریایی‌ها

 
آخرین ویرایش:

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
1-وجود زمینه های اعتقادی وفرهنگی مشترک 2-درجه بالای مذهبی بودن بخشی از جامعه 3-وجود انسجام درونی هرویس وزنتو که در شرایط ضروری به صورتی واحد عمل می کردند ونه چون جمعی پراکنده ازاین رو وحدت در میان سران ویسها وزنتوها به معنی وحدت کل این واحدها با یکدیگر بود .همچین آریاییان که تا این زمان هرگز خراجگزار بیگانگان نبودند به طور طبیعی می توانستند از برخی از امتیاز های درون گروهی به سود همگرایی کل جامعه وبه منظور ایستادگی در برابر بیگانه چشم بپوشند.
مجموعه این شرایط اجتماعی –فرهنگی – سـ*ـیاسی ونظامی ودینی بر روی هم در اواخر قرن سوم هزاره اول ودر حدود 726پ.م پایه یگانگی تیره های ایرانی را گذراند واولین اتحادیه منسجم تیره ها در این سال بنیاد گردید.در نخستین گام هفت زنتو که تصادفا نام یکی ازآنها "آریه زنتو"بود در این اتحاد شرکت جستند. علی القاعده این اتحاد باید بر قانون ها وآیین های دینی وعرف فرهنگی جامعه استواری تام داشته باشد.اینکه کدام نمان یا ویس چه تعداد سپاهی دائم یا موقت می یابد به دهیو"نامب که برای اتحادیه زنتوها پذیرفته شد"بدهد و مسائلی از این قرار باعث شد تشکیلات اولیه واشکال خام نخستین سازمان ونهاد ارتش جمعی را پدید آورد.
چون ویس ها و نمانها می بایست هر ساله میزان معینی برای نگهداری سپاه ودیگر کارهای مربوط به دهیو بپردازد خزانه داری عمومی پایه ریزی شد. وبدان اعتبار که بر خوردها وکشمکش های میان افراد یا نمانها وویسها چگونه ودرچه مرجعی داوری شود پایه عدالت ریخته شد.
در راس همه این سازمانه "دهیوک"یا"دیااکو"یعنی رئیس دهیو که بزرگ بزرگان زنتوها بود قرار گرفت او می بایست پاسدار اصول اتحاد وداورنهایی در امور باشد.

شکل گیری اتحادیه وعملکرد موثر سازمانهای ارتشی- مالی –حقوقی –دیوان وابسته وپایدار ماندن این سازمانها موجب حدوث تغییراتی بنیادی در شکل عمومی جامعه گشت:

1-خود مختاری سنتی زنتوها و ویسها کم کم از میان رفت 2-وبه دنبال آن –سازمان های سـ*ـیاسی –نظامی –حقوقی ومالی زنتوها وویسها ودهیوها تحلیل رفتند وتا حدودی وظیفه کارکردی وساختنی آنها به سازمان های مرکزی اتحادیه واگذار شد.3-وجه مشترک فرهنگی مردم بر قالب عشیرتی ایشان تفوق یافت وبدل به مشخصه وهویت اساسی تازه ای گشت. از این به بعد عمدتا فرد وخانواده پاسخگوی دستگاه مرکزی اتحادیه بودند ونه رئیس سنتی ویس وزنتو.

استمرار این وضع سبب نهادی شدن ودر نتیجه افهامی شدن سازمانهای اتحادیه شد وبرای نخستین بار تشکیلاتی را پدید آوردند که"نهاد دولت" نامیده می شد همین وضع سبب استواری عناصر مشترک اعتقادی –فرهنگی-زبانی اقتصادی وتاریخی در میان افراد گشت.

11-چگونگی تشکیل ملت توسط آریاییها

"دولت"کلیتی است سـ*ـیاسی که کلیت دیگری "ملت"راراه می برد .به همین دلیل نیز بود که با تشکیل دولت در ایران برای نخستین بارفرمانروایی که طور سنتی همواره در دست روحانیون بود و علی الرسم رئیس وحاکم هر قوم و سرزمینی رئیس روحانی آن نیز به شمار می رفت وبه دست طبقه نظامی منسجمی که قدرت و نیروی تصاحب سازمان های دولتی را داشتند افتاد.از این به بعد دیگر رئیس کشور الزاما رئیس روحانی آن نبود .

پدید آمدن اتحادیه های ایرانی وآیین مملکت داری که در مجموع واز نظر همبستگی عمومی –اجتماعی سبب پدید آمدن نهاد ساسی دولت از یک سو و"ملت" از سوی دیگر شدواین دو به صورتی یکجا ومتحد به مسلط خود بر سرزمینی که در آن مستقر بودند و جهی ای قانونی بخشدید و کشور ایران پدید آمد.

پس از تشکیل دولت ماد می بینیم که بسیاری از شاهان مادی به نحوی عنوان "شهر یاری نیک"ویا عنوانی که نشان دهنده وابستگی آنان به اصول وعقاید زرتشتی وفرهنگ مذهبی است برخود برمی گزیدند.

12-عوامل موثر در حرکت های تاریخی ملت ایران وشکل پذیری اجتماعی آنها

الف)روابط مبتی برارزش های مشروع اجتماعی ج)روابط مبتنی برادغام پذیری اجتماعی

ب)روابط مبتنی بر شکل گیری تطابق اجتماعی د)روابط مبتنی بر جهت گرایی اجتماعی

13-هرودوت دربیان عادات واخلاق پارسیان می نویسد

ساختن هیکل خدایان وبنا کردن معابد ومحراب درنزد آنها ممنوع است وآنهایی راکه به این چیزها معتقدند احمق می دانند پارسیان خدایان رابر خلاف یونانیها به صورت انسان تصور نمی کنند .

14-ابوالکلام آزاد درباره ایرانیان قدیم می نویسد

مهمترین چیزی که در دین ایرانیان قدیم جلب نظر می کند قانون اخلاقی آن است.در این دین اخلاق از دین جدا نیست بلکه جز دین است همچنان که در یونان نیز چنین بود.ازاین جهت در نزد ایرانیان دین در حکم شعایر ملی نبود که فقط برای مراسم وتشریفات ظا هری صورت پذیرد.بلکه در حکم قانون ورژیم زندگانی فرد محسوب می شد.پاکی نفس ونیکی محوری بود که تعالیم عالیه بر گرد آن می چرخید ومی بایست پندارو گفتار همه جا با این قانون مذهبی توافق کامل داشته باشد.

15-در کتیبه داریوش در شوش در مورد ایرانیان باستان نوشته

خدای بزرگی است اهورا مزدا که آسمان را آفریده که این زمین را آفریده که بشر راآفریده –که شادی را برای بشر آفریده و.... اهورا مزدا این مملکت رااز دسمن بد از قحطی واز دروغ بپاید .دشمنی بدخواه –سالی بد ودروغ به این مملکت نپاید.

16-با توجه به میزان کم نزولات جوی از دیر باز در ایران چند گونه زیست در سطح فلات شکل گرفته

سه گونه زیست: 1-روستایی 2- عشیری 3- شهری

17-چگونگی شکل گیری روستاها در زمان آریاییها

گسترش عرضی و طولی نمان ها یا خانواده ها در طی زمان منتهی به تشکیل واحدهای بزرگتر حیات جمعی آنان شد وطبیعی ترین شکل اجتماعات روستایی را نیز به وجود آورد .این مراکز جمعی کوچک که از ابتدای چهره یابی خود به عنوان واحد های مستقل می زیست کانون تبلور کوشش های اقتصادی نظامی –سـ*ـیاسی –فرهنگی واجتماعی خاص ایران شده اند به نحوی فوق العاده با مقتضیان جغرافیائی واقلیمی محیط های کوهستانی هماهنگی یافته ودر ساختمان های تاریخی –اجتماعی ثابت وکم تغییر متجسم مانده اند.نبودن رودخانه های بزرگ در داخل کشور به صورتی که زمینه اساسی پیدایش شهرهای طبیعی و واحدهای جمعیتی بزرگ شهری راسامان دهد ونبود عوامل واسباب عمده اقتصادی –سـ*ـیاسی تغییر پذیری که واسطه دگرگونی های سرنوشت ساز فرهنگی –اجتماعی شود و نهایتا وجود همسایگان متعدد ومتجاوز در دو سوی خاور وباختر که تهاجمات خود را بدون وقفه انجام می دادند .عواملی دیگر ی محسوب می شوند از گسترش جوامع کوچک روستایی به سوی شهری شدن جلوگیری می کردند.

18-مشخصه های اصلی روستا


جامعه آریایی‌ها

 
آخرین ویرایش:

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
1-پراکندگی آب در مناطق متفرق پای کوهها ویا حاشیه کویرها عامل اصلی پیدایش روستا ها است تا آنجا که باعث می شود که واحد های جمعیتی کوچکی در پیرامون شبکه های باریک آب به وجود آید.
2-تعداد این مراکز زیست در سراسر ایران تا آنجاست که در دوره های تاریخی رقمی میان پنجاه تا هشتاد هزار هسته اصلی جمعیتی را نشان دهد.

3-صعوبت ارتباطات در میان واحد های پراکنده به صورتی است که در مقیاس کم حریم های مجزای محلی نظیر دهستانها را به وجود می آورد ودر سطح منطقه ای سازمان های استلنی را بااختصاصات جا افتاده ی تاریخی عرضه می کند.

4-شکل گیری سازمان های زیستی در حفاظ مدارهای نسبا محدود وبسته ای انجام می پذیرد ومآلا به ایجاد نظامات حیاتی خود کفا در ابعاد مختلف اقتصادی –فرهنگی –اجتماعی و.. منتهی می شود .

5-اختلافات فاحش جمعیت روستایی و شهری در همه ادوار زندگی ایرانیان چشمگیر است تا آنجا که می توان گفت به طور دائم قریب دو ثلث از سکنه کشور را ده نشینان تشکیل می داده اند.
- لزومی برای استفاده از بزرگان نبود وبه تبع فقدان عناصر تشکیل دهندهساختاری –پیدایش نظام "برده داری "نیز منتفی بوده است .2-حفظ استقلال عمل افراد در عرصه تلاشها و تکاپو های زیستی فردی میسر می شده وبه ناگزیر فرهنگ مبتنی بر تک اندیشی وتکروی تعمیم یافته است 3-ضرورت حفظ و مراقبت از مرز های اقتصادی وایمنی روستا ها آمادگی دائمی افراد ونیروهای محلی را برای نگهداری مایملک آنان مسیر وممکن می گردانیده است 4-از آنجا که روستا ها به عنوان منبع اساسی تامین نفوس و تقویت بنیه مالی تلقی می شدند و کثرت تولد و تناسل نیز به نوبه خود در جوامعی که وجود "فرد " شاخصه اصلی قدرت و امتیاز خانوادگی در آنها ست .فزونی دائمی و نسبی جمعیت را سبب می گردد .لاجرم راههایی را برای سر زیر نیروهای جدید وجوان طلب می کند .نیروی کار حاصل شده سرانجام به دو صورت مهاجرتهای آرام ویا حرکات و هجمه های خشن انجام می پذیرد ودر مراکز شهری مجبور به پذیرش نیروهای فعال تازه می شوند.5-همبستگی چاره نا پذیر عناصر انسانی با یک دیگر ودر معرض دید بودن مرزهای ایمنی و اقتصادی و اجتماعی روستا نوعی تعاون اجباری را بر مردم تحمیل می کند.6-دور ماندن روستاها از مسیر هجوم های بزرگ تاریخی به دلیل نبودن امکانات اعائشه دائمی نیرو های غالبا مخرب و غارتگر مهاجم ثبات نسبی فرهنگی روستا ییان را تضمین می کند ودر مجموع اصالتهای فرهنگی مردم ده واصول ساده حاکم بر زندگانی و مناسبات بین آنان به دلیل تعرض کم از نوعی ثبات بر خورداری می یابد.

20-دلایل پیدایش شهرها

در تعاریف یونسکو شهر- به محل زندگانی مردمی اطلاق می شود که ساکنان آن در مجموع از پنج هزار تن افزون باشد. به سبب تجمع کثیر انسانها وپیدایش مراکز زیست شهری در حلال ازمنه تاریخی دلایل زیر را برشمرده اند:

1-شهر های طبیعی:منطبق بروجود طبیعی ترین امکانات افزایش جمعیتی به ویژه آب کافی وخاک مستعد .

2-شهرهای سـ*ـیاسی:که به مناسبت استقرار عناصر مردمی معلوم در حریم معینی به وجود آمده اند و یا اهداف سـ*ـیاسی مشخصی باعث پیدایش و توسعه ورشد آنها شد ه مانند تهران.

3-شهرهای نظامی:که غالبا در نقاط سوق الجشیی ومرزی کشور ساخته شده اند چون ماکو ودر بند .

4- شهر های مذهبی :که کانون اجتماعات عقیدتی –دینی هستند وگذشته از جذب زوار مهاجران زیادی نیز در چنین مناطقی برای تامین وسایل معیشتی گروههای مزبور می آیند.مانند:مشهد وقم.

5-شهر های تجاری:که در سر راههای بزرگ کاروانرو وجاده ابریشم در صفحات شمالی ومرکزی ایران ویا جاده ادویه در بخش های جنوبی تر واقع می شدندمانند:دامغان –سمنان- شاهرود وکرمان.

6- شهر های علمی ودانشگاهی:که طبعا محیط رشدعلم وپیشرفت تحقیقات دانش وفن در عرصه های گوناگون همانند جندی شاپور.

7-شهرهایی که در سواحل دریاها جای گرفته اند:وباالطبع از امتیازات مواصلاتی ومراودتی کشوری – منطقه ای وبین المللی برخوردار ند مثل:خرمشهر- بندر عباس –بندر بوشهرو....

8-شهرهای که در کنار منابع غنی کانی ویا مراکزخاص ارتباطات انسانی و طبیعی قرار دارند: وچهره صنعتی دارند همانند نائین وکاشان.
منبع: تاریخ


جامعه آریایی‌ها

 
آخرین ویرایش:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا