خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
اولین مجسمه ها در ابتداتوسط شکارچیان ساخته شده تا از آن به عنوان وسیله ای برای شکار استفاده کنند. پس از ظهور تمدن، مجسمه ها به صورت پیکره خدایان ساخته شدند.
مجسمه در هر فرم جنبه تاریخی و نمادین داشته و دارد. در قرن 15، بناها و نمادهای یادبودی از قهرمانان جنگ ساخته می شد، امروزه نیز مجسمه یادبود یک هنرمند و شاعر نیز در مکان های عمومی ساخته می شود.

مجسمه سازی ماقبل تاریخ

ساختن مجسمه قبل از نقاشی و یا ساخت بناها توسط انسان ها انجام می شده است. حکاکی بر روی دیواره غارها و یا سطح زمین اولین ترسیم های مربوط به بشر بود که عاملی برای توسعه و پیداشی هنر مجسمه سازی بود. تنه های زنان، مردان، کودکان و یا تلفیقی از آنها، مجسمه هایی برای تکریم نیروهای طبیعت و عبادت این نیروها به عنوان مظاهر بدی و یا خوبی بودند.

مجسمه سازی مصر باستان

هنر مصر باستان و مجسمه سازی مصر باستان همه برگرفته از عقاید این قوم به زندگی پس از مرگ است. نمونه هایی از مجسمه های کوچک وجود دارد که مصریان را در حال کشاورزی، ماهیگیری و کلا امور روزمره زندگی نشان می دهد.
معمولا مجسمه مومیای فراعنه و اشخاص مهم ،بزرگ تر ساخته می شد که مجسمه سازان اعضای بدن را به صورت واضح نشان می دادند و صورت ها عموما نگاه رو به جلو و مشخصی داشت. مصریان برای ایده پردازی معمولا موجودات مختلفی را در یک مجسمه با هم ترکیب می کردند. برای مثال صورت یک پادشاه با بدن یک شیر ترکیب می شد تا نمایانگر هوش انسانی و قدرت حیوانی باشد. گاه مجسمه می توانست نشانه وضعیت حکومت نیز باشد. که گاها غمگین تر، ضعیف تر و افتاده تر بود اما با قدرت گرفتن حکومت مصر این مجسمه ها اشکال قدرتمندتری به خود گرفتند.

مجسمه سازی در بین النهرین

میزان هنر مجسمه سازی بین النهرین به دلیل وضعیت ناپایدارش (وقوع سیل و حمله مداوم دشمنان) کم تر از مصر باستان بوده است. گونه های نخستین مجسمه در این ناحیه مجسمه های سبکی از گل ، چوب، سفال و ذرات طلا است.
آشوریان نمادهایی از مجسمه های پادشاهان به صورت موجودات غول پیکر و دیوهایی با دو بال و پنج پا و با بدن انسان در ورودی قصرها، می تراشیدند. صحنه های از شکار، پیروزی و جشن های قبایلی در داخل قصرها بر روی سنگها و بر روی دیوارهای کوتاه تراشیده می شد.
نمونه هایی از هنر آشوریان با مجسمه های به جا مانده از قصر داریوش در پرسپولیس مشخص است. این مجسمه ها مردانی با موهای فرفری و ریش هستند. همه سنگ ها به کمک خطوط تراش خورده با تضاد و کنتراست بالا و بانقش های بسیار تراش خورده است. صورت ها بسیار نرم و مدور تراشیده شده اند مجسمه های سنگی تراشیده بر روی دیوارهای پرسپولیس در تـ*ـخت جمشید نشانگر مهارت و کیفیت این نمونه هامی باشد.

مجسمه سازی یونان باستان

هنر مجسمه سازی یکی از آشکارترین شاخص های معرفی این تمدن بوده است. باور یونانیان بر اینکه “انسان مقیاسی برای همه چیز است” در مجسمه های یونانی کاملا واضح است. شکل انسان در هنر یونان باستان یکی از مهمترین ابزار بوده است. در قرن هفتم قبل از میلاد، مجسمه سازان یونانی به دنبال نشان دادن و توصیف هرچه بیشتر اشکال انسانی بودند.
از مهمترین نمونه های مجسمه سازی در یونان باستان بزرگداشت خدایان با ساختن پیکره آنها بوده است.

مجسمه سازی در رم باستان و اتروسکانیها (Roman and Etruscanian)

هنر مجسمه سازی رومن ها از یونانیها و اتروسکانیها الهام گرفته است. رومن ها بسیار به سوی مجسمه سازی پرتره روی آوردند. راه توسعه هنر مجسمه سازی رومن ها با یونانیها کاملا گوناگون بود. هنر رومن ها برعکس یونانیها به تدریج از سمت واقع گرایی به سمت انتزاعی روی آورد.

مجسمه سازی در اوایل دوران مسیحیت

در این دوران مجسمه سازی به طور کلی نمادی از هنر روم بود. در این دوران به دلیل مخالفت دین مسیحیت با یهودیت، و ساخت تعدادی از مجسمه ها به شکل کلاه یهودیان ، مجسمه سازی کاری ممنوعع القا می شد. در ادامه کلیسا به این نتیجه رسید که مجسمه سازی می تواند وسیله ای برای تبلیغ دین مسیحیت نیز باشد.


مجسمه سازی | مختلف

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
مجسمه سازی دوران رنسانس

کارهای مجسمه سازی با خطوط برجسته توسط نیکولا پیزانو (Nicola Pisano) نشانگر آغاز دوره جدیدی بود. در اواخر قرن سیزدهم پیزانو نقوش مردان بدون لباس را بر روی دیوارها و ستون های کلیسا طراحی می کرد اما به علت دانش کم در ارتباط با آناتومی انسان آثار بزرگی خلق نکرد. در قرن 15، دناتلو (Donatello) پیکره برهنه داوود را به صورت تک تراشید. او به سبب دانش کامل خود در مورد آناتومی انسان این کار را با مهارت ببسیار توانست انجام دهد.
بی شک میکلانجلو بزرگترین چهره تاثیر گذار هنر مجسمه سازی در دوران رنسانس به شمار می رود. پیکره داوود اثر میکلانجلو نمونه ای از یک ابر انسان قدرت است. کارهای تمام شده او نظیر پیتا (Pietà) و کارهای ناتمام او در زمان مرگ مانند روندانینی پیتا (Rondanini Pietà) بسیار تاثیرگذار است. در سالهای بعدی، هم عصران او توانستند با ایجاد تکمیل بر روی نقاشی به صورت دقیق تر و ظریفانه تر، آثار بسیار بدیع، زیبا و هنرمندانه ای را خلق نمایند که بر هنر دکوراتیو تکیه داشت و بسیار از زیبا آرایی استفاده شده بود، به این روش و استیل هنری (mannerism) گفته می شود.

مجسمه سازی دوران باروک

در قرن هفدهم میلادی هنرمندان زیادی به سبک mannerism اعتراض کردند و به سمت هنر و شیوه میکلانجلو و هنرمندان دیگر قرن 15 روی آوردند. جیووانی لورنزو برنینی (Giovanni Lorenzo Bernini) متولد 1598 – 1680 میلادی، میکلانجلو هنرمندی بسیار با استعداد بود. او در زمان اوج شکوفایی هنری اروپا به عنوان چهره بی بدیل قرن شناخته شد. او در مجسمه دیوید، وفاداری خود را به میکلانجلو نشان داد هرچند کارهای او بیشتر به سمت کارهای فعال و پر جنب و جوش و کمتر تراژیک سوق پیدا نمودند.

مجسمه سازی سبک رکوکو

واژه رکوکو (rococo) به معنای استفاده از سبکی ملایم تر، مطیوع تر و پرسرگرمی تر و دکوراتیوتر است. ژان باتیست پیگال (Jean Baptiste Pigalle) ، و اتین موریس فالکونه (Étienne Maurice Falconet دارای ویژگیهای کیفی نظیر برنینی بودند اما طرحهای آنها شاد و ملایم بود.
شیوه آنها استفاده از طرحهای ظریف و نقوش ملایم و شوخ طبعانه بود. نمونه مجسمه ها معمولا دارای بخش های اضافی با شوخ طبعی و کنایه آمیز به طرح اصلی بود. این نمونه ها می توان در کلیساهای بخش جنوبی آلمان مشاهده کرد.

مجسمه سازی در دوران نئو کلاسیک و رمانتیک

مشخص است مجسمه ای که او از جرج واشینگتن رئیس جمهوری امریکا ساخته است از نظر فرم و ساختار بسیار شبیه به مجسمه یک امپراطور رومی است.
اما یکی از تاثیر گذارترین چهره های سرشناس هنر نئو کلاسیک آتونیو کانوا (Antonio Canova) است. فرم مجسمه سازی او به شکل تراشیدن کل پیکره پادشاهان و مردان تاریخی در لباس های فاخر پادشاهی و ریاست آنها بوده است. مجسمه های او با نام های Perseus و The Pugilists ، در واتیکان به همراه سایر کارهای او به نمایش گذاشته شده اند.

مجسمه سازی سبک رودن (Rodin)

در دهه 1860 مجسمه ساز جوانی به نام آگوستی رودن (Auguste Rodin) سه بار از مدرسه هنرهای زیبای پاریس روی گرداند. در اواخر قرن، او مشهورترین هنرمند مجسمه ساز محسوب می شد. رودن برای کپی برداری از طبیعت از تکنیک های بسیاری استفاده نمود. توجه به پستی ها و بلندی ها در طبیعت برای رودن بسیار مهم بود. او تاثیر نور بر روی سطح اجسام را بررسی کرد. او مجسمه هایی را در سایه می تراشید. او در کارها و آثار خود به نمایش گذاشتن لحظه های طبیعی و بدون ژست زندگی نظیر The Kiss که در آن دو معشوق در سایه تراشیده شده بودند و Burghers of Calais پرداخت.
#حمیده_موسوی


مجسمه سازی | مختلف

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا