M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,864
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
مقدمه : | ||
«گویندگی» به مفهوم امروزی آن، واژه بهنسبت جدیدی است که با پیدایش و گسترش «رادیو» از حدود 70 سال پیش به فرهنگ واژگان فارسی افزوده شد. در لغتنامهها و فرهنگهای گذشته گویندگی را به معنی سخنگویی، نطق، خوانندگی، قوّالی، قصهگویی، سرایندگی، شاعری و...آوردهاند؛ امری که در نوشتههای ادبی و متنهای کهن شعر و نثر و فرهنگ فارسیزبانانِ جامعه ایرانی بیش از هزارسال با همین معانی رواج داشته است. «گویندگی» در کاربرد حرفهای و امروزین آن، عبارت است از: «فرآیند تبدیل اندیشۀ شفاهی یا مکتوب به کلام و سخنِ مفهوم و انتقال آن به مخاطب، به صورتی هنرمندانه». گویندگی، بویژه در دنیای ارتباطات و رسانهها، امروزه بهعنوان حرفهای جذاب مورد توجه و تحسین است و همراه با رشتههای مشابهی همچون گزارشگری، بازیگری، دوبلاژ و اجرا، توجه بخش بزرگی از مخاطبان مراکز رادیویی و تلویزیونی را به خود جلب کرده وگویندگان توانا و خوشصدا سالها بهعنوان شخصیتهایی محبوب مورد احترام و توجه مخاطبان رسانهها بودهاند. امروزه انبوهی از وسایل و ابزارهای ارتباطی فردی و جمعی، میلیونها پیام خواسته یا ناخواسته را به سوی هدفهای خود در گوشه و کنار کره زمین ارسال میکنند و هر یک به نوعی بر افکار عمومی مخاطبان تأثیر میگذارند. تردیدی نیست که در چنین بازار عظیم نوآوری و جاذبه و انبوه پیام¬های رنگارنگ، هریک ازبخشهای اصلی درسازمانهای رسانهای و ارتباطی، ارزشهای ویژه خود را دارند. اما در این میان آنچه مهمتر به نظر میرسد، نقش و شخصیت هنری و فرهنگی بخشی ازعوامل انسانی ارتباط؛ یعنی گوینده، مجری، بازیگر، گزارشگر، دوبلور و خواننده است که تأثیرآنها در ویترین محسوس و ملموس رسانهها بويژه جعبه جادویی رادیو و قاب مسحورکننده تلویزیون، در بازتاب نظر مخاطبان، به خوبی مشهود است. در سالهای اخیر، علاقه و استقبال از «گویندگی» و دیگر بخشهای زیرمجموعه صدا، به شدت موردتوجه بوده و بويژه بین جوانترها، رویای داشتن شغلهایی مانند گویندگی، گزارشگری، بازیگری، و صداپیشگی و مانند اینها ذهن و ذوق بسیاری را درگیر خود کرده است و روزی نیست که ده¬ها نفر در جست و جوی چنین حرفههایی به مراکز صداوسیماي تهران یا مراکز شهرستانها مراجعه نکنند. دلیل این استقبال، در درجه اول تأثیر احساسی و عاطفی و روانی اينگونه حرفههاست که به شکلی مقاومتناپذیر در قلب آنها جای گرفته است. اگرچه در ابتدای امر، همین جاذبههای سطحی و ظاهری با انگیزه «مشهورشدن»، «محبوب شدن » و «مقبول شدن» موجب این شور و علاقه میشود، اما آنچه پس ازفرونشستن احساسات اولیه به وجود میآید، درحقیقت توجه به اصالت هنری و احساس تأثیرگذاری مثبت این مشاغل بر مخاطب است که درعین حال هدفهای کلان سازمانهای رسانهای را هم دربرمیگیرد وآن چیزی نیست جز مفید و مؤثر بودن در امر«تأثیرگذاری» بر افکار افراد و جامعه مخاطب. در واقع باید پذیرفت که در بین اجزای عمده تشکیلدهنده سیستمهای ارتباط جمعی یعنی پیام، رسانه و مخاطب، این عوامل انسانی رسانهاند که هم بهعنوان بخشی از رسانه و هم در قالب شخصیتهای هنری و فرهنگی، پیامرسانان واقعی رسانه به شمار میروند و به همین دلیل جایگاه و ارزش بیچون و چرایی نزد جامعۀ پیامگیر دارند. این پیامرسانان هستند که انواع پیامها را از منابع پیام دریافت ميکنند و پس از پردازش، درقالب برنامههای رادیویی و تلویزیونی به مخاطب مشتاق میرسانند؛ مسئوليتي همراه با رضایتمندی و آرامش خاطر مطلوب. | ||
فهرست : | ||
فهرست مطالب عنوان صفحه پیشگفتار 7 گوینده، پل ارتباط شنونده با رادیو 9 یادداشت 13 بخش اول: انسان و گویندگی 17 چگونه انسان گوینده شد؟ 17 صدا و سخن 21 رادیو- گویندگی 25 رادیو و گویندگی در ایران 31 بخش دوم: گویندگی؛ شناخت و مهارتهای کاربردی 35 گویندگی؛ شناخت و مهارتهای کاربردی 35 صدا و زبان 36 1. هدف و نقشه راه 44 2. چرخههای حیاتی! 49 3. صدای خود را دوباره بشناسید! 50 4. اجرای خوب، هنر است! 52 5. اطلاعات عمومی و تخصصی! 60 6. زبان؛ کارمایه گویندگی! 62 7. تأثیرگذاری و اقناع مخاطب! 66 8. بستۀ جادویی مهارت، همراه همیشگی! 68 9. بسـ*ـترهای ارتباطی! 80 10. موسیقی؛ روح گویندگی! 81 11. ویرایشِ نهاییِ اجرا، با گوینده است! 83 پیوستها 85 | ||
فصل اول : | ||
بخش اول انسان و گویندگی چگونه انسان گوینده شد؟ «سخنگویی» استعدادی استثنایی است که حاصل فرایند پیچیده و تکامل یافتۀ مغز و انـ*ـدامهای گویایی در انسان است؛ استعدادی حیرتانگیز که همراه با تکامل حواس دیگر از سپیده دم زندگی انسان بهتدریج پدید آمد و تحول یافت تا او بتواند در محدودههای ارتباطیِ رو بگسترشِ خود اندیشه، احساسات، عواطف و غرایز خود را هرچه بیشتر و دقیقتر به همنوعان خویش انتقال دهد. دراین کتاب طرح گستردۀ مباحث مربوط به ارتباطات در نظر نیست، اما از آنجا که سرگذشت «گویندگی» صرفا بررسیِ تحولِ یک استعدادِ مجرد نیست، درمواردی که ضروری بهنظر برسد، از مباحث مربوط برای روشنتر شدن موضوع استفاده میشود. برای مثال، همزمان با بررسی زبان و ارتباط آن با تحول انـ*ـدامهای گویایی، اشارهای هم به تحول انـ*ـدامهای شنوایی خواهیم داشت، زیرا کشف و کاربرد اصوات از سوي انسان، نیازمند شناخت و بهرهگیری از نوعی دستگاه ارتباطی دو سویه یعنی دستگاه «زبانی – گوشی» بوده است. یا مثلاً در موضوع ارتباط بین استعداد گویایی و حسهای پنجگانه که تحت فرمان مغز صورت گرفت وبه تکامل روند کُدسازی، نمادسازیو مفهومسازی منجرشد، نیاز به شناختی همه جانبه نسبت به کل موجودیت انسان وتحولِ همه جانبۀ جهان عظیم انسانی است که درجای خود به آن اشاره خواهد شد. تحولی که انسان را متکاملتر ساخته و استعداد گویایی و سخنوری و گویندگی را در او به تکامل و کیفیت هنری امروز رسانده است. انسانشناسان دریافتهاند که حدود یک میلیون سال پیش در اثر جهشی ژنتیکی، منطبق بر نیازهای اولیه حیاتی، فعالیت مغز در نوع انسان افزایش یافت و همین فعالیت سبب شد تا راه او از مسیرتکاملی موجودات دیگرجدا شود. روند تدریجی فعالیت مغز باعث شد تا خصیصههایی همچون « تفکر»، «احساس» و «ادراک» پدیدار گردد و تواناییهایی چون کشف، انتخاب، اراده، ارزیابی وغیره را به او هدیه دهد. این پدیدههای نوظهور کمکم به انسان قدرت داد تا در تعامل با نیروهای خوب و بد، موافق و مخالف، مثبت و منفی، مفید و مضر در طبیعتِ پیرامونِ خود، آگاهانهتر رفتارکند. همچنین به او امکان داد تا نیازهای تازه کشف شدۀ خود را بهتر بشناسد و برای رفع آنها هرروز به ابتکار و کشف و اختراع تازهای نایل گردد. در این روند پیچیده و طولانی، «ابزارسازی» و «نخستین زبان ارتباطی» از مهمترين پیروزیهای انسان بود که فصل جدیدی در کتاب سرنوشت و سرگذشت تکامل او گشود. جهان ارتباطی انسان، در ابتدا به کندی و تأنی شکل گرفت و تجربیاتی سخت و زمانی دراز را پشت سرگذاشت. طی این دوران، کمکم توانست دریابد با «حرکت» و «اشاره» و سپس با «صوت» و «آوا» و بالاخره با «کلام» میتواند با همنوعان خود ارتباط بر قرار کند و پیامهای خود را به دیگران انتقال دهد و متقابلاً پیامهای متنوع آنان را دریافتکند. آنچه از آثار اولیه انسان بر جاي مانده است، بخوبی نشان میدهد که چگونه استعداد و تواناییهای او برایش آشکار شد. کشف آتش، ساخت ابزار سنگی، کشف فلزات، ساخت سفال و اختراع بسیار مهم خط و مهارتهای دیگر به او یاد داد که چگونه تجربههای تازه و پی در پی را بهصورت «خصلت» و «صفت» در خود نگه دارد و به دیگران هم بیاموزد. او کمکم آموخت چگونه غرایز، عواطف و احساسات تازه کشف شدۀ خود را به شکل عمیقتر و وسیعتری کشف، درک، تفکیک و کاربردی کند و آنها را به عرصههای عالیتری همچون کتیبه نگاری، نقاشی، معماری، مجسمهسازی، شعر و تآتر و موسیقی و سایر هنرها گسترش دهد. همچنین انسان که بهطور غریزی زیان تنها زیستی را چشیده بود، یاد گرفت چگونه همنوعان خود را گرد آورد و« جمع» و «جمعیت» را بپذیرد...و بالاخره یادگرفت چگونه «موجودی اجتماعی» باشد و جنگل و دشت و غار و دامن طبیعت را رها کند و به شهرنشینی روی آورد و تمدنهای بشری را پایهریزی کند. در واقع دو عنصر «نیاز» و «تطابق» در تحول انسان نقش عمده داشته و دارد. معجزه بزرگ، همانطور که گفته شد، زمانی آغاز گردید که نیاز او به مفهوم رازآمیز «ارتباط» ابتدا در مغز و ذهن او خطورکرد وسپس آرام آرام در حرکات و رفتارهای او متجلی شد و جریان یافت. در واقع نیاز به ارتباط با دیگران، انسانِ «تنها زیست» را به انسانِ «جمعزیست» نزدیک کرد و این نیاز، برای کارکرد مناسب خود احتیاج به دستگاهی ارتباطی داشت که بعدها «زبان» نام گرفت. زبان اولیه بسیار ساده اما بسیار با اهمیت بود و افراد انسانی تنها از اشاره وحرکت انـ*ـدامها برای فهماندن مقصود خود استفاده میکردند، اما کمکم آواها یا «اصوات» جای بعضی اشارهها و حرکتها را گرفت و پس از دورانی طولانی «کلام» یا «آوای معنیدار» جایگزین بسیاری از اشارات و آواهای نمادین شد، و اينگونه بود که «معجزه سخن» درگرفت وانسان «گفتن» آغاز کرد... و سرآغاز گفتن، پاسخ انسان به صداهای طبیعت بود. |
گويندگي شناخت و مهارتهاي کاربردي
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com