M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,864
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
اولین مجسمه ها در ابتداتوسط شکارچیان ساخته شده تا از آن به عنوان وسیله ای برای شکار استفاده کنند. پس از ظهور تمدن، مجسمه ها به صورت پیکره خدایان ساخته شدند.
مجسمه در هر فرم جنبه تاریخی و نمادین داشته و دارد. در قرن 15، بناها و نمادهای یادبودی از قهرمانان جنگ ساخته می شد، امروزه نیز مجسمه یادبود یک هنرمند و شاعر نیز در مکان های عمومی ساخته می شود.
مجسمه سازی ماقبل تاریخ
ساختن مجسمه قبل از نقاشی و یا ساخت بناها توسط انسان ها انجام می شده است. حکاکی بر روی دیواره غارها و یا سطح زمین اولین ترسیم های مربوط به بشر بود که عاملی برای توسعه و پیداشی هنر مجسمه سازی بود. تنه های زنان، مردان، کودکان و یا تلفیقی از آنها، مجسمه هایی برای تکریم نیروهای طبیعت و عبادت این نیروها به عنوان مظاهر بدی و یا خوبی بودند.
مجسمه سازی مصر باستان
هنر مصر باستان و مجسمه سازی مصر باستان همه برگرفته از عقاید این قوم به زندگی پس از مرگ است. نمونه هایی از مجسمه های کوچک وجود دارد که مصریان را در حال کشاورزی، ماهیگیری و کلا امور روزمره زندگی نشان می دهد.
معمولا مجسمه مومیای فراعنه و اشخاص مهم ،بزرگ تر ساخته می شد که مجسمه سازان اعضای بدن را به صورت واضح نشان می دادند و صورت ها عموما نگاه رو به جلو و مشخصی داشت. مصریان برای ایده پردازی معمولا موجودات مختلفی را در یک مجسمه با هم ترکیب می کردند. برای مثال صورت یک پادشاه با بدن یک شیر ترکیب می شد تا نمایانگر هوش انسانی و قدرت حیوانی باشد. گاه مجسمه می توانست نشانه وضعیت حکومت نیز باشد. که گاها غمگین تر، ضعیف تر و افتاده تر بود اما با قدرت گرفتن حکومت مصر این مجسمه ها اشکال قدرتمندتری به خود گرفتند.
مجسمه سازی در بین النهرین
میزان هنر مجسمه سازی بین النهرین به دلیل وضعیت ناپایدارش (وقوع سیل و حمله مداوم دشمنان) کم تر از مصر باستان بوده است. گونه های نخستین مجسمه در این ناحیه مجسمه های سبکی از گل ، چوب، سفال و ذرات طلا است.
آشوریان نمادهایی از مجسمه های پادشاهان به صورت موجودات غول پیکر و دیوهایی با دو بال و پنج پا و با بدن انسان در ورودی قصرها، می تراشیدند. صحنه های از شکار، پیروزی و جشن های قبایلی در داخل قصرها بر روی سنگها و بر روی دیوارهای کوتاه تراشیده می شد.
نمونه هایی از هنر آشوریان با مجسمه های به جا مانده از قصر داریوش در پرسپولیس مشخص است. این مجسمه ها مردانی با موهای فرفری و ریش هستند. همه سنگ ها به کمک خطوط تراش خورده با تضاد و کنتراست بالا و بانقش های بسیار تراش خورده است. صورت ها بسیار نرم و مدور تراشیده شده اند مجسمه های سنگی تراشیده بر روی دیوارهای پرسپولیس در تـ*ـخت جمشید نشانگر مهارت و کیفیت این نمونه هامی باشد.
مجسمه سازی یونان باستان
هنر مجسمه سازی یکی از آشکارترین شاخص های معرفی این تمدن بوده است. باور یونانیان بر اینکه “انسان مقیاسی برای همه چیز است” در مجسمه های یونانی کاملا واضح است. شکل انسان در هنر یونان باستان یکی از مهمترین ابزار بوده است. در قرن هفتم قبل از میلاد، مجسمه سازان یونانی به دنبال نشان دادن و توصیف هرچه بیشتر اشکال انسانی بودند.
از مهمترین نمونه های مجسمه سازی در یونان باستان بزرگداشت خدایان با ساختن پیکره آنها بوده است.
مجسمه سازی در رم باستان و اتروسکانیها (Roman and Etruscanian)
هنر مجسمه سازی رومن ها از یونانیها و اتروسکانیها الهام گرفته است. رومن ها بسیار به سوی مجسمه سازی پرتره روی آوردند. راه توسعه هنر مجسمه سازی رومن ها با یونانیها کاملا گوناگون بود. هنر رومن ها برعکس یونانیها به تدریج از سمت واقع گرایی به سمت انتزاعی روی آورد.
مجسمه سازی در اوایل دوران مسیحیت
در این دوران مجسمه سازی به طور کلی نمادی از هنر روم بود. در این دوران به دلیل مخالفت دین مسیحیت با یهودیت، و ساخت تعدادی از مجسمه ها به شکل کلاه یهودیان ، مجسمه سازی کاری ممنوعع القا می شد. در ادامه کلیسا به این نتیجه رسید که مجسمه سازی می تواند وسیله ای برای تبلیغ دین مسیحیت نیز باشد.
مجسمه در هر فرم جنبه تاریخی و نمادین داشته و دارد. در قرن 15، بناها و نمادهای یادبودی از قهرمانان جنگ ساخته می شد، امروزه نیز مجسمه یادبود یک هنرمند و شاعر نیز در مکان های عمومی ساخته می شود.
مجسمه سازی ماقبل تاریخ
ساختن مجسمه قبل از نقاشی و یا ساخت بناها توسط انسان ها انجام می شده است. حکاکی بر روی دیواره غارها و یا سطح زمین اولین ترسیم های مربوط به بشر بود که عاملی برای توسعه و پیداشی هنر مجسمه سازی بود. تنه های زنان، مردان، کودکان و یا تلفیقی از آنها، مجسمه هایی برای تکریم نیروهای طبیعت و عبادت این نیروها به عنوان مظاهر بدی و یا خوبی بودند.
مجسمه سازی مصر باستان
هنر مصر باستان و مجسمه سازی مصر باستان همه برگرفته از عقاید این قوم به زندگی پس از مرگ است. نمونه هایی از مجسمه های کوچک وجود دارد که مصریان را در حال کشاورزی، ماهیگیری و کلا امور روزمره زندگی نشان می دهد.
معمولا مجسمه مومیای فراعنه و اشخاص مهم ،بزرگ تر ساخته می شد که مجسمه سازان اعضای بدن را به صورت واضح نشان می دادند و صورت ها عموما نگاه رو به جلو و مشخصی داشت. مصریان برای ایده پردازی معمولا موجودات مختلفی را در یک مجسمه با هم ترکیب می کردند. برای مثال صورت یک پادشاه با بدن یک شیر ترکیب می شد تا نمایانگر هوش انسانی و قدرت حیوانی باشد. گاه مجسمه می توانست نشانه وضعیت حکومت نیز باشد. که گاها غمگین تر، ضعیف تر و افتاده تر بود اما با قدرت گرفتن حکومت مصر این مجسمه ها اشکال قدرتمندتری به خود گرفتند.
مجسمه سازی در بین النهرین
میزان هنر مجسمه سازی بین النهرین به دلیل وضعیت ناپایدارش (وقوع سیل و حمله مداوم دشمنان) کم تر از مصر باستان بوده است. گونه های نخستین مجسمه در این ناحیه مجسمه های سبکی از گل ، چوب، سفال و ذرات طلا است.
آشوریان نمادهایی از مجسمه های پادشاهان به صورت موجودات غول پیکر و دیوهایی با دو بال و پنج پا و با بدن انسان در ورودی قصرها، می تراشیدند. صحنه های از شکار، پیروزی و جشن های قبایلی در داخل قصرها بر روی سنگها و بر روی دیوارهای کوتاه تراشیده می شد.
نمونه هایی از هنر آشوریان با مجسمه های به جا مانده از قصر داریوش در پرسپولیس مشخص است. این مجسمه ها مردانی با موهای فرفری و ریش هستند. همه سنگ ها به کمک خطوط تراش خورده با تضاد و کنتراست بالا و بانقش های بسیار تراش خورده است. صورت ها بسیار نرم و مدور تراشیده شده اند مجسمه های سنگی تراشیده بر روی دیوارهای پرسپولیس در تـ*ـخت جمشید نشانگر مهارت و کیفیت این نمونه هامی باشد.
مجسمه سازی یونان باستان
هنر مجسمه سازی یکی از آشکارترین شاخص های معرفی این تمدن بوده است. باور یونانیان بر اینکه “انسان مقیاسی برای همه چیز است” در مجسمه های یونانی کاملا واضح است. شکل انسان در هنر یونان باستان یکی از مهمترین ابزار بوده است. در قرن هفتم قبل از میلاد، مجسمه سازان یونانی به دنبال نشان دادن و توصیف هرچه بیشتر اشکال انسانی بودند.
از مهمترین نمونه های مجسمه سازی در یونان باستان بزرگداشت خدایان با ساختن پیکره آنها بوده است.
مجسمه سازی در رم باستان و اتروسکانیها (Roman and Etruscanian)
هنر مجسمه سازی رومن ها از یونانیها و اتروسکانیها الهام گرفته است. رومن ها بسیار به سوی مجسمه سازی پرتره روی آوردند. راه توسعه هنر مجسمه سازی رومن ها با یونانیها کاملا گوناگون بود. هنر رومن ها برعکس یونانیها به تدریج از سمت واقع گرایی به سمت انتزاعی روی آورد.
مجسمه سازی در اوایل دوران مسیحیت
در این دوران مجسمه سازی به طور کلی نمادی از هنر روم بود. در این دوران به دلیل مخالفت دین مسیحیت با یهودیت، و ساخت تعدادی از مجسمه ها به شکل کلاه یهودیان ، مجسمه سازی کاری ممنوعع القا می شد. در ادامه کلیسا به این نتیجه رسید که مجسمه سازی می تواند وسیله ای برای تبلیغ دین مسیحیت نیز باشد.
مجسمه سازی | مختلف
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com