خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
  1. علامت * : عبارتی که بین دو ستاره می باشد، را به تعداد گفته شده بعد از ستاره ها تکرار کنید. برای مثال گفته شده: *5 پایه، افزایش* 6 مرتبه. این بدین معناست که 5 دانه اول را ساده بافی کنید یعنی در هر کدام 1 پایه ببافید، سپس در دانه بعد 2 پایه ببافید. مجددا 5 دانه را ساده بافی کرده و در دانه بعد 2 پایه ببافید. و این کار را تا 6 مرتبه تکرار کنید.
  2. حلقه جادویی: روش های مختلفی برای زدن حلقه جادویی وجود دارد که در دیگر نوشته های هنر روز همراه با شکل می توانید مشاهده کنید. اما راحتترین آن این است که 5 زنجیره بزنید و اولین و آخرین زنجیره را به هم وصل نمایید تا به شکل یک حلقه تو خالی در بیاید. و سپس داخل حلقه پایه بزنید.
  3. زنجیره: با توجه به عکس روبرو، در ابتدا یک حلقه درست کرده، قلاب را داخل حلقه کنید و با سر قلاب یک نخ گرفته و از داخل حلقه ای که قلاب در آن قرار دارد، در آورید. و این کار را تا تعداد گفته شده ادامه دهید.
  4. پایه: منظور از پایه پایه کوتاه است مگر آنکه نام پایه دیگری گفته شده باشد. برای بافت پایه کوتاه زمانی که یک نخ روی قلاب قرار دارد، قلاب را داخل دانه مورد نظر کرده و یک نخ گرفته و از داخل دانه بیرون آورید. اکنون دو نخ روی قلاب شما قرار دارد. حال یک نخ دیگر گرفته و از هر دوی آن ها به طور همزمان بیرون آورید.
  5. بافت نامرئی یا شلال: هنگام بافت تقریبا به شکل پایه کوتاه بافته می شود. با این تفاوت که زمانی که نخ را از داخل دانه در می آورید و دو نخ روی قلابتان قرار دارد، باید همان نخ دوم را از داخل نخ اولی بیرون بکشید. هنگامی که وسط رج باشید از کلمه بافت نامرئی استفاده شده و برای اتصال انتها به ابتدای رج از کلمه شلال.
  6. پایه نیم دوبل: نام دیگر این بافت پایه ساده و یا پایه متوسط می باشد. برای این بافت یک نخ روی قلاب انداخته و سپس قلاب را داخل دانه مورد نظر کرده و نخی را بیرون بکشید. اکنون سه نخ روی قلاب قرار دارد. یک نخ دیگر گرفته و همزمان از هر سه آنها بیرون بکشید.
  7. پایه دوبل: این پایه را اکثرا به نام پایه بلند می شناسند. برای بافت پایه دوبل کافیست، یک نخ روی قلاب انداخته و سپس قلاب را داخل دانه مورد نظر کرده و نخی را بیرون بکشید. اکنون سه نخ روی قلاب قرار دارد. ابتدا دوتای اول را با هم ببافید. حال دو نخ روی قلابتان قرار دارد. دوتای بعدی را مجددا با هم ببافید.
  8. پایه معکوس: این بافت معمولا برای دورگیری بعضی قسمت ها استفاده می شود. قلاب را در دانه عقبی کرده و پایه کوتاه بزنید.
  9. گردبافی: نوعی از بافت است که با زدن حلقه جادویی شروع می شود. در این بافت در انتهای هر رج شلال نزده و مستقیما به رج بعد بروید و بافت را ادامه دهید. در این روش در انتهای کار یک بافت صاف و یکدست بدون هیچ گونه خط اضافه روی کار خواهید داشت.
  10. دایره بافی: نوعی از بافت است که با زدن حلقه جادویی شروع می شود. در این بافت در انتهای هر رج شلال زده و سپس بازدن زنجیره به رج بعد بروید و بافت را ادامه دهید. در این روش در انتهای کار یک بافت منظم ولی با یک خط اضافه روی کار خواهید داشت. تغداد زنجیره ها با توجه به اینکه رج با چه بافتی شروع میشود متفاوت است:
  11. بیضی بافی: نوعی از بافت است که با زدن زنجیره شروع می شود. و دور تا دور زنجیره بافته میشود تا کار به شکل بیضی در بیاید. در جزوات هنر روز برای شروع بیضی بافی گفته شده “6+1 زنجیره بزنید”. این بدین معناست که باید برای شروع 7 زنجیره بزنید. اما زنجیره اول را نبافته و بافت را از زنجیره دوم شروع کنید. و در 6 زنجیره پایه کوتاه خود را ببافید. بنابراین اگر گفته شده بود
    • 7+2 زنجیره بزنید، باید ابتدا 9 زنجیره ببافید، دو تای اول را جا انداخته و در 7 زنجیره باقی مانه بافتتان را ادامه دهید. در این بافت نیز در انتهای هر رج شلال نزده و مستقیما به رج بعد بروید تا در انتهای کار یک بافت صاف و یکدست بدون هیچ گونه خط اضافه روی کار داشته باشید.
    • رفت و برگشت: در این روش در انتهای رج، کار را برگردانید، و در ابتدای رج زنجیره بزنید و بافت را روی رج قبل ادامه دهید. در صورتی که بافت رج بعد با پایه کوتاه شروع می شود، 1 زنجیره بزنید. در مورد پایه های دیگر هم به عکس بالا نگاه کنید و تعداد زنجیره ها را تغییر دهید.
    • کاهش: 3 روش برای بافت پایه کاهش وجود دارد. 1. یک دانه را جا انداخته و دانه بعد را ببافید. 2. از دانه اول یک نخ بیرون آورده، و نگه دارید. سپس از دانه دوم نیز یک نخ بیرون آورید. اکنون سه نخ روی قلاب شما قرار دارد. که باید همزمان با هم هر سه نخ را بافید. 3. قلاب را داخل حلقه جلویی دانه اول کرده، بلافاصله قلاب را داخل حلقه جلویی دانه دوم کنید و یک نخ گرفته و از هر دو درآورید. در هر سه روش بافت از دو دانه به یک دانه کاهش پیدا می کند.
    • افزایش: 2 پایه در 1 دانه ببافید.
    • کاهش سه تایی: 3 دانه را با هم یکی کنید.
    • افزایش سه تایی: 3 پایه در 1 دانه ببافید.
    • کاهش نیم دوبل: 1 نیم دوبل نصفه زده، از دانه بعد نخ درآورده و هر سه نخ را یکی کنید.
    • ساده بافی: در تمام رج 1 پایه در هر دانه ببافید.
    • بافت در حلقه پشتی: ممکن است در تعدادی از جزوات هنر روز به این اصطلاح برخورد کنید. به شکل زیر توجه کنید. بعد از هر بافت قلاب بافی دو نخ موازی در بالای بافت شکل می گیرد که اصطلاحا به آن گندمی میگوییم. کافی است برای بافت در حلقه پشتی تک نخ مشخص شده در شکل با نام back را بگیرید.
    • بافت در حلقه جلویی: برخلاف حلقه پشتی برای بافت در حلقه جلویی باید نخ جلویی قسمت گندمی گرفته شود.
  12. منبع: هنر روز


اصطلاحات در عروسک بافی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR* و Tabassoum
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا