خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

fatemeh_khanoom

خطاط انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/3/22
ارسال ها
117
امتیاز واکنش
1,495
امتیاز
213
زمان حضور
6 روز 8 ساعت 57 دقیقه
نویسنده این موضوع
بسم الله الرحمن الرحیم

رمان از تبار کوه
نویسنده: فاطمه چ کاربر انجمن رمان۹۸
ژانر: تراژدی، عاشقانه
ناظر: MoBiNa@
منتقد: MoBiNa@



نقد و بررسی رمان از تبار کوه | فاطمه چ کاربر انجمن رمان۹۸

 
  • تشکر
Reactions: لاله ی واژگون، FaTeMeH QaSeMi، MĀŘÝM و یک کاربر دیگر

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,861
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
هو یا حق
fatemeh_khanoom
تنها یک رابـ*ـطه‌ی اجتماعی معین است، که می‌تواند رویدادهای اثر را، در قالب واقعیت جلوه دهد‌. در اجتماع هیچ انقلابی نتوانسته اندوه یا خوش‌بختی را نیز جاودانه و کلیشه تضمین کند. در اثر از تبار کوه می‌توان گفت عاشقانه نه؛ اما اجتماع نیز نقش پررنگی دارد.
اجتماع در زبان ساده، همان واقعیت‌های جامعه است که هیچ شهروندی نمی‌تواند برای هر قتل یا خلاف کلیشه‌ای صادر کند. در این اثر شاهد مردی با تقوا بودیم که وضعیتی نادرستی داشت و به خلاف روی آورده بود، اگر نخواهیم اثر را باز کنیم؛ همین نکته برای اضاف ژانر اجتماعی کافی به‌نظر می‌رسد.
از تبار کوه عاشقانه شاید؛ اما تراژدی نیست!
از فانتزی‌های تراژدی "لکسیس" یا همان "گفتار" در رمان است که در این رمان دیالوگ داریم؛ اما تراژدی وجود ندارد.
بیشتر اوقات تراژدی در زمان نا مناسبی به کار می‌رود. تراژدی از تبار کوه، خوب است؛ اما بایستی بهتر باشد!
اوج اهانت و اوج آه و اوج اشک به اندازه‌ی ممکن و نیاز در اثر جای نداشته و به تعبیری خواننده را تحت تاثیر نمی‌گذارد و به عبارتی در این ژانر، نویسنده با ضعف بسیاری همراه بوده است.
سیر تند باعث می‌شود هیجان زمان آشکار در اثر و به عبارتی پی‌رنگ رمان خلاصه و جمع شود‌. از مهم‌های یک اثر باور پذیری ایده‌ای است که نویسنده در اختیار خواننده می‌گذارد و بایستی به باورها نیز توجه کرد. درواقع برخی اتفاقات رهایی زودگذری ندارند! اگر چه این در قالب رمان است؛ اما باورپذیری کیفیت را ایفا می‌کند.
هر اثری باورپذیری خودش را نیز دارد؛ مثلاً باورپذیری رمان، فیلم، مستند و... متفاوت است‌. در رمان نویسنده بانانوشته‌های خود معقول به این است تا اوج تراژدی را به جا بیاورد.
رمان یک فیلم‌ نامه نیست!
در طول نوشتن، هویداست نویسنده در بیشتر اوقات از نوشتن انصراف و کمی عجول عمل کرده‌. چرا که پرش‌های نویسنده در اوقات هیجانی و پرش زودگذر از روی اتفاقات مهم، این را اثبات می‌کند و بیشتر اثر را شبیه فیلم‌نامه می‌کند؛ تا یک رمان!
برای فضا سازی نویسنده قوه تخیلی را می‌خواهد که از تمام اطراف آگاه باشد تا بتواند فضا را در ذهن خواننده بسازد.
از این زاویه، فضا سازی خوب است؛ اما عالی نیست!
فضا سازی در بدنه‌ی رمان جایگاه یک‌سان و ثابتی را پیش نگرفته و گاهی کم توصیف شده و برخی اوقات بسیار!
درواقع زمان و مکان وقوع رمان نشان‌دهده‌ی اخلاق و رفتار، ظاهر و بازنمایی اشیاء است که از تبار کوه گویی کمی ضعیف عمل کرده.
زمانی فضا سازی معنادار می‌شود که همیشه همراه هر مکان باشد تا بتواند فضای مشخص را در ذهن خواننده ایفا کند.
در این نکته، کردار و عمل شخصیت‌ها طبق کام‌گیری از ویژگی‌های روحی و روانی‌ آن نشات می‌گیرد. لمس و توصیف غیر مستقیم شخصیت‌ها خواننده را مملوس می‌کوشد که در شخصیت‌های پویای رمان، شخص اول را داریم که ضعف اثر، در ناهماهنگی کاراکترها در طی رمان بودند.
کم‌رنگ بودن شخصیت‌ها باعث می‌شوند شخصیتی بی‌معنا و مبهم را ایفا کنند و این بدین معنای جذابیت نیست. شاید اگر نویسنده زاویه دید راحت‌تری را برای نوشتن انتخاب می‌کرد، بهتر می‌توانست کاتالوگ‌ها و احساس شخصیت‌ها را بسازد. نمی‌گویم همه چیز را درباره‌ی یک شخصیت لو دهید؛ اما به‌طوری نقش شخصیت‌ها را بسازید که فرقی مابین شخصیت‌های اصلی و فرعی به جا بماند.
از شیوه‌های طبقه‌بندی شده‌ی شخصیت پردازی، ارائه‌ی حریص شخصیت‌ها، ارائه‌ی درون شخصیت‌ها و ارائه‌ی شخصیت‌ها با کمی توصیف و تفسیر می‌باشد.
ارائه‌ی شخصیت‌ها با کمی توصیف و تفسیر بدین معناست که شخصیت‌هایی بسازید که نه روایتی دیگر را متمایز کنند و نه از منطق دور باشد.
نثر چیست؟
نثر پراکندگی کلمات و تغییر آن‌ها در نثری جدا گانه را رقم می‌زند. با معنای مستقیمی نوشتار سر راست و متنی است که در اختیار خواننده می‌گذاریم.
و در نثر ادبی تمام لغات ادبی، و در عامیانه لغات عامیانه می‌باشند. در جای‌جای رمان مشهود از خلقی بود که نویسنده این دو نثر را در دیدگاه دیالوگ و مونولوگ ترکیب بندی کرده و این نیز اشتباه و از کمیت و کیفیت رمان کم می‌‌کند.
در نگاه اجمالی به اثر از تبار کوه باید گفت، خوب است؛ اما وجود نقص‌هایی جذابیت کافی را از اثر گرفته. بررسی و تحلیل
چهار چوب نویسندگی به معنای تلویح و رفع کردن معایب یک اثر است.
از تبار کوه از واقع‌گرایی یک رمان در قالب سیر تند اثر قابل باور نبوده و لذا زمان و مکان ژانرها را نیز منعکس می‌سازد.
با اندکی دقت در مسائل می‌توان اثری بی‌عیب ساخت که تنها واژه‌ی زیبا برازنده‌اش باشد، نه زیبا همراه با نقص‌هایی!
باشد تا کامروا باشید
باتشکر از انتقادپذیری شما
M O B I N A


تیم نقد انجمن رمان۹۸


نقد و بررسی رمان از تبار کوه | فاطمه چ کاربر انجمن رمان۹۸

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
  • تشویق
  • عالی
Reactions: لاله ی واژگون، FaTeMeH QaSeMi، fatemeh_khanoom و 5 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا