M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
چیستی جامعه از منظر شهیدصدر
شهیدصدر از آنجا که معتقد است میان مردم روابط و پیوندهایی وجود دارد مبتنی بر مجموعهای از افکار و اصول، واژه «جامعه» را برای وجود گروهی مردم بهکار میگیرد. تقریبا همان مفهومی که قرآنکریم با عنوان «امت» از آن یاد میکند و اشعار بر همین روابط میان مردم دارد که منجر به پدیدایی وجود جمعی و گروهی آنها میشود. سپس شهیدصدر معتقد است که هر گروه از مردم که دارای پیوندهایی مشخص است، برای زندگی خود و حل مسائل خویش راه و رسمی را درنظر گرفته و به آن عمل میکند. این راه و رسمهای زندگی و حل مسائل، در 2چیز از یکدیگر متمایزند: الف) روش زندگی اجتماعی، ب) مفاهیمی که از این روشها پشتیبانی میکند.
نظام اجتماعی
در این میان شهید، دین مبین اسلام را یک نوع راه و رسم زندگی و حلال مسائل میداند و در اینباره معتقد است: «دین اسلام به شیوه زندگی مردم و چگونگی رفتار آنها در زندگی اهتمام میورزد و دائم بر برقراری ارتباط میان احکام اسلام تأکید میکند؛ بدین معنا که حکمت وضع این احکام بدون پیاده ساختن اسلام بهعنوان کلی جداناپذیر، در زندگی تحقق نمیپذیرد.» (اقتصادنا، ص34) این یعنی در نگاه شهیدصدر اسلام مجموعهای است منسجم و هماهنگ که احکام آن برای ارائه راه و رسم زندگی و دادن راهحل به مسائل زندگی انسان بهوجود آمده است.
با این توصیف اگر ما نظام اجتماعی را عهدهدار برقراری زندگی اجتماعی بدانیم که اتفاقا شهید همین نظر را داشته و معتقد است نظام اجتماعی تعیینکننده روابط میان افراد جامعه است، دین اسلام یک نظام اجتماعی است.
در تبیین بیشتر نظام اجتماعی شهیدصدر در جایی میفرماید: «نظام اجتماعی به سازگار ساختن زندگی میپردازد؛ بهگونهای که ضامن تامین نیازهای متنوع انسان در زندگی - از آن رو که این نیازها سنگ بنای پیدایش زندگی اجتماعی است- باشد.» (اقتصادنا، ص372)
نظامهای اجتماعی موجود
شهیدصدر این نظامهای اجتماعی که تاکنون توانسته خود را بهعنوان یک مکتب عرضه کند در 4عنوان معرفی میکند:
1. نظام دمکراسی سرمایهداری
2. نظام سوسیالیستی
3. نظام کمونیستی
4. نظام اسلامی
3مکتب اول نمایانکننده 3دیدگاه بشری درخصوص پاسخ به این پرسش اساسی است که بهترین نظام کدامیک است؟ بنابراین 3مورد اول پاسخهایی است که انسان برحسب امکانات و تواناییهای محدود خود برای این پرسش ارائه داده است. اما نظام اسلامی خود را در عرصه اجتماعی بهعنوان دینی استوار بر وحی و اراده الهی و نه اندیشهای آزمودنی و برخاسته از توان و امکانات انسان نشان میدهد. در این نگاه در واقع نظام و مکتب بهمعنای اصطلاحی، با مذهب و دین یکی هستند لکن شهید این تفاوت را قائل میشود که یکی خلاصه و دیگری مفصل است.
درنتیجه باید مذهب را که مبتنی بر وحی است برای یافتن نظام اسلامی مورداستنطاق قرار داد و قانونگذاریهای جزئی و تفصیلی را کشف کرد. شهید همچنین معتقد است که این کشف ویژه جامعه امروز ماست؛ چرا که در عصر نبوی بهدلیل وجود فضای صدراسلام که توضیح آن در این مقال نمیگنجد، نیازی به کشف جزئیات و تفصیل مذهب نبوده است. سپس برای چگونگی کشف نظریه قرآن در باب نظام اجتماعی اسلامی روش اجتهادی خود را بیان میکند که دارای 5گام اساسی است:
1. مشخص کردن موضوعی که خواستار کشف نظر قرآن درباره آن هستیم و شناخت اجزا و عناصر و ویژگیهای حقیقی آن.
2. مشخص کردن پرسشهایی که لازم است از طریق متون قرآنی به آنها پاسخ داده شود برای تعامل با این متون و استخراج نظریه از آن از طریق این پرسشها.
3. گردآوری تمام متون مرتبط به موضوع تعیین شده؛ چه این متون دربردارنده لفظ موضوع و چه دربردارنده مفهوم و عناصر یا یکی از خصایص و ویژگیها یا مستلزمات آن یا هر چیز مرتبط با آن باشد که میتواند در شفافسازی موضع قرآن درباره موضوع موردنظر یا پرسشهای مطرح شده درباره آن کمککننده باشد.
4. تلاش برای کشف رابـ*ـطه میان مفاهیم جزئی هریک از آیات و متن گردآوری شده با دیگر مفاهیم برای یکپارچهسازی این مفاهیم.
5. تلاش برای کشف مفاهیم و تنظیم همگی آنها در قالب ترکیب نظری فراگیر که در آن هریک از مفاهیم در محل مناسب خویش قرار میگیرد و استخراج مفهوم قرآنی که میتواند موضع قرآن را درباره موضوع موردنظر به تصویر بکشد.
سپس شهید با همین شیوه وارد مسائل اساسی پیرامون بحث نظام اجتماعی اسلام شده که 5پرسش اساسی شهید عبارتند از:
الف) جامعه بشری از چه عناصری تشکیل یافته است؟
ب) نقش هریک از این عناصر در زندگی چیست؟
ج) رابـ*ـطه موجود میان خط دوگانه عناصر جامعه انسانی (یعنی خط رابـ*ـطه انسان با انسان و خط رابـ*ـطه انسان با طبیعت) چه نوع رابـ*ـطهای است؟
د) نقش انسان در سیر اجتماعی و حرکت تاریخ بشری چیست؟
ه) نقش دین در سیر اجتماعی چیست؟
شهیدصدر از آنجا که معتقد است میان مردم روابط و پیوندهایی وجود دارد مبتنی بر مجموعهای از افکار و اصول، واژه «جامعه» را برای وجود گروهی مردم بهکار میگیرد. تقریبا همان مفهومی که قرآنکریم با عنوان «امت» از آن یاد میکند و اشعار بر همین روابط میان مردم دارد که منجر به پدیدایی وجود جمعی و گروهی آنها میشود. سپس شهیدصدر معتقد است که هر گروه از مردم که دارای پیوندهایی مشخص است، برای زندگی خود و حل مسائل خویش راه و رسمی را درنظر گرفته و به آن عمل میکند. این راه و رسمهای زندگی و حل مسائل، در 2چیز از یکدیگر متمایزند: الف) روش زندگی اجتماعی، ب) مفاهیمی که از این روشها پشتیبانی میکند.
نظام اجتماعی
در این میان شهید، دین مبین اسلام را یک نوع راه و رسم زندگی و حلال مسائل میداند و در اینباره معتقد است: «دین اسلام به شیوه زندگی مردم و چگونگی رفتار آنها در زندگی اهتمام میورزد و دائم بر برقراری ارتباط میان احکام اسلام تأکید میکند؛ بدین معنا که حکمت وضع این احکام بدون پیاده ساختن اسلام بهعنوان کلی جداناپذیر، در زندگی تحقق نمیپذیرد.» (اقتصادنا، ص34) این یعنی در نگاه شهیدصدر اسلام مجموعهای است منسجم و هماهنگ که احکام آن برای ارائه راه و رسم زندگی و دادن راهحل به مسائل زندگی انسان بهوجود آمده است.
با این توصیف اگر ما نظام اجتماعی را عهدهدار برقراری زندگی اجتماعی بدانیم که اتفاقا شهید همین نظر را داشته و معتقد است نظام اجتماعی تعیینکننده روابط میان افراد جامعه است، دین اسلام یک نظام اجتماعی است.
در تبیین بیشتر نظام اجتماعی شهیدصدر در جایی میفرماید: «نظام اجتماعی به سازگار ساختن زندگی میپردازد؛ بهگونهای که ضامن تامین نیازهای متنوع انسان در زندگی - از آن رو که این نیازها سنگ بنای پیدایش زندگی اجتماعی است- باشد.» (اقتصادنا، ص372)
نظامهای اجتماعی موجود
شهیدصدر این نظامهای اجتماعی که تاکنون توانسته خود را بهعنوان یک مکتب عرضه کند در 4عنوان معرفی میکند:
1. نظام دمکراسی سرمایهداری
2. نظام سوسیالیستی
3. نظام کمونیستی
4. نظام اسلامی
3مکتب اول نمایانکننده 3دیدگاه بشری درخصوص پاسخ به این پرسش اساسی است که بهترین نظام کدامیک است؟ بنابراین 3مورد اول پاسخهایی است که انسان برحسب امکانات و تواناییهای محدود خود برای این پرسش ارائه داده است. اما نظام اسلامی خود را در عرصه اجتماعی بهعنوان دینی استوار بر وحی و اراده الهی و نه اندیشهای آزمودنی و برخاسته از توان و امکانات انسان نشان میدهد. در این نگاه در واقع نظام و مکتب بهمعنای اصطلاحی، با مذهب و دین یکی هستند لکن شهید این تفاوت را قائل میشود که یکی خلاصه و دیگری مفصل است.
درنتیجه باید مذهب را که مبتنی بر وحی است برای یافتن نظام اسلامی مورداستنطاق قرار داد و قانونگذاریهای جزئی و تفصیلی را کشف کرد. شهید همچنین معتقد است که این کشف ویژه جامعه امروز ماست؛ چرا که در عصر نبوی بهدلیل وجود فضای صدراسلام که توضیح آن در این مقال نمیگنجد، نیازی به کشف جزئیات و تفصیل مذهب نبوده است. سپس برای چگونگی کشف نظریه قرآن در باب نظام اجتماعی اسلامی روش اجتهادی خود را بیان میکند که دارای 5گام اساسی است:
1. مشخص کردن موضوعی که خواستار کشف نظر قرآن درباره آن هستیم و شناخت اجزا و عناصر و ویژگیهای حقیقی آن.
2. مشخص کردن پرسشهایی که لازم است از طریق متون قرآنی به آنها پاسخ داده شود برای تعامل با این متون و استخراج نظریه از آن از طریق این پرسشها.
3. گردآوری تمام متون مرتبط به موضوع تعیین شده؛ چه این متون دربردارنده لفظ موضوع و چه دربردارنده مفهوم و عناصر یا یکی از خصایص و ویژگیها یا مستلزمات آن یا هر چیز مرتبط با آن باشد که میتواند در شفافسازی موضع قرآن درباره موضوع موردنظر یا پرسشهای مطرح شده درباره آن کمککننده باشد.
4. تلاش برای کشف رابـ*ـطه میان مفاهیم جزئی هریک از آیات و متن گردآوری شده با دیگر مفاهیم برای یکپارچهسازی این مفاهیم.
5. تلاش برای کشف مفاهیم و تنظیم همگی آنها در قالب ترکیب نظری فراگیر که در آن هریک از مفاهیم در محل مناسب خویش قرار میگیرد و استخراج مفهوم قرآنی که میتواند موضع قرآن را درباره موضوع موردنظر به تصویر بکشد.
سپس شهید با همین شیوه وارد مسائل اساسی پیرامون بحث نظام اجتماعی اسلام شده که 5پرسش اساسی شهید عبارتند از:
الف) جامعه بشری از چه عناصری تشکیل یافته است؟
ب) نقش هریک از این عناصر در زندگی چیست؟
ج) رابـ*ـطه موجود میان خط دوگانه عناصر جامعه انسانی (یعنی خط رابـ*ـطه انسان با انسان و خط رابـ*ـطه انسان با طبیعت) چه نوع رابـ*ـطهای است؟
د) نقش انسان در سیر اجتماعی و حرکت تاریخ بشری چیست؟
ه) نقش دین در سیر اجتماعی چیست؟
چرا منافع انسان فقط با دین تامین میشود؟
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com