M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
حدود 25 سال پیش در دومین سمینار پژوهش گرافیک ایران (۱۳۷۵)، از سازوکار گرافیک در مغز سخن به میان آوردم. در آن جلسه به نکات مهم زیر از نظر مغزپژوهی اشاره کردم: سیستم دیداری بدن ما روزانه با بمبارانی از محرکهای بینایی روبهرو است که در دنیای مدرن با سرعت سرسامآوری بر تنوع و کثرت آن افزوده میشود. اگر قرار بود سیستم دیداری مغز ما بهطور غیرفعال و غیرگزینشی هر آنچه را به آن میرسید دریافت و پردازش میکرد، در فاصله بسیار کوتاهی به فرسودگی و ازکارافتادگی میرسید، به همین علت دستگاه دیداری مغز ما نیز مانند سایر دستگاههای مغزی دریافتکننده محرکهای بدنی و محیطی دارای خاصیت انتخابگری یا سرندگری است که در شکلگیری قوه خاطرهسازی، تخیل و خلاقیت ما نیز نقش محوری دارد و به این ترتیب است که سیستم دیداری بدن ما در تأمین امکانات زیست انسانی در تمامی ابعاد طبیعی، اجتماعی و فرهنگی آن شرکت فعال پیدا میکند. به نظر بسیاری از پژوهشگران در این عرصه، آنچه توسط دستگاههای گزینشگر مغز ما برای ادراک انتخاب میشود، با دستگاه عاطفی هیجانی ما مرتبط است و از ابتدا بهطور ضمنی در خود قدرت تميیز زیباییشناختی (استتیک) دارد. این یکی از جنبههای مهم گزینش در سطح ابتدایی در مغز ماست که در هنر گرافیک نیز به کار میآید. نکته مهم دیگر اینکه بخش عظیم فرایند انتخاب و گزینش در مغز ما در سطح ادراک و تخیل دیداری، از دسترس آگاهی تأملی (بازتابی) ما خارج است؛ اما هر ادراک گزینششده دیداری از نوعی احساس با بار عاطفی هیجانی معنادار برخوردار است که نوعی قدرت تميیز بر محور خویشتن ابتدایی بدنی را ممکن میکند. بنا بر این دانستهها بخش احساسی- عاطفی ادراکی ناآگاه مغز ما که در رابـ*ـطه با نیازهای بدنی در رابـ*ـطه با دیگری در محیط انسانی ما کوک میشود و زیست جهان ما را پژواک میدهد، برعکس تصورات قبلی، بینظم، لجامگسیخته، شورشطلب و مترصد بیرونزدن نیست، بلکه در نظمی دقیق در روند انتخاب و غربالگری برای درک معنایابانه شرکت دارد؛ بنابراین هنرمند خلاق گرافیست در تماس با این دنیای ناآگاه ذهن گزینشگر خود وارد بازار مکاره پرهرجومرج و لجامگسیختهای نمیشود، بلکه هنرمند در این سفر در پی کشف نظمی نو از ادراک، عواطف و تخیل خود است تا لـ*ـذت زیباییشناختی آن را با دیگری (مخاطب) شریک شود؛ بنابراین هنرمند گرافیست در تابعیت از این خصیصه انتخابگری و غربالگری ادراک و احساس ناآگاه ذهن اولیه خود طبیعتا باید دارای خصوصیات زیر باشد: هنرمند گرافیست باید مجذوب ظواهر تصویری پوچ، بیمعنا و فریبنده نشود و در محدوده تواناییهای زیستی، به گزینشگری ذهنی خود آزادی رشد بدهد و مخاطب خود را به طرف گزینشی ژرفتر و پرمعناتر هدایت کند که اغلب از میدان توجه و آگاهی دور میمانند. اینچنین است که هنرمند گرافیست قادر خواهد بود واکنشهای متناسب زیباییشناختی را در مغز بیننده آثارش برانگیزد. مسئولیت گرافیست در اینجا با توجه به این خصیصه کار مغز، وفاداری به ارزشهای انسانی ملحوظ در این قدرت انتخاب، و تن در ندادن به ابتذال، سطحیشدن و دورشدن از خود، در گیرودار فشارهای تحمیلی از بیرون و بازار آزاد سرمایه است، زیرا گرافیست با دورشدن از اصالت قدرت انتخابگری، خلاقیت و شریکشدن آن با مخاطب اثر، از ارزش هنری کار خود میکاهد. گرافیست نباید فراموش کند در جهانی که هم ارزشها در حال تبدیلشدن به کالاست و بیش از هر وقت دیگر، دسترنج گرافیستها مورد استفاده تبلیغات برای فروش کالا قرار میگیرد تا مشتری بفریبد. بالابردن درجه گزینشگری در ادراک، عواطف و تخیل، تن در ندادن به ابتذال بازار، در واقع نوعی مقاومت هنرمندانه در جهت وفاداری و عشق به انسان، احترام به زندگی، به امید ساختن زیست جهانی آزادتر و عادلانهتر، تلقی میشود. مخاطبان و بهرهوران امروز از هنر گرافیک نیز باید فعالانه ارزش کار این هنر در بازاری اشباعشده از کالاهای رنگارنگ را بدانند. متأسفانه اغلب شاهدیم که صاحبان قدرت و پول، هنر گرافیک را بهصورت متاعی نازل مورد سوءاستفاده تبلیغی قرار میدهند و از دانش مغزپژوهی امروز برای دستکاری در قوه انتخابگری مغز مشتریان محصولاتشان بهرهبرداری میکنند.
اهمیت هنر گرافیک در دنیای امروز
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: